Douwe Siegersma
door Douwe Siegersma Dec 28, 2020 om 17:30
Winkels & webshops

Coolblue: vergeet die glimlach maar!

Mijn bij Coolblue in september 2018 gekocht horloge (Pulsar Solar) vertoont voor de derde maal hetzelfde defect (laadt niet meer op).
Horloge is net uit de garantie van twee jaar en Coolblue geeft maar 3 maanden op een reparatie. Seiko Nederland heeft de 2 eerdere reparaties voor Coolblue uitgevoerd en geeft 1 jaar garantie op een reparatie. Coolblue weigert nu het horloge op te sturen omdat de de garanties zijn verlopen. Gebeld met Seiko en die zegt dat er nog garantie op de laatste reparatie zit. Als particulier mag ik het horloge niet opsturen, dat mogen alleen erkende dealers. Ik vind het heel vervelend om naar een lokale juwelier te moeten met een bij Coolblue gekocht horloge om het op te laten sturen.
Wanneer een horloge niet te repareren is rekent Coolblue € 39,95 onderzoekskosten. Ook dit verbaasde Seiko Nederland: zij berekenen Coolblue namelijk niets. Dan STEELT Coolblue dus 9 maanden garantie en € 39,95 van de klant. Pure diefstal.

2883 11 Rapporteer

getty
door getty - Dec 28, 2020 om 17:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Volgende keer dan dus maar bij de juwelier in de stad kopen .

ik denk dat u nog weinig kunt ondernemen  hierin.

Douwe Siegersma
door Douwe Siegersma Jan 13, 2021 om 12:40
Antwoorden / 1 Vragen

Dat ga ik ook zeker doen.  Het was een impulsaankoop. ????

panter22
door panter22 - Dec 28, 2020 om 17:51
6599 Antwoorden / Vragen

Op de website van Coolblue zag ik geen Seiko horloges meer, Mogelijk wordt het horloge niet naar Seiko gestuurd, maar naar een andere reparateur. Van stelen is geen sprake;
Van de website van Seiko:
Als u een ouder horloge wilt repareren, neem dan contact op met de Seiko Customer Service of een erkende Seiko dealer.

Voor het repareren van oudere horloges kan het voorkomen dat niet alle benodigde onderdelen direct op voorraad zijn en wanneer essentiële onderdelen niet meer worden geproduceerd, kan een horloge soms niet meer worden gerepareerd. Als dit het geval is, moeten wij uw horloge helaas zonder reparatie terugsturen. U kunt ervan uitgaan dat wij altijd ons uiterste best doen om uw horloge weer in de beste staat te herstellen.
https://www.seikowatches.com/nl-nl/customerservice/faq/repairs-2

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 28, 2020 om 17:52
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Jammer. Men heeft bij Coolblue kennelijk geen besef van het betsaan van de consumentenwetgeving waarin heel helder een en ander m.b.t wettelijke garatie is geregteld. Ik geef u zo enkele verwijzingen.  Ik kan mij op basis van hetgeen u meldt niet voorstellen dat deze WETTELIJKE regeling zou zijn verlopen tenzij men zou kunnen aantonen dat de oorzaak bij u ligt. De verwijzingen: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumentenhttps://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product. qua letterlijke wetrgeving:
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt ook

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html en kan dit dus aanleiding zijn om dit toe te passen: Ingebrekestelling | Wet & Recht met voorbeeldbrief dat men in gebreke blijft om de wetgeving na te leven. Let op dat men zich nog steeds kan verstoppen als zijnde tussenpersoon. Doe ook een melding bij.: www.conuwijzer.nl van de ACM en/of www.klantenkompas.nl van de consumentenbond.
.
Ps. De wettelijke garantie voor een Seiko is dus niet verlopen!

tijger1
door tijger1 Dec 28, 2020 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In september 2018 gekocht.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 28, 2020 om 19:09
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER!n de wettelijke garantie is NIET verlopen! Hooguit is nu aan de orde dat de koper dient te bewijzen dat ..... . en dat lijkt mij niet zo moeilijk gelet op de genoemde eerdere ervaringen: herhaalde reparatie! Verwacht mag toch echt worden dat de levensdfuur van een Seiko lander is dan ca. 3 jaren! Ergo, bezit eer ge begint met reacties als deze al weet ik dat u een hekel heeft aan wetgeving/wetteksten.

marita5
door marita5 Dec 28, 2020 om 19:32
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft , de laatste 2 links : conuwijzer en klantenkompas , bestaan niet .

ma
door malty Dec 28, 2020 om 20:52
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@heremietkreeft U zegt Ik kan mij op basis van hetgeen u meldt niet voorstellen dat deze WETTELIJKE regeling zou zijn verlopen tenzij men zou kunnen aantonen dat de oorzaak bij u ligt.

Is het niet zo dat na 6 maanden de koper moet bewijzen dat de oorzaak niet bij hem ligt.
Als het horloge gerepareerd terug komt en het opladen lukt op zeker moment niet meer, waar ligt dat dan aan, de oplader misschien?

Ik neem aan dat Seiko het horloge steeds goed hersteld.
We weten ook niet wat er bij de reparaties vervangen is en of dat beide keren hetzelfde onderdeel was.

marita5
door marita5 - Dec 28, 2020 om 19:25
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Douwe Siegersma ,

Horloge is net uit de garantie van twee jaar.

Is er een wettelijke garantietermijn ?

Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland hebben we geen wettelijke garantietermijn van 2 jaar. In plaats daarvan staat in de Nederlandse wet dat een product zo lang moet meegaan als u ervan mag verwachten. Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog wettelijke garantie.

Bij verkopers- en fabrieksgarantie kiest de verkoper of fabrikant zelf de voorwaarden. En dus ook hoe lang die garantie geeft.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie

Coolblue is aangesloten bij Thuiswinkel.org , u kunt daar een klacht indienen .

https://www.thuiswinkel.org/leden/coolblue

https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen

Topantwoord

getty
door getty - Dec 28, 2020 om 20:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Belangrijk vraag is wel hoe duur was het horloge.

Douwe Siegersma
door Douwe Siegersma Jan 13, 2021 om 12:31
Antwoorden / 1 Vragen

€ 150,-

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 28, 2020 om 20:12
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik gaf foutieve verwijzingen en het moet zijn (met dank aan @MARITA5)  https://www.klachtenkompas.nl

 en https://www.klachtenkompas.nl

marita5
door marita5 Dec 28, 2020 om 20:20
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Ook nu weer fout , 2x hetzelfde , zie mijn reactie hier onder .

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 29, 2020 om 09:52
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, inderdaad. Ik werd afgeleid door een activeringsprobleem met MS Office 2019 waarvoor de verkoper even zelf in mijn laptop moest kijken en ik daardoor te snel was. De 2e moest uiteraard zijn: www.consuwijzer.nl

sira
door sira - Dec 28, 2020 om 21:10
2361 Antwoorden / 24 Vragen

U kunt naar een juwelier/horloger gaan die SEIKO op de gevel of lichtbak heeft staan. Hij is dealer van o.a. Seiko en kan het horloge voor u naar Seiko opsturen. Er zullen naar alle waarschijnlijkheid wel verzendkosten mee gemoeid zijn, want hij heeft het horloge niet aan u verkocht, maar het kan ook zijn dat hij het gratis verstuurd en in u een toekomstige klant ziet.

Dit soort dingen moet u ook niet bij een webwinkel zoals Coolblue of Bol kopen, maar bij een juwelier/horloger, zij hebben er verstand van en mogelijk had u ook langer garantie gekregen, maar dat is afhankelijk van de prijs van het horloge.

justmeagain
door justmeagain - Dec 29, 2020 om 01:46
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dan STEELT Coolblue dus 9 maanden garantie en € 39,95 van de klant. Pure diefstal.

En daar gaan ze dus van glimlachen.....

Douwe Siegersma
door Douwe Siegersma Jan 13, 2021 om 12:38
Antwoorden / 1 Vragen

Daar kon je best wel eens gelijk aan hebben..

panter22
door panter22 - Dec 29, 2020 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

Coolblue is geen erkende dealer en de fabrieksgarantie is na 2 jaar afgelopen. Je hebt nog  garantie op de reparatie. Wil je daar van gebruik maken dan moet je naar een Seiko dealer. Wat is daar nu zo moeilijk aan, behalve dat je niet durft.
Je hebt de mogelijkheid om het horloge onder die garantie te laten maken, maar je wilt het niet.
De mogelijkheid die Coolblue te biedt, wil je ook niet,
Pas als Seiko meldt dat het horloge niet meer te repareren valt en normaal gesproken nog jaren mee moet gaan, dan kun je nog eens overleggen met Coolblue over de wettelijke garantie,

Douwe Siegersma
door Douwe Siegersma Jan 13, 2021 om 12:37
Antwoorden / 1 Vragen

Ik zei dat ik het vervelend zou vinden. Dat is iets anders dan niet durven.
En het is toch heel merkwaardig dat Coolblue de garantie op de reparatie niet doorgeeft aan de klant. En dat Coolblue (die niks onderzoekt) € 39,95 onderzoekskosten rekent.
Ik heb Coolblue uiteindelijk toch bereid gevonden het horloge op te sturen naar Seiko Nederland.

panter22
door panter22 Jan 13, 2021 om 15:41
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk, dat is een goed bericht. Ik hoop dat er een goede oplossiong komt.

newmikey
door newmikey - Jan 13, 2021 om 18:31
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik dacht eerst "laat dit topic maar zitten" maar reageer toch even kort. Ik snap best wel dat u teleurgesteld bent maar CB doet hier niets fout. Ik las verderop dat ze het horloge toch naar Seiko willen opsturen dus u boft maar "garantie op een reparatie" is géén reden om de garantietermijn op het produkt zelf keer op keer te verlengen.

CB is de verkoper die u al twee keer eerder kosteloos geholpen heeft. Dat CB onderzoekskosten rekent lijkt me ook evident, ze moeten een administratie voeren, verzendkosten betalen en elk artikel van klanten wat zij tijdelijk hebben liggen verzekeren tegen verlies of calamiteiten. Werkt u gratis?

Het is een horloge van net even over de €100 en twee jaar oud, gevalletje "jammer" maar om dan een bedrijf te gaan betichten van "pure diefstal" is ronduit asociaal en daar zou eigenlijk door Kassa paal en perk aan gesteld moeten worden. [Edit redactie: topicstarter heeft het recht zijn/haar beklag te mogen doen op dit forum]