BrS
door BrS Oct 15, 2024 om 11:00
Elektronica & tv

Kan digitaal abonnement niet stop zetten na retour product

Ik heb laatst een product gehaald bij de kuus shop waarbij een een camera voor de veiligheid kan bestellen.

Hierbij kon je online dus ook een abonnement koppelen als je een camera gelinkt had staan aan hun app.

Nu heb ik de camera geretourneerd omdat het overduidelijk een dropshipping website is, daarnaast was de camera gewoon van hele lage kwaliteit.

Na het retourneren van de camera was het niet mogelijk in de app meer om het abonnement stop te zetten. Dit moet lijkt mij ten alle tijden mogelijk zijn.

Zij zeggen dat dit door de AVG wetgeving niet kan? Ik heb aangegeven dat het mijn gegevens zijn en ik hun toestemming geef om mijn abonnement stop te zetten.

Hun oplossing is momenteel om mij weer een product te sturen, zodat ik die kan koppelen aan de app en dan weer kan loskoppelen en dan het product weer terugstuur, dit zijn natuurlijk extra stappen waarbij het mij lijkt dat deze niet benodigd zijn.

Dus mijn vraag is:

Hoe legaal is dit? Het lijkt mij dat ik ten alle tijden mijn abonnement moet kunnen stopzetten ook zonder product.

Wat kan ik hier aan doen?

1911 13 Rapporteer

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Oct 15, 2024 om 11:20
583 Antwoorden / Vragen

Lastig om daar een antwoord op te geven.
Wat is het product? Wat zijn de voorwaarden? Etcetera.

Opmerkelijk is wel dat het certificaat van Thuiswinkel.org tijdelijk is ingetrokken.
Succes in elk geval.

BrS
door BrS - Oct 15, 2024 om 11:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het digitale abonnement is voor cloud storage. Wat mij gelinkt lijkt aan een persoon, en het zou volgens mij gewoon mogelijk moeten zijn om het product in te trekken via de betaalwijze vanuit de aanbieder?

De voorwaarde etc, zijn nergens terug te vinden.

Mabelle
door Mabelle - Oct 15, 2024 om 11:34
632 Antwoorden / 1 Vragen

Moet je betalen dan voor het abonnement? Op hun site staat dat het gratis is.

Zitten er abonnementskosten bij de app?

Nee, de Nederlandse KUUS. PRO app is volledig gratis te downloaden in de app store en play store.

Dan kun je toch de app verwijderen van je smartphone, tablet enz.?

rj
door rjw Oct 18, 2024 om 13:33
3382 Antwoorden / 5 Vragen

Er staat alleen dat de app gratis is. Niet dat de dienst in de backend gratis is.

BrS
door BrS - Oct 15, 2024 om 11:38
3 Antwoorden / 1 Vragen

Mabelle, ja het abonnement moet je betalen, dit kan je aanschaffen in de gratis app.

Je betaald niet voor de app, maar voor digital cloud service, waar je je op kan abonneren in de app.

Wanneer je geen product meer van hun hebt, kan je de digital cloud service nergens annuleren meer binnen de app.

Overigens zeggen zij zelf inderdaad ook dat dat niet mogelijk is, wat mij illegaal lijkt. Aangezien je zo'n abonnement ten allen tijden moet kunnen opzeggen.

Het enige wat zij kunnen doen, is opnieuw een product sturen, dat ik die koppel en dan het opzeg, dan het product terugstuur. Wat ik natuurlijk niet ga doen. Zij hebben hun zaken niet op orde.

Mabelle
door Mabelle - Oct 15, 2024 om 11:53
632 Antwoorden / 1 Vragen

Quote: "Mabelle, ja het abonnement moet je betalen, dit kan je aanschaffen in de gratis app.

Je betaald niet voor de app, maar voor digital cloud service, waar je je op kan abonneren in de app.

Wanneer je geen product meer van hun hebt, kan je de digital cloud service nergens annuleren meer binnen de app.

Overigens zeggen zij zelf inderdaad ook dat dat niet mogelijk is, wat mij illegaal lijkt. Aangezien je zo'n abonnement ten allen tijden moet kunnen opzeggen.

Het enige wat zij kunnen doen, is opnieuw een product sturen, dat ik die koppel en dan het opzeg, dan het product terugstuur. Wat ik natuurlijk niet ga doen. Zij hebben hun zaken niet op orde."

Aha, nu is het me duidelijk. Eigenlijk had je dus voor het retourneren je abonnement moeten beëindigen, dan had het geen problemen gegeven. Maar het is natuurlijk bezopen dat een klant abonnementskosten moet blijven betalen terwijl het produkt niet meer in zijn bezit is.

Als je alle persoonsgegevens hebt aangeleverd die nodig zijn voor stopzetten van het abonnement, is het AVG verhaaltje gewoon flauwekul. Wordt te vaak als smoes gebruikt om bepaalde zaken af te wimpelen.

Stuur ze een link naar dit topic en vraag ze of ze hier willen reageren.

sira
door sira - Oct 15, 2024 om 11:55
2553 Antwoorden / 24 Vragen

Vanwege de AVG zult u dat zelf moeten doen, Kuus mag dit niet.

Ik neem aan dat u een account in de app heeft moeten aanmaken. Het lijkt mij dan dat u moet inloggen en daarna het abonnement moet stopzetten. Die app zal niet van Kuus zelf zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 15, 2024 om 12:03
2273 Antwoorden / Vragen

Die webshop heeft helemaal niets met die cloud storage te maken, die hebben je een camera verkocht, de rest heb je zelf gedaan. Verder moet dat abbonement dan toch ergens ook financieel afgeschreven worden, kun je via die weg het niet stopzetten?

Mabelle
door Mabelle - Oct 15, 2024 om 12:06
632 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hun app even gedownload, als je de gebruikersovereenkomst en het privacybeleid wilt lezen, krijg je een 404 foutmelding. Niet te lezen dus. Ook staat er dat ze zijn aangesloten bij het Webshop Keurmerk, dat mogen ze niet meer vermelden.

Quote Keurmerk: Dit betekent dat KUUS.shop in het verleden is gecertificeerd voor Thuiswinkel Waarborg, maar op dit moment niet meer voldoet aan de gestelde voorwaarden. KUUS.shop is nog wel lid van Thuiswinkel.org, maar mag het Thuiswinkel Waarborg niet voeren totdat er opnieuw aan de voorwaarden wordt voldaan.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 15, 2024 om 12:09
7377 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

  • Het verwijderen van een app van je apparaat betekent niet dat het abonnement ook wordt stopgezet. Om te voorkomen dat je blijft betalen voor diensten die je niet gebruikt, moet je het abonnement actief annuleren via de instellingen van je apparaat of de bijbehorende app store.
https://besteabonnementen.nl/abonnement-app-opzeggen/

Mabelle
door Mabelle Oct 15, 2024 om 12:21
632 Antwoorden / 1 Vragen

Die informatie is bekend bij TS.

BrS
door BrS - Oct 15, 2024 om 14:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

@sira, nee geen account kunnen aanmaken bij de app. En ik snap dat zij dat misschien niet mogen (wel met mijn toestemming waarschijnlijk?) maar zij moeten mij wel de mogelijkheid geven om het op te zeggen, die er dus niet is als je hun product niet in handen hebt.

@henk, nee Kuus levert ook de digital could storage dienst via hun app. Je kan het abonnement niet stopzetten via de financiele manier. Het moet dus via hun afgehandeld worden.

@mabelle, ja, het is een kwestie opzich, dus vond het lastig te verwoorden al. Maar zij hebben dus geen manier om zonder dat je het product hebt, de service op te zeggen haha

@sjjoppy, het probleem is dat het abonnement niet opgezegd kan worden via de app zonder dat je het product in handen hebt, ik heb het product geretourneerd, dus ik kan het abonnement niet meer opzeggen. Dit is niet via de app store gegaan, maar in de app zelve.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 15, 2024 om 14:31
2273 Antwoorden / Vragen

Waar wordt dat geld dan afgeschreven, bank, creditcard, ...? En waarom kun je de afschrijving dáár niet blokkeren?

BrS
door BrS Oct 15, 2024 om 15:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

Credit Card, daar is geen optie voor vanuit beide de app en niet bij de bank. Er is geen terugboeking of dergelijke.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 15, 2024 om 16:13
2273 Antwoorden / Vragen

Met een creditcard kun je een betaling niet alleen blokkeren maar zelfs terugdraaien als dat aan de orde is. Vraag eens even na bij de maatschappij.

Mabelle
door Mabelle - Oct 15, 2024 om 15:10
632 Antwoorden / 1 Vragen

Na je laatste reactie: In dat geval zou ik toch hun advies opvolgen, opnieuw bestellen, account opheffen en retourneren. Onhandig, maar dan ben je er straks wel vanaf.

mahadma
door mahadma - Oct 15, 2024 om 16:25
11735 Antwoorden / 52 Vragen

U had het abo nodig om het apparaat te gebruiken. Echter, het apparaat is retour, maar de dienst die u nodig had bent u waarschijnlijk voor een jaar aangegaan, zeg correct op en bewaar de administratie en blokkeer de betaal optie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 16, 2024 om 11:46
16979 Antwoorden / 202 Vragen

Vraag advies bij en/of https://www.juridischloket.nl/  U moet altijd kunnen opzeggen, de vraag is alleen dan wel hoe lang de contractduur is en zie dan ook dit: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/verlengen-en-opzeggen-van-abonnementen.