Ke
door Keukenkampioen Groningen Aug 16, 2024 om 22:43
Winkels & webshops

Hoe kom ik ervan af na tekenen orderbevestiging?

Gisteren bij keukenkampioen een orderbestiging getekend. Verkoper heeft deze niet getekend.
De volgende dag wilden we ervan af. Dit kon niet zonder kosten.

Tijdens het tekenen gisteren heb ik er nog bij gezegd dat ik wel wilde tekenen omdat ik als consument het recht heb
om binnen drie dagen ervan te zien. De verkoper zwijgde op dat moment. Ook heeft hij niets gezegd over voorwaarden of erop gewezen. Wat ik getekend heb verwijst er ook niet naar.

Wat zijn mijn rechten in dezen? We moeten anders 1250,- betalen en dat is een hoop geled voor niets. De verkoper heeft best wel wat druk op ons uitgeoefend. Goed daar zijn we in meegegaan. Toch had hij ons op de voorwaarden moeten wijzen.

Hoor graag jullie reactie in deze.

mvg Fam Matoren

5190 16 Rapporteer
sira
door sira - Aug 16, 2024 om 23:00
2553 Antwoorden / 24 Vragen

U had éérst de voorwaarden moet lezen en wel vóór het tekenen, dat geldt voor alles waar een handtekening onder gezet moet worden.

Zelf heb ik geen enkele ervaring met keukenbedrijven, maar als ik alle klachten daarover lees, blijkt vaak dat men bij annulering x% van het orderbedrag moet betalen.

Waar haalt u die 3 dagen bedenktijd vandaan? Staat dat ergens vermeld?

Onder druk zetten is een relatief begrip. U bent er zelf bij en ú alleen bepaalt of er wel of niet getekend gaat worden, niet de verkoper en dat de verkoper zweeg, zegt misschien al genoeg. Een branche waar verkopers provisie ontvangen over de verkopen, kan een gezonde achterdocht meenemen geen kwaad.

mahadma
door mahadma - Aug 16, 2024 om 23:13
11735 Antwoorden / 52 Vragen

Als u tekent (zonder enig voorbehoud met als voorbeeld na akkoord financiering oid op de koopakte) heeft u gekocht. Ergo, uw bezoek heeft u 1.250 euro gekost. En dat kunnen ze zonder enig probleem bij u juridisch incasseren, betaal op tijd, anders krijgt u incassokosten er bovenop.

hereistom
door hereistom - Aug 16, 2024 om 23:19
755 Antwoorden / 1 Vragen

Niet slim inderdaad om een order te tekenen als je nog niet zeker bent, hier kom je niet onderuit.

https://www.cbw-erkend.nl/annuleren-aankoop-meubelen

tenormin
door tenormin - Aug 17, 2024 om 00:10
16943 Antwoorden / 109 Vragen

Tekenen omdat u het "recht" hebt om binnen 3 dagen te ontbinden, nooit van gehoord. Wat niet zegt dat het niet bestaat?! Maar ook: keukenkampioenof welke keukenoleverancier wil toch verkopen? Is normaal, u  tekent : de volgende  dag wilt u er vanaf dus: logisch dat dit u geld kost. Uiteraard zweeg de verkoper: weet hij veel dat u niet op de hoogte bent van kopen en annuleren?

rj
door rjw - Aug 17, 2024 om 00:33
3382 Antwoorden / 5 Vragen

Als een leverancier niet zelf met de voorwaarden komt kan je er toch om vragen? Dan kan de verkoper in het extreemste geval zeggen dat je die niet krijgt en dan ga je gewoon weg.

1paul
door 1paul - Aug 17, 2024 om 08:02
3344 Antwoorden / 0 Vragen

betalen en wegwezen daar is het enigste wat u nu nog kunt doen, met de zogenaamde offerte verstrekt men ook de voorwaarden zover ik weet staan deze namelijk achterop deze offerte..

Thijs12
door Thijs12 - Aug 17, 2024 om 09:28
613 Antwoorden / Vragen

Koop is koop.
Er bestaat geen recht om er binnen drie dagen vanaf te zien, uitgezonderd als dat er zo letterlijk staat en door beide partijen ondertekend is. En zeker bij alle bedrijven van Mandemakers keukens staat dat er absoluut niet.
Dus oftewel afnemen oftewel de annuleringskosten betalen.

marita5
door marita5 - Aug 17, 2024 om 11:31
11663 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo keukenkampioen groningen ,

De voorwaarden , Art 4 en 12

5. Als de afnemer de offerte niet accepteert, mag de ondernemer de kosten van het opstellen van de offerte in rekening brengen, maar alleen als de afnemer bij of voor het aanvragen van de offerte aantoonbaar is gewezen op de (hoogte van de) kosten. De afnemer wordt eigenaar van de offerte en eventuele tekeningen bij betaling van offertekosten. Het intellectueel eigendom blijft bij de ondernemer.

Tijdens het tekenen gisteren heb ik er nog bij gezegd dat ik wel wilde tekenen omdat ik als consument het recht heb
om binnen drie dagen ervan te zien.

4. Bij de koop van een keuken kan een consument binnen 2 dagen, beginnend de dag na het sluiten van de koop, schriftelijk annuleren tegen een sterk gereduceerd percentage van 5% van de koopsom met een minimum van € 500. Als de consument geen e-mailadres van de ondernemer heeft, dan kan hij ook per aangetekende brief annuleren. Hij bewijst dan via het gedateerde verzendbewijs dat verzending van de brief binnen 2 dagen is gebeurd.
5. Annuleren is niet mogelijk

https://www.keukenkampioen.nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden/

Lees deze informatie eens door ,

https://www.consuwijzer.nl/checklist/checklist-offertes-vergelijken

https://www.consuwijzer.nl/checklist/checklist-keuken-kopen

Janzegt
door Janzegt - Aug 17, 2024 om 13:51
158 Antwoorden / Vragen

De 3 dagen bedenktijd is alleen van toepassing, na het tekenen van een koopcontract van een woning. Dat geldt niet voor het tekenen van een orderbevestiging voor een keuken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 17, 2024 om 17:17
2273 Antwoorden / Vragen

Altijd benieuwd hoe ze mensen over de streep trekken terwijl iedereen weet dat je geen offerte bij een keukenboer moet tekenen totdat je het echt zeker weet, want nee, daar kom je niet zonder kosten vanaf. Kreeg u een korting die enkel die dag geldig was?

Re
door Reinier182 - Aug 19, 2024 om 10:04
244 Antwoorden / Vragen

Je tekent om er vanaf te zien vind ik nogal raar. Je gaat kijken en informeren bij keukenzaken en wanneer je alles zeker weet en hebt doorgenomen teken je. Blind tekenen en verwachten er zo vanaf te kunnen is een raar verhaal. Zo werkt het niet of het moet in de voorwaarden staan.

ro
door ronny530 - Aug 19, 2024 om 12:03
2901 Antwoorden / 41 Vragen

Binnen een winkelomgeving is koop ook echt koop zonder bedenktijd maar dat zal u inmiddels bekend ijn.
Het is echter wel zo dat toen u meedeelde dat u 3 dagen bedenktijd dacht te hebben de verkoper u had moeten zeggen dat de bedenktijd niet van toepassing was en u inderdaad naar dat deel van de voorwaarden had moeten verwijzen en dat is volgens u niet gebeurd, in zeker zin is dat een vorm van misleiding want als u wel op de hoogte was gesteld had u die handtekening ook niet gezet.
Ik lees op fora wel vaker dat keukenketens aspirantkopers onder druk zetten door een korting aan te bieden die alleen voor de aspirantkoper van toepassing is als die tijdens het verkooppraatje een handtekening onder de orderbevestiging zet.
Wellicht is het voor u een optie om op basis van misleiding door de betreffende verkoper de koop alsnog ongedaan te maken omdat u mocht verwachten door een terzake kundige verkoper juist geinformeerd te worden en daar hoort ook bij dat de verkoper dat deel betreffende de bedenktijd had moeten weerleggen als zijnde niet van toepassing.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 19, 2024 om 14:24
16979 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, u heeft getekend en dan is koop = koop. Het zou iets anders kunnen zijn indien u kunt bewijzen dat u de opmereking m.b.t. 3 dagen heeft gemaakt doch dat zult u helaas wel niet. U kunt eventueel nog advies vragen bij https://www.juridischloket.nl/ doch zal m.i. het antwoord niet anders zijn dan als in hieraanvoorafgaande antwoorden ook al gegeven.

R.
door R. de Souverein - Aug 19, 2024 om 14:49
8 Antwoorden / Vragen

Instemming moet vrij gegeven worden, zonder druk, intimidatie of manipulatie. Instemming dat gegeven wordt onder drang, dwang of geweld, in een mentale toestand waar de capaciteit ontbreek om in te stemmen, of door iemand die zich in een benadeelde positie bevind is niet geldig.

Je zou kunnen stellen dat er geen geldige overeenkomst is gesloten. Maar vast wel een gedoe om dat hard te maken. Misschien uiteindelijk beter om die 1250€ van het budget voor een nieuwe keuken af te trekken en te gaan voor een voordeligere keuken moet toch genoeg mogelijk zijn voor 13.750€.

https://www.wetrecht.nl/9-manieren-om-van-een-getekende-overeenkomst-af-te-komen/
6. Vernietiging – Wilsgebreken

Het zou kunnen dat een overeenkomst kan worden vernietigd (ongeldig verklaard) op basis van een wilsgebrek. De wet kent er vier: dwaling (= een verkeerde voorstelling van zaken), bedrogmisbruik van omstandigheden en bedreiging.

Is er sprake van een van deze wilsgebreken, dan is vernietiging van de overeenkomst mogelijk. Dat kan (in eerste instantie althans) zonder tussenkomst van een rechter gebeuren.

Ozymandias
door Ozymandias Aug 19, 2024 om 17:09
221 Antwoorden / Vragen

Er valt helemaal niet te stellen dat er geen overeenkomst is. Dat is onzin.

De TO heeft met z'n volle verstand getekend en uit zijn verhaal blijkt niets van dwang of dwaling en wat nog meer.

gerbera
door gerbera Aug 19, 2024 om 21:35
7476 Antwoorden / 14 Vragen

Verdiep u wat meer in wet teksten, de door u gebruikte tekst slaat nergens op en is hier totaal niet van toepassing.

Ja
door JannyBoe Aug 20, 2024 om 07:30
583 Antwoorden / Vragen

Hier is als voorbeeld een uitspraak van de rechter over die vermeende wilsgebreken, dwaling etc.
In een vergelijkbaar geval oordeelt de rechter in het voordeel van de verkoper, Keukenkampioen.

gerbera
door gerbera Aug 20, 2024 om 15:22
7476 Antwoorden / 14 Vragen

er staat iets in wat belangrijk is nml,

De AV zijn met de ondertekening aanvaard. Ze zijn ter hand gesteld omdat ze op de achterzijde zijn afgedrukt.

En volgens de TS heeft deze de AV niet ontvangen.

Ja
door JannyBoe Aug 20, 2024 om 19:20
583 Antwoorden / Vragen

Klopt helemaal @GERBERA.
Er staat ook dat het om een overeenkomst en niet een offerte gaat.
Geen dwaling omdat de koper ook onderzoeksplicht heeft etc.
Maar inderdaad ook over de aanwezigheid van Algemene Voorwaarden.
Ik heb de papieren niet gezien. Maar ik kan me niet voorstellen dat er niet op enige wijze naar de AV wordt verwezen.
Ik denk niet dat we die hier te zien krijgen omdat de vraagsteller sowieso helaas niet reageert zoals zeer gebruikelijk op deze site.

Er
door Erikkkk - Aug 19, 2024 om 17:23
15 Antwoorden / Vragen

Laat je nooit maar dan ook nooit door een verkoper onder druk zetten.
Doet hij dit wel dan zeg ik....er zijn wel andere verkopers die wel het fatsoen hebben om de klant als klant te behandelen.
En mocht je toch willen tekenen lees dan eerst de algemene voorwaarden.

gerbera
door gerbera - Aug 19, 2024 om 21:44
7476 Antwoorden / 14 Vragen

Ik begrijp dat u de algemene voorwaarden niet heeft gezien  en daardoor niet gelezen heeft. In dat geval betwijfel ik of de overeenkomst rechtsgeldig is, u moet nml akkoord gaan met de algemene voorwaarden waarmee u in dit geval ongezien akkoord  bent gegaan.
Als u dit kan aantonen, u zou deze in uw bezit moeten hebben, zou ik adviseren eens bij het juridisch loket langs te gaan.