Zorgverzekering en afwijzing machtiging hulpmiddelen
Voor enige weken diende ik bij Menzis een aanvraag voor de verlenging van mijn vervoerskosten naar het ziekenhuis aan de andere kant van het land(190 km van huis). Dit is de enige plek waar ik terecht kan met mijn zeldzame niet te genezen ziekte. Ik heb deze machtig al enige jaren in no time kreeg ik een standaard brief met een afwijzing. Daar is stond ook nog dat ze zorgvuldig alles gelezen hadden in mijn geval! Na interventie van iemand anders binnen Menzis kreeg ik na enkele dagen alleen maar een brief met dat de machtiging toewezen werd. Zonder nadere uitleg over de eerder brief. Na enkele weken waren de steunkousen die ik al jaren heb zo danig stuk dat ze niet meer te repareren waren. Na telefonisch contact met de service-telefoon, en de mevrouw nog navraag deed met de afdeling hulpmiddelen, werd mij gezegd dat de leverancier het moest beoordelen en als die vond dat ik, tussentijds, wel die steunkousen vervangen moest hebben zou dat gebeuren. Echter kreeg ik weer een standaard afwijzing. Op mijn klacht en uitleg over het verhaal heb ik na weken nog steeds niets gehoord. Vanwege de ziekte mag ik geen vocht vasthouden omdat dit direct levensbedreigend voor mij is. Ik heb zelfs al enkel malen in het ziekenhuis gelegen vanwege vocht vast houden.
En de kans is nu groot dat dit spoedig weer gebeurt of dat ik door thuiszorg gezwachteld moet worden.
Hoezo zuinig aan doen in de zorg???
Conclusie moet dus wel zijn dat Menzis de Menz niet centraal stelt en zeker niet in alle redelijkheid dingen wil toewijzen.
Het lijkt er op, ik ben er zelfs van overtuigd, dat dit standaard beleid en werkwijze is van Menzis.
Wellicht ook van andere zorgmaatschappijen.
Dit is dus wat de politiek wil...
Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben.
Dan zou het een mooi onderwerp zijn voor het programma.
Dit is zeker geen standaard beleid van Menzis. Voor een groot aantal hulpmiddelen is geen voorafgaande machtiging meer vereist als u die betrekt van een gecontracteerde zorgaanbieder.
Als men steunkousen nodig heeft, heeft men recht op twee paar per jaar. Dus u hoeft ze zeker niet "op" te dragen tot ze totaal versleten zijn. Vraag welke leverancier in uw buurt een contract heeft en bestel daar nieuwe.
Over zulk soort zaken moet u ook niet gaan bellen, want dan krijgt u een callcenter medewerker aan de lijn. Dus stuur een mail.
Tijger, bedankt voor je reactie.
Maar ik moet eerst even excuses aanbieden zag nu pas dat ik in het bij het onderwerp van de steunkousen niet duidelijk ben.
Ik heb de machtiging al jaren. De steunkousen worden ieder jaar vervangen.
In vorige jaren heb ik ook al gehad dat de kousen tussentijds vervangen werden.
Nu dus niet.
Ik zal eens kijken of ik iemand in de top kan bereiken om dit fenomeen van 'standaard afwijzen en dan wel kijken wat er gebeurd' aan te kaarten.
Juist die callcenter mevrouw had contact over dit opgenomen met de afdeling hulpmiddelen over dit specifieke probleem.
Dan mag ik toch aannemen dat het verhaal klopt.
Zal ongetwijfeld vervolgd worden.
Maar als u dus die kousen al jaren hebt, hoeft u dat niet elke keer te vragen. Neem contact op met de leverancier.
Maar steunkousen zijn haast onverslijtbaar, dus dat het nodig is meer dan twee paar per jaar te verstrekken, lijkt mij onwaarschijnlijk.
De leverancier heeft de kousen bekeken en de eerste aanvraag gedaan omdat ze ook vonden dat de kousen binnen het jaar zodanig versleten waren dat ze niet meer gemaakt konden worden.
Echtgenote kreeg nog compliment dat ze nog zoveel had gedaan , want daar was de leverancier al niet meer aan begonnen.
Ik krijg van de leverancier, gecertificeerd en al, elk jaar een herinnering dat ik de nieuwe kousen mag en dan wordt ook weer de maten gecontroleerd.
Gewoon alles volgens de regeltjes.
Goed, dus volgende week kunt u ze weer bestellen.volgens de site van Menzis kan uw leverancier ze dan gewoon leveren.
Jaar of 10 geleden zelf steunkousen moeten gebruiken. Na drie jaar had ik er zes, hoefde maar aan een been, maar aan geen een kous mankeerde wat, dus begrijp nog steeds niet dat ze bij u versleten zijn en tussentijds ook nog gerepareerd.
Mijn moeder heeft jaren en jaren steunkousen gedragen. Elk jaar twee paar nieuwe. Op ee gegeven moment een lade vol. Wel zo handig, hoefden ze tussendoor niet apart gewassen te worden, maar allemaal na jaren nog prima te gebruiken. En ze gingen gewoon in de wasmachine.
Helaas, dit is niet de eerste keer dat ik tussentijds de kousen moet vervangen.
Was ook nooit een probleem.
Ik heb het nog even nagekeken, want ik dacht dat de vergoeding 1 keer per jaar was ingaande de leveringsdatum.
Op de site staat inderdaad ' 1 keer per 12 maanden' dus niet per kalenderjaar.
Helaas( of gelukkig) is niet ieder mens het zelfde en ik heb dus duidelijk pech.
Maar de kern van de zaak blijft dat Menzis blijkbaar standaard zaken afwijst en pas eventueel later echt wil kijken naar de noodzaak van iets.
Deze houding heeft mij al eerder drie dagen ziekenhuis extra liggen opgeleverd.
Dan misschien maar beter overstappen van verzekeraar. Persoonlijk nooit enig probleem ondervonden bij Menzis met machtigingen.
Overstappen van de basis zou kunnen.
Maar de aanvullende verzekering wordt ik nooit meer ergens aangenomen.
Dit vanwege erg hoge ziektekosten.
Bij de vraag wanneer vergoeding lees ik het volgende.
"De leverancier bepaalt aan de hand van wettelijke criteria of u voor vergoeding van therapeutisch elastische kousen en een aan- en uittrekhulp in aanmerking komt. Hetzelfde geldt voor vervangende kousen of extra paren."
Ga nog op zoek naar die wettelijke voorwaarden.
Menzis schrijft in de afwijzing:
"We hebben met de leverancier van kousen afspraken gemaakt. Uw leverancier mag alleen kousen binnen de gemiddelde gebruikstermijn aan vragen bij een gewijzigde medische indicatie. Hiervoor moet dan een ander type kous noodzakelijk zijn."
Dus zal ik eerst moeten weten of dit ergens in wettelijke regels staat en/of Menzis afspraken mag maken.
Deze regel komt op mij nogal onredelijk over.
Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren met kousen waardoor je andere kousen binnen de vervangtermijn zou moeten hebben.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
Mag dit in de oven
schaal van arcopal Lees meer