El
door Elly Peereboom Dec 21, 2020 om 16:05
Winkels & webshops

Mag de Mediamarkt zo lang wachten met je geld terug te betalen 5 tot 7 werkdagen

Ik heb een laptop besteld op de Website van de Mediamarkt er stond leverbaar in 2 tot 3 werkdagen
krijg ik na 3 dagen bericht dat hij niet meer leverbaar is en mijn geld na 5 tot 7 werkdagen terug krijg mag dit zolang duren nu kan ik pas weer wat anders kopen als ik mijn geld terug heb en ben de kaptop nu voor thuiswerken nodig

10031 10 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 21, 2020 om 16:24
11590 Antwoorden / 51 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 21, 2020 om 16:41
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, zoals al aangegevn kan en mag dat en het is niet eens uit te slkuiten dat het nu zelfs nog iets langer gaat duren wegens alle op dit moment geldende beperkingen en winkelsluitingen.

En iets via de webshop kopen en dan naar een winkel gaan om uw geld terug te halen???? De winkel is gesloten! Geef @MAHADMA maar de aantekening als top antwoord.

ne
door neodutchio - Dec 21, 2020 om 16:46
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Normaal wordt er een termijn gehanteerd van 14 dagen. 5 tot 7 werkdagen is dus redelijk snel te noemen.
Het is niet zo dat er iemand met een bankpas van de zaak achter een scherm zit om de betalingen te doen. Dit moet over meerdere schijven gaan ter controle. Diegene die de order geannuleerd heeft geeft dit door aan de financiele afdeling die weer een betaling in het systeem zet die gecontroleerd moet worden door weer een ander persoon waarna het in een shift gezet wordt om op een vast moment overgemaakt te worden. En ja, hier gaan enkele dagen overheen.

tenormin
door tenormin - Dec 21, 2020 om 17:25
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Was dit alles voor of na de lockdown. Dat u de laptop kocht bedoel ik? Wat nu zitten we alweer een week in de nieuwe lockdown. Dus een nieuwe kopen kan, zelfs met geld terug in ieder geval niet meer in de winkel. En online: tja, dat zal ook langer wachten worden met de drukte. Primera b.v. zou open mogen blijven voor postpakketten maar die zijn nu ook dicht en moet PostNl de pakketten weer gaan terug halen.

Donuts
door Donuts - Dec 21, 2020 om 18:18
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Als MM het binnen de genoemde termijn terugstort, zijn ze nog sneller dan veel andere bedrijven. De uiterste termijn is binnen 14 dagen.

Belangrijkste regels voor terugbetaling bij webwinkels

Het gaat om signalen over online modewinkels die niet (alles) terugbetalen na annulering van een aankoop. Of dat niet op tijd doen. Hiervoor gelden namelijk een aantal duidelijk regels. De belangrijkste zijn:

  • de webwinkel moet de consument die zijn aankoop annuleert, binnen 14 dagen zijn geld terugbetalen;
  • de webwinkel moet alle kosten terugbetalen. Dus ook bezorgkosten en andere bijkomende kosten als de consument die heeft betaald. Op de website mag daarom niet staan dat alleen het aankoopbedrag wordt terugbetaald. Behalve als de consument maar een deel van de bestelling terugstuurt. Dan hoeft de webwinkel de bijkomende kosten niet terug te betalen.
  • de kosten voor het retour sturen komen voor rekening van de consument. De webwinkel moet de consument daar wel vooraf over informeren;
  • de webwinkel moet terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de consument heeft betaald. Zo mag de webwinkel alleen een tegoedbon geven als de consument met een tegoedbon heeft betaald;
  • de webwinkel moet consumenten op zijn website duidelijk en juist informeren over deze regels.
Bron Consuwijzer.nl

diumenge
door diumenge Dec 21, 2020 om 18:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Echter, hier annuleert MM en niet de TS. Het zou ze sieren om dan per ommegaande terug te betalen.

Donuts
door Donuts Dec 21, 2020 om 18:32
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Eens, maar dat is in deze gekte van bestellingen nauwelijks te verwezenlijken.

ne
door neodutchio Dec 21, 2020 om 20:26
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Diumenge, per direct zal echt niet gaan lukken. Er zit echt niemand met een bankpas achter een computerscherm.

diumenge
door diumenge Dec 21, 2020 om 20:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

NeoDutchio, direct zal waarschijnlijk niet lukken. Maar bij de eerst volgende gelegenheid zou zeker in dit geval wel het streven moeten zijn. Een eigen annulering zou met voorrang behandeld moeten worden en vermoedelijk betalen ze elke werkdag terug.

rj
door rjw Dec 21, 2020 om 20:30
3294 Antwoorden / 5 Vragen

@diumege: ik neem aan dat er bij op het werk toch ook de nodige controles zijn voordat betalingen worden gedaan? En dat niet iedere individuele case geescalleerd kan worden in het proces? Dus hoe zie je het voor je dat MM dat "eventjes" moet kunnen doen? Als je flexibiliteit wilt moet je bij een eenmanszaak gaan kopen, niet bij een multinational. Als het snel met 1 druk op de knop zou kunnen weet je zeker dat er binnen een maand veel fraudegevallen zijn.

diumenge
door diumenge Dec 21, 2020 om 20:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@rjw, ik schrijf nergens dat MM dat "eventjes" moet doen. Feit is dat TS een overeenkomst heeft met MM, die ze feitelijk gewoon na moeten komen. Dat kunnen ze niet, dan zou het sieren als ze in dit geval sneller terugbetalen dan de standaar termijn die ze daarvoor kennelijk hanteren. En ja, met een speciale procedure voor dat soort gevallen of maatwerk is dat ook bij grote bedrijven mogelijk. We zien hier tenslotte vaak genoeg vragen langskomen van grote bedrijven die niet kunnen leveren en dan direct het geld terugstorten. Soms tot ongenoegen van de vraagsteller die liever het product zou ontvangen.

rj
door rjw Dec 21, 2020 om 20:59
3294 Antwoorden / 5 Vragen

@diumege: als ergens 14 dagen voor staat is een kortere periode "eventjes tussendoor" Als MM er voor heeft gekozen om een bepaalde procedure te implementeren die binnen de wettelijke kaders valt is dat hun goed recht. Als andere bedrijven het anders doen (en die extra kosten ongetwijfeld op 1 of andere manier aan klanten doorbereken) ook prima. En dat andere bedrijven het soms sneller lijken te doen kan ook altijd nog een kwestie van timing zijn. Als alle betalingen in een periode worden goedgekeurd en aan het einde van die periode in 1 keer worden betaald lijkt het dat het snel gaat als je toevallig 1 van de laatste bent in die run. Dat komt vaker voor dan speciale procedures om dingen te versnellen.

diumenge
door diumenge Dec 21, 2020 om 21:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@rjw, allemaal mooi en aardig, maar het is onduidelijk wat de wettelijke termijn is bij het annuleren vanaf de kant van de leverancier en het zou heel klantvriendelijk zijn als ze in zo'n situatie gewoon sneller terugbetalen. Ook prima als ze dat niet doen, ik heb voldoende vertrouwen in MM dat TS haar geld terugkrijgt. Maar mogelijk is MM wel een klant kwijt.

audb
door audb - Dec 23, 2020 om 12:42
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ga naar https://nl.hardware.info/  of nog sneller naar https://nl.hardware.info/laptops.18 en kijk daar maar of je de laptop ergens anders kan vinden.

Het kan zijn dat deze gewoon uitverkocht is maar het kan ook zijn dat juist de laptop die je hebt besteld niet meer leverbaar is omdat er een nieuwere en niet altijd betere model op de markt komt.

sira
door sira - Dec 23, 2020 om 12:47
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Ik weet niet met welk e-commerce programma Mediamarkt werkt, maar ik heb zelf bij een webshop gewerkt en wij werkten met Magento.

Een klant doet een bestelling en die bestelling kwam bij ons binnen via Magento en de betalingen vonden plaats via Docdata Payments (e-commerce betalingssysteem, zgn internetkassa).

Indien een bestelling werd geretourneerd of geannuleerd (door klant of webshop), werd dit verwerkt in Magento en Docdata kreeg de opdracht om de betaling terug te storten, want het geld was nog steeds in bezit van Docdata.
Docdata verwerkt 1x per week de betalingen aan webshop en klant, maar daar vallen de weekenden en feestdagen buiten, dus je kunt er in het algemeen vanuit gaan dat het terugstorten langer dan 7 dagen duurt.

Stel dat Mediamarkt een boekhouder heeft die erg begaan is met het lot van Elly Peereboom en zelf de boekhouding opdracht geeft haar het geld terug te storten (dit vindt niet plaats op dezelfde dag). Hierna loopt het gehele proces fout.
Haar betaling blijft staan in Magento, ook registreert Magento een voorraad van -1 i.p.v. 0, want de laptop was er niet, voorraad was dus nul, maar Magento haalt er nog eentje extra af door de bestelling.
Docdata maakt de betaling over aan de webshop, want volgens Magento en Docdata heeft de klant betaald.
Dan gaat klant bellen met Mediamarkt, want zij heeft haar geld nog niet binnen. Een verkoper gaat dit rechtzetten in Magento en geeft Docdata opdracht geld terug te storten. Uiteindelijk ontvangt de klant 2x haar aankoopbedrag terug.

Tja, we bestellen allemaal wel op internet, maar hebben geen flauw idee hoe het proces achter de schermen verloopt. We leven in een digitale wereld.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 23, 2020 om 15:32
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een Retour  wachten ze op product en daarna  na controleren  5 tot 7 dagen.....

Maar hier is niets geleverd  wegens  fout in voorraad en te lang doorverkopen.
Dan kunnen ze omdat  er nooit iets is geleverd dit sneller overboeken.

Volgende keer  Creditcard gebruiken,  dan is bij niet leverbaar bewijs  zelf terug halen via je Mastercard mogelijk,  binnen uurtje geld terug!
Het enige risico dat je dan loopt is dat  ze zelf ook betalen en er een schuld ontstaat.....

Die mag jij dan ook  in 5 tot 7 dagen terug  geven!

sira
door sira Dec 23, 2020 om 19:02
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Een Retour  wachten ze op product en daarna  na controleren  5 tot 7 dagen..... (lees de zin zelf nog eens na).
Onzin komkommer (stofzuiger, sommige denken alles beter te weten, soms..).

De bestelling is nog steeds geplaatst via een e-commerce programma, dus het gehele proces verloopt zoals ik heb aangegeven.

Bij de Creditcardmij. heb je weliswaar garantie, maar moet je ook bewijzen aanleveren, die gaan niet zonder meer terugbetalen.
En je zin "Het enige risico dat je dan loopt is dat  ze zelf ook betalen en er een schuld ontstaat....." komt in feite op het zelfde neer als ik omschrijf. Mensen moeten een beetje meer geduld proberen op te brengen.

By the way, je wordt verraden door je moeilijke en onleesbare schrijfstijl.

1paul
door 1paul - Dec 24, 2020 om 08:07
3188 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft een overeenkomst afgesloten met MM en zij met u, ze moeten nu deze laptop dan ook gewoon leveren....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 24, 2020 om 20:08
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een niet meer leverbare  leveren, hoe denk je dat te doen,  gebruikte sturen?

Gewoon fout in voorraad en te laat gezien, dat geld kan dus sneller terug  want het is geen retour waar ze op moeten wachten.

1paul
door 1paul Dec 25, 2020 om 09:01
3188 Antwoorden / 0 Vragen

als zij hem niet meer hebben is dat hun probleem, kopen ze er maar een bij een ander bedrijf....