br
door brwrtd Apr 28, 2004 om 14:41
Voeding & gezondheid

Ziekenfonds of Particulier??

Beste Kassa Specialisten.

Ik zit met een vraag, en kan dit niet zo gauw vinden!!

Momenteel ben ik Ziekenfonds verzekerd, gezien het feit dat er een aantal vergoedingen uit het ziekenfonds zijn geschrapt, zit ik er over te denken om naar een Particuliere Ziektekosten Verzekering over te stappen.

Nu mijn vraag;

Als ik overstap naar een Particuliere Ziektekostenverzekering, moet ik dan ook nog het bedrag wat op mijn salarisstrook staat (premie die wordt afgehouden) door mijn baas ook nog blijven betalen?? of wordt dit dan niet meer ingehouden, omdat ik dan particulier verzekerd ben, zodat ik dan een hoger Netto Loon over houd??

Ik hoop dat er mensen zijn die mijn vraag kunnen beantwoorden.

Peter de Waal

1876 11 Rapporteer

tetter
door tetter - May 4, 2004 om 16:14
174 Antwoorden / 14 Vragen

Dit is mischien wat minder goed nieuws:

Er zijn 5 redenen om naar een particuliere ziekenfonds verzekering over te stappen:

  1. je inkomen bij de huidige werkgever gaat over de loongrens heen. De loongrens is een vast bedrag per jaar (EUR 32.600,00 in 2004). Elke eerste november (peildatum) van een jaar kijkt het ziekenfonds na hoe hoog de inkomens van ziekenfondsverzekerden zijn. Als blijkt dat het inkomen hoger is dan de norm, dan ga je per 1 januari van het jaar daarop uit het ziekenfonds. Je krijgt hiervan bericht. Maak je promotie op 15 november, dan kom je dus pas 1 november het jaar daarop boven de norm en heb je meer dan een jaar voor je uit het ziekenfonds moet. Zie voor de loongrens
  2. je krijgt een nieuwe baan die boven de loongrens uitkomt. Je moet je dan direct particulier verzekeren.
  3. je stopt met werken en je partner is particulier verzekerd.
  4. je werkt in een sector die uitgesloten is van ziekenfonds, bijvoorbeeld bij de rijksoverheid.
  5. je bent zelfstandige en hebt een inkomen dat hoger is dan de norm voor zelfstandigen (€ 32.600,00 in 2004). De peildatum van zelfstandigen is 1 oktober. Wanneer je uit het ziekenfonds gaat hoort de verzekeraar je hier binnen 7 werkdagen over te berichten

Als je niet aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, kun je niet particulier verzekerd worden, helaas.

je
door jess - May 20, 2004 om 22:27
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Peter,

Als je overstapt naar een particuliere verzekering, ga je in eerste instantie dubbel betalen. Dat wil zeggen, dat het bedrag zoals dat nu van je loon wordt afgehouden, ook dan nog wordt afgehouden ondanks het feit dat je niet meer ziekenfonds verzekerd bent. Dit bedrag kun je echter periodiek terugvragen, daarvoor moet je bij je particuliere verzekeraar een formulier aanvragen.

Veel succes! Jess van de Sande

lc
door lclaessens_1 - May 25, 2004 om 23:56
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo DIOSmember. In jouw antwoord zitten 5 redenen waarom je niet (meer) in het ziekenfonds (verplichte verzekering) mag zitten. (zelfstandig ondernemer zit al bij 20.800 buiten het ziekenfonds, tenminste volgens Agis, zie www.agisweb.nl/loongrens/index.jsp?soortbezoeker=ondernemer)

De 5 redenen waarom je niet meer aan de verplichte verzekering mag deelnemen sluiten volgens mij niet uit dat je jezelf toch particulier mag verzekeren terwijl je wel aan de verplichte verzekering mag deelnemen (of is er een regel/wet die dit verbiedt? want dan zijn we snel klaar).

Dat het financieel gezien geen tot zeer weinig voordeel op zal leveren, dan ben ik van overtuigd. Je blijft op basis van de verplichte verzekering gewoon de verplichte ZFW-bijdrage afdragen (werknemersdeel en werkgeversdeel) en wettelijke bijdragen, terwijl je dan ook minimaal nog eens de particuliere verzekeringspremie moet betalen, waarbij geldt dat bij een dubbele verzekering de oudste polis (dus hier het ziekenfonds) voor de vergoeding opdraait, tenzij die niet heirin voorziet, waarbij dan dus pas de nieuwe verzekering om de hoek komt kijken. Zo'n klant zien ze volgens mij graag bij verzekeringen: de volle mep betalen, en alleen vergoeden waarin het ziekenfonds niet, en jij wel voorziet.

Ik hoop dat jij mij/ons verder kunt helpen. Ik ben heel benieuwd of het toegestaan is, ongeacht of je er wel beter van wordt.

Groet, Léon

lc
door lclaessens_1 - May 26, 2004 om 00:00
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Jess,

jouw antwoord staat eigenlijk haaks op dat van DIOSmember. Ik heb al gereageerd op het antwoord van hem en zou graag willen weten waar de info die jij geeft vandaan komt, want jouw antwoord sluit beter aan bij mijn vermoeden en ik wil het graag helemaal (goed) weten.

Groet, Léon

no
door nora - Oct 17, 2004 om 14:51
66 Antwoorden / 52 Vragen

Waarrom naar een particuliere verzekering gaan? Bij iedere ziekenkostenverzekering kan men zich volgens mij bijverzekeren voor de extra"s (tandarts, fysiotherapie, de pil etc.) Informeer eerst eens bij uw huidige verzekering voor je grote stappen gaat ondernemen. En ja, van je loon blijft een bedrag gaan voor de AWBZ bijvoorbeeld.

tk
door tkoenen - Jun 28, 2012 om 12:38
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat Utrecht in conflict komt met het landelijk beleid. Ook oude auto's hebben een typegoedkeuring, moeten aan APK-eisen voldoen en er moet wegenbelasting voor worden betaald. Bovendien worden de autobelastingen steeds meer ingericht naar de milieuaspecten van de (individuele) auto. Dat moet voldoende zijn. Als elke gemeente eigen eisen gaat stellen, wordt het een warboel van regels en bepalingen waar niemand de weg in kan vinden en waar niemand blij mee is. Ik vind dat als hier al iets voor geregeld moet worden, dit op landelijk niveau moet en niet op plaatselijk niveau. De gemeente Utrecht trekt hiermee een veel te grote broek aan!

sc
door schiltmeijer - Jun 28, 2012 om 12:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dit lukt nooit, veel auto's veel inkomsten voor div. ondernemers. Als dit door gaat maken ze echt schoonschip.

ba
door basbb - Jun 28, 2012 om 13:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

Rare maatregel, dat betekent dat ik met eerste generatie auto gericht op zuinigheid niet meer erin mag. Voldoet aan euro3 (benzine) norm, maar gemeente Utrecht denkt dat met weren van die auto's de lucht meteen schoon wordt. Ik geloof daar niks van. Auto-verkeer heeft maar beperkt aandeel in de luchtvervuiling en fijnstof productie. Luchtkwaliteit is op zich al vreselijk veel schoner dan in de jaren '80, daarvoor hoef je je ook niet meer druk om te maken. Voor EU/milieu mensen is het toch nooit goed genoeg, anders raken ze hun baan kwijt!

Zoals eerder genoemd, lijkt het me ook in strijdt met allerlei andere wetten. Recht van vrijheid van reizen? Dat toch drastisch ingeperkt wordt? Ook ben ik er mee eens dat het warboel wordt als gemeentes zelf eisen gaan stellen.

Dan nog belangrijkste, oude generatie auto's zijn er vanzelf steeds minder van. Veel worden bij verkoop direct geëxporteerd naar 2e en 3e wereld landen. Jaarlijks gaat klein deel naar de sloop en jaarlijks zullen er een aantal total-loss gereden worden. "Maatregel" van gemeente Utrecht is dus sowieso erg vreemd, vervuilende auto's zullen vanzelf steeds kleiner aandeel hebben in totale wagenpark. Maatregel nemen voor iets wat op den duur toch al gebeurd.....

dc
door dcz - Jun 28, 2012 om 17:19
439 Antwoorden / 1 Vragen

Op GeenStijl.nl dit briljante stuk gevonden;

Briljant nieuw plan om het lokale klimaat te redden in Utrecht: vanaf volgend jaar vieze auto's uit de binnenstad weren. Definitie van 'vies': ALLE diesels van 8 jaar en ouder en ALLE benzinestokers van 12 jaar en ouder. Dat is een derde van alle auto's in 030. Dus de stad waar jarenlang een onzalig godsvermogen weggeflikkerd werd om een externe 'coördinator luchtkwaliteit' zijn neus uit het raam te laten hangen om 'ja, het stinkt hier' te zeggen, gaat met die conclusie bepalen wat haar inwoners wel en vooral NIET mogen besturen? Ook al haalt je ouwe barrel nog makkelijk de wettelijke APK-normen bij een uitstootmeting? Of is dit de Wraak van Wolfsen op GeenStijl voor de 156 topics met zijn naam er in? Want laat ondergetekende zich nou dagelijks verplaatsen in een viesgroene Duitse olietanker van dertien jaar oud met een ontbossend vermogen van 1 liter ongelood per 10 kilometer, een liter olie per zes weken en altijd een volle asbak. Het debiele plan is nog niet definitief. Er komt eerst een inspraakronde. Want: "We luisteren altijd naar de stad." Jah. Sure. Met een referendum zeker? Oh nee wacht. Met vooringenomen, uitkomsten sturende autohaatenquetes om aan de gewenste antwoorden te komen natuurlijk. Hee @fritslintmeijer, ontzettende GroenLinks-vouwfiets met je better-than-you mentaliteit, doe Heus een nieuwe Volvo en mij wat leuks uit het Germaanse luxesegment, dan lullen we nergens meer over, OK? Met je idiote ideaaltjes, je meetbuisjes en je fotomomentjes met het Milieuzonebord VOOR JE KOP (pdf).
Instant Uitstoot: En hoe oud is DEZE BUS dan, Fritsie?
Update: Lintmeijer praat gebakken lucht. En hier de commissiebrief (PDF)
*Snif* Luchtkwaliteit meten doet 030 ZO. En de grootste vervuiler is nog altijd het OV.

ja
door jan e man - Jun 28, 2012 om 19:13
10 Antwoorden / 0 Vragen

2 weken geleden is m,n Mercedes 280 SE,brandstof benzine bouwjr 1979 (geen kleine jongen dus)(met huidige rijstijl 1:11)APKgekeurd, daarbij werd door de keurmeester de opmerking in mijn richting geplaatst of desbetreffende wagen op gas liep.....bij m,n wedervraag hoezo??? ...op gas,vermelde de keurmeester dat mijn auto een CO2 uitstoot van 0,3 had, (3 á 4 normaal,dus niet 0,3 of 0,4!!)hierbij is dus de conclusie gerechtvaardigd, dat goed afgestelde (oudere)wagens nog minder uitstoot kunnen produceren dan slecht afgestelde nieuwe auto,s; gewoon een kwestie van vakmanschap,en daar ontbreekt het in dit commercieel (garage)landje vaak aan ;dus Utrecht bezint U eer ge begint!!

pi
door piet44m - Jun 29, 2012 om 09:57
27 Antwoorden / 0 Vragen

allemaal weer zo`n een groenlinks idioot idee,die typen zitten alle in de tuin met bladblazers , boomzagen ,grasmachines en hebben scooters om ergens naar toe te gaan , en stoken vieze houtkachels , en dan besodemieteren ze de minder daadkrachtige inwoners die het vuile werk opknappen.