in de zak genaaid
door in de zak genaaid Sep 8, 2020 om 12:53
Winkels & webshops

Hoezo retourmogelijkheid artikelen bij Prozaisch?!

Bij Prozaisch Amsterdam een chakrahangerketting gekocht, online, via Facebook adverteerde men. Prachtketting, maar.......bij ontvangst bleek dit een sterk afwijkende en foeilelijke hanger te zijn, machinaal gemaakt leek het wel. Dus terug dat artikel. Prozaisch is daar helder in op haar website: teruggave geld is geen probleem. Echter.................reeds na 1 mailtje (is verplicht bij retourneren, want je moet van hen een verzendadres krijgen) meldt Prozaisch dat er NIET retour kan worden gestuurd van wege....................." hygiënische redenen mbt tot Corona".
Dit dus volstrekt haaks op wat P op de website stelt. Op een mail van mijn kant waarin ik mijn geld terug claim reageert P niet.

In mijn ogen zijn t op-lichters, wat nu te doen???

2486 14 Rapporteer

va
door vanlotjegetikt - Sep 8, 2020 om 13:02
809 Antwoorden / Vragen

Zo te zien een dropshipper.
De rest zal duidelijk zijn.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 8, 2020 om 13:29
7225 Antwoorden / 3 Vragen
ju
door juliomariner - Sep 8, 2020 om 13:58
1339 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt inderdaad dropshipper. In uw Chakra staat blijkbaar geschreven dat u uw geld niet terug krijgt.
Geen retour van een hanger wegens het virus is natuurlijk stierepoep. Maar recht hebben en recht krijgen zijn 2 verschillende dingen

in de zak genaaid
door in de zak genaaid - Sep 8, 2020 om 14:13
5 Antwoorden / 1 Vragen

Sjoppy: dank, maar ik heb Prozaisch met hun eigen retourbelid geconfronteerd, zou op basis van die info op de site ook gewoon recht moeten hebben op mijn geld. Helaas, Prozaisch verschuilt zich dan achter de vage reden die ik net noemde

sjjoppy
door sjjoppy Sep 8, 2020 om 15:13
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Jammer @indezakgenaaid,
hoopte dat u wat in de link voorkwam iets aan zou hebben.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0412/6202/2806/files/Retourformulier_Prozaisch_V2.pdf?v=1594985418

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2020 om 14:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Koop niets via Facebook

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 8, 2020 om 15:17
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo in de zak genaaid ,

Prozaisch is een bemiddelingsplatform , er wordt een overeenkomst gesloten tussen u en verkoper .
Verkoper dient de koper informatie betreffende belastingen , betaling , levering en uitvoering van de overeenkomst duidelijk en schriftelijk te geven .
Deze site is geregistreerd op 13 - 6 - 2020 , adres is een kantoorgebouw .

Ingeschreven bij Kvk onder : Autonomy BV .geregistreerd op 14 - 5 -2020 , klik op de rode regels .

https://www.kvk.nl/zoeken/?source=all&q=78045118&start=0&site=kvk2014

De voorwaarden :

ARTIKEL 5 – KLACHTENREGELING

1. In het geval dat bij Koper ontevredenheid heerst over de wijze waarop uitvoering is gegeven aan de (bemiddelings)overeenkomst, kan dit aan Websitehouder kenbaar gemaakt worden via de contactgegevens die vermeld staan op de Website. Elke melding die door Koper gemaakt wordt, wordt door Websitehouder met de meeste zorg en zo spoedig mogelijk in behandeling genomen. Websitehouder zal ten hoogste veertien dagen na ontvangst van de melding een inhoudelijke reactie geven aan Koper.

2. Koper kan zich bij ontevredenheid over de in lid 1 van dit artikel genoemde procedure wenden tot de geschillencommissie van het Europees ODR Platform (https://ec.europa.eu/consumers/odr/

https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home.selfTest

 ARTIKEL 8 – UITSLUITING VAN HET HERROEPINGSRECHT

1. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld en het een van de in lid 2 en 3 opgesomde producten betreft.
2. Uitsluiting is slechts mogelijk voor de volgende producten:
a. die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomst specificaties van de consument;
b. die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
c. die snel kunnen bederven of verouderen;
d. waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
e. voor losse kranten en tijdschriften;
f. voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken;
g. voor hygiënische producten waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.

https://prozaisch.com/pages/algemene-voorwaarden

ju
door juliomariner Sep 9, 2020 om 11:39
1339 Antwoorden / 2 Vragen

Ze kunnen wel zeggen dat ze een bemiddelingsplatform zijn. Dat leren al die dropshitters van die Jozua maar ik geloof niet dat de wetgever hierin meegaat (de belastingdienst ook niet)

in de zak genaaid
door in de zak genaaid - Sep 8, 2020 om 15:37
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dank Maritas,

Het betreft in dit geval niet echt een hygienisch product -ketting- maar los daarvan, deze is niet gedragen. Niet eens uit de verpakking gehaald................men kan zich in mijn ogen nooit beroepen op dit artikellid.

in de zak genaaid
door in de zak genaaid - Sep 8, 2020 om 15:49
5 Antwoorden / 1 Vragen

t was een afsluitbaar plastic zakje en ook t doosje waarin het zakje zat, was NIET verzegeld..............t zijn gewoon oplichters. Een klacht bij de geschillencommissie indienen vergt sowieso weer inleg van geld en dat heb ik er niet voor over

gerbera
door gerbera Sep 8, 2020 om 16:00
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Welke geschillencommissie? ze zijn nergens bij aangesloten.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 8, 2020 om 16:15
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Deze 'smoes' slaat nergens op en in ieder geval is het dan van belang om dit te melden https://www.ictrecht.nl/blog/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer  (n.a.v reacties die ik nu zie aangepast) Het lijkt ook mij een dropshipper die werkt zonder keurmerk.  Deze smoes wordt wel vaker toegepast

Zie https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dropshipping-hoe-werkt-dat?utm_source=20200720-kassa-maandag&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa  Wat u eventueel ook kunt doen maar dat is mede afhankelijk van de kosten van de hanger is deze verkoper ingebreke stellen wegens het niet naleven van de wetgeving inzake on-line aankopen en kan in ieder geval het aangetekend verzenden van een brief zinvol zijn. Het is dan echter wel zaak om een adres te hebben en dat heeft u denk ik omdat er retour werd gestuurd. Voor een brief zie: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ en voor info daarover: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ waarbij ik wel aanteken dat indien het zenden van een aangetekende brief niet tot het gwenste resultaat leidt verder procedren u moeite en geld zal kosten en kan het uiteindelijke resultaat ook nog eens negatief voor u zijn bijv. indien de verkoper  geen geld (meer) hgeeft om terug te betalen. M.b.t. een brief heeft u uitsluitend de kosten van het aangetekend verzenden.

Nog een tip: geef in uw browser 'weigering retour wegens hygiene' in als zoeknaam en u ziet een groot aantal soortgelijke vragen en de reacties daarop als eerder gesteld bij o.a. Kassa als Radar.

Melden bij de ACM (consuwijzer) betekent in ieder geval dat indien er veel / meer meldingen zijn over deze verkoper en moogelijk 'gehandhaafd' gaat worden.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 8, 2020 om 19:03
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Herroepingsrecht bij online bestellingen: wat kun je wel en niet terugsturen?

@in de zak genaaid ,

Als je online een product koopt, geldt het herroepingsrecht. Dat wil zeggen dat je binnen 14 dagen alsnog mag afzien van je aankoop bij een webshop. Hierop zijn echter ook een paar uitzonderingen. Welke zaken kun je nou precies wél en niet retourneren?

Het herroepingsrecht wordt ook wel de bedenktijd of het ontbindingsrecht genoemd. Dit is bij wet geregeld, maar diezelfde wet voorziet ook in de nodige uitzonderingen. Dat wil zeggen dat de webwinkel / verkoper in kwestie niet verplicht is om hetgeen jij gekocht hebt, terug te nemen. Wat valt er wel en niet onder deze uitzonderingen?

Voor verreweg de meeste artikelen die je online koopt, geldt dat je deze binnen de bedenktijd mag terugsturen. Een paar productcategorieën worden nog weleens ten onrechte uitgezonderd.

Producten die de webwinkel níet mag uitzonderen - en dus retour moet nemen:

  • Aanbiedingen
  • Producten die de winkel speciaal voor de klant besteld heeft (Dit is niet hetzelfde als maatwerk - zie verderop bij uitzonderingen)
  • Tweedehands producten
  • Hygiënische producten zonder verzegeling
  • Producten waarvan de verpakking is geopend
  • Producten met een beschadiging (Heb je het product beschadigd tijdens je bedenktijd? Dan mag de winkel de schade bij jou in rekening brengen. Terugname weigeren mag echter niet.)

Deze zaken moet de webwinkel dus gewoon terugnemen als je ze binnen de bedenktijd retourneert, ook al zou je dat misschien niet verwachten.

In bovenstaande gevallen moet je je dus niks laten wijsmaken door de webwinkel. Maar wat zijn nu wel legitieme uitzonderingen op het herroepingsrecht? Hieronder zetten we ze op een rij, gevolgd door een toelichting per categorie, inclusief de officiële wettekst.

Voor verdere informatie ,

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/herroepingsrecht-bij-online-bestellingen-wat-kun-je-wel-en-niet-terugsturen/

Neem eens contact op met Consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer

in de zak genaaid
door in de zak genaaid - Sep 9, 2020 om 12:19
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb al even contact gezocht met Consuwijzer. Via FB heb ik het bedrijf enkele berichten gestuurd. Daarnaast heb ik op hun FB-site waarschuwingen geuit aan potentiele kopers.
In no time kreeg ik de melding "Deze persoon is momenteel niet beschikbaar".......................oftewel Prozaisch heeft me geblokkeerd en daarmee zijn ook mijn waarschuwingen van hun site verdwenen..........
Prozaisch toont hier zijn ware aard.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 9, 2020 om 13:57
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@in de zak genaaid ,

Plaats een klacht op klachtenkompas / klacht.nl .

https://www.klachtenkompas.nl/

https://www.klacht.nl/

panter22
door panter22 - Sep 9, 2020 om 14:54
6599 Antwoorden / Vragen

Wat nu te doen? Je verlies nemen.
Van die anonieme partner in China? krijg je echt je geld niet terug.

in de zak genaaid
door in de zak genaaid - Sep 9, 2020 om 15:28
5 Antwoorden / 1 Vragen

Lastige afweging. Het gaat niet om een groot bedrag -dus verlies nemen is een optie-, wel heb ik er moeite mee dat dit soort bedrijfjes wel de lusten van het dropshipping nemen -en zich mega verrijken-, maar niet de lasten. In feite lichten ze de boel op en komen ze er vaak mee weg. En dat steekt.

tijger1
door tijger1 Sep 9, 2020 om 15:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat kunt u dus voorkomen door niet bij zulke shopjes aankopen te doen.