ra
door ragdolletje Jun 15, 2007 om 16:06
Vrije tijd & tuin

Hoe snoei ik mijn lale klimroos?

Tegen onze schuur hebben wij een klimroos, maar de onderste takken zijn kaal. Ik vind dit lelijk en wil hem het liefst een heel eind inkorten. Hoe en wanner kan ik dit het beste doen. Op Internet heb ik geen duidelijk antwoord op mijn vraag gekregen/ gevonden. Wie weet hoe en wat? Alvast bedankt voor uw reactie.

Roos

6361 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 15, 2007 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag roos,

Wellicht ten overvloede:

Klimroos snoeien

Groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2007 om 10:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Read,

"Op Internet heb ik geen duidelijk antwoord op mijn vraag gekregen/ gevonden"

Dag Roos,

In het algemeen: Oud hout (bruin), dat kaal en eventueel verdord is, kun je zonder meer wegsnoeien uit de roos. De beste tijd om dit te doen is in het begin van de lente (maart/april). Laat een paar (3 of 4), het liefst de jongste, takken wel zitten tot ca 2 of 3 ogen. Hier zullen weer jonge takken uit groeien, die het volgende jaar uitbundig (als het goed is) gaan bloeien.

Voor wat betreft onderhoud gedurende de zomer: Er zijn verschillende types klimrozen: de doorbloeiende, die op alle takken bloeien, en rozen die op hout van vorig jaar bloeien (takken die dit jaar worden gevormd, zullen volgend jaar bloemen geven: je hebt dan dus altijd kale, jonge (groene) takken in de struik.

In het geval van het eerste type is het belangrijk om uitgebloeide rozen direct te verwijderen. De struik zal zijn energie stoppen in het maken van nieuwe takken, met hierop nieuwe bloemen.

Het tweede type, zoals gezegd, maakt nieuwe jonge takken aan, die pas volgende jaar zullen bloeien. Deze kale takken mag je dus niet wegsnoeien, want dan gooi de de bloemen van volgend jaar weg.

Veel succes en als je verdere vragen hebt, dan hoor ik het graag.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Jun 17, 2007 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even een geruststelling: Het is nagenoeg onmogelijk om een klimroos dood te krijgen door verkeerd snoeien. Ze lopen altijd weer uit.
Ik zou enkele takken (de helft) heel ver terugknippen. Dan volgend jaar de andere
Als de roos geent is kunnen er bij teveel snoeien vanuit de wortels scheuten gaan groeien.

ve
door verwijderd - Sep 22, 2007 om 22:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Roos,

Mijn reactie is nog niet te laat omdat je pas februari/maart kunt snoeien. Er is al gezegd: takken die bruin zijn en lijken op een boomstam(metje) mag je wegsnoeien. In ieder geval er 1 laten staan. Een (klim)roos heeft als bijzondere eigenschap dat hij altijd alleen omhoog groeit. Om er dus voor te zorgen dat hij laag blad en bloemen krijgt moet je een roos horizontaal leiden. Wees daar wel voorzichtig mee: als de takken nog groen/bruin dwz. jong en sappig zijn zullen ze snel knakken. Zijn ze groen en iets "droger" dan kun je ze vastzetten met touw o.i.d. aan bijv. spijkers die je in de muur slaat. Aan die horizontale takken ontstaan dan in dezelfde zomer nog verticale takken, die afhankelijk van de soort nog bloemen krijgen. De tak, die je niet weggesnoeid hebt kun je het beste voorzichtig licht buigen en na een maand proberen nog iets verder door te buigen, dan gaan de nieuwe uitlopers die komen weer omhoog en heb je al een begin. Het is dan wel wachten op de nieuwe zware scheuten die vanaf de grond zullen komen omdat je veel weggesnoeid hebt. Een roos maakt namelijk nieuwe scheuten omdat je hem in het voorjaar hebt teruggesnoeid. Je zult een klimroos nooit erg hoeven terug te snoeien. De jongere hoofdtakken altijd laten staan en zijtakje tot 2 à 3 ogen terugsnoeien (ogen zijn de verdikkingen om de ca. 5 cm).

Nog een goede bemestingstip: ik geef nu al 2 jaar in het voorjaar speciale rozenmest in korrelvorm. die ik koop bij Karwei. Nu heb ik de hele zomer bloeiende rozen. Als de bloemen van een roos zijn uitgebloeid en ik heb de beginnende bottels welgehaald (belangrijk want een plant wil graag zaad maken ipv bloeien) dan zie je al de eerste donkerrode steeltjes met blad komen, die ook weer gaan bloeien.

In mijn tuin beginnen nu, denk ik, de rozen aan hun laatste bloemenexplosie voordat de winter invalt.

Succes met de roos. Gemma

ve
door verwijderd - Sep 22, 2007 om 22:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik knip hem gewoon om de paar jaar tot de grond toe af .
Hij loopt altijd weer uit en word steed voller met rozen.
Gewoon deze tijd van het jaar , maar niet meer te lang mee wachten .
De overgebleven stronken wel beschut houden met bladeren  of een bloempot op de kop  er overheen zetten.