Re
door Renee Smit Jan 26, 2024 om 09:45
Winkels & webshops
Beko wasmachine gekocht in juni 2017 aan de voorkant zo verroest dat er groot gat in zit. Heb ik nog garantie?

De economische levensduur van de wasmachine is nog niet verstreken. Wasmachine juni 2017 gekocht bij Media Markt. Wasmachine is waarschijnlijk door het lekken van zeepbakje aan de binnenkant van de machine als hij aanstaat buiten mijn schuld om kapot gegaan binnen de economische levensduur. In jan 2022 contact gehad met Beko over dit probleem. Reactie Beko is niet gevaarlijk en valt niet binnen de garantie en dat de kosten om het te herstellen zelf moet betalen.

Jan 2024 weer contact gehad met Beko dit was hun reactie:
Vooropgesteld betreuren wij de geconstateerde schade aan uw wasmachine. Graag zien wij dat u optimaal gebruik kunt maken van uw Beko product(en).

Op basis van de door u verstrekte gegevens hebben wij kunnen herleiden dat uw apparaat niet meer binnen de 2 jaar fabrieksgarantie valt.

Dit maakt dat wij euvels niet meer dekken door de fabrieksgarantie toe te passen.

Daarnaast vinden wij het erg vervelend dat de machine is gaan roesten. Helaas kunnen wij roest niet tegengaan omdat dit vooral veroorzaak wordt vanuit de omgeving en het gebruik/onderhoud van de machine.

4978 16 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Jan 26, 2024 om 09:58
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ruim 7 jaar in gebruik dan is er geen sprake meer van garantie. Tenzij dit zwart op wit staat. Dit komt bij dit soort apparaten niet voor. Tijd voor een vervanger.

marita5
door marita5 - Jan 26, 2024 om 10:05
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Renee Smit ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

Tip

De branchevereniging Techniek Nederland (voorheen UNETO-VNI) heeft een tabel met de gemiddelde verwachte gebruiksduur van veel apparaten. De tabel geeft geen wettelijke garantietermijnen. Het is een hulpmiddel. Gebruik de duur uit die tabel dus samen met alle andere eigenschappen van uw product. En maak een inschatting van hoe lang uw product mee moet gaan

ne
door neodutchio - Jan 26, 2024 om 10:32
5152 Antwoorden / 12 Vragen

U moet niet bij Beko zijn, u moet bij Mediamarkt zijn. Daar kunt u wettelijke garantie claimen. Echter is het wel aan u om te bewijzen dat het probleem is veroorzaakt door de wasmachine en niet door u.
Het lekken van het zeepbakje kan verschillende oorzaken hebben. Het bakje kan kapot gegaan zijn (gaat niet vanzelf), koppelingen kunnen kapot gegaan zijn door agressieve wasmiddelen (normaal onderhoud), door te vaak of te hard het bakje open en dicht te doen of door simpele en normale slijtage van onderdelen.

De wasmachine is nu 6,5 jaar oud, Beko is geen A-merk en elk apparaat heeft onderhoud nodig. De kans dat u met losse flodders van juridische zinnen iets voor elkaar gaat krijgen is behoorlijk klein. Sowieso bij Beko niet, die is geen partij in deze kwestie.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 26, 2024 om 10:38
16849 Antwoorden / 202 Vragen

@ND: BEKO levert machines in diverse prijsklassen dus ook verschillend qua kwalitet.

ne
door neodutchio Jan 26, 2024 om 11:09
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Ook de duurdere klasse is geen A-merk. Prijs en kwaliteit is niet iets dat aan elkaar gekoppeld kan worden. Een duurdere Beko is niet automatisch beter dan een Miele in dezelfde prijsklasse.

lo
door lovewinnie - Jan 26, 2024 om 10:34
1210 Antwoorden / 1 Vragen

De 10 jaar garantie is alleen voor de motor. Niet voor buitenkant etc.
Maar 7 jaar is een mooie leeftijd tegenwoordig voor een wasmachine

Staat hij in een badkamer? Dat kan ook dit veroorzaken namelijk als er niet goed geventileerd wordt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 26, 2024 om 10:39
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Ter info: @LW, zie o.a. mijn reactie inzake de wettelijke garantie conform BW art 7:17 en verder.

Re
door Renee Smit Jan 26, 2024 om 10:56
Antwoorden / 1 Vragen

Nee heeft altijd in de keuken gestaan. Ik vind dit wel heel erg voor 6,5 jaar. Begrijp dat er geen garantie zit op de buitenkant. Denk ook niet dat dit normaal is voor wasmachine ik heb zoiets nog nooit gezien. Ik heb van alles geprobeerd ik weet niet zeker of dat het aan de zeepbakje ligt.

In 2022 was het maar klein beetje verroest Ik heb alles gedaan wat mogelijk is om het tegen te gaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 26, 2024 om 10:35
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Renee,

Het antwoord op uw vraag is simpel : nee (u heeft geen garantie meer).

Ik raad u aan on te sparen voor een Miele wasmachine (eventueel een 2e handse).

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 26, 2024 om 10:39
16849 Antwoorden / 202 Vragen

@GA: de wettelijke ??

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 26, 2024 om 10:36
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend op de al gfegeven antwoorden, mogelijk kunt u uw rechyt op de wettelijk garantie doen gelden en dan dient u zich te wenden tot de verkoper diue wettelijk aansprakelijk is voor het leveren van een product dat voldoet aan gestelde verwacgtingen en ook de levensduur. Zie gedetailleerd voor die wet www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

en zie ook dit waaruit is af te leiden dat m.b.t. de levensduur wel tenminste 11 jaar mag worden verwacht https://wasje.nl/wasmachine/levensduur/ Het zal echter ook afhangen van de aankoopprijs. Ik zie dat BEKO machines levert in nog al verschillende prijsklassen. De verkoper kan eventiueel wel afschrijving 'in rekening brengen' als mindering op de reparatiekosten.

Thecla58
door Thecla58 Jan 26, 2024 om 11:17
854 Antwoorden / 3 Vragen

@Heremietkreeft,

Er zit, mijns inziens, een groot verschil tussen een wettelijke levensduur en de economische levensduur. Lijkt mij dat betreffende wetsartikel wellicht aan voorschrijdend inzicht onderhevig zou moeten zijn. ;-))

ne
door neodutchio Jan 26, 2024 om 11:37
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Ten minste 11 jaar? Beko staat niet eens in het lijstje. Beko is niet te vergelijken met AEG waar inderdaad 11 jaar bij staat.

pino123
door pino123 - Jan 26, 2024 om 10:38
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Economische levensduur is wel redelijk verstreken hoor. Het kan om een periode tussen de 5 en 10 jaar gaan, mede gezien de prijs van de wasmachine (bron consumentenbond). Laten we zeggen dat in deze prijsklasse het gaat om een economische levensduur van 7 jaar en de wasmachine €500 heeft gekost, heeft u met een half jaar economische levensduur nog recht op €35,--
Daarbij zal u moeten gaan aantonen dat de econmische levensduur dan ook 7 jaar is..

Re
door Renee Smit Jan 26, 2024 om 11:03
Antwoorden / 1 Vragen

O oke dank u wel dan weet ik dat het geen nut heeft om stappen te ondernemen. Enige stap is nieuwe wasmachine kopen en dan zeker geen Beko.

De wasmachine doet het wel nog maar voelt niet goed om hem te gebruiken in deze staat.

Thecla58
door Thecla58 Jan 26, 2024 om 11:22
854 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk eigenlijk niet dat het aan je zeepbakje ligt, maar dat er misschien wel een lek in je trommel zit (dan bedoel ik die trommel waar de trommel met je was in draait.)

rj
door rjw - Jan 26, 2024 om 11:49
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Deze schade op de foto is niet van de ene op de andere dag ontstaan. Je zou sterker hebben gestaan als je direct nadat de eerste sporen zichtbaar waren aan de bel had getrokken.

Sa
door Satipu - Jan 26, 2024 om 12:38
17 Antwoorden / Vragen

Beste Renée,
U wasmachine is bijna 7 jaar oud. Tijd voor een nieuwe . Koop aub nooit meer een Beko wasmachine.Dat zijn hele slechte.
Spaar inderdaad door voor een Miele. Die zijn veel beter. Onze eerste Miele is 16 jaar meegegaan. Nu onze tweede Miele hebben wij ook al weer bijna 3 jaar. Geweldige machines. Succes.

ne
door neodutchio Jan 26, 2024 om 14:11
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Als Beko zo slecht zou zijn, zouden ze dan wereldwijd nog zoveel machines verkopen? Voor de prijs die je betaald zijn het nette machines.

Ja
door JannyBoe Jan 26, 2024 om 14:42
515 Antwoorden / Vragen

De Consumentenbond heeft in 2023 een rondvraag onder 9000 consumenten gehouden over de levensduur van wasmachines.
Zoals @SATIPU al aangeeft gingen Miele machines veel langer mee dan andere merken.
B-merken als Beko gingen beduidend minder lang mee.
Als je voor een kortere levensduur en heel betaalbaar kiest kun je voor Beko gaan natuurlijk.

wi
door wim koelewijn Jan 26, 2024 om 17:27
68 Antwoorden / Vragen

Hele slechte ? Hij is buiten de roest toch 7 jaar meegegaan ??? En Beko en Miele zijn qua prijs niet te vergelijken...en niet iedereen heeft dezelfde beursinhoud...

mo
door moetdat - Jan 26, 2024 om 14:00
104 Antwoorden / 19 Vragen

Mijn vorige Bosch wasmachine ging 13 jaar mee zonder problemen.
Was blij dat ik eindelijk een nieuwe moest kopen met de nieuwste technieken en een schone machine.
Ik zal geen oude Miele willen.

ro
door ronny530 - Jan 26, 2024 om 14:47
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Gezien de gigantische roestvorming moet dat al vanaf aankoop aan de gang zijn geweest want zo erg heb ik het zelfs bij een Z merk wasmachine niet gezien en zeker niet op die plaats.
Ik las dat de wasmaschine in de keuken is geplaatst en dan moet de lekkage toch wel opgevallen zijn omdat het koude water met kracht in de zeepbak behuizing gespoten wordt.
Zoals al vermeldt is de garantie al geruime tijd verlopen en een beroep op de wettelijke garantie leverd het sop in de kool niet op.
Daarbij is het cosmetisch defect die de werking van de wasmachine niet beïnvloed maar de wasmachine er uiteraard niet mooier op maakt en zeker niet als die in een keuken stat.
Een nieuwe wasmachine aanschaffen is de duurste optie en de goedkoopste is met een staalborstel de roest weg borstelen het metaal met roestwerend middel behandelen en daarna eventueel met een polyestervezel plamuur die voor metaal geschikt is het ontstane gat vullen.
Na drogen met schuurpapier glad schuren, de gehele voorzijde van de wasmachine met een plakfolie naar keuze beplakken en als u dat secuur doet ziet niemand behalve u zelf er iets van want u blijft die roestplek altijd zien en hopelijk nog een jaar of 5 want ook al is Beko geen A merk wil dat niet zeggen dat een huidige Miele wasmachine zo goed is als die het merk toen was.

1paul
door 1paul - Jan 26, 2024 om 15:47
3148 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste, je moet naar de auto verkopende partij gaan met je claim en ten tweede, jij moet bewijzen dat het gebrek al bestond ten tijde van de aankoop.

Kun je dit niet, heb je geen poot om op te staan!!

marita5
door marita5 - Jan 26, 2024 om 15:51
11513 Antwoorden / 15 Vragen
ma
door madam mikmak - Jan 26, 2024 om 16:51
8 Antwoorden / 1 Vragen

Wat "dweept" hier sommigen met Miele? Bosch is momenteel het beste merk voor wasmachines. (Bron consumentenbond).

Ja
door JannyBoe Jan 26, 2024 om 17:05
515 Antwoorden / Vragen

Eind vorig jaar is toch echt de Miele WSD 164 WCS als "beste uit de test" gekomen.
De Bosch WGG04407NL kwam als "beste koop" uit de test.

ma
door madam mikmak Jan 26, 2024 om 17:22
8 Antwoorden / 1 Vragen

:-) Ja ik ga altijd voor beste koop.

Analoog
door Analoog Jan 26, 2024 om 17:27
137 Antwoorden / Vragen

De Bosch kwam amper minder uit de test dan de Miele, maar is wel 500 euro goedkoper.
Miele is voor veel mensen niet weggelegd en zelf heb in al jaren AEG en ook Bosch gehad en als je de draaiuren rekent dan vind ik dat uitstekende machines die echt vele jaren zonder problemen draaien.

ma
door madam mikmak Jan 26, 2024 om 17:30
8 Antwoorden / 1 Vragen

mo
door mof - Jan 26, 2024 om 21:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Waarop baseert u de economische levensduur? Economische levensduur is de duur tot het moment dat de gemiddelde kosten per jaar gaan stijgen in plaats van doordalen. Daarbij dus ook de aanschafprijs mee berekend. Zo'n gat in het frame "waarschijnlijk" door het lekken van ... Dat moet u dus hard kunnen maken. Anders geen kans.

ir
door ireneemma - Jan 27, 2024 om 10:46
4 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal krijg je 8 jaar garantie op een wasmachine. In die tijd kon je een verzekering afsluitenvoor als er voortijdig iets met het apperaat zou gebeuren. Daar hebben ze goed aan verdiend, je krijgt gewoon je garantie van 8 jaar, Ik heb een Siemens al vanaf September1999. Een x kooltofborstels en een deurring. Hij draai nog steeds. Dat geluk kan je ook hebben. Van de naam Beko, nog nooi gehoord.

Mocht je nog garantie krijgen zal dat niet veel zijn, je hebt hem 6/7 jaar gebruikt...