F
door F K May 31, 2021 om 23:53
Winkels & webshops

Defecte nieuwe koelkast in camper

Einde april dit jaar lieten we een nieuwe koelkast in onze camper inbouwen van bijna 3000 euro. Deze bleek het niet te doen. Het bedrijf dat de koelkast inbouwde moest vervolgens van de importeur van de koelkast allerlei testen doen. Uiteindelijk werd de koelkast uit de camper gehaald en naar de importeur verzonden. Daar werd een error ontdekt. De koelkast werd gerepareerd en teruggestuurd naar het bedrijf dat de koelkast in onze camper terugplaatste. Dit heeft ruim een maand geduurd,  we konden onze camper hierdoor nauwelijks gebruiken en zijn 5 keer met camper en een auto heen en weer gereden, per retourtje 80 km. Hierover met beide bedrijven gesproken; Importeur en inbouwbedrijf willen hiervoor niets vergoeden en wijzen naar elkaar. Wat kunnen we hieraan doen?

5779 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 31, 2021 om 23:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Doet de koelkast het nu wel goed? Wees dan blij. Een koelkast van € 3.000? Heeft hij een gouden handvat?

Had even tijdelijk een koelboxje van € 100 gekocht.

F
door F K Jun 1, 2021 om 06:39
Antwoorden / 1 Vragen

Deze koelkast werkt op gas, 220 en 12 volt.  Daarom is hij zo duur helaas. En idd hebben we daarnaast een koelbox gebruikt. Maar dat is niet waar het in deze vraag om gaat.

AWYeah28
door AWYeah28 - Jun 1, 2021 om 00:04
355 Antwoorden / Vragen

Beste Fleur,

Onkosten als gevolg van een niet functionerend apparaat zijn geen onderdeel van de garantie.
Zo te lezen is alles netjes en binnen een redelijke termijn afgehandeld.
Je zou kunnen kijken of er een inbouwbedrijf dichterbij is gevestigd voor een volgende opdracht.

F
door F K Jun 1, 2021 om 06:41
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie.  Het was het dichtstbijzijnde bedrijf dat dit merk inbouwt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 1, 2021 om 09:34
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@AWYEAH28: dringend advies: kijk dan toch de consumentenwetgeving er nog eens goed op na BW art boek 7: 17/25. Maar of dat dan inderdaad ook vergoeding van kosten inhoudt is de grote ??? hoewel dat naar mijn mening wel het geval is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 1, 2021 om 09:42
16887 Antwoorden / 202 Vragen

.

AWYeah28
door AWYeah28 Jun 1, 2021 om 13:57
355 Antwoorden / Vragen

@Heremietkreeft: TS heeft zelf gekozen voor deze leverancier. Dat het toevallig de dichtstbijzijnde is brengt geen verplichtingen mee voor de verkoper. TS heeft geen kosten gemaakt die door de verkoper waren te voorzien.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 1, 2021 om 16:26
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@AWYEAH28, men mag er vanuit gaan dat geen enkele verkoper kan voorzien dat er zich een feit voordoet als nu aan de orde. Niet functioneren. (Helaas zijn er soms uitzonderingen die dan bijv. beunhazen worden genoemd. Die zullen dan hoogst waarschijnlijk ook niet zonder meer gratis repareren zoals de wet voorschrijft).

AWYeah28
door AWYeah28 Jun 2, 2021 om 08:15
355 Antwoorden / Vragen

@Heremietkreeft: Dat een product defect kan raken kan (en moet) natuurlijk wel worden voorzien. Ik doelde meer op het feit dat TS vijf keer heen en weer is gereden en niet "naast de deur" woont. Als daar rekening mee moet worden gehouden zou er een erg ruime marge op het product moeten zitten.

tenormin
door tenormin - Jun 1, 2021 om 00:07
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Het bedrijf heeft wel wat kansen om de koelkast te repareren, maar, zoals "vroeger" altijd gedacht: lijkt de wet weer veranderd te zijn. Als u zo vaak, 400 km bij elkaar moet rijden. Denk ik dat u de koop zou kunnen ontbinden. Kijk veel naar Wordt u al geholpen met Mr. Frank Visser en Mr. Groos: ik denk dat u geen vergoeding krijgt voor heen en weer rijden: grootste punt is: werkt de koelkast nu wel naar behoren? Ben bang dat u geen kosten vergoed krijgt voor het heen en weer rijden.

F
door F K Jun 1, 2021 om 06:43
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie.

aurora1
door aurora1 - Jun 1, 2021 om 02:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Camper niet kunnen gebruiken?
Het is nu toch in orde? Hoe weet u toch zo'n dure koelbox te vinden?

U had tijdelijk voor bijv. deze oplossing kunnen kiezen:
https://www.coolblue.nl/product/841765/mobicool-mv26.html

F
door F K Jun 1, 2021 om 06:46
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie. Het gaat hierbij niet om een koelbox maar een koelkast met groot vriesvak die op gas, 220 en 12 volt werkt.  En ja, helaas zijn die nogal aan de prijs. Maar dat is niet de kern van de vraag. En een reserve koelbox is leuk voor noodgevallen maar geen vervangende oplossing.

aurora1
door aurora1 Jun 1, 2021 om 14:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar het ging toch ook om tijdelijk, een "noodgeval"?
De kern is toch (tijdelijk) zonder koelbox te zitten waardoor u vond de camper haast niet te kunnen gebruiken?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 1, 2021 om 02:45
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Fleur,

Kunt u een foto van de camper en de koelkast plaatsen?

U kunt de foto's uploaden bij een nieuw antwoord.

Ik vermoed, dat het om een hele grote luxe camper gaat, klopt dat?

ne
door neodutchio Jun 1, 2021 om 07:35
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Als is het een antieke T1, wat heeft dat er mee te maken?

gerbera
door gerbera Jun 1, 2021 om 08:24
7382 Antwoorden / 14 Vragen

U bent niet een beetje nieuwsgierig, dat u iedere keer opnieuw om foto's vraagd die totaal geen bijdrage leveren. En klets niet dat u dan een beter antwoordt kan geven, de koelkast is gemaakt en de vraag gaat over onkostenvergoeding.

ju
door juliomariner Jun 1, 2021 om 08:54
1339 Antwoorden / 2 Vragen

Precies, een foto voegt helemaal niets toe. Het probleem van TS is niet de koelkast maar ze vraagt zich af of ze recht heeft op een onkosten vergoeding. Ook de opmerkingen van anderen hier dat het wel een hele dure koelkast is voegt niets toe.

pino123
door pino123 Jun 1, 2021 om 09:08
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom een foto van een camper? Wat doet dit ertoe? Of ga je straks zelf weer allemaal foto's plaatsen van campers?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 1, 2021 om 10:53
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pino, Julio, Gerbera en Neodutchio,

TS praat over een koelkast van 3000 euro : dan wordt hier het advies gegeven om dan maar een koelbox te nemen.....

Voor een goed antwoord is toch echt nodig om te weten om over wat voor een camper en koelkast we praten.....

gerbera
door gerbera Jun 1, 2021 om 11:08
7382 Antwoorden / 14 Vragen

@GBA, lees gewoon eens goed wat een TS schrijft, al koste de koelkast 10.000 euries deze is gewoon gemaakt, en gaat het u wat aan in wat voor camper de TS rijdt. Er wordt nergens advies gegeven dan maar een koelbox te nemen, er staat "even tijdelijk" . En wat als u foto's heeft, draagd dat bij aan de vraag over een vergoeding, het is gewoon nieuwsgierigheid.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 1, 2021 om 11:29
1795 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

U begrijpt mij verkeerd: het gaat niet om een simpele koelkast, maar om een luxe model.

Het heeft niets met nieuwsgierigheid te maken als ik voor duidelijkheid om foto's vraag.

tijger1
door tijger1 Jun 1, 2021 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is helemaal geen luxe model. Hij zal, voor een camper, alleen groot zijn. Het ding kan op gas, 220 en 12 volt, dus heel normale systemen in een camper. Het inbouwen zal ook het nodige gekost hebben.

Maar als hij het niet doet en dus gerepareerd moet worden, kom je voor een weekend een heel eind met een koelboxje.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 1, 2021 om 12:27
1795 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1,

Heeft u zelf een camper?

Niet verwarren met een caravan.

pino123
door pino123 Jun 1, 2021 om 12:36
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Ook dat doet er niets toe of Tijger een camper heeft. Nogmaals het doet er niets toe of het een simpele of dure koelkast is het gaat er om dat TS een vergoeding wil voor het heen en weer rijden en het niet/nauwelijks gebruik kunnen maken van de camper.

Hoe lastig is het? Wat doet het merk camper ertoe? Wat doet de foto van de koelkast ertoe?
Dit heeft ruim een maand geduurd,  we konden onze camper hierdoor nauwelijks gebruiken en zijn 5 keer met camper en een auto heen en weer gereden, per retourtje 80 km. Hierover met beide bedrijven gesproken; Importeur en inbouwbedrijf willen hiervoor niets vergoeden en wijzen naar elkaar. Wat kunnen we hieraan doen?

ne
door neodutchio Jun 1, 2021 om 13:32
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Amsterdammer, of het om een koelkast gaat van €200 of €2.000 is niet relevant. Of het in een camper of caravan zit is van geen belang. Of het in een antieke T1 zit, of in de allernieuwste villa op wielen is niet belangrijk.

De kapotte koelkast in mijn 7 handse caravan is ook gewoon netjes onder garantie vervangen (bleek al kapot bij aanschaf). De rechten zijn dan echt niet anders.

gerbera
door gerbera Jun 1, 2021 om 14:53
7382 Antwoorden / 14 Vragen

edit

tijger1
door tijger1 Jun 1, 2021 om 15:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

Nee, ik heb geen camper, maar wel een absorptiekoelkast die dus op 220 volt, 12 volt en gas kan.

Die koelkast zal geen € 3.000 gekost hebben, maar een deel zal voor het inbouwen geweest zij .

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 1, 2021 om 15:52
1795 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger,

Die absorptiekoelkasten zijn te koop in diverse prijsklasses.

Zijn deze ook geschikt voor een camper?

Jammer, dat TS niet wilt zeggen om welk model het gaat.

gerbera
door gerbera Jun 1, 2021 om 16:41
7382 Antwoorden / 14 Vragen

@GBA, het gaat om een rechthoekig model en hij werkt nu prima, en ja een absorptiekoelkast is ook geschikt voor een camper.

Absorptiekoelkasten scoren punten op de flexibiliteit van energiebron (gas, 12 volt en 230 volt) en op het nagenoeg geruisloze functioneren.

tijger1
door tijger1 Jun 1, 2021 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

Blijkbaar hebt u geen idee waar u het over hebt. Een koelkast die ook op gas moet kunnen, is een absorptie koelkast. Rijdendeweg gebruikt je 12 volt, staande op een plekje met stroom dan 220 volt. Maar sta je ergens zonder stroom, dan moet hij op gas.

En ja die kasten zijn duurder dan een compressie koelkast, maar voor de rest is het systeem zo oud als de weg naar Kralingen.

ne
door neodutchio Jun 1, 2021 om 17:19
5173 Antwoorden / 12 Vragen

De oudste beschreven gegevens over de weg naar Kralingen dateren uit 1244. Over de eerste caravan (ouder dan een camper) zijn de geleerden het niet eens, maar geschat wordt dat het rond 1837 was. Toen was er nog geen stroom in de caravan.

Dat het systeem zo oud is als de weg naar Kralingen klopt dus niet. Wanneer wel de eerste compressie koelkast zijn intrede vond kan ik zo snel niet vinden. Maar dat het later is dan 1244 kunnen we het over eens zijn.

Dit even ter zijde, als Amsterdammer onzin kan vertellen, kan ik dat ook.

ju
door juliomariner Jun 1, 2021 om 18:47
1339 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is u goed gelukt :-)

tijger1
door tijger1 Jun 1, 2021 om 18:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Compleet duidelijk.:-)

ne
door neodutchio - Jun 1, 2021 om 07:37
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom hebt u 5 keer heen en weer moeten rijden? En dat binnen 1 maand?

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 1, 2021 om 09:46
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een lastige kwestie omdat volgens de wetgeving de verkoper verantwoordelijk is voor het leveren van een goed werkend producct en als dat niet het geval blijkt te zijn, tenzij die kan bewijzen dat de oorzaak echt bij u ligt, dient te zorgen voor gratis reparatie etc.

Ik geef u zo een groot aantal verwijzingen waariop dat gebaseerd is.  Ik ben van mening dat verkoper daarmee ook aan u een vergoeding is verschuldigd voor de door u in deze gemaakte extra kosten. Bij het leveren van een goed product waren die niet aan de orde geweest.

Daarom wijs ik u op hetgeen ik ook aangeef m.b.t. in gebreke stellen (wegens niet naleven van wetgeving) en in ieder geval het melden van een en aander aan de ACM (Consuwijzer) en evt. ook KLachtenkompas (gratis service van de consumentenbond). Mogelijk heeft men bij de ACM al kennis van relevante jurisprudentie.

Dan nu alle in deze casus  relevante verwijzingen:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

ne
door neodutchio Jun 1, 2021 om 10:16
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Het lastige hieraan is of alle kosten wel noodzakelijk zijn geweest. Ik snap niet waarom je 5 keer terug moet naar de verkoper. 1 keer de camper brengen en 1 keer ophalen zou voldoende moeten zijn.

F
door F K Jun 1, 2021 om 12:27
Antwoorden / 1 Vragen

Ze moesten gedurende een week allerlei tests doen van de importeur en wij wilden tussendoor ook met onze camper op stap. Nadat de tests ook geen oplossing boden moest de koelkast naar de importeur worden verzonden en moesten wij wachten op verdere info, het schoot allemaal niet op. Als we hem hadden laten staan waren we hem een maand kwijt geweest.
Het gaat ons er niet om dat we de camper niet konden gebruiken (we hadden een koelbox bij de Gamma gehaald) maar dat we zo vaak heen en weer moesten en het zo'n gedoe was. We werken allebei en we moesten ervoor zorgen dat hij voor 17.30 bij het bedrijf stond.
Je verwacht bij een defect nieuw product dat dit wordt vervangen maar dat werd dus niet gedaan.

tijger1
door tijger1 Jun 1, 2021 om 15:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Had u beter de camper daar kunnen laten staan en als u op stap wilde met de auto daar naar toe rijden. Weekendje weg, camper weer bij de leverancier neerzetten.

pe
door peentjes - Jun 1, 2021 om 09:50
421 Antwoorden / 0 Vragen

Uw koelkast werkt weer en u verwacht een schadevergoeding voor de tijd dat die niet werkte. Maar u zal mi. nooit hard kunnen maken dat u door het ontbreken van die koelkast uw camper nauwelijks meer heeft kunnen gebruiken. Dus volgens mij kunt u niks doen, behalve ervan genieten dat alles weer werkt.

F
door F K Jun 1, 2021 om 12:29
Antwoorden / 1 Vragen

We genieten er zeker van en het gaat er ons niet om een schadevergoeding te krijgen voor de tijd dat hij niet werkte maar voor de gemaakte kosten ivm het heen en weer rijden. Ik vind het een slechte klantenservice van het bedrijf.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 1, 2021 om 10:11
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een aanvulling nu ik o.a. dit zie:

De algemene rechten bij consumentenkoop

Zoals gezegd, zijn er enkele algemene regels die bij elke overeenkomst gelden. De mogelijkheden bij het niet nakomen van een overeenkomst (wanprestatie) zijn: alsnog nakoming vorderen, opschorten van eigen verplichtingen, ontbinden en schadevergoeding vragen.

Meer over deze algemene mogelijkheden is te vinden in het artikel over wanprestatie.  (Bron https://www.wetrecht.nl/rechten-bij-consumentenkoop/).
Volgens deze info zou u schadevergoeding kunnen vragen voor de extra gemaakte kosten door het geleverd hebben gekregen van een niet goed functionerende koelkat in de camper.  Maak voor u zelf wel een afweging m.b.t. toch voor u mogelijke kosten m.b.t. eventueel nadr procedren, het zenden van een eerste brief kan uiteraard altijd en is het een kwestie van afwachgten van de reactie hoe dan verder te gaan. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, benader die dan.

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2021 om 10:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb het juist over dat tijdelijke boxje, zodat u de camper wel gewoon had kunnen gebruiken.

Dat bedrijf kan het niet helpen dat u 40 km vice versa moet rijden om bij hen te komen.

Die koelkast moest getest, is eruit gehaald, gerepareerd en weer teruggeplaatst. Of heeft u de camper daar laten staan ter reparatie? U had tenslotte ook nog een auto bij u.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 1, 2021 om 10:56
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Fleur,

Om welk inbouwbedrijf gaat het?

Donuts
door Donuts Jun 1, 2021 om 11:03
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Houdt toch eens op met die flauwekul foto's.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 1, 2021 om 11:07
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sprietje,

Het gaat om een koelkast van 3000 euro.

Er wordt hier een koelbox aangeraden.

gerbera
door gerbera Jun 1, 2021 om 11:15
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Geachte Amsterdammer, Het gaat hier om een vergoeding van de gemaakte kosten en niet over de koelkast. En er wordt hier niets aangeraden een koelbox te nemen. er staat "tijdelijk" voor de periode dat de koelkast niet werkt. En @sprietje heeft gelijk want u wilt dat elke vraagsteller foto's plaats die nergens toe dienen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 1, 2021 om 11:30
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

U begrijpt mij verkeerd,

Het gaat om een luxe koelkast.

Het heeft niets met nieuwsgierigheid te maken als ik om foto's vraag ter verduidelijking.

tenormin
door tenormin Jun 1, 2021 om 12:06
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Jawel GA, het heeft alles met nieuwsgierigheid te maken. De koelkast is gerepareerd, de vraag ging over het in rekening kunnen brengen van gemaakte kosten van A naar B en van B naar A, diverse keren. Je spaart zeker foto's van mensen die het allemaal neerzetten?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 1, 2021 om 12:12
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

Waarschijnlijk hebben de forumleden, die reageren geen camper,ik ook niet.

Wel heb ik een vriend met 2 campers.

Van hem weet ik, dat luxe camper koelkasten duur zijn. Het is geen kwestie van stekker uit het stopcontact halen en even oppakken en meenemen.

tijger1
door tijger1 Jun 1, 2021 om 12:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem je moet ook nog de gasslang loskoppelen en de 12 volt stekker uit het 12 volt stopcontact halen.

Dus helemaal niets bijzonders.

Maar als u zou lezen, zou u weten dat het niet over de koelkast gaat.

F
door F K Jun 1, 2021 om 12:37
Antwoorden / 1 Vragen

Foto's zijn idd overbodig. Jammer dat niet iedereen mijn vraag begrijpt. Ik ben ook blij met  de meeste zinnige antwoorden.
Onze camper is eer 1 van 6 meter en 15 jaar oud (is eigenlijk niet van belang) maar die koelkast is gewoon superduur omdat die werkt op gas 220 en 12 volt. Het is een hele klus om zo'n ding te installeren, de bijrijderstoel moet er uit etc.
Dat ik de prijs van de koelkast noemde was ter verduidelijking dat we er veel geld voor hebben neergeteld (dus aan onze verplichtingen hebben voldaan) maar dat we een defect product geleverd kregen. Het bedrijf heeft ontdekt dat het idd aan de koelkast lag dus hebben wij, volgens mij, onnodig kosten moeten maken. Het zou toch netjes zijn als ze ons daarmee tegemoet zouden komen.

ne
door neodutchio Jun 1, 2021 om 13:36
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Amsterdammer, ik kan mij niet heugen dat ik toestemming gegeven heb voor het plaatsen van een foto van mijn camper.
En als u zou weten dat een koelkast uitbouwen niets meer is dan een paar schroefjes, stekker en gasslang er uit trekken, dan zou u niet zo veel onzin uitkramen.
TS had veel beter de koelkast direct kunnen achterlaten of de verkoper had een leencamper kunnen regelen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 1, 2021 om 15:02
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Fleur,

Als u ons vertelt om welk bedrijf het gaat, kunnen wij opzoeken wat de Algemene Voorwaarden zijn van het bedrijf.

Is de prijs van de koelkast inclusief montage?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 1, 2021 om 15:04
1795 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

U heeft duidelijk geen verstand van campers.

Vooral die gasaansluiting kan gevaarlijk zijn als het niet goed wordt aangesloten.

ne
door neodutchio Jun 1, 2021 om 15:23
5173 Antwoorden / 12 Vragen

@Amsterdammer, aannames doen is niet bepaald handig. Wat kan je fout aansluiten aan een gaskoppeling? Je draait de gaskraan dicht die naar de koelkast gaat en achter de koelkast zit een knelfitting (schroefdraad). Aansluiten is dus eerst tape om het schroefdraad doen, nieuw knelringetje om de buis en vastdraaien. Gaskraan open, beetje zeepsop over de koppeling en indien nodig nog iets aandraaien. Tenzij het om een flexibele slang gaat, dan is het alleen tape en draaien maar. De vaste aansluiting moet je vanaf buiten doen (achter de koelkast zit namelijk altijd 2 roosters voor zowel de warmteafvoer als montage), een flexibele slang kan je van binnen uit monteren.

Mocht u een keer hulp nodig hebben voor de elektra of water in een caravan of camper, u mag mij daarvoor ook altijd bellen. Het verbouwen van de inrichting doet een maat van mij. Die bouwt namelijk 2 en 3 persoons stapelbedden in de caravans en campers. Een mover besteed ik ook uit, maar de aanleg van electra doe ik wel gewoon.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 1, 2021 om 15:46
1795 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Ik ben zelf geen campeerder.

Misschien kunt u uw diensten beter aanbieden aan TS..... ;<))

aurora1
door aurora1 - Jun 1, 2021 om 14:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom u 5x heen en weer gereden bent begrijp ik niet. U had de camper daar achter kunnen laten voor reparatie en met de auto weg en naderhand de camper weer kunnen ophalen. Dat had u dan vrijwel geen benzine gekost. Bovendien was het uw eigen keuze om 40 km verderop te gaan. Als iets met een auto moet gebeuren, bijv. radio inbouwen, of navigatie, kun je toch ook geen schadevergoeding vragen voor het heen en weer rijden?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 1, 2021 om 15:07
1795 Antwoorden / 31 Vragen

@Aurora,

Ik vermoed, dat het een hele dure camper is,ook al is hij 15 jaar oud.

Waarschijnlijk wilde  TS die camper daar niet achter laten.

Ook vermoed ik, dat het geen BOVAG bedrijf is.

ne
door neodutchio Jun 1, 2021 om 15:24
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Met aannames heb je niks. Die camper stond daar met verkoop ook al, waarom zou dat nu ineens niet meer kunnen Amsterdammer?

tijger1
door tijger1 Jun 1, 2021 om 15:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou die camper in vredesnaam duur zijn? Er moest al een nieuwe koelkast in.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 1, 2021 om 16:00
1795 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1,

In een Volkswagen T4 Westfalia past amper een koelkast.....

ne
door neodutchio Jun 1, 2021 om 18:18
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Ja, dus? In een T4 past gewoon een koelkast en zit gewoon een koelkast in. En een T4 kan best duurder zijn. Als u niets van campers weet, stop dan gewoon met reageren.

ro
door ronny530 - Jun 1, 2021 om 14:36
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Zo'n koelkast is op zich al niet goedkoop en inbouwen is ook een hele klus maar terzijde. Toen na een aantal testen bleek dat de koelkast het niet deed is de koelkast uitgebouwd en naar de importeur verzonden. Het bedrijf had ook kunnen zeggen de camper blijft achter en u kunt de camper weer ophalen als koelkast weer ingebouwd is, u zou dan rekening moeten houden met een reparatie tijd van een maand en die termijn is niet onredelijk te noemen. U beslist echter anders, u neemt de camper zonder koelkast weer mee om toch nog dagen mee weg te gaan en zodra de koelkast gemaakt is deze weer in te bouwen en dat maakt eigenlijk dat de ritten die u gemaakt heeft een eigen keuze zijn geweest. M.i. heeft u geen recht op een vergoeding voor het gederfde gebruiksgenot en de gereden kilometers want de garantie is op basis van carry in en geen onsite garantie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 1, 2021 om 15:11
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronny,

Ik vermoed, dat TS de stallingskosten niet wilde betalen of dat zij het niet vertrouwde om haar luxe camper achter te laten op een bedrijventerrein.

Het gaat niet om een  kleine Volkswagen Westfalia/ California weten we inmiddels.

ne
door neodutchio Jun 1, 2021 om 15:27
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Stallingskosten? Toen mijn koelkast kapot bleek bij aanschaf (merkte we pas op de eerste vakantie) heb ik contact opgenomen met de verkoper en is direct na thuiskomst de caravan daar heen gegaan. En dat duurde een week, denkt u nu echt dat daar stallingskosten bij komen? Als uw brommer voor onderhoud weg moet, betaald u dan ook extra voor elke dag dat die binnen staat bij de reparateur?

Ik kom bij diverse camper en caravanbedrijven, die zijn goed genoeg beveiligd. En juist uit dit verhaal blijkt dat het een solide verkoper is, dus been B, de Haas die ergens achteraf zit.

tijger1
door tijger1 Jun 1, 2021 om 15:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waaruit maakt u op dat het een "luxe camper" is?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 1, 2021 om 15:57
1795 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1,

Waarom zou je anders 3000 euro uitgeven aan een koelkast?

tijger1
door tijger1 Jun 1, 2021 om 17:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om het eten en de drankjes koel te houden, en het vlees bevroren. En de oude was misschien kapot. En misschien heeft de Ts twee linkerhanden, dat hij hem zelf niet kon plaatsen.

ju
door juliomariner Jun 1, 2021 om 18:55
1339 Antwoorden / 2 Vragen

G.A. blijkbaar gaat het er in uw harde kop niet in dat de aanschafprijs van de koelkast hier helemaal niet belangrijk is. Nog onbelangrijker is in welke camper deze gebouwd moet worden. Daarnaast heeft het ook weinig zin om de naam van het bedrijf hier te noemen. Ik neem aan dat TS kan lezen dus kan hij/zij zelf ook de algemene voorwaarden lezen. Daarbij zult u deze waarschijnlijk helemaal niet op de  website van het bedrijf kunnen vinden want het is niet verplicht deze op de bedrijfswebsite te publiceren.
Al met al bent u in dit topic weer enorm uit uw nek aan het l*llen.Misschien wordt het tijd dat u vrijwillig eens een rustpauze neemt met reageren en als u dat niet van plan bent kan de redactie u hiervan misschien met een tijdelijke ban overtuigen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 1, 2021 om 16:23
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zag een Online aanbieder met prijzen vanaf €295,- tot €2495,- zonder inbouwen!

Dus die €3000,- heb je een flinke maat koelkast  en allen waren  12V  230V en  Gas....

Maar als je dezelfde  na 15 jaren weer wilde, dan kan dat erg duur zijn helaas.

Maar  die KM rijden,  als ik een miskoop bij de Action  heb moet ik ook  1,3 Km retour lopen of  3,7 km omrijden.
Voor elke garantie claim... en ja,  die keuze waar je nu woonde maakte je zelf.

Maar niet iedereen heeft  een Caravan  Handelaar/werkplaats  op  120 meters afstand.
Als ik zelf inbouw en  meerdere keren moet  in en uitbouwen had ik zelfde gezegt  over heen en weer sturen.
Maar helaas heeft U nergens recht op....

panter22
door panter22 - Jun 1, 2021 om 18:02
6599 Antwoorden / Vragen

Om de koelkast te kopen en in te laten bouwen, zul je met de camper naar het bedrijf toe moeten rijden. Daar wordt de koop gesloten en niet bij je thuis. Dat je 40 km moet rijden om bij het bedrijf te komen, is voor jouw rekening.
Nu doet de koelkast het niet goed, dus je gaat terug naar het bedrijf. De koelkast wordt getest, gerepareerd en weer opnieuw ingebouwd bij het bedrijf. Ook in dat geval krijg je geen km vergoed,
Als je er zelf voor kiest om niet te wachten tot de koelkast gerepareerd en opnieuw ingebouwd is, maar dat je tussentijds een aantal keer op pad wilt met de camper, dan zijn dat geen kosten die het bedrijf zou moeten betalen, Je had kunnen wachten tot de reparatie klaar was, maar je koos er voor om dit niet te doen. Dus die extra niet noodzakelijke kosten, zijn voor je eigen rekening.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 1, 2021 om 18:12
2119 Antwoorden / Vragen

Dit heet dacht ik gevolgschade en die zal men meestal proberen uit te sluiten. Natuurlijk staat het u vrij om daar een vergoeding voor te eisen net zo goed als het die firma vrijstaat uw claim af te wijzen. Eerlijk gezegd acht ik u a priori helemaal niet kansloos bij de kantonrechter als u maar kunt aantonen dat men zijn werk niet goed heeft gedaan of anderzijds verwijtbaar heeft gehandeld. Moet u de zaak natuurlijk wel aanhangig maken en uw advocaat voorfinancieren in ruil voor de kans de zaak te winnen. Staat tegenover dat het bedrijf ook kosten gaat maken en mogelijk een flinke schadevergoeding moet betalen dus als u ze kunt overtuigen dat het u menens is kunt u ook onderhandelen en het op een mooi bedrag afmaken. Moeten ze natuurlijk wel geloven dat u gaat doorzetten want anders is het goedkoper u te negeren.