Mag een bedrijf mijn order die 8 weken in bestelling is zomaar annuleren?
Ik heb 16 november 2021 een badkamer meubel besteld bij een bekende sanitair winkel.
De meubel was boven ons budget maar omdat wij deze zo bijzonder vonden (vooral de kleur) hebben we toch besloten om het te doen.
ik heb de verkoper benadrukt dat we 4 januari 2021 deze nodig hebben dus graag al in week 52 van 2021 leveren.
dit was echter geen probleem en het komt goed.
aanbetaling doen? Geen probleem!
ik heb 1/3 deel aanbetaald en al wachtend op mijn meubel.
4 januari jl nog steeds niets gehoord van ze en besloot te bellen. De zelfde verkoper zei hij kan elk ogenblik binnen zijn. Volgende dag krijg ik een mail van een herbevestiging dat het eind januari geleverd wordt.
nu is het probleem, de aannemer / loodgieter is al klaar met de badkamer en wacht op de meubel die geplaatst moet worden. Hij kan zijn werk niet afmaken. Als hij eind januari terug moet komen kost hij mij €350,- extra.
Na heen en weer bellen en mailen heb ik voorgesteld dat de sanitair winkel een monteur stuurd om het te plaatsen of de €350,- gaat vergoeden.
LET NU OP:
ik krijg een mail terug:
Wij kunnen niet mee gaan in uw mail.
uw bestelling wordt daarom geannuleerd.
stuur uw bank gegevens dan storten we de aanbetaling terug.
mijn vraag is: mag dat?
mogen ze zomaar mijn bestelling annuleren?
Wij kunnen niet mee gaan in uw mail.
Bij deze zal ik de order annuleren.
Graag ontvangen wij uw initialen en rekening nummer om de aanbetaling terug te storten.
Uw bestelling mag geannuleerd worden als u €350 of een gratis monteur vraagt.
Waarschijnlijk weet het bedrijf niet zeker of het badkamermeubel echt eind januari geleverd kan worden.
Het Coronatijdperk gooit vaker roet in het eten.
Het is misschien beter om er verder mee te kappen en u uw betaalde voorschot laat storneren.
Hoe kun je een zelf gedane betaling storneren? Onmogelijk!
Het bedrijf storneert.
@shoppy, het bedrijf storneert niet, na bankgegevens krijgt de TS het geld terug gestort.
Het is sjoppy.
Wat zei Shakespear ook alweer? Maar goed, sorry Sjoppy.
U heeft ze feitelijk een ultimatum gesteld en men heeft de derde optie gekozen omdat de andere opties niet aanvaardbaar zijn.
Ja dat kan en mag indien men om aantoonbare reden niet tijdig kan leveren. En als al gezegd zijn er bij diverse verkopers leveringsproblemen omdat zij zelf door Corona en transportproblemen niet geleverd krijgen of later dan verwacht (Overmacht!). U had eventueel dan zelf reden gehad om te annuleren en zie daarover https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/levertijd-bestelling.
U krijgt uw geld terug. Indien u het er toch niet mee eens bent en van mening bent/blijft dat de leverancier in deze een wanprestatie levert, zie dan dit: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ , maar naar mijn mening zal een civiele procedure m.i in deze geen succes hebben en u alsdan onnodig meer geld kosten.
Wedervraag: waarom heeft u het meubel niet inclusief plaatsen besteld/gekocht? (Er vanuitgaande dat dat ook mogelijk was, al in november was er sprake van problemen met leveringstermijnen).
Wie het onderste uit de kan wil krijgt het deksel op zijn neus.
Uit de vraag leid ik niet af dat Ts één van beide wil: “Het onderste uit de kan halen” is een verhaspeling (contaminatie) van ‘het onderste uit de kan willen hebben’ (alles willen hebben) en ‘alles uit de kast halen’ (grote inspanningen leveren). https://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=onderste%20uit%20de%20kan
+10 @heremietkreeft.
@heremiet
=wie altijd het uiterste wil, krijgt uiteindelijk niets)
klant wil het uiterste, en krijgt nu niets.
Dank voor jouw link waarmee je aantoont dat je niet weet waar je het over hebt.
Gebruikte User123 inderdaad het werkwoord "haalt"?
??? Ik doelde op de twee betekenissen van 'onderste uit de kan halen'. @USER123 doelt op 1 betekenis en die heeft toch echt betrekking op 'wie het onderste uit de kan wil'. Dat is wat m.i. @USER123 ook bedoelt.
Ik kan mij voorstellen dat dat de verkoper zegt: "Bekijk het maar, ik verdien er geen € 350 op, dus doei".
Zomaar annuleren?
Je hebt een hele discussie gevoerd met de verkoper.
Na heen en weer bellen en mailen heb ik voorgesteld dat de sanitair winkel een monteur stuurd om het te plaatsen of de €350,- gaat vergoeden.
Is het niet meer geweest dan een voorstel maar een eis dat je onder die voorwaarden het badkamermeubel nog wilt hebben?
Ja tuurlijk wil ik het nog hebben. Ik heb er al zo lang op gewacht. Ik had het liever gister dan vandaag.
Je hebt je aardig in de nesten gewerkt. Nu heb je niets. Of je gelijk hebt of niet.
Wat ben je van plan om te doen om het badkamermeubel alsnog te kunnen krijgen aan het eind van de maand?
Excuus aanbieden en proberen te redden wat er te redden valt
Of je poot stijf houden en een procedure beginnen? Zo'n procedure gaat maanden duren. Het is nog steeds coronatijd met achterstanden. Jij bent nu aan zet.
Topantwoord
nee dat mogen ze niet zomaar doen....
in principe heeft u trouwens gelijk met uw eis, lees ook de leveringsvoorwaarden van het bedrijf even door!
U had een vast afspraak, die is eenzijdig door het bedrijf niet nagekomen dan zullen zij ook de kosten moeten dragen....
Dat zou ik ook zeggen maar zo klantvriendelijk en klantgericht zijn ze blijkbaar niet.
of ze hebben het zo druk dat ik ze niet boeit. Het geld komt toch wel binnen.
De vraag is of dat een mening is of een recht als consument.
En wat dan die de leveringsvoorwaarden zijn want de naam van het bedrijf is niet voorbijgekomen.
Over een termijn zegt Consuwijzer het volgende: 'Ontvangt u het product niet binnen die levertijd? Dan moet u de verkoper eerst extra tijd geven om het product toch nog te leveren. Hoe lang die extra tijd is, hangt af van het soort product en van de eerdere levertijd.
Het is belangrijk dat u de verkoper laat weten hoeveel tijd u hem geeft om het product nog te leveren. U kunt dit het beste per brief of e-mail doen.'
Dat is op zich ook wel voorstelbaar. Het regent in deze barre tijden problemen rond leveringstermijnen voor allerlei producten.
Een leverancier heeft er ook problemen door, evenals de consument uiteraard.
@IT: ik kan mij voorstellen dat u de reactie van @PAUL1 een topantwoord vindt. Maar helaas is mijn uitdrukkelijke mening dat indien u zou gaan procederen uw eis bij de Rechtbank zal worden afgewezen. Zie ook de reactie hiervoor van @JANNIEBOE. Het zal uiteindelijk een rechter zijn die beslist en die zal ook m.i. stellen dat u de verkoper voldoende tijd moet geven resp. er nu sprake is van overmacht. De verkoper is niet verantwoordelijk te stellen voor het door u inschakeld hebben van een loodgieter. Er was (is) bovendien (nog steeds) geen sprake van eenzijdig niet nakomen aangezien men een leveringsdatum aangaf.
Ik krijg eerder het gevoel dat mensen (willens en wetens) leveringseisen stellen die op geen enkele manier overeenkomen met de werkelijkheid=lange levertijden. En dan met veel plezier de leverancier het vel over de oren proberen te trekken.
Sorry voor mijn sarcasme, maar zoals al eerder geschreven, leveringstijden, dus een tekort aan grondstoffen en mankracht zijn sinds de Coronacrisis een dingetje.
Ben ik niet met je eens. Het Corona gedoe is niet vanaf gister. Dit is al langer gaande. Dan moet je ook niet beloven dat het op tijd is.
zeg gewoon het gaat 8 tot 10 weken duren dan had ik het niet gedaan of andere afspraken gemaakt met de aannemer.
Dus inderdaad vragen om 'deksel op de neus' zoals @USER123 ook al suggereerde? Toch maar het bedrijf in gebreke stellen om uw neus te beschadigen?
Ik kan de reactie van het bedrijf wel voorstellen. En ze storten keurig het geld terug.
Wat wonderlijk overigens dat een loodgieter 350 euro extra rekent voor hetzelfde werk alleen vanwege een keer extra rijden.
Beetje service en flexibiliteit zou niet gek zijn als hij al de hele verbouwing bij u uitvoert toch?
Dat zou je zeggen ja, maar die zitten ook niet stil. Donderdag is hij klar hier en begint meteen met de volgende klus.
hij zit nu al tot de zomer volgeboekt.
Ik snap de aannemer wel eerlijk gezegd.
Ja, dat ze het druk hebben is inderdaad zo.
Maar 350 euro rekenen voor voorrijkosten is vreselijk hoog.
Daar straalt totaal geen service en flexibiliteit vanaf. Het klinkt als een boete.
Ik snap het niet hoor.
De aannemer zit tot de zomer volgeboekt en komt eind januari als je hem €350 betaalt?
En de montagekosten worden niet van de aanneemsom die je betaald hebt afgetrokken?
Of kost de montage €350 en wordt dat bedrag verrekend met de aanneemsom.
Er staat niet dat het komt doordat de loodgieter een keer extra moet rijden. Er staat dat hij/zij 350 Euro extra in rekening brengt. Het zal bestaan uit een deel voorrijdkosten, maar ook voor een deel uit een andere klus die hij/zie moet laten schieten, werk dat buiten de normale werktijden moet worden gedaan en mogelijk nog andere zaken. Daarnaast ontstaat er een gat in de planning en inkomen doordat er niet gewerkt wordt.
Op het moment hoeft een (goede) loodgieter zich geen zorgen te maken over inkomen. Misschien niet heel klantvriendelijk, maar niet vreemd.
Aan de andere kant had de aannemer nu tijd over voor een andere klus omdat de meubels niet geleverd waren ;)
Ik ben het met u eens dat het niet klantvriendelijk is.
En je zult het als aannemer wel vaker meemaken dat een planning niet perfect is. Dat hoort bij het vak toch?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering
Hoi iedereen,
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterkverbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer