door 4409 Feb 18, 2005 om 13:56
Voeding & gezondheid

Ziekenfonds no-claim

Ik wil u graag de volgende situatie voorleggen, waar mijn vragen over gaan:

Ten eerste, op iedere medicijnendoosje staat er per 1 januari 2005 een prijs vermeld die vervolgens van je no-claim van

E. 255,- afgaat. Deze keer bracht ik overgebleven medicijnen terug naar de apotheek, omdat de arts mij anderen had voor geschreven. Ik kreeg hiervoor geen geld terug. Word dit dan wel weer bij mijn no-claim opgeteld, ten slotte is het er wel afgehouden. De verpakking is ongebruikt en nog lang houdbaar. Wat doet de apotheker er dan mee, weer verkopen aan een andere patient? (dus 2x geld ontvangen voor dezelfde medicijn)?

Als tweede, voor 15 stuks Flurazepam caps. van 15 mg. kost E. 7,69 euro. en

voor 30 stuks Flurazepam caps. van 15 mg. kost E. 8,89 euro. (Deze zijn binnen 2 weken opgehaald bij dezelfde apotheek). Hoe worden die prijzen bepaald? Vindt u dit ook niet vreemd?

Met vriendelijke groet,

Manuela de C

[Edit redactie]

672 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 18, 2005 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag 4409,

Je had natuurlijk ook gewoon het medicijn dat je terugbracht kunnen weggooien. Dat is precies wat de apotheker nu voor je doet. Dat is wettelijk zo geregeld, dus voor de tweede keer verkopen is er natuurlijk niet bij. Wat je er voor betaald hebt gaat af van je no-claim, of je het medicijn nu wel of niet gebruikt hebt. Je tweede vraag zit volgens mij zo in elkaar. Je betaald per medicijn en per recept altijd ongeveer € 6,- kosten aan de apothekerskosten. Let wel, deze kosten hebben dus niets te maken met de prijs van het medicijn. In jouw geval is er dus sprake van een erg goedkoop medicijn. 15 stuks kosten ongeveer € 1,69 en 30 stuks kosten ongever € 2,89 exclusief de vaste handelingskosten van de apotheker. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2005 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag manuela,Ik heb als particulier verzekerde in 2004 medicijnen terug gebracht( die ik zelf moest betalen) i.v.b. met het niet doorgaan van een vacantie naar een malaria gebied, de bijbehorende injectienaalden werden niet teruggenomen, de medicijnen wel en gecrediteerd. Ik ga er dus van uit dat in jouw situatie geen nadeel zit m.bt. de no claim.Verder is het een goede zaak om oude of overbodige medicijnen te retourneren naar de Apotheek.Er zijn menig maal medicijnen(pilletjes ) in kinderhanden gekomen door nonchelance van volwassenen, Fred

ve
door verwijderd - Mar 18, 2005 om 11:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste 4409 -Manuela,

Ingeleverde medicijnen worden vernietigd, jammer maar helaas. Uw apotheker zal u vast en zeker wel willen uitleggen hoe dit zit. Ook weet hij/zij meer van de prijzen...

Waar ik van schrik is dat u uw telefoonnummer en e-mail adres hier zo maar bloot geeft. Van mij mag u dat best, maar: niet iedereen is ter goeder trouw. Ook niet binnen deze site.

Het is voorgekomen dat iemand die z’n e-mail adres aan een vraagsteller schreef, daar vervolgens een mailtje op ontving -gelukkig onderschept- met daarin een virus... Deze pagina’s zijn door iedereen te zien.

Mijn advies: mail de redactie (of bel ze) met het verzoek deze info zsm van deze site te verwijderen

Succes!

ve
door verwijderd - Mar 18, 2005 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oud draadje

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 12, 2005 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,ik wilde even reageren op dat jij zegt dat de apotheker het dan wel weggooit voor jou,en dat is wettelijk zo geregeld!ja dat is ook wel zo,maar de apotheker's(velen) houden zich hier echt niet aan hoor,als hun medicijnen terugkrijgen die onberoerd zijn gebleven,dan vekopen ze dat gewoon weer door,ik heb dit zelf meegemaakt dat ze aan mij vroegen of ik oxycontin 20mg nog thuis had dat moest volgens hun wel,omdat ik van 20 naar 10mg was gegaan,en vroegen ze aan mij of ik die doosjes van 20 mg terug wilde brengen want die zijn weer te gebruiken!en zoals bij die vrouw met die flurazepam dat wordt daan ook gewoon 2x uitgegeven!!!

groeten dorusta!

ve
door verwijderd - Apr 19, 2005 om 12:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk zelf in een apotheek en  teruggebrachte medicijnen worden absoluut NOOIT weer aan een ander meegegeven. De gedachte hier achter is dat een apotheek de 2e x nooit kan garanderen dat het product bewaard is gebleven. Misschien heeft iemand de tabletten wel in de koelkast bewaard op zoiets.

De reden dat er zo weinig prijsverschil zit tussen 15 en 30 stuks is inderdaad de receptkosten van 6 euro.

ve
door verwijderd - Apr 19, 2005 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een oud tweedehands pilletje.