li
door lilianenmax Oct 24, 2007 om 22:36
Vrije tijd & tuin

Aansprakelijkheid

Ik huur een woning met tuin, deze tuin heb ik laten aanleggen door een officieel tuinbedrijf. Om de tuin is een laag hekwerk geplaatst, dit is gemaakt door een hekwerkbedrijf in opdracht van het tuinbedrijf. Eén van de palen van het hekwerk is door een electriciteitskabel gegaan (dat ligt in mijn tuin), deze kabel is aangesloten op een lantaarnpaal die weer van de verhuurder (woningstichting) is. Het hekwerkbedrijf heeft een offerte gestuurd aan het tuinbedrijf, wat ik nooit gezien heb, waarin staat dat zij nooit aansprakelijk zijn voor schade aan kabels e.d. Nu stelt de woningstichting mij aansprakelijk (?). Ik heb opdracht gegeven voor een mooie tuin met een hekwerk ivm hond en klein kind en laat dit uitvoeren door een tuinbedrijf die het plaatsen van hekwerk uitbesteed. Wie is er aansprakelijk en wat moet ik doen?

5046 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 24, 2007 om 23:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry niet gezien dat u de woning met tuin huurt. Ook in dat geval dient een OV kabel niet op een erfgrens te liggen, want ik neem aan dat de lichtmast op openbare grond is geplaatst.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2007 om 23:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

De tuin van mijn huurwoning grenst aan het parkeerterrein en dat is ook eigendom van de woningstichting. De woningstichting zelf wist niet eens dat er in mijn tuin een electriciteitskabel lag. Deze is aangelegd door het bouwbedrijf. De kabel die er nu in ligt na herstel, ligt aan parkeerzijde (niet meer in mijn tuin) op een hoogte van ongeveer dertig centimeter wat volgens mij ook niet kan.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2007 om 09:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag lilianeenmax,

Je schrijft: Ik heb opdracht gegeven voor een mooie tuin met een hekwerk ivm hond en klein kind en laat dit uitvoeren door een tuinbedrijf die het plaatsen van hekwerk uitbesteed.

Je zal wel van het kastje naar de muur gestuurd worden, maar het tuinbedrijf is ten deze toch echt verantwoordelijk en dient de schade te regelen met het door hen ingehuurde hekwerkbedrijf. Neem daarover kontakt op met je verzekeringsagent of rechtsbijstandverzekeraar.

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2007 om 09:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

De kabel lag en ligt dus nog steeds op hun eigen grond. Indien zij niet bekend waren met de ligging van de kabel op welke wijze hadden derden die graafwerk verrichten dan op de hoogte kunnen komen van die kabel. Het gaat zowel om de aanwezigheid als ligging van de kabel en die info dient door het woningbedrijf aan het KLIC Kabel en Leiding Informatie Centrum doorgegeven te worden na een graafmelding door de graver. In het geval de woningstichting zelf in gebreke is gebleven of de info nooit had kunnen aanleveren dan is zij zelf in gebreke gebleven en kan een derde ook niet aansprakelijk worden gehouden voor deze schade.
Deel dat schriftelijk mee aan de woningstichting en wijs resoluut de aansprakelijkheid van de hand. Succes ermee en mochten er later nog meer vragen zijn dan verneem ik graag via deze topic.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2007 om 10:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik u was zou ik proberen het tuinbedrijf en de woningstichting het onderling te laten uitvechten. Doe gewoon of je neus bloed en stuur de woningstichting altijd direct naar het tuinbedrijf.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2007 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kabels en leidingen die niet in openbare grond liggen worden niet aangemeld bij de KLIC organisatie.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Oct 30, 2007 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die reactie raakt kant noch wal. Ook leidingen die op particuliere grond liggen kunnen door netbeheerders worden aangemeld bij het KLIC en ook voor het werken in die grond wordt een KLIC melding verplicht door verzekeraars en de rechtspraak. Binnenkort zal de nieuwe wet van kracht worden "Wet informatie uitwisseling netwerken"zodra de 1e kamer deze wet heeft goedgekeurd.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2007 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tonnieboy,

Zeker op "eigen" terrein is het niet gebruikelijk om de ligging van bestaande kabels en leidingen bij de Klic organisatie aan te melden en geen verplichting om het leggen van nieuwe kabels en leidingen alsmede het doen van graafwerkzaamheden te melden.
Bovendien om gebruik te maken van de Klic organisatie moet iemand "deelnemer" zijn en dat is lang niet elke graver/tuinman e.d.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Oct 30, 2007 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst bedankt voor je reactie. Ik heb Klic gebeld en een lijst opgestuurd gekregen met daarop alle bedrijven die een graafmelding hebben gedaan op en rondom het complex waar mijn woning staat. De aannemer en electrobedrijf hebben beiden geen graafmelding gedaan, dus ik had bij een graafmelding bij Klic nooit de info kunnen verkrijgen waar en hoe die kabels er liggen.

ve
door verwijderd - Nov 1, 2007 om 09:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deelnemers aan KLIC zijn de netbeheerders ofwel eigenaren van kabels en leidingen. Nu de woningstichting er bewust of onbewust voor heeft gekozen om haar kabels of leidingen niet aan te melden en er zeker een risico bestaat op beschadiging hiervan bij de uitvoering van graafwerk of het slaan van palen behoort dit binnen de risicosfeer van de verhuurder te  vallen.

Met andere woorden Ëigen schuld dikke bult".

Voorts behoort een kabel een veilige ligging te hebben en de erfgrens kun je niet als zodanig bestempelen.

Een graver of aannemer kan geen deelnemer van KLIC zijn Willemo, maar dient slechts een graafmelding te doen om inforatie te krijgen van de netbeheerders. In dit geval had de graver dus geen info van de aanwezigheid laat staan de ligging van deze kabel kunnen krijgen en behoefde men dus geen rekening te houden met een kabel.

ve
door verwijderd - Nov 1, 2007 om 09:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

FOUT : Willemo

Ook bij graafwerk op eigen terrein dient een KLIC melding te worden gedaan, daar eigenaren van percelen vaak niet meer bekend zijn met de op hun perceel aanwezige kabels en leidingen. Als een graver zich daar niet aan houdt dan geldt een hoger eigen risico op zijn polis.
Voorts wordt het in de wet opgenomen dat een graafmelding wettelijk verplicht is en kan men een boete krijgen bij herhaald ongewenst gedrag.

Zoals eerder al gesteld kabels in openbare grond liggen met een vergunning van gemeente, provincie of waterschap en kabels op particulier terrein van een andere persoon liggen met een zakelijk recht. Voor de graafmelding maakt dat geen enkel verschil.

In dit bijzondere geval ligt de eigen kabel op eigen terrein en dan ook nog op een onlogische plaats (erfscheidingsgrens) en wist niemand waar deze kabel lag. Daarnaast is de kabel bij herstelwerk verlegd. De schade behoort geheel voor rekening en risico van de verhuurder te blijven.

ve
door verwijderd - Nov 1, 2007 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het hekwerkbedrijf is degene die het graaf- of boorwerk voor het te plaatsen hekwerk heeft gedaan en is degene die primair voor deze schade aansprakelijk is. Uiteraard kunnen zij zich jegens u in de hoedanigheid van particuliere opdrachtgever niet verschuilen achter onredelijk bezwarende voorwaarden. BW 6:162 en 170.
Het hoveniersbedrijf is opdrachtgever van het hekwerkbedrijf en zij zijn als hoofdaannemer ook aansprakelijk jegens de woningstichting en zij kunnen zich niet aan die aansprakelijkheid onttrekken BW 6:171.
Voorts bent u als opdrachtgever jegens de woningstichting aansprakelijk en u kunt hen berichten dat de schade werd veroorzaakt door het hekwerkbedrijf.
Kennelijk werd geen KLIC melding gedaan om de aanwezigheid en de ligging van ondergrondse kabels en leidingen te weten te komen en werd er voorts geen nader onderzoek door het hekwerkbedrijf ingesteld om kabels op te sporen. Daarnaast is het de vraag of de ligging van de OV kabel juist op de erfgrens wel juist is, daar men de kabel dient aan te leggen overeenkomstig de vergunning van de gemeente. Kennelijk ligt de kabel op uw grond en voor die kabel heeft men geen zakelijk recht op uw perceel gevestigd (aannemend dat u eigenaar van de woning en grond bent). Ook is het de vraag of in het geval de graver wel een KLIC melding had gedaan zij de tekeningen van de woningstichting zouden hebben ontvangen. Mogelijk zijn ze met hun kabels niet eens aangemed bij het KLIC en op welke wijze is er in dat geval sprake van onrechtmatig handelen indien de eigenaar van de kabel op grond van een graafmelding geen tekening kan overleggen?
Kortom echt simpel is de kwestie niet en uiteraard kunt u de verdere behandeling overlaten aan uw AVP verzekeraar.