rufus1
door rufus1 Oct 16, 2024 om 16:53
Huishouden & energie

Keukenmessen

Na een paar keer, keukenmessen te hebben gekocht, die binnen de korste keren bot waren, ook die van A - H, en het laten slijpen is duurder dan de aanschaf, de vraag: Welk merk keukenmessen moeten wij kopen?

353 7 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - Oct 16, 2024 om 17:04
583 Antwoorden / Vragen

De Consumentenbond heeft koksmessen getest. Wellicht hebt u daar iets aan.
Als u lid bent of iemand kent die lid is kunt u de resultaten bekijken.

1paul
door 1paul - Oct 16, 2024 om 17:11
3344 Antwoorden / 0 Vragen

Japans mes, een zogenaamd santokumes, gemaakt van harder staal en dunner dan de meeste reguliere messen, let op, hangt ook een prijskaartje aan!!

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 16, 2024 om 17:49
7377 Antwoorden / 3 Vragen

Scherp mes

Een scherp mes hangt samen met de hardheid van het mes. Maar welke messen hebben een hoge hardheid? Alle messen met een hardheid vanaf ongeveer 56-58° HRC (en natuurlijk alles daarboven) hebben een langdurige scherpte. We hebben het dan onder andere over de messen van Chroma, Diamant Sabatier, Global, Opinel en Robert Herder.

De hardere messen zullen in aanschaf wat duurder zijn, maar zullen uiteindelijk langer mee gaan. Hierdoor zijn de messen duurzamer en heeft u langer plezier van dit mes.

https://www.e-messen.nl/blog/welke-messen-blijven-het-lang-scherp/

rj
door rjw - Oct 16, 2024 om 20:30
3382 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb de duurste van ikea. Voor ikea begrippen duur, vergeleken met merkmessen goedkoop. En die gaan al heel lang mee. Ieder jaar even op het slijpblok en ze zijn weer als nieuw. AH levert rommel, zeker als het via zo'n spaaractie gaat.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 16, 2024 om 23:11
1875 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Rufus,

Hoe ouder ik word, hoe kritischer ik word op keukenmessen.

Sinds ruim een jaar heb ik het merk WMF ontdekt bij een outletcentrum.

Ik raad u aan om bij een outletcentrum (bijvoorbeeld in Roermond, Bataviastad/Lelystad of Halfweg) in uw buurt even zo'n fabriekswinkel binnen te stappen en die WMF messen goed te bekijken en voelen.

Ik ben begonnen met een "instap" model van rond de € 20, - per stuk.

gerbera
door gerbera - Oct 18, 2024 om 12:15
7476 Antwoorden / 14 Vragen

Het is niet zo welke messen maar hoe u ze gebruikt, op wat voor ondergrond gebruikt u ze. Ik heb ooit eens  een messenblok kado gekregen die ik inmiddels al zo'n 40 jaar gebruik en het enige wat ik voor gebruik doe is even over de slijpstaal, zo'n ding wat koks ook gebruiken, halen en ze "vliegen" overal doorheen en gebruik ik houten snijplanken. De messen hebben een hardheid van X40 CR13 en in de meeste gevallen is het laten slijpen niet de beste oplossing. Het snijvlak wordt dan vaak te warm waardoor het mes zijn hardheid verliest. Ik zie al een aantal merken dus mag ik mijn merk ook wel noemen nml Amefa stainless steel

ro
door ronny530 - Oct 18, 2024 om 13:55
2901 Antwoorden / 41 Vragen

Dat is het nadeel van keukenmessen van welke kwaliteit ze ook zijn bot gaan ze worden.
Gerenomeerde koks gebruiken een soort van slijpstaaf om het mes scherper te maken maar dat behoeft de nodige kennis en vooral ervaring.
Mijn ouders zaliger kenden het probleem van het bot worden van messen in de jaren 70 van de vorige eeuw al en kochten heel slim een elektrische messenslijpapparaat van een bekend Nederlands merk.
Anno nu zijn die messenslijpapparaten nog te koop en aanmerkelijk goedkoper dan destijds het geval was.