An
door Anouk W Apr 20, 2020 om 11:47
Winkels & webshops

Betalen met contant geld in corona tijd

Mijn oma heeft beginnende dementie, en voor haar bescherming heeft ze haar pinpasje niet meer in eigen beheer. Ze krijgt elke week een bepaald bedrag contant geld. Dit gaat tot nu toe ontzettend goed en kan ze haar zelfstsndigheid behouden en zelf nog naar een paar winkels om te kopen wat ze nodig heeft.

Het is echter nu al een paar keer voor komen dat ze bij een paar winkels aan de kassa stond en deze winkels geen contant geld meer accepteren vanwege corona.

Oma was hier erg van overstuur omdat ze vanwege haar dementie dit niet goed kan verwerken en begrijpen.

Nu is mijn vraag, mogen winkels  je dwingen om alleen maar met de pin te betalen? Met gevolgen van dien als mensen dit dus niet kunnen.

Groetjes,
Anouk

10067 15 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 20, 2020 om 11:50
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, hoe vervelend het ook is, helaas mag men dat  vanuit het oogpunt om ieder risico met eigen medwerkers te vermijden. Niet alle winkelbedrijven doen dat maar herhaald, het mag in deze ook wel zeer bijzondere tijd.

getty
door getty - Apr 20, 2020 om 11:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heeft ze niet iets van een pasje/kaartje waarop informatie staat dat ze dementie heeft en wat dat inhoudt?  Misschien kan ze die laten zien?

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2020 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier bij Lidl kan men gewoon met contant geld betalen.

Maar als het aangegeven staat mag men dat weigeren. De winkel zou natuulijk wel de klant in ogenschouw moeten nemen.

rj
door rjw Apr 20, 2020 om 16:19
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Maar Lidl staat er ook wel om bekend dat ze hun personeel het laagste van het laagste vinden. Dat was al voor de coronacrisis het geval. Het kan ze geen moer schelen als personeel besmet raakt.

tijger1
door tijger1 Apr 20, 2020 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een flauwe kul. Dat personeel pakt de boodschappen, haal het langs de scanner. Jij pakt weer die boodschappen en doet ze in je tas.

Je hoeft elkaar niet aan te raken met geld geven.

mr
door mrmoto Apr 21, 2020 om 14:44
167 Antwoorden / 4 Vragen

rjw wat ben jij een XXXXXXXX !

marita5
door marita5 - Apr 20, 2020 om 12:21
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Anouk W ,

Bij Jumbo / Aldi / Lidl kan ik nog altijd met contant geld betalen .
Bij Kruidvat kan je alleen maar pinnen .

Lees ook hier , klik op de rode regel .

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/mag-een-winkel-cash-geld-weigeren/

panter22
door panter22 - Apr 20, 2020 om 12:25
6599 Antwoorden / Vragen

Neem eens kontakt op met de bank van oma. De Rabobank heeft bv een leefgeldrekening. Als er elke week een klein bedrag op gestort wordt, dan kan oma haar pincode achterop de bankpas plakken.

Leefgeldrekening bij dementie

Voor mensen met beginnende dementie wordt het moeilijker om met geld om te gaan. Zij vergeten waar ze hun geld aan hebben uitgegeven en doen soms onbewust vreemde aankopen of schenkingen. Om te voorkomen dat ze hierdoor in de problemen komen, kan een aparte leefgeldrekening een oplossing zijn. Op die rekening wordt steeds een vast bedrag gestort, zodat de klant niet meer dan dit bedrag kan opnemen. Met een leefgeldrekening behoudt de klant grotendeels zijn zelfstandigheid, want hij kan nog steeds zelf aankopen doen.
https://www.rabobank.com/nl/about-rabobank/customer-focus/special-customer-groups/articles/customers-with-disabilities.html

marita5
door marita5 Apr 20, 2020 om 12:29
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , Om nou de pincode achterop een bankpas te plakken , lijkt mij niet handig .

panter22
door panter22 Apr 20, 2020 om 12:41
6599 Antwoorden / Vragen

Hoeveel geld zou er elke week op de rekening worden gestort. €50 of €75. Dat kan ze hooguit kwijtraken.
Maar je kunt ook iets anders bedenken. Kettinkje om met pincode er op geplakt of de pincode in de handtas plakken.

rj
door rjw Apr 20, 2020 om 16:20
3267 Antwoorden / 5 Vragen

@marita5: Of nu je portemonnaie met 50 euro wordt gejat of je bankpas met maximaal 50 euro bestedingsruimte maakt toch niet uit?

Tr
door Trostomaat Apr 21, 2020 om 18:56
239 Antwoorden / Vragen

Oma heeft dan wel beginnende dementie, maar ik lees nergens dat ze een (eenvoudige) pincode niet meer zou kunnen onthouden. Als dat het geval zou zijn geweest had men dat pasje 'voor haar bescherming' ook niet af hoeven pakken. :D Het probleem is dus iets anders.

Ka
door Kassagebruiker - Apr 20, 2020 om 16:55
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou de winkelmanager(s) eens persoonlijk bellen en uitleggen wat dementie betekend. Als ze weigeren.

justmeagain
door justmeagain Apr 20, 2020 om 23:41
623 Antwoorden / 8 Vragen

@kassagebruiker. Op zich zal dit weinig uithalen. De winkelier gaat vast uitleggen wat de risico's van Corona zijn. Het wisselgeld kan besmet zijn. Dan gaat oma dood, kan kleindochter niet beter mee om te pinnen?

Ka
door Kassagebruiker Apr 21, 2020 om 01:43
683 Antwoorden / 5 Vragen

Slecht idee Justmeagain, dan moet je met twee personen en dus ook twee winkelwagens door de vaak kleine lidls moeten gaan terwijl er maar 1 persoon effectief boodschappen doet. Waarom niet gewoon eerst effe de filiaal manager effe bellen? Die winkelier hoeft mij niet uit te leggen wat de risico's van corona zijn, dat 1, en besmet wisselgeld, als er al sprake is van besmet wisselgeld overleeft het virus max 5 uur. De samenklittende jeugd neem tig keer meer risisco's.

justmeagain
door justmeagain Apr 22, 2020 om 00:28
623 Antwoorden / 8 Vragen

@trostomaat
Mmmhhh daar heb je een goed punt en goed onderbouwd ook.

gerbera
door gerbera - Apr 21, 2020 om 12:01
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas mag men, als dat is aangegeven,  contante betaling weigeren maar ik ben van mening dat sommige winkeliers wel erg doorslaan met hun angst en begrip of menselijk gevoel totaal aan de kant zetten in deze periode. Zolang ze na het aannemen niet in de ogen wrijven, in hun neus peuteren of de handen in de mond steken is er niets aan de hand. Och en handgel of zeep doet wonderen.

tdmduc
door tdmduc - Apr 21, 2020 om 13:11
704 Antwoorden / 2 Vragen

Personeel heeft toch handschoentjes aan?

Ik snap het niet.

mr
door mrmoto Apr 21, 2020 om 14:47
167 Antwoorden / 4 Vragen

tdmduc 100+ punten ,het personeel wordt in alle supers heel goed beschermd !

panter22
door panter22 Apr 21, 2020 om 18:03
6599 Antwoorden / Vragen

En wat dacht je van de klant? Of wordt het geld gereinigd.

wi
door willems123 Apr 21, 2020 om 18:21
117 Antwoorden / 16 Vragen

@panter22.... Het geld wordt niet gereinigd maar gewassen!

tijger1
door tijger1 Apr 21, 2020 om 18:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die klant wil toch zelf contant betalen? Dus geen punt.

mo
door mof - Apr 22, 2020 om 11:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, als dat maar duidelijk bij de ingang van de winkel is aangegeven.

mo
door mof - Apr 22, 2020 om 11:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Overigens, medelijden met demente personen hoeven winkeliers niet te hebben. Je kunt je afvragen af het verstandig is demente personen zelfstandig de straat op te laten gaan als ze de corona mastregelen niet begrijpen.

Engelse drop
door Engelse drop - Apr 22, 2020 om 12:36
63 Antwoorden / 5 Vragen

Als het niet bij de ingang is aangegeven dan hebben ze een probleem. Om de kat uit de boom te kijken , voor oma en jullie zelf. Een kar vol houdbare producten kopen en dan kijken of ze contant geld aannemen.

pe
door pebk Apr 22, 2020 om 14:44
581 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de roverheid is een raamsticker niet verplicht. Het wordt wel aangeraden om te doen. Een kassasticker is ook toegestaan.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen

ha
door harrybre - Apr 22, 2020 om 12:59
240 Antwoorden / Vragen

Niemand is verplicht ergens te gaan kopen. Gaat u toch gewoon ergens anders naartoe....

tdmduc
door tdmduc Apr 23, 2020 om 09:47
704 Antwoorden / 2 Vragen

het gaat hier om een "speciale klant" HARRYBRE.

Die gaan niet met de rollator naar een andere wijk.

1paul
door 1paul - Apr 22, 2020 om 15:13
3156 Antwoorden / 0 Vragen

kort en goed JA, winkels zijn niet verplicht om kontakt geld aan te nemen....

audb
door audb - Apr 22, 2020 om 18:11
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ja en dat komt omdat winkels zelf mogen bepalen hoe er betaald wordt.

Sterker nog er zijn al winkels waar je al niet meer contant geld kon/mocht betalen.

Bij de Lidl waar ik kom hebben ze dat opgelost door een bakje te gebruiken waar het geld in gedaan moet worden maar helaas gebeurt dat niet overal.

Sterker nog, bij de aldi hier pakken ze het geld gewoon aan.

tijger1
door tijger1 Apr 23, 2020 om 10:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar pakt die caissière het geld dan niet uit het bakje? Of ze nu een briefje uit je hand aanpakt, of je legt het in het bakje en zij pakt het dan. Wat is het verschil?

1paul
door 1paul Apr 24, 2020 om 08:10
3156 Antwoorden / 0 Vragen

komt ze niet met haar hand in kontakt met jouw hand....

Iv
door Ivo W - Apr 24, 2020 om 08:48
729 Antwoorden / Vragen

Je kunt je beter afvragen waarom oma de RIVM richtlijnen niet opvolgt terwijl ze absoluut in een risicogroep valt.

Oma zou elk fysiek contact met andere mensen in deze periode moeten proberen te vermijden. En moet dus niet haar boodschappen doen in een veelal drukke supermarkt.