MR
door MRensen321 Oct 3, 2022 om 10:18
Winkels & webshops

Hoe kan ik het best omgaan met ontbetrouwbare chinese websites?

Hallo,

Ik moet een onderdeel bestellen voor mijn oma's plafondventilator, een trekkoordje met mechanisme. Ik heb stad en land afgezocht, maar de enige plek waar ik het kan vinden zijn websites van chinese groothandelaren zoals wish, aliexpress, fruugo, grandado. Dat is ook niet gek, aangezien het origineel ook van chinese makelaarij blijkt te zijn. Ik bestel hier liever niet, want ik vertrouw het niet, maar ik heb schijnbaar geen keus. Hoe kan ik het best/veiligst een bestelling plaatsen bij zo'n chinese website?

3544 11 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Oct 3, 2022 om 10:28
856 Antwoorden / 3 Vragen

Ik bestel al jaren bij Aliexpress en ik heb nog nooit moeite gehad met het ontvangen van mijn bestellingen. Sterker nog ik ben best tevreden met AE.Heb wel een een paar keren een dispute geopend omdat het product beschadigd was. Dat werd via dfe klantenservice van AEe zeer goed ondersteund met het afhandelen van dat disputer.

AE is zeker niet onbetrouwbaar, het enige wat (soms) lastig is, is dat de levertijd wat langer is.

Je kunt daar een profiel aanmaken en gerust bestellen. De verkoper krijgt pas zijn geld als jij zegt dat je de bestelling ontvangen hebt. Mocht het zo zijn dan na een bepaalde datum je je bestelling nog niet gehad hebt, geef je dat aan bij AE en zij storten je geld binnen een paar dagen terug.
Tegenwoordig is (bijna) alles wat je bij AE besteld inclusief BTW en eventuele inklaringskosten.

sira
door sira - Oct 3, 2022 om 10:29
2345 Antwoorden / 24 Vragen

U kunt gerust bij AliExpress bestellen. Als u het artikel niet ontvangt o.d., kunt u een dispuut beginnen. Ik heb al eens mijn geld keurig terug ontvangen.
De andere webshops die u noemt daar heb ik geen ervaring mee.

mahadma
door mahadma - Oct 3, 2022 om 10:53
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Bij Ali bestellen is safe. En gebruik je credit card.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 3, 2022 om 12:01
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Eerst een tip: is er geen reparatieçlub'in uw omgeving bijv. bij een kringloopwinkel waar men u van dienst kan zijn of toch een witgoedhandelaar? Kent u het merk/type van de bedoelde ventilator? Mogelijk is er toch ook wel iemand in ons forum die u kan helpen op basis van meer gegevens.

Zie toch ook deze info inzake de veelheid van waarschuwende info die er al is m.b.t. het nagaan van betrouwbaarheid van webwinkels, bestellen in het buitenland of van goederen die uit het verre buitenland komen, dropshippers etc. Zie m.b.t. 'wish'deze info: https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/hoe-betrouwbaar-is-webshop-wish/ en deze van aliexpress waarvan de info betriuwbaar lijkt maar het geen webshop is maar een bemiddelaar zoalls Marktplaats, Bol.com.  En dat laatste: als u een typenummer heeft, zoek dan eens bij Bol.com of Coolblue.

Zie dit fragment: https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/575869?utm_source=20220109-kassa&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa%20zondagbrief

Zie verder ACM
www.consuwijzer.nl (https://ictrecht.nl/2011/06/20/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer/)  Het nagaan of de webwinkel een erkend keurmerk met ook geschillenregeling heeft is hierbij van groot belang.

En zie verder voor nog meer info o.a.:

Bedenktijd: wanneer niet, wanneer wel? | ACM.nl

 https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/ik-heb-online-iets-besteld-maar-krijg-het-niet-geleverd-wat-nu  ; https://www.thuiswinkel.org/consumenten/veilig-online-shoppen/betrouwbare-webshop;   https://www.plusonline.nl/veilig-online/bestellen-

Bekende malafide handelspartijen | politie.nl

onsumentenbond en  https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dropshipping-hoe-werkt-dat
Bestellen in China: let op de valkuilen | PlusOnline

Online kopen: Zo shop je veilig online | Consumentenbond

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/winkels-webshops/webshop-stuurt-me-door-naar-china-mag-dit

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 3, 2022 om 13:17
16859 Antwoorden / 202 Vragen
mo
door mof - Oct 5, 2022 om 11:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

't blijft altijd een gok. U zult daarnaast ook invoerrechten moeten gaan betalen, en afhandelingskosten die de postbedrijven rekenen. Misschien is het wel goedkoper een nieuwe plafondventilator te kopen, of, als u geluk heeft, bij een 2de hands goederen zaak zo'n trekmechanisme, of hele ventilator, kopen.

sj
door sjeffanaat Oct 5, 2022 om 11:32
14 Antwoorden / 3 Vragen

Bij wish.com zitten de overige kosten er al bij in

sj
door sjeffanaat - Oct 5, 2022 om 11:31
14 Antwoorden / 3 Vragen

Ik bestel altijd via wish.com en heb daar geen klachten over, is een Chinese webshop

ha
door harrybre - Oct 5, 2022 om 11:36
240 Antwoorden / Vragen

Zelf al jaren erg goede ervaringen met Ali Expres, LightInTheBox en MiniInTheBox. Er staan in China nogal strenge straffen op het "beschadigen van de Chinese naam in het buitenland". Natuurlijk wel: als je een tandtechnische set van € 14,95 bestelt, is dat een "iets mindere kwaliteit" als die uw tandarts gebruikt. Eigenlijk meer speelgoed...
Ik bestel daar even gemakkelijk als bij sommige NLe webshops.
Even zoeken met "Chinese webshops list" en u kunt vooruit.
En betalen via creditcard heeft u beduidend meet garanties als via iDeal of zoiets.

Ja
door JannyBoe - Oct 5, 2022 om 12:25
519 Antwoorden / Vragen

U kunt ook eens kijken op de website van Amazon.nl
Daar staan ook dit soort onderdelen op.
Succes.

ka
door kaartendraak - Oct 5, 2022 om 12:38
182 Antwoorden / 2 Vragen

Net als de andere antwoorden, AliExpress is ook mijn favoriet als geen enkele Europese winkel of zelfs Amazon het niet heeft. Heb je al op Amazon gekeken, bijv de duitse(Amazon.de)? Amazon geeft nl een nog betere service als iets niet aankomt of beschadigd enz en op de duitse amazon kun je de klantenservice gewoon in het nederlands aanspreken.
AliExpress moet je soms wel minstens 4 weken wachten, hoe kleiner het pakket, hoe langer de wachttijd, eer je het binnen hebt

va
door vanlotjegetikt - Oct 5, 2022 om 12:48
809 Antwoorden / Vragen

Weinig onbetrouwbaar aan.
Waar je beter op kan letten zijnal die vage sites die vanalles  aanbieden. Vage vestigingsplaatsen en communicatiemogelijkheden hebben.
Dus gewoon Alie  gebruiken dan is het ook nog eens een stuk goedkoper
Bezorgtijden zijn gelijk aan die van die vage sites en gebruik je creditcard kan je makkelijker terugboeken.