Su
door Susan09051980 Oct 13, 2020 om 12:42
Winkels & webshops

Kapotte fiets Gekregen. Terug gestuurd en toch retourkosten moeten betalen

Via City bikes een fiets besteld maar deze kapot gekregen. Zo kapot dat er niet op gefietst kan worden. Na 1 week kwam de optie fiets omruilen maar dit wilde we al niet meer door hoe we behandeld waren. DHL zou de fiets ophalen maar die dag geen DHL. Volgens DHL door een fout van City bikes. 2dagen later werd de fiets toch opgehaald. Maar we moesten wel €40 retourkosten betalen. Voor iets wat je kapot krijgt. Mag/kan dat zomaar??

4076 11 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2020 om 12:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat mag niet. Vraag het terug bij City bikes.

mahadma
door mahadma - Oct 13, 2020 om 13:07
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Van de algemene voorwaarden van City Bikes:

ARTIKEL 7 - KOSTEN IN GEVAL VAN HERROEPING

1. Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.

2. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of herroeping, terugbetalen.

justmeagain
door justmeagain Oct 13, 2020 om 23:09
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar als de fiets zoals hier defect is horen de retourkosten ook door de leverancier te worden betaald.
Dit is geen herroepingsrecht maar een doa procedure.

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2020 om 15:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is geen herroepingsrecht, de fiets is kapot.

koekeloer
door koekeloer Oct 14, 2020 om 13:21
562 Antwoorden / 19 Vragen

Wel herroeping. Citybikes wilde fiets omruilen (vervangen door goede fiets), maar de klant wil niet meer.

tijger1
door tijger1 Oct 14, 2020 om 14:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar je hoeft geen andere te accepteren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 13, 2020 om 16:51
16887 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft de fiets binnen de bedenktijd teruggeleverd en dan MAG het dus niet! Zie o.a. https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/retourneren en ook deze https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_nl.htm en daarnaast is ook de consumentenwetgeving voor u van toepassing indien een gekocht product bijv. kapot is. Zie daarvoor o.a. https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten hetgeen is gebaseerd op de wetgeving als genoemd in het BW Art 7: 17 t/m 25.  M.b.t. het eventrueel indienen van een klacht :https://ictrecht.nl/2011/06/20/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer/ .

Su
door Susan09051980 Oct 14, 2020 om 18:50
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je hier kan ik iets mee

1paul
door 1paul - Oct 13, 2020 om 16:58
3188 Antwoorden / 0 Vragen

omdat de fiets kapot was mag dit niet....

u heeft gewoon recht op uw retourkosten....

panter22
door panter22 - Oct 13, 2020 om 17:27
6599 Antwoorden / Vragen

Als de fiets stuk aankomt heb je recht op reparatie of een nieuwe fiets. Je kon een nieuwe fiets krijgen.Probleem opgelost, zou je denken.In dat geval hoef je geen retourkosten te betalen.
Maar je wilt de nieuwe fiets niet meer. En City Bikes beschouwt dat nu als gebruik maken van je herroepingsrecht.

lo
door lovewinnie - Oct 14, 2020 om 10:12
1212 Antwoorden / 1 Vragen

Je maakt gebruikt van herroepingplicht en dus zelf betalen. Rede is niet van belang . Bij kapot mogen ze vervangen of repareren .

Je maakt geen gebruik van garantie. Dan is het terug sturen voor hun rekening en krijgt u een nieuwe fietst toegestuurd

rj
door rjw - Oct 14, 2020 om 13:49
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat er aan kapot was de er niet op gefietst kon worden. Meestal moet je fietsen die je op internet hebt besteld zelf nog (deels) assembleren.

Su
door Susan09051980 Oct 14, 2020 om 18:44
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt. Deze moest deels in elkaar gezet worden maar het achterspatbord was helemaal tegen het achterwiel aan gebogen.

zo geleverd. De stang waar het spatbord aan zat, zat tegen de spaken aan.

mahadma
door mahadma - Oct 14, 2020 om 15:09
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Er is m.i. sprake van twee zaken. De fiets is kennelijk (waarom weet ik niet) defect aangekomen, dat zou geen kosten betekenen. De vraagsteller wil echter geen nieuwe fiets ontvangen maar de verkoop ontbinden, ergo dan gaat de regel op dat de verzendkosten voor de koper zijn. Als er een andere fiets was verzonden, dàn waren de verzendkosten nul euro geweest.

john devries
door john devries - Oct 14, 2020 om 16:01
220 Antwoorden / Vragen

Vreemd verhaal Waarom bent je slecht behandeld door City Bike . City Bike wil de fiets netjes ophalen  (waarom niet omruilen?).Ik vraag me af welke fout City Bike gemaakt heeft. En hoezo spreekt DHL altijd de waarheid en zijn zij verantwoordelijk voor de vertraging.

Su
door Susan09051980 Oct 14, 2020 om 18:48
Antwoorden / 1 Vragen

Vreemd verhaal?? Mag je vinden....
maar als ik al 1 week moet bellen om gehoord te worden en het afgedaan wordt met een lakstift en slot. Terwijl ik ( mijn dochter dan)dan nog niet kan fietsen. Dus moet gaan zeuren voor een oplossing En na  pas  na 1 week de oplossing komt voor een nieuwe fiets te leveren
de manier waarop enz........

justmeagain
door justmeagain Oct 14, 2020 om 23:56
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar u bent vast niet de enige klant die geholpen wilde worden.
Waarom niet de omruiling genomen, nu heeft u problemen over uzelf afgeroepen en duurt het nog langer.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 15, 2020 om 10:05
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Een transporteur als DHL is in beginsel niet verantwootrdelijk. De verantwoording voor wel en/of neit of onjuiste verzending etc. ligt in beginsel altijd bij de opdrachtgever (ook als er sprake blijkt van een fout bij de transporteur. De opdrachtgever voor verzending dient dan de transpotrteur aan te spreken. Niet de 'gedupeerde klant'.

john devries
door john devries Oct 15, 2020 om 15:13
220 Antwoorden / Vragen

@SUSAN09051980 maar als ik al 1 week moet bellen om gehoord te worden en het afgedaan wordt met een lakstift en slot. Terwijl ik ( mijn dochter dan)dan nog niet kan fietsen. Dus moet gaan zeuren voor een oplossing En na  pas  na 1 week de oplossing komt voor een nieuwe fiets te leveren
de manier waarop enz.. ..

Dat is een hele aanvulling op je verhaal , je vergeet te vertellen wat er aan de fiets mankeerde..Bellen is jouw geval niet handig dat kun je beter per e-mail doen . Als ze de fiets inderdaad binnen 14 dagen omgeruild hebben voor een nieuwe fiets heb je eigenlijk niets te klagen.

Su
door Susan09051980 Oct 17, 2020 om 11:43
Antwoorden / 1 Vragen

@john devries. Dat vroeg je toch ook niet?? Maar voor jou info het achterspatbord zat in het achterwiel gebogen.
hopelijk weet je nu voldoende?

dat doet er toch niet toe?? Feit blijft dat er niet gefietst kan worden.

feit blijft ook dat dit niet het antwoord op mijn vraag is

mahadma
door mahadma Oct 17, 2020 om 12:25
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Had handig geweest als bovenstaande info effe in de vraag was gezet.

Su
door Susan09051980 Oct 17, 2020 om 17:29
Antwoorden / 1 Vragen

@mahadma want?
wat maakt het uit? De fiets was zo kapot dat er niet op gefiets kon worden?

wat maakt het uit wat er mee was?
dat is toch niet de vraag?
de vraag is " mogen ze retourkosten rekenen voor een product wat je terug stuurt omdat het kapot is?"

john devries
door john devries Oct 19, 2020 om 14:53
220 Antwoorden / Vragen

Kort lontje he . Dan weten wat er echt aan de hand is. Wat de retour vervoerskosten aangaat : lees de voorwaarden van City Bike  neem contact met ze op.

mo
door mof - Oct 29, 2020 om 11:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee.