mi
door miekertje May 7, 2018 om 12:32
Winkels & webshops

Mag een juwelier een reparatie vasthouden als je geen reparatiebon hebt gekregen

Ik had een horloge ter reparatie aangeboden - batterij vervangen en waterdicht maken - en kon hem twee dagen later weer ophalen. Dat deed ik. Vervolgens vroeg men naar een reparatiebon. Die kon ik niet overleggen, want die had ik niet gekregen. Op het moment van wegbrengen had ik daar geen erg in. Toen gaf men aan dat dat een probleem kon worden, want alle reparaties liggen op bonnummer in een lade. Ik kon echter bewijzen dat het klokje mijn eigendom is, door de aankoopbon te tonen van 18 juni 2014, alsmede het blauwe pasje  - dat je bij dit overbekende japanse merk altijd krijgt - waar de winkelstempel op staat, het serienummer en de aankoopdatum. Nog deed men moeilijk, en roemde Het Bonnummer weer. Dat systeem is trouwens ook niet waterdicht.
Toen kwam iemand op het werkelijk briljànte idee om in de lade van die dag waar de gerepareerde juwelen e.d. in liggen te kijken. Daar kwam mijn klokje tevoorschijn. Vervolgens wilde men mijn ID-bewijs hebben en schreef een nieuwe bon met mijn gegevens erop en kreeg ik mijn eigendom alsnog mee. Met de niet klantvriendelijke opmerking dat ......"dat dan wist voor een volgende keer!"

Nu vraag ik me af of een juwelier op deze manier je eigendom vast mag houden?

5633 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - May 7, 2018 om 12:45
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Dat je geen bonnetje kreeg was fout juwelier. Wat een mazzel dat jij alles nog wel kon aantonen dat het jouw horloge betrof. In ieder geval heb je je klokje weer, Maar echt klantvriendelijk kan ik het niet noemen. Maar wereldleed is het ook niet: eind goed al goed. Iedereen maakt wel eens fouten, dit keer de juwelier.

edrick3
door edrick3 - May 7, 2018 om 12:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nu vraag ik me af of een juwelier op deze manier je eigendom vast mag houden?
Ja, want jij kon niet aantonen dat je het horloge ingeleverd had.
Maar ze hadden het wel op een iets klantvriendelijkere manier kunnen oplossen!

mi
door miekertje - May 7, 2018 om 19:24
4 Antwoorden / 2 Vragen

.....maar dan vind ik het nog vreemd. Hoe zou je dan een gerepareerd eigendom terug kunnen krijgen in een voorkomend geval? Iemand ried me al aan om van tevoren even een foto te maken van het te repareren object. (ik moet er nog een groeibriljantje laten nakijken) Ook geen slecht idee. Maar of dat dan helpen zal? Ik kon door dat pasje waar het serienummer op staat dat in het horloge gegraveerd is toch ook aantonen dat het apparaatje van mij is?

sira
door sira May 7, 2018 om 19:32
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Hoe zou je reactie geweest zijn als ze hadden gezegd "het horloge is al door iemand met dezelfde naam opgehaald"?

mi
door miekertje May 7, 2018 om 20:02
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dat zou wel stomtoevallig geweest zijn, haha. Ik begrijp je vraag wel. Maarre.......ik hèb dat bonnetje dus niet......moeilijk geval. Dan zouden ze moeten achterhalen via degene die op die middag dat ik het klokje aanbood gewerkt heeft hoe dat gegaan is. Ik herinner me nog hoe ik opmerkte dat ik verwachtte dat men het direct even zou doen zoals altijd. Nee, dat duurde twee dagen omdat het horloge ook waterdicht gemaakt moest worden. Ik had een waardebon voor het geheel omdat het de eerste batterijvervanging was na aankoop. Okee, prima, dan kom ik twee dagen later weer. Dus aldus.

jo
door jorisw May 11, 2018 om 08:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je kunt verzinnen om in geval van reparatie eerst een foto van het object te makem kan je ook wel er aan denken om gewoon een reparatiebon aan de reparateur te vragen als die het zelf vergeet. Dat je geen reparatiebon hebt gekregen zal ongetwijfeld een incident zijn. Het zijn ook maar mensen dus die kunnen ook wel eens een foutje maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 7, 2018 om 19:52
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, dit is duidelijk een fout van de juwelier!
En dus de volgende keer een andere juwelier gelet op de klantonvriendelijke opmerking.

pe
door pebk May 9, 2018 om 12:58
581 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk juist dat de TS er nu iets van geleerd heeft. Deze zal nooit meer zonder reparatiebon de winkel verlaten...

tijger1
door tijger1 - May 7, 2018 om 19:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus ze hadden hun dag niet qua klantvriendelijkheid. Kan gebeuren. Over tot de orde van de dag.

diumenge
door diumenge - May 7, 2018 om 20:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoezo eigendom vasthouden? Je hebt 't horloge toch mee gekregen.

Grunnen.
door Grunnen. - May 7, 2018 om 20:49
509 Antwoorden / Vragen

Ja dat mag tot jij kan bewijzen dat hij jouw horloge in bezit heeft door bv het tonen van een bonnetje.Lastig als je zoals in jouw geval het bonnetje kwijtgeraakt bent. Het smoesje dat je geen bonnetje gekregen hebt ,zal de juwelier wel vaker horen.

aurora1
door aurora1 - May 8, 2018 om 01:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Eind goed al goed en het leven gaat verder. Mooi toch?
Deze zaak heeft kennelijk een strenge controle op al dan niet meegeven van gerepareerde zaken en dat is maar goed ook. Anders had uw Japans klokje zomaar aan een ander meegegeven kunnen worden.
Een fout kan gemaakt worden, u maakt vast ook weleens een fout. U had toen u het horloge ter reparatie inleverde zelf naar een ontvangstbewijs o.i.d. kunnen vragen. Heeft u niet gedaan. Voor de winkel was niet duidelijk of het uw eigendom was, dus van vasthouden van uw eigendom is totaal geen sprake. Verder is uw eigendom afgegeven zodra duidelijk was dat het uw eigendom betrof, dus uw vraag/stelling klopt niet.
Een overbekend Japans merk met een blauw pasje "dat je altijd krijgt" zegt me overigens helemaal niets. Ik ken geen Japanse horloges.
Laat het achter u. Ik begrijp overigens niet dat u dit verhaal hier vertelt.

.a
door .aagje - May 9, 2018 om 14:47
19 Antwoorden / 2 Vragen

Het zou zomaar kunnen wezen dat iemand die toevallig ook in de winkel was de dag van afgifte 2 dagen later je horloge op ging halen met een zelfde verhaal en had dan zomaar jou horloge mee gekregen . .het is dus echt niet voor niets en ook niet om te zieken .

Ro
door Rocky Luck - May 9, 2018 om 17:09
21 Antwoorden / 1 Vragen

Deze vraag is gewoon legitiem
Wat doen we met een juwelier, die op omvallen staat, en besluit geen reparatiebonnen mee te geven om bij het ophalen dat te weigeren vanwege het ontbreken van een reparatiebon. Zeg niet dat zulke figuren niet bestaan. Kassa zit er vol mee, en Opgelicht (Tros) nog meer.

Dus de vraag staat: wat te doen als de reparatiebon ontbreekt en je verder bij afhalen niet kunt aantonen dat het jouw eigendom is.

tijger1
door tijger1 May 9, 2018 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de Ts heeft dat ding terug.

ga
door gastonf - May 9, 2018 om 19:26
20 Antwoorden / 6 Vragen

Nope, kunnen ze niet, aangifte doen als zijnde verduistering bij de politie, u kunt aantonen dat u de rechtmatige eigenaar bent. Laat uzelf niet overbluffen door dat soort mensen, ze werken in op uw onwetendheid.

tijger1
door tijger1 May 9, 2018 om 19:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien eerst even lezen? De Ts heeft het ontvangen.

diumenge
door diumenge May 9, 2018 om 19:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Onwetendheid? Doet mij denken aan iets met een pot en een ketel...

lottesanne
door lottesanne May 11, 2018 om 11:28
438 Antwoorden / 47 Vragen

Dat TS het klokje weer terugontvangen heeft, is mooi. Het gaat echter om de handelswijze van de juwelier. Natuurlijk kan iedereen een fout maken. Je kunt dit topic ook zien als een waarschuwing naar anderen toe. Ik lees ook nu weer negatieve reacties. Bah. Iedereen heeft het recht om dit soort zaken aan de kaak te stellen.

tijger1
door tijger1 May 11, 2018 om 11:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lottesanne.

Wat valt er “aan de kaak” te stellen? Toch juist heel zorgvuldig dat iets niet zomaar meegegeven wordt?

diumenge
door diumenge May 11, 2018 om 13:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lottesanne, we lezen alleen de weergave van het gesprek door TS, de juwelier kan zich niet verdedigen. Bah! Ik zie sowieso niet wat er nu zonodig aan de kaak gesteld moet worden. Niets mis met het zorgvuldige gedrag, behalve wellicht de toon, maar dan hebben we het nog altijd over weergave van TS over die toon.

mo
door mof - May 11, 2018 om 00:40
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag. Ze mogen u niet weigeren het terug te geven als u kunt aantonen dat het uw eigendom is. Bij twijfel mag men een legitimatie vragen. En terecht. Want watnzou u doen als uw horloge aan een ander, bijv voige eigenaar met aankoopbon, was teruggegeven?