Kapotte fiets City-Bikes.nl
Goedemorgen,
Ik heb een kinderfiets besteld bij City-Bikes.nl. Deze fiets was bij levering al beschadigd op ontzettend veel plekken. Het zadel was beschadigd, het frame was (echt fors) beschadigd, een van de handvaten was verkleurd en het spatbord was beschadigd. Oftewel: dit is gewoon een tweedehands fiets. Mij werd een nieuwe fiets beloofd via de website.
Toen heb ik contact met hen opgenomen en zij wilden alle beschadigde onderdelen wel opnieuw opsturen. Daar ging ik niet mee akkoord. Mijn zoon was een paar dagen later jarig, dus ik wilde direct een kwalitatieve fiets in plaats van dit hoopje dat ik ontvangen had. Toen ben ik dus naar een andere winkel gegaan (Decathlon) en heb ik daar een goede fiets gekocht.
Nu is het inmiddels teruggestuurd, maar krijg ik het niet hele aankoopbedrag terug. Dit is vermeld: 'Indien u wilt retourneren in de winkel zijn de kosten 15,- met dhl kost dit 40,-'. Ik vraag mij echter af of deze kosten wel legitiem zijn. Immers: zij hebben hun belofte niet waargemaakt en ik heb geen vertrouwen meer in deze webshop dan wel het product. Is dit geen dwaling van de webshop? Of gaat dit te ver? Het gaat mij niet zozeer om die 40 euro, maar ik vind het echt belachelijk dat zij een beschadigde fiets leveren en dat ik daarvoor moet opdraaien.
Als er in de voorwaarden staat dat retouren door de koper betaald moeten worden is dat legitiem.
In geval beschadigd ontvangen is het niet conform afspraak geleverd. Dus zijn die kosten m.i. voor rekening verkoper. U heeft dus recht op de verzendkosten retour.
U heeft de fiets op internet besteld. Heeft u de fiets binnen de 14 dagen geretourneerd? Zo ja, dan heeft u gebruik gemaakt van het herroepingsrecht en heeft u recht op het gehele aankoopbedrag.
Zie ook: https://www.ictrecht.nl/juridisch-advies/e-commerce/herroepingsrecht
U hebt recht op een deugdelijke fiets. Nu dat dit niet ontvangen is hebt u recht op vervanging, herstel of het geld terug. Echter, het begint met vervanging, mocht dat kostentechnisch niet realistisch zijn krijgt je vervanging. Is vervanging niet mogelijk blijft geld terug over.
U wenst direct het geld terug, maar dat behoort niet tot de opties. Door de fiets wel terug te sturen hebt u daarmee gebruik gemaakt van het herroepingsrecht. Kosten voor het terugsturen komen daarmee voor rekening van de consument.
Online een fiets kopen is nooit een goed idee. Een fiets moet afgemonteerd worden en moet veilig de weg op kunnen. Online fietsen afmonteren gaat niet lukken. Zelf een zadel, stuur en trappers monteren lukt nog wel, maar het stellen van spaken is een ander verhaal.
Ander probleem van online, waar kan de fiets in onderhoud? Niet elke fietsenmaker is happig op budget fietsen of hebben er geen onderdelen voor.
Bedankt voor je reactie. Je antwoord klinkt inderdaad plausibel, maar dan zou ik vooralsnog toch alleen de verzendkosten moeten betalen? Zelfs als je het daar zelf inlevert moet je 15 euro retourkosten betalen. Dat lijkt mij niet de bedoeling.
Nee, verzend is voor de verkoper!
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten#:~:text=U%20hoeft%20niet%20te%20betalen&text=En%20ook%20niet%20voor%20het,het%20product%20niet%20goed%20is.
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik zie inderdaad dit staan: 'U hebt recht op een gratis oplossing. Dus u hoeft niet te betalen voor de reparatie of vervanging. En ook niet voor het terugsturen van het kapotte product. De verkoper moet de retourkosten betalen als het product niet goed is.'
Maar geldt dat alleen als het voor de verkoper niet uit kan om nieuwe onderdelen op te sturen? Of mag ik als consument sowieso al voor deze optie kiezen, als ik simpelweg geen vertrouwen meer heb in een webshop die mij een fiets stuurt, beschadigd op 5 plekken?
De verkoper kan wel nieuwe onderdelen sturen maar wie vervangt deze, moet u zelf gaan sleutelen waarna de verkoper roept er is aan gesleuteld dus garantie vervalt. Indien het alleen lakschade is zou ik een flinke korting bedingen en de lakschade bijwerken.
produkt voldoet gewoon niet aan dat wat u mocht verwachten en heb je recht op gratis herstel of gratis retour.
Uit de link:
En ook niet voor het terugsturen van het kapotte product. De verkoper moet de retourkosten betalen als het product niet goed is.
De winkelier heeft het recht de schade te herstellen. U kunt daarom geen nieuw product eisen. Dan is het terecht dat u de verzendkosten moet betalen.
Verder, bij het herroepingsrecht zijn in principe de verzendkosten voor retourzending voor de klant. Slechts die voor heenzending niet. Dat veel bedrijven de retourkosten niet rekenen is een sigaar uit eigen doos. Dat is in de prijs van de producten ingedloten.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kan Booking.com alles maken?
Ik had een hotel geboekt voor 5 nachten. Nu wil ik 1 nacht eerder weg. Voor het hotel geen probleem, maar Booking.com verhoogt de totaalprijs met 50%. Dat is toch misdadig???? Lees meer
Klacht over Ista
Ik heb een klacht over Ista. Het gaat om de eindafrekening. Ik heb 2 appartementen in dezelfde flat. Het zijn allebei 1 persoonshuishoudens en overdag aan het werk. De ene huurder betaalt een voorschot van 80 euro en krijgt nog 57 euro terug. De andere huurder betaalt een voorschot van 140 euro en moet......941 euro bij betalen. Hier klopt iets niet.
Ista geeft als antwoord: De meters liegen
...
Lees meer
Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is
Hallo,
Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?
Wij vinden d
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer