mari45an
door mari45an Feb 19, 2021 om 11:33
Winkels & webshops

Mag Aldi shag duurder verkopen dan op de zegel staat?

Zojuist was ik bij de Aldi hier in het dorp en ik wilde een bus shag tobaccofarm kopen. De kassa gaf 37,50 aan, maar op de bus stond nog 27,50. Nu weet ik dat shag duurder is geworden, maar ik heb vroeger altijd in een winkel gewerkt en mij is altijd geleerd om producten mee te geven waar ze voor geprijsd zijn. Maar de verkoopster zei me dat ze het niet meer voor de oude prijs mee mochten geven omdat ze wel voor de nieuwe prijs belast zouden zijn. Daar hadden ze een mail over gehad. Hoe kan dit? En mag dit zo maar?

1Nancy Rutten

5 opmerkingen

Leuk

Opmerking plaatsen

Delen

9087 13 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 19, 2021 om 11:43
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Nee! Volgens mij mag dat niet aangezien men er bij altij ook m.b.t. de oude prijs voor is aangeslagen. Daarbiuj geldt ook nog dat bij verkoop de op het artikel aangegeven prijs dient te worden toegepast. Ik ga even op verder onderzoek.

Ik zie inmiddels deze oude vraag en het zal nu echt niet anders zijn: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/winkels-webshops/sigaretten-prijs-aldi en mijn advies is dus doe melding bij www.consuwijzer.nl en ga eventueel ook terug naar de winklel van verkoop en meld dat dit niet kan.

In feite is hier sprake van het plegen van een economisch delict!

mari45an
door mari45an Feb 19, 2021 om 11:54
3 Antwoorden / 5 Vragen

Dank u wel voor de reactie, hier kan ik wat mee en ik ga dus terug naar de winkel. Thanks

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 19, 2021 om 11:56
16867 Antwoorden / 202 Vragen

En wijs hen op het gegeven van economisch delict! Laat ons weten wat de reactie is.

ma
door malty - Feb 19, 2021 om 11:47
1112 Antwoorden / 1 Vragen
mahadma
door mahadma - Feb 19, 2021 om 11:47
11547 Antwoorden / 51 Vragen

In elke winkelketen met supermarkten worden de barcodes, de streepjes code, door het hoofkantoor centraal aangegeven. Als dus op (voorbeeld) iets op 1-1-2021 37,50 kost en de voorraad nog van 31-12-2020 is dan wordt die voorraad op 1-1-2021 toch echt gescanned door de kassa als voor de prijs van 1-1-2021.

Die shag zal nog van een oude voorraad zijn geweest maar gescanned voor de nieuwe voorraad (zou ik als winkel ook doen). Als het voordeliger was geworden dan had u het niet erg gevonden ....... of had u bijbetaald?

U kunt proberen met de aankoop en de bon van deze shag het verschil terug te krijgen. Het kan ook zijn dat u de laatste verpakking heeft gekocht en dat ze denken dat u de zaak zou willen flessen met een "eigen" oude verpakking.

gerbera
door gerbera Feb 19, 2021 om 16:32
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Die shag zal nog van een oude voorraad zijn geweest maar gescanned voor de nieuwe voorraad

Bij o.a. tabak heeft de oude voorraad een andere barcode dan de nieuwe, de laatste 4 cijfers zijn dan anders.
Er is dus gesjoemeld door aan de barcode van de oude voorraad de nieuwe prijs te koppelenen dat is in dit geval niet toegestaan. Daarnaast is het niet de winkelier maar de fabrikant die de accijns betaald en dat vervolgens aan de klant doorberekend, dus die verkoopster klets uit haar nek.

tijger1
door tijger1 - Feb 19, 2021 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat mag zeker niet. Het moet voor de banderol prijs verkocht worden.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 19, 2021 om 11:51
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Het probleem is dat de Scan code van dit huismerk nog hetzelfde is.....

Oude tabak is Accijns product en  niet de opdruk op pakje maar  de prijs op zegel is bepalende.
Ze moeten oude voorraad voor zegel opdruk verkopen...

Zelfde als nieuwe voorraad eerder binnen kwam.
De opdruk is verplichte  verkoopprijs voor dit soort Tabak producten.

Op alle producten mag je de prijs aanpassen uitgezonderd  Tabaks goederen....
Zelfs schade pakje met 35% korting mag niet.

gerbera
door gerbera Feb 19, 2021 om 14:03
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Het probleem is dat de Scan code van dit huismerk nog hetzelfde is.....

Dat klopt niet, van de oude barcode zijn de laatste 4 cijfers anders als die van de nieuwe.
Hier is bewust de oude barcode voor de nieuwprijs ingevoerd in het centraal kassa systeem.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 19, 2021 om 18:31
2071 Antwoorden / Vragen

IT het blijft lastig, inderdaad de barcode is anders maar waarschijnlijk heeft iemand de barcode toegevoegd aan het bestaande artikel en dat artikel kent dan weer maar één prijs. Dit is echt falend artikelbeheer.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 19, 2021 om 11:51
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Zie mijn bewerking en nu toegevoegd :

  • Economisch delict. Economisch delict melden via Centraal Meldpunt Nederland: Meld.nl. De Wet op de economische delicten (WED) is een opsomming van economische misdrijven en overtredingen. Het kunnen delicten zijn waarvoor u bij de economische politierechter of de economische kamer van de rechtbank moet verschijnen: Afhankelijk van het delict kan er ...
    meld.nl/melding/strafrecht-advocaat/economisch-delict/
    Was dit nuttig?

  •

mahadma
door mahadma Feb 19, 2021 om 12:36
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Welliswaar een terechte opmerking, maar is wel met een kanon op een mug schieten. Dit is een kennelijke vergissing die eenvoudig rechtgezet kan worden. Leg mij aub uit waarom, mits probleemloos rechtgezet, nog eens door rechters enz opgezadeld moet worden, het gaat over 10 euro. Dit geval en de genoemde wet is veel meer als overkill en bijna misbruik van de wet in mijn ogen.

rj
door rjw Feb 19, 2021 om 12:43
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou er helemaal geen energie in steken en voortaan elders boodschappen doen. En zoveel mogelijk mensen laten weten dat ze niet meer bij Aldi moeten kopen (dat is sowieso al een slecht idee). Dat heeft meer effect dan rechtzaken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 19, 2021 om 12:52
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMA, gelet op ghet gegeven dat dit ook in 2018 het geval was en er melding werd gemaakt aan de kassa van het opvolgen van een 'order'lijkt het mij beslist geen vergissing. Er mag m.i. ook worden verwacht dat dit eenvoudig kan worden rechtgezet en zo niet men bij de ACM wel actie zal nemen of vanuit het Centraal Meldpunt. Ik ga er echt vanuit dat men Aldi een procedure hierover zal willen vermijden. Ts. behoeft alleen maar een melding te doen. Dan zijdelings: als men dit bij Aldi al bijv. 100 keer doet bedraagt de opbrengst voor Aldi al € 1.000,00.

mahadma
door mahadma Feb 19, 2021 om 13:08
11547 Antwoorden / 51 Vragen

kennelijk staat er bijna en soort van levenslang op een kleine vergissing die in twee tellen opgelost kan worden, die kennelijk door de advocatuur meteen tot de hoge raad moet gaan. Is dat dat niet een beetje overkill? Ik ben absoluut niet bijbels maar hij die zonder zonde(n) is werpe de eerste steen. En iets met een olifant en een mug.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 19, 2021 om 13:16
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMA, volgens de regls van deze site mag iedereen haar/zijn eigen mening hebben. En als u even naar de oude vraag kijkt waar ik naar vverwijs is het ook toen op eenvoudige wijze gecorrigeerd!

gerbera
door gerbera - Feb 19, 2021 om 12:02
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Nee dat mag niet, oude voorraad dient voor de oude prijs verkocht te worden. Blijkbaar hebben ze gesjoemeld met de barcode door ook de oude barcode in te voeren voor de nieuwe prijs. Dat de oude shag voor de nieuwe prijs belast wordt is onzin, daar is al de nog oude  belasting over betaald welke door de fabrikant aan de klant wordt doorberekend. De nieuwe belasting  wordt pas geheven als de nieuwe prijssticker wordt gebruikt.

omdat ze wel voor de nieuwe prijs belast zouden zijn. Daar hadden ze een mail over gehad.
Dit is grote onzin, van wie hebben ze dan wel een mail ontvagen. Ze steken dus € 10,- in eigen zak omdat een winkelier zelf de belasting over tabaksproducten niet afrekenen, dat doet de fabrikant al met de aankoop en het gebruik van de zegels.
Het advies van @heremietkreeft is zo gek nog niet en zou hier mee aan de slag gaan. Let wel dat u van de aankoop een kassabon moet kunnen tonen om uw gelijk te halen.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 19, 2021 om 12:13
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Als zij het voor de nieuwe prijs willen verkopen dan had de prijs veranderd moeten worden, er wordt waarschijnlijk uitgegaan dat er noodgedwongen toch wel gekocht wordt en er daarom geen moeite voor gedaan hoeft te worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 19, 2021 om 13:19
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@SHOPPY, de banderolprijs is ook bepalend geweest voor de accijnsafrekening door ALDI. En bij tabaksartikelen mag men niet tegen andere prijzen verkopen dan de vastgestelde. :-)

sjjoppy
door sjjoppy Feb 19, 2021 om 13:57
7195 Antwoorden / 3 Vragen

@heremietkreeft,
Voor velen duidelijk maar blijkbaar niet voor elke klant.

tenormin
door tenormin - Feb 19, 2021 om 12:47
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@mari45an, u staat zo sterk als maar kan. De banderolprijs staat ook op uw bus shag, wat Aldi doet is inderdaad strafbaar. De prijzen van tabak zouden omhoog gaan, dat weten rokers, maar ze mogen nooit

 alvast vooruit rekenen. Ik had gisteren mijn sigaretten voor het eerst met de nieuwe prijs. Vooral Primera winkels kopen veel meer in voor een prijsverhoging. Nog nooit een zaak gehad die meer rekende dan de banderol prijs gaf. Ga gewoon met die bus terug naar de Aldi en eis die €10,00 terug. Die zijn van u en niet van de Aldi.

ne
door neodutchio - Feb 19, 2021 om 12:52
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Prijzen van sigaretten en shag ligt vast, hier mag een winkelier niet van af wijken. Dat er nog oude voorraad ligt met oude prijzen doet daar niets aan af.

ma
door malty - Feb 19, 2021 om 13:05
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien dat Aldi wil dat u de shag inlevert en geld terug krijgt maar dan geeft u de €10 voordeel weg.
Gewoon eisen dat u die €10 terug krijgt en meteen nog wat kopen als het oude prijs is.

mi
door miennaamishaaz - Feb 20, 2021 om 22:14
725 Antwoorden / 1 Vragen

NEE dit mag niet.
Alhoewel het gaat om producten waar accijns op zit weet ik niet zeker hoe dit werkt,
Want als de Accijns 10 euro duurder zijn is het een ietswat ander verhaal.
Maar de laatste keren dat ik bij de aldi producten had waarbij het product label goedkoper was, dan de kassa kreeg ik het wel voor het schap prijs.

gerbera
door gerbera Feb 21, 2021 om 11:02
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Voor tabaksartikelen geldt altijd de prijs die op de banderol (plakzegel) staat. Eventuele verhoging van accijns gaat in bij gebruik en verkoop van de nieuwe banderol. Als "gewone" artikelen verkeerd zijn geprijsd geldt normaal gesproken de prijs die bij het artikel staat aangegeven  tenzij het prijsverschil dusdanig is dat er sprake is van een (grove) fout.

simon55
door simon55 - Feb 21, 2021 om 11:24
1556 Antwoorden / 5 Vragen

De prijs die op de banderol staat , is de vast gestelde prijs af fabriek