Charty
door Charty Jul 26, 2023 om 06:55
Winkels & webshops
Eerst haar ernstig verpest, daarna bedreigd. Wat zijn mijn rechten?

Beste BNN Vara Kassa,

Door ziekte ben ik helaas niet meer in staat om naar de kapper te gaan. Ik ging online op zoek naar een geregistreerde thuiskapper en kwam 'Thuiskapster en Bruidsstyliste Den Haag' tegen. Na het lezen van enkele positieve reviews en zelfs een artikel op de website van de kappersakademie, durfde ik mijn lange haar uit handen te geven aan mevrouw  [edit - redactie].

Ik had mijn haar op één lengte en vroeg om de voorkant licht in laagjes te knippen en de achterkant met rust te laten. Ik hoefde niet gestyled, maar vroeg wel of ze niet een beetje wilde föhnen om de kleur te bekijken (deed mijn kapper altijd wel). Dit was niet nodig; sterker nog, de meeste klanten spoelen hun eigen haar uit vertelde mevrouw. De schaar werd ingewisseld voor een mes en nadat ik vroeg of dit wel geschikt was, stelde mevrouw me gerust dat het geen probleem is om in dun (en net geblondeerd) haar te snijden. Het resultaat is dat mijn haar vanaf de oren kapot is gesneden, ik eigenlijk geen voorkant meer heb en mijn achterkant volledig is uitgedund. Ook loopt er een grote inkeping rondom mijn hele hoofd, ter hoogte van mijn nek, waar duidelijk het snijden begonnen is. Vanaf daar is mijn haar beschadigd en/of uitgedund en heb veel afgebroken haren. Toen ik de eerste keer mijn haar ging wassen, nadat mevrouw  [edit - redactie] langs was geweest, schrok ik me rot. Het haar wat ik in mijn handen had, was nog de helft van wat het moest zijn en had veel last van haaruitval.

Ook vroeg ik om asblonde highlights gemixt met lowlights in de kleur van mijn eigen haar, maar eindigde met banen in een warm kleurenpalet bovenop en een doodgeblondeerde voorkant. De bovenste laag bleek ook het enige stuk wat geverfd was; het lag als een soort dekentje op de rest van mijn haar. Omdat het mij opviel dat het inzetten van de folies wel erg snel klaar was (vergeleken met wat ik normaal gewend ben), vroeg ik tijdens het intrekken van de ‘kleur’ of de onderkant ook was meegenomen. Mevrouw zei toen dat ze dit maar niet gedaan had, omdat het er wat droog uit zag (dat was het zeker niet). Tijdens het wachten was mevrouw heel druk op haar telefoon bezig, om zoveel mogelijk andere klanten te beantwoorden (vertelde ze zelf); een normaal gesprek was daardoor niet mogelijk.

Het uitspoelen ging erg haastig en hardhandig, waardoor m'n ogen vol met waterstofperoxide liepen (ik moest naar de badkamer rennen om de lenzen uit m'n hevig brandende ogen te halen). Het percentage van de peroxide was ook heel hoog, omdat mevrouw zo snel mogelijk klaar wilde zijn; hierdoor is mijn haar broos geworden en zijn er op meerdere plekken stukken haar afgebroken. Ze vertelde nog doodleuk tijdens het uitspoelen, dat er vroeger geen regels waren voor de maximaal toegestane peroxide en er daardoor grote plukken haar bij vrouwen afbraken..

Ik nam contact op met mevrouw, maar ze was niet bereid om langs te komen. Ondanks dat ze weg is gegaan toen mijn haar nog nat was, was ze ervan overtuigd dat de kleur goed zou moeten zijn; assig zelfs (door het natte haar had ik ook niet meteen door wat er aan de hand was, anders had ik er meteen wat van gezegd). Na het plaatsen van een review op Google waarin ik mijn verhaal deed en foto’s heb gedeeld, werd ik door mevrouw  [edit - redactie]  opgebeld en op een agressieve manier benaderd. Ze vroeg wat mijn probleem met haar was en ontkende in haren te snijden (er zat nota bene een getuige bij). Ik heb haar een leugenaar genoemd, opgehangen en haar nummer geblokkeerd. Mijn voicemail bleek nog wel ingesproken te kunnen worden en hier heeft mevrouw dan ook gretig gebruik van gemaakt om mij te kunnen bedreigen. Ik zou een probleem hebben met mezelf en als ik de review niet zou verwijderen, dan kwam mevrouw mij opzoeken om me kapot maken (heb de voicemail bewaard).

Mijn lange gezonde haar, waar ik jaren voor gespaard heb, is door mevrouw [edit - redactie] in een halfuur tijd geruïneerd. Het is zowel van onder, in het midden als van boven beschadigd en heb een groot deel af moeten laten knippen (helft rug naar schouders). Desondanks gaat het nog zeker een jaar duren voordat alle schade eruit is gegroeid. Ik vroeg om extra voorzichtig te zijn, maar heb nog nooit zo’n slechte ervaring gehad met een kapper en mijn vertrouwen is ook beschaamd.Dit zou bij een kundige kapper nooit gebeurd zijn en vraag me oprecht af wat mevrouw bezielt heeft om mijn haar op deze manier te bewerken..

Mevrouw  [edit - redactie] wil ik uiteraard nooit meer in de buurt van mijn haar hebben, maar wel graag de betaalde €75 terug. Wat zijn mijn rechten?

2636 7 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jul 26, 2023 om 08:10
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Charty ,

Wat èèn prutser , Thuiskapster en Bruidsstyliste Den Haag is nergens bij aangesloten .
Plaats uw klacht op klachtenkompas / Trustpilot e.d .

Of neem contact op met het Juridisch Loket ,

https://www.juridischloket.nl/contact/

Charty
door Charty - Jul 26, 2023 om 08:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Maritas,

Hartelijk dank voor uw reactie. Het juridisch loket is een goede tip en zal eens vragen wat zij hierin kunnen betekenen. Ik heb al via klacht.nl en klachtenkompas een formulier ingevuld, maar tot op heden geen reactie van mevrouw.

met vriendelijke groet,

Charty

marita5
door marita5 Jul 26, 2023 om 08:42
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , u heeft een klacht op klacht.nl , 1 week geleden geplaatst , ook daar heeft ze niet gereageerd . Zoveel mogelijk de klacht plaatsen op Soc Media , Neem contact op met het Juridisch Loket , niet geschoten is altijd mis , suc6

va
door vanlotjegetikt - Jul 26, 2023 om 09:09
809 Antwoorden / Vragen

Het antwoord wat u van mij gaat krijgen gaat u niet leuk vinden. U hebt een uitgebreide haar agressieve behandeling thuis laten uitvoeren door iemand die op het internet adverteerd. Was begonnen met enkel knippen dan had u een idee gekregen van wat de dame kan.
Een geluk haar groeit dus u zal het even met deze puinhoop moeten doen. Overigens heel veel gewone kappers doen ook zeker voor mensen die niet mobiel zijn en aan huis zijn gekluisterd hun diensten aanbieden.
Ik ben erg gesteld op mijn dikke bos grijs donkerblond en laat zeker bij een eerste keer knippen/snijden bij een vreemde geen uitgebreide behandelingen uitvoeren.
U kan het proberen om via juridische weg wat compensatie  te vragen,

Charty
door Charty Jul 26, 2023 om 09:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

*Verplaatst*

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Jul 26, 2023 om 09:28
531 Antwoorden / Vragen

De klant heeft zich van tevoren georienteerd. Dat het bedrijf op internet adverteert is niet anders dan wat andere kappers ook doen.
Een 'uitgebreide en agressieve' behandeling?
Het is niet meer of minder dan een vakvrouw/vakman regulier uit kan voeren. Elke 'gewone kapper' dus.

Deze kapster is opgeleid voor haar vak blijkens een artikel op de website van de Kappersakademie.
Maar presteert ondermaats blijkbaar. Ook in de bewaarde communicatie.

Het probleem ligt bij de ondernemer, die niet in staat is om professioneel met klachten om te gaan, en niet bij de klant.

Topantwoord

Ozymandias
door Ozymandias - Jul 26, 2023 om 09:42
178 Antwoorden / Vragen

Serieus lullig voor je. Je rechten is dat je haar civiel kan dagen om je geld terug te krijgen. In werkelijkheid zou ik zeggen, dat is het die 75 euro niet waard en een advocaat gaat je meer kosten. Je kan proberen haar te dwingen via het plaatsen van negatieve recensies? Niet geschoten is altijd mis, enzo...

Gelukkig is het maar haar dus herstelt het zichzelf wel weer.

Charty
door Charty - Jul 26, 2023 om 10:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Vanlotjegetikt,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Helaas is het zo dat de knipbeurt juist de grootste schade heeft aangericht en sla mezelf echt wel voor mijn kop dat ik na het kleuren niet eerst de balans heb opgemaakt (spijt als haren op mijn hoofd). Ik snap uw reactie dan ook wel, maar..

Aangezien mevrouw zelfs op de kappersakademie gepromoot wordt, nam ik aan dat er minimaal kennis was van de basis. Dat de kleur misschien niet helemaal is zoals gewend of een keer wat korter geknipt worden dan aangegeven is één ding, maar mevrouw heeft mijn haar op alle mogelijke manieren beschadigd.

Ik ben grotendeels bedlegerig en had mevrouw ook aangegeven dat mijn haar extra belangrijk voor me was geworden sinds mijn ziekte, een soort houvast. Dat hier zo respectloos mee omgegaan is/wordt maakt het juist zo pijnlijk. Als er gezegd wordt dat haar wel weer aangroeit is dat een hard gelag, als je een euthanasietraject hebt lopen. We hebben het hier ook niet over een halfjaarje haargroei die ik heb in moeten leveren..

Mij de betaalde €75 vergoeden is wel het minste wat mevrouw kan doen, terwijl een bedreiging om mij kapot te maken wat cru overkomt.

Met vriendelijke groet,

Charty

va
door vanlotjegetikt Jul 26, 2023 om 13:07
809 Antwoorden / Vragen

Thanks,
Knippen van haar levert geen schade op.
Maar gebruik van waterstofperoxide juist weer wel.
Heb dan ook gezien uw relaas het donkerbruine vermoeden dat er door iets te radicaal knippen de feitelijke schade is verdoezeld.
En die €75 euro is best een berg geld maar op juridisch gebied wordt dat niet zo gezien.
Vraag de volgende keer uw eigen kapper of zij thuis bij u langs kan komen.

marita5
door marita5 Jul 26, 2023 om 13:22
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Deze flut kapster heeft een mes gebruikt .Wanneer dit niet goed gebeurd lijkt het of het haar word uitgedund , je krijgt dan verschillende lagen , zie ook de middelste foto , schandalig .

va
door vanlotjegetikt Jul 26, 2023 om 13:34
809 Antwoorden / Vragen

En dan vraag ik mij toch echt af als het gaat om de opleiding  waarmee geschermd wordt.
Weet niet wat LinkedIn  laat zien.

marita5
door marita5 Jul 26, 2023 om 13:41
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Maakt allemaal niks uit , hier krijgt Ts haar haren niet mee terug en fatsoenlijk . iig een fiasco van de bovenste plank .

Ozymandias
door Ozymandias Jul 26, 2023 om 14:47
178 Antwoorden / Vragen

Euthanasie... Tja. Dat weten wij natuurlijk niet dus je moet niemand kwalijk nemen als ze zeggen dat het 'maar haar is'.

Maar in dat opzicht zeg ik helemaal, laat het gaan. Ik kan me niet voorstellen dat je je hier mee wil bezig houden in je laatste maanden. Het is helaas gebeurd, je kan het niet terug draaien dus bespaar je zelf de frustratie van een zinloze strijd. Het is zonde van je tijd.

tenormin
door tenormin Jul 26, 2023 om 17:58
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Waar leest u dan euthanasie? Heb heb nog eens doorgelezen maar kan het niet vinden. U maakt er een luguber verhaal van @ozymandias.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 26, 2023 om 18:06
7225 Antwoorden / 3 Vragen

@ tenormin,
TS heeft in een later antwoord aangegeven dat er een euthanasietraject loopt

Een stukje hieruit:
Als er gezegd wordt dat haar wel weer aangroeit is dat een hard gelag, als je een euthanasietraject hebt lopen. We hebben het hier ook niet over een halfjaarje haargroei die ik heb in moeten leveren..

Charty
door Charty - Jul 27, 2023 om 08:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor al uw reacties,

Er is inderdaad in mijn haar gesneden en niet geknipt. Als dit niet goed gebeurt en met een bot mes, dun je niet alleen de boel flink uit, maar beschadig je het haar gigantisch. Als dit dan ook nog gebeurt in gebieden die net een flinke dosis peroxide te verwerken hebben gekregen..

Daarnaast vroeg ik om de voorkant licht in laagjes te knippen en had mevrouw niks te zoeken in de rest van mijn haar. Als het inderdaad gebeurd is om de slechte 'kleuring' te verbergen, getuigt dat van nog meer onkunde; een verkeerd uitgepakte kleur kan gecorrigeerd worden, maar haren die vanaf de oren kapot gesneden zijn wordt een grotere uitdaging..

LinkedIn heb ik ook bezocht voordat ik mevrouw benaderde en daar werd aangegeven dat het kappersvak al een jaar of 9 uitgeoefend wordt. Wie zal het zeggen wat mevrouw bezield heeft. Ik heb er alleen moeite mee om te geloven dat het per ongeluk gegaan is.

Dit voelt voor mij niet als een strijd. Natuurlijk mis ik mijn haar en zou graag de betaalde €75 terug willen, maar dat is niet het belangrijkste. Ik kan me niet voorstellen dat dit de enige en laatste keer is dat mevrouw zoiets doet of gedaan heeft. Als ik door mijn verhaal te delen ook kan voorkomen dat dit bij een ander gebeurt, vind ik dat onbetaalbaar.

Ik heb inmiddels een schat van een kapster die bij mij thuis komt en het haar zo goed als mogelijk hersteld heeft. Deze kapster heeft heeft mij weer wat vertrouwen teruggegeven; al betekent het eigenlijk, dat alleen zij aan mijn haar mag komen..

Met vriendelijke groet,

Charty

sjjoppy
door sjjoppy Jul 27, 2023 om 08:47
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Charty,
fijn dat uw haar toch nog gedeeltelijk hersteld kon worden en daardoor weer wat vertrouwen terug hebt gekregen.
Bedankt dat u ons dit hebt laten weten.
Met vriendelijke groet.