ha
door hannekever Mar 11, 2023 om 19:37
Winkels & webshops

Controlesysteem zelfscan kassa van Albert Heijn

Ik ben al sinds jaar en dag klant bij Albert Heijn. Ik heb een bonuskaart want ik vind het niet erg als meneer Heijn weet wanneer ik ongesteld ben of welk merk chocola mijn favoriet is. Heijn weet dus ook dat ik nog nooit iets gejat heb in zijn winkels - ook niet in andere winkels trouwens - en daarom snap ik niet wáárom ik er áltijd word uitgepikt bij het afrekenen aan de zelfscankassa. Het is niks persoonlijks, zegt de medewerkster, maar ik weet wel beter: hier zit natuurlijk een of ander snood algoritme achter. Wie kan mij hier meer over vertellen?

2800 16 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Mar 11, 2023 om 19:49
854 Antwoorden / 3 Vragen
sw
door swat1500 - Mar 11, 2023 om 20:19
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Ik voldoe nagenoeg aan alle zelfde criteria maar wordt bijna nooit gecontroleerd. Erg verdacht. Wellicht moet u ook eens een lot van de staatsloterij kopen.

getty
door getty - Mar 11, 2023 om 20:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het gebruik vsn de bonuskaart  zegt helemaal niets over het feit dat u een dief zou kunnen zijn

ik snap niet dat u zich hier druk over maakt als u daadwerkelijk niet steelt.

getty
door getty - Mar 11, 2023 om 20:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik word ook bijna nooit gecontroleerd.
En indien wel, snap ik volkomen dat ze het doen,

rj
door rjw - Mar 11, 2023 om 20:50
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom ga je daar überhaupt nog boodschappen doen als je ze niet vertrouwt?

me
door mein33 - Mar 11, 2023 om 21:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het is echt de schuld van de digitale wereld die te pas en te onpas, maar puur toevallig, goedwillende en betrouwbare burgers de indruk geeft dat ze onbetrouwbaar zouden kunnen zijn.
Maak u niet druk, vat het niet persoonlijk op en onderga deze vernedering** met gelatenheid en 15 sec. later kunt u gewoon uw weg vervolgen.
Laat zeker uit woede uw boodschappen niet achter want daar heeft u alleen uzelf maar mee.

**zie het maar als het praatje met de caissière. ;-))

tenormin
door tenormin - Mar 11, 2023 om 22:28
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik kan, zeer recent, weer zelf eens naar (alleen) de PLUS. Met zuurstoftankje. Dit t.a.v. Mabella ☺ Bestel altijd online dus even wennen. Ook niet hetzelfde (kennelijk) zoals Appie het heeft, in karretje maar gewoon scanner in de hand. Waarschijnlijk overbodig om te vermelden maar voor mij dus (weer) nieuw. Het zal willekeur zijn, maar ik kreeg geen controle. Ik begrijp alleen niet waarom u, @hannekever, er zo upsett over lijkt te zijn, controles worden immers altijd steekproef gewijs uitgevoerd? Van mij mag men het nakijken hoor, geen enkel probleem. Mensen zijn zo inventief geworden. Ik zag heel kortgeleden iemand braaf een (verpakte) groente kopen, het open maakte en er nog meer, van een ander pak (worteltjes) instoppen. Ga daar niet over oordelen (de vis word duur betaald tegenwoordig) maar mevrouw werd alsnog gecontroleerd. Dan denk ik ook dat camera's gewoon iedereen volgen. Weet ik veel.

mahadma
door mahadma - Mar 11, 2023 om 22:42
11541 Antwoorden / 51 Vragen

ik zou graag eens met u meegaan, boodschappen doen. Ik geloof veel, maar ècht altijd? Vind ik wel wat sterk.

JMA2
door JMA2 - Mar 12, 2023 om 00:07
116 Antwoorden / 2 Vragen

Ik wordt ook weleens gecontroleerd maar het valt me op dat dat vaak is als ik bijvoorbeeld een pot pindakaas scan, deze weer uit de scanner verwijder en dan een ander merk scan. Dus bij wisselende aantallen of artikelen ben je vaker aan de beurt. Maar de medewerkers zijn altijd vriendelijk en correct dus voor mij geen issue.

Franske1958
door Franske1958 - Mar 12, 2023 om 08:04
426 Antwoorden / 2 Vragen

'Ik heb een bonuskaart want ik vind het niet erg als meneer Heijn weet wanneer ik ongesteld ben of welk merk.....'
Deze manier van controleren werkt trouwens niet goed. Vorig jaar zat een buurvrouw van een paar deuren verder Thuis met Corona. Aangezien zij babyvoeding nodig had en nooit boodschappen bestelde online, kreeg ik een mailtje van haar of ik een paar potjes wide gaan halen van een bepaald merk.  Krijg sindsdien heel vaak persoonlijke aanbiedingen van die potjes als mail van hun.

ro
door ronny530 - Mar 12, 2023 om 08:33
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Er is over de aankoopcontroles al veel te lezen maar doordat klanten de zelfscan kassa's massaal gaan gebruiken neemt het aantal aankoopcontroles ook navenant toe. Stel er zijn acht zelfscan kassa's waar middels een handscanner of bij de kassa zelf de producten gescand kunnen worden dan neemt de kans ook toe dat het centale kassa systeem één of meerdere kassa's pas voor betaling vrij geeft als er een aankoopcontrole is gedaan. Van een snood algoritme lijk mij geen sprake omdat het kassa systeem at random tot aankoopcontrole overgaat en dus niet op bijvoorbeeld bonuskaart houders die van de kortingen gebruik maken. U en andere klanten zullen gezien het misbruik van andere klanten nog veel vaker gecontroleerd gaan worden want de smoes 'helemaal vergeten te scannen' is de nieuwe vorm van diefstal in de hoop de aankoopcontrole te omzeilen.

ba
door basic2 - Mar 12, 2023 om 10:00
15 Antwoorden / Vragen

Zonder een klantenkaart wordt ik ook practisch altijd gecontroleerd. Ik heb er geen enkel probleem mee dat (andere supermarkt) op fraude gaat controleren. Of het random is weet ik niet, maar ik denk dat ik er te eerlijk uit zie. Blank (wit), man, oud.
Er is een oplossing voor. Je kunt nog gewoon naar de kassa en je gekochte artikelen op de band leggen.

1paul
door 1paul - Mar 12, 2023 om 11:08
3147 Antwoorden / 0 Vragen

snap eigenlijk niet zo dat men nog boodschappen haalt bij dit soort van winkels, ceo krijgt meer dan 10% loon erbij en de man en vrouw op de werkvloer kunnen opzouten met looneis!!!!

Wat betreft je algoritme, weet niet of dat er nu iets mee te maken heeft of dat men je gewoon verdacht vind, kun je ook gewoon een keer vragen!

gerbera
door gerbera - Mar 12, 2023 om 11:12
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Het zijn allemaal vriendelijke en leuke jonge dames die bij ons controleren en dat vindt ik wel gezellig. Bij de kassa hebben ze tegenwoordig geen tijd meer voor een gezellig praatje. En u moest eens weten wat er tegenwoordig op een dag proletarisch gewinkeld wordt, kan u bijna een week van eten.

Ve
door Vera Hermans - Mar 13, 2023 om 13:19
3 Antwoorden / Vragen

Ik heb precies dezelfde ervaring. Wanneer ik mijn eigen bonuskaart scan wordt is de kans echt iets van 90 procent dat ik wordt gecontroleerd. Met de bonuskaart van mij vrouw heb ik dit nog nooit meegemaakt. Ik vraag mij echt af waar dit algoritme op selecteert. Als het daadwerkelijk random is, dan is het wel heel toevallig steeds.

Barendvdp
door Barendvdp Mar 13, 2023 om 13:22
3 Antwoorden / Vragen

Wat bijzonder. Ik vraag mij ook al langer af of het algoritme daadwerkelijk willekeurig mensen eruit pikt of niet. Voortaan maar gewoon de bonuskaart van uw vrouw gebruiken dan. ;)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 13, 2023 om 14:04
2055 Antwoorden / Vragen

Zelf heb ik heel eerlijk gezicht en wordt eigenlijk nooit gecontroleerd. Trek uw conclusie.