Kapotte fiets Gekregen. Terug gestuurd en toch retourkosten moeten betalen
Via City bikes een fiets besteld maar deze kapot gekregen. Zo kapot dat er niet op gefietst kan worden. Na 1 week kwam de optie fiets omruilen maar dit wilde we al niet meer door hoe we behandeld waren. DHL zou de fiets ophalen maar die dag geen DHL. Volgens DHL door een fout van City bikes. 2dagen later werd de fiets toch opgehaald. Maar we moesten wel €40 retourkosten betalen. Voor iets wat je kapot krijgt. Mag/kan dat zomaar??
Topantwoord
Van de algemene voorwaarden van City Bikes:
ARTIKEL 7 - KOSTEN IN GEVAL VAN HERROEPING
1. Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
2. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of herroeping, terugbetalen.
Maar als de fiets zoals hier defect is horen de retourkosten ook door de leverancier te worden betaald.
Dit is geen herroepingsrecht maar een doa procedure.
Dat is geen herroepingsrecht, de fiets is kapot.
Wel herroeping. Citybikes wilde fiets omruilen (vervangen door goede fiets), maar de klant wil niet meer.
Maar je hoeft geen andere te accepteren.
U heeft de fiets binnen de bedenktijd teruggeleverd en dan MAG het dus niet! Zie o.a. https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/retourneren en ook deze https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_nl.htm en daarnaast is ook de consumentenwetgeving voor u van toepassing indien een gekocht product bijv. kapot is. Zie daarvoor o.a. https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten hetgeen is gebaseerd op de wetgeving als genoemd in het BW Art 7: 17 t/m 25. M.b.t. het eventrueel indienen van een klacht :https://ictrecht.nl/2011/06/20/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer/ .
Dank je hier kan ik iets mee
Als de fiets stuk aankomt heb je recht op reparatie of een nieuwe fiets. Je kon een nieuwe fiets krijgen.Probleem opgelost, zou je denken.In dat geval hoef je geen retourkosten te betalen.
Maar je wilt de nieuwe fiets niet meer. En City Bikes beschouwt dat nu als gebruik maken van je herroepingsrecht.
Je maakt gebruikt van herroepingplicht en dus zelf betalen. Rede is niet van belang . Bij kapot mogen ze vervangen of repareren .
Je maakt geen gebruik van garantie. Dan is het terug sturen voor hun rekening en krijgt u een nieuwe fietst toegestuurd
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat er aan kapot was de er niet op gefietst kon worden. Meestal moet je fietsen die je op internet hebt besteld zelf nog (deels) assembleren.
Klopt. Deze moest deels in elkaar gezet worden maar het achterspatbord was helemaal tegen het achterwiel aan gebogen.
zo geleverd. De stang waar het spatbord aan zat, zat tegen de spaken aan.
Er is m.i. sprake van twee zaken. De fiets is kennelijk (waarom weet ik niet) defect aangekomen, dat zou geen kosten betekenen. De vraagsteller wil echter geen nieuwe fiets ontvangen maar de verkoop ontbinden, ergo dan gaat de regel op dat de verzendkosten voor de koper zijn. Als er een andere fiets was verzonden, dàn waren de verzendkosten nul euro geweest.
Vreemd verhaal Waarom bent je slecht behandeld door City Bike . City Bike wil de fiets netjes ophalen (waarom niet omruilen?).Ik vraag me af welke fout City Bike gemaakt heeft. En hoezo spreekt DHL altijd de waarheid en zijn zij verantwoordelijk voor de vertraging.
Vreemd verhaal?? Mag je vinden....
maar als ik al 1 week moet bellen om gehoord te worden en het afgedaan wordt met een lakstift en slot. Terwijl ik ( mijn dochter dan)dan nog niet kan fietsen. Dus moet gaan zeuren voor een oplossing En na pas na 1 week de oplossing komt voor een nieuwe fiets te leveren
de manier waarop enz........
Maar u bent vast niet de enige klant die geholpen wilde worden.
Waarom niet de omruiling genomen, nu heeft u problemen over uzelf afgeroepen en duurt het nog langer.
Een transporteur als DHL is in beginsel niet verantwootrdelijk. De verantwoording voor wel en/of neit of onjuiste verzending etc. ligt in beginsel altijd bij de opdrachtgever (ook als er sprake blijkt van een fout bij de transporteur. De opdrachtgever voor verzending dient dan de transpotrteur aan te spreken. Niet de 'gedupeerde klant'.
@SUSAN09051980 maar als ik al 1 week moet bellen om gehoord te worden en het afgedaan wordt met een lakstift en slot. Terwijl ik ( mijn dochter dan)dan nog niet kan fietsen. Dus moet gaan zeuren voor een oplossing En na pas na 1 week de oplossing komt voor een nieuwe fiets te leveren
de manier waarop enz.. ..
Dat is een hele aanvulling op je verhaal , je vergeet te vertellen wat er aan de fiets mankeerde..Bellen is jouw geval niet handig dat kun je beter per e-mail doen . Als ze de fiets inderdaad binnen 14 dagen omgeruild hebben voor een nieuwe fiets heb je eigenlijk niets te klagen.
@john devries. Dat vroeg je toch ook niet?? Maar voor jou info het achterspatbord zat in het achterwiel gebogen.
hopelijk weet je nu voldoende?
dat doet er toch niet toe?? Feit blijft dat er niet gefietst kan worden.
feit blijft ook dat dit niet het antwoord op mijn vraag is
Had handig geweest als bovenstaande info effe in de vraag was gezet.
@mahadma want?
wat maakt het uit? De fiets was zo kapot dat er niet op gefiets kon worden?
wat maakt het uit wat er mee was?
dat is toch niet de vraag?
de vraag is " mogen ze retourkosten rekenen voor een product wat je terug stuurt omdat het kapot is?"
Kort lontje he . Dan weten wat er echt aan de hand is. Wat de retour vervoerskosten aangaat : lees de voorwaarden van City Bike neem contact met ze op.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer