@in de zak genaaid ,
Als je online een product koopt, geldt het herroepingsrecht. Dat wil zeggen dat je binnen 14 dagen alsnog mag afzien van je aankoop bij een webshop. Hierop zijn echter ook een paar uitzonderingen. Welke zaken kun je nou precies wél en niet retourneren?
Het herroepingsrecht wordt ook wel de bedenktijd of het ontbindingsrecht genoemd. Dit is bij wet geregeld, maar diezelfde wet voorziet ook in de nodige uitzonderingen. Dat wil zeggen dat de webwinkel / verkoper in kwestie niet verplicht is om hetgeen jij gekocht hebt, terug te nemen. Wat valt er wel en niet onder deze uitzonderingen?
Voor verreweg de meeste artikelen die je online koopt, geldt dat je deze binnen de bedenktijd mag terugsturen. Een paar productcategorieën worden nog weleens ten onrechte uitgezonderd.
Producten die de webwinkel níet mag uitzonderen - en dus retour moet nemen:
- Aanbiedingen
- Producten die de winkel speciaal voor de klant besteld heeft (Dit is niet hetzelfde als maatwerk - zie verderop bij uitzonderingen)
- Tweedehands producten
- Hygiënische producten zonder verzegeling
- Producten waarvan de verpakking is geopend
- Producten met een beschadiging (Heb je het product beschadigd tijdens je bedenktijd? Dan mag de winkel de schade bij jou in rekening brengen. Terugname weigeren mag echter niet.)
Deze zaken moet de webwinkel dus gewoon terugnemen als je ze binnen de bedenktijd retourneert, ook al zou je dat misschien niet verwachten.
In bovenstaande gevallen moet je je dus niks laten wijsmaken door de webwinkel. Maar wat zijn nu wel legitieme uitzonderingen op het herroepingsrecht? Hieronder zetten we ze op een rij, gevolgd door een toelichting per categorie, inclusief de officiële wettekst.
Voor verdere informatie ,
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/herroepingsrecht-bij-online-bestellingen-wat-kun-je-wel-en-niet-terugsturen/
Neem eens contact op met Consuwijzer ,
https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer