Jv
door JvR123 Sep 28, 2022 om 17:42
Winkels & webshops

Mag een supermarkt afronden als je contant betaald??

Beste redactie,

Ik was zojuist bij een Jumbo filiaal in Nieuwegein en moest daar een bedrag afrekenen van 6,53 euro.
Nu had ik toevallig nog 3 eurocent in mijn portemonee en betaal dus met 6,53.
op de kassa stond ook een bedrag van 6,53.
Nu werdt er beweerd dat ik 6,55 moest betalen, want zij accepteerde geen 3 eurocenten wat wel een wetterlijk betaalmiddel is, toch?
Mijn antwoord was, als ik pin dan schrijven jullie wel 6,53 af, maar als ik contant betaal MOET ik 2 cent meer betalen. Terwijl ik precies betaald heb.

Nu ben ik boos weggelopen, want ik had toch betaald.
Het gaat mij niet om die 2 cent, maar om het principe.
Er staat nergens in de winkel dat er standaard afgerond wordt als je contant betaald. Als het wel zou zijn dan moet dat duidelijk aangegeven worden bij de kassa vind ik.
Sta ik mijn recht? Mogen supermarkten of andere winkels mij verplichten om het afgeronde bedrag te betalen?

Met vriendelijke groet,
J van Rijnsoever
[edit red: persoonlijke gegevens verwijderd]

5630 20 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Sep 28, 2022 om 17:47
854 Antwoorden / 3 Vragen

Ja dat mag, want jaren geleden zijn i  Nederland de 1 en 2 centmunten afgeschaft dus geem wettig betaalmiddel meer.

Je krijgt toch al weet ik hoelang die muntjes niet  meer als wisselgeld.

Verwijder verder je naw-gegevens.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 28, 2022 om 17:48
2055 Antwoorden / Vragen

Het eerste dat je moet begrijpen is dat het begrip "wettig betaalmiddel" in deze context betekenisloos is. Kun je geen rechten aan ontlenen. Verder mogen supermarkten zelf besluiten dat ze geen centjes accepteren en afronden en daar zitten heel weinig mitsen en maten aan vast. Even uit interesse hebt je de afgelopen twintig jaar in het buitenland gewoond want dat er afgerond wordt bij contante betalingen is niet echt nieuw.

va
door vanlotjegetikt - Sep 28, 2022 om 17:48
809 Antwoorden / Vragen

Om te beginnen
HAAL UW PERSOONSGEGEVENS WEG.
Dit is een openbaar forum.
Of het wijs is hierover te gaan hakketakken. Ja ikga dat wel doen maar dat is persoonlijk.
Juridisch weet ik niet maar of het zoden aan de dijk gaat zetten(mede omdat die losse centen bijna niemand meer heeft).Is nog maar de vraag.

sira
door sira - Sep 28, 2022 om 18:09
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Spaar de muntjes op en wissel ze in bij iemand die naar Spanje op vakantie gaat. Daar worden ze nog gebruikt.

Ke
door Keesje39 Sep 30, 2022 om 11:22
27 Antwoorden / Vragen

Of Duitsland.

sira
door sira Sep 30, 2022 om 12:00
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Oké, ik wist uitsluitend met zekerheid te weten Spanje.

ro
door ronny530 - Sep 28, 2022 om 18:33
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Bent u voor de eerste keer bij de Jumbo geweest en heeft u niet gezien dat er bij de huisregels bij de ingang stond dat er bij contante betaling afgerond werd of bent u vaker bij de Jumbo geweest en heeft onderzoek naar de aanwezigheid van 'wij ronden bij contante betaling het bedrag op vijf cent af' gedaan. Blijkbaar heeft u een tijd lang geen boodschappen gedaan en wist niet dat één en twee muntstukken alhoewel ze een wettig betaalmiddel zijn door de Jumbo in dit geval niet meer geaccepteerd worden. Bij de kassa hoeft dat niet expliciet vermeldt te worden en mag dus ook bij de ingang zichtbare aanwezige huisregels die ieder filiaal dient te hebben opgenomen zijn. U zoekt spijkers op laag water en dat om 2 cent.

Aa
door Aadjoh Sep 30, 2022 om 11:31
5 Antwoorden / Vragen

Weer zo'n azijnzeikers reactie! Fijn dat jij wel alles weet en alles ziet!

tenormin
door tenormin Sep 30, 2022 om 11:58
16829 Antwoorden / 108 Vragen

U bent hier niet op Facebook. Houd het behoorlijk.

sira
door sira Sep 30, 2022 om 12:02
2336 Antwoorden / 24 Vragen

@Tenormin +10

tenormin
door tenormin - Sep 28, 2022 om 18:43
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Beste,
Voor het eerst in jaren in een supermarkt geweest? Die een- en twee centen waren maar een kort leven beschoren hoor. En nee, u staat niet in uw recht. Maar dat heeft u inmiddels begrepen, althans als u de commentaren heeft kunnen lezen.

Aa
door Aadjoh Sep 30, 2022 om 11:32
5 Antwoorden / Vragen

Vriendin van Ronny530?

tenormin
door tenormin Sep 30, 2022 om 11:58
16829 Antwoorden / 108 Vragen

U zit niet op Facebook. Houd het behoorlijk.

mahadma
door mahadma - Sep 28, 2022 om 18:51
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Mogelijk dat u in belgie nog kunt betalen met 1 en 2 cent muntjes.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 28, 2022 om 19:15
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte J. van Rijnsoever,

Er is enkele maanden geleden een item bij Kassa online aan gewijd ,klik op de volgende link :

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/mag-een-winkel-weigeren-om-contant-geld-aan-te-nemen

ne
door neodutchio - Sep 28, 2022 om 20:43
5152 Antwoorden / 12 Vragen

De Rabobank zit tegenover uw huis, dan daar alle centen maar storten.
Supermarkten mogen gewoon afronden en 1 en 2 centen zijn al lang uit de omloop. In het guldentijdperk konden we ook al lang niet meer met 1 centen betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 29, 2022 om 09:11
16848 Antwoorden / 202 Vragen

JA  dat mag en gebeurt ook indien het eindbedrag  bijv 1,2  6,7 is en dan naar beneden wordt afgerond.

Ik ken geen enkele winkel meer waar dat niet gebeurt.

me
door meganega - Sep 29, 2022 om 10:35
43 Antwoorden / Vragen

eventjes het echte antwoord tussen alle inhoudsloze onzinantwoorden

ja het mag, maar alleen als bij de ingang of kassa staat dat ze afronden
als dit niet vooraf wordt vermeld, dan mag het niet
ook mag afronden absoluut niet bij pintransacties, zou dit wel mogen dan zouden winkeliers dit natuurlijk ook gewoon doen
geld is tenslotte geld

rj
door rjw Sep 29, 2022 om 10:54
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Onderaan de streep wordt een winkelier er geen cent wijzer van als bedragen worden afgerond. De verdeling naar boven en naar beneden is 50/50. Het is immers onmogelijk om de prijzen in een winkel zodanig te maken dat alles bij de kassa naar boven wordt afgerond.

pi
door piet limburg Oct 2, 2022 om 14:53
232 Antwoorden / 15 Vragen

Meganega
Dus jij vindt dat jij alleen het goede antwoord hebt....en andere mensen onzin-antwoorden geven.
Zegt veel over jezelf.

me
door meganega Oct 7, 2022 om 14:48
43 Antwoorden / Vragen

dat is natuurlijk onzin rjw, want de supermarkt bepaalt zelf zijn eigen prijzen

me
door mein33 - Sep 29, 2022 om 13:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij een contante betaling mag het bedrag op 5 eurocent naar boven of naar beneden worden afgerond en dat mag en wordt al gedaan sinds 2014.

justmeagain
door justmeagain - Sep 29, 2022 om 23:35
623 Antwoorden / 8 Vragen

Serieus? Gaan we een heel topic wijden aan 1 of 2 cent afronding en het weigeren van de 1 en 2 ce t muntjes?

Het is al zolang zo dat echt iedereen die niet onder een steen heeft gelegen ditvwert.

mo
door mof - Sep 30, 2022 om 09:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft u onder een steen geleefd de afgelopen drie decennia? Al tijdens de gulden tijd werden centen afgerond. Ja, dat mag bij contante betalingen althans. Bedragen eindigend op 3 of 4 cent mogen naar 5 cent worden afgerond, bedragen eindigend op 1 en 2 cent moeten dan wel worden afgerond naar 0 cent. Dat de centen wettig betaalmiddel zijn doet er niet toe: winkeliers mogen zelf bepalen welke munten en biljetten ze accepteren: zo mag men ook weigeren dat u een aankoop van een paar honderd euro in dubbeltjes afrekent. Of mag men biljetten weigeren omdat men geen wisselgeld heeft o.i.d.

ma
door marleenvanh - Sep 30, 2022 om 10:52
451 Antwoorden / 1 Vragen

Volgende keer voor 6,52 kopen. Hoeft u maar 6,50 te betalen of voor 6,57, heeft u ook 2 cent 'winst'.  Doet de winkel ook niet moeilijk over. Is trouwens al meerdere jaren zo. Wordt wakker het zonnetje is al op.......
Ik had een oom (inmiddels overleden) die regelmatig zei: Wanneer mensen zeggen dat het niet om het geld gaat maar om het principe! DAN gaat het.... JUIST JA!

pi
door piet limburg - Sep 30, 2022 om 12:15
232 Antwoorden / 15 Vragen

Wat een overbodige vraag.
Dat is toch al jaren zo.
Sta je ook te zeuren als je 6.52 moet betalen en afgerond wordt naar 6.50.
Dan ook boos weglopen, als je de overbodige centen uit je beurs niet kwijt kan.

John1313
door John1313 - Sep 30, 2022 om 13:05
34 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft nog geluk dat ze uw centen accepteerden.

Er zijn winkels zoals bijvoorbeeld Action waar ze betalingen zoals bijna overal afronden op een stuiver maar ook kleinere munten niet accepteren.

Dus je moet € 5,95 betalen:
2 x 2 Euro plus 1 x 1 Euro, plus 1 x 50 cent plus 4 dubbeltjes plus 2 x 2 centen plus 1 cent wordt niet geaccepteerd.

2 x 2 Euro plus 1 x 1 Euro, plus 1 x 50 cent plus 4 dubbeltjes plus 1 stuiver wel wordt niet geaccepteerd.

En dat mag!

me
door mein33 Sep 30, 2022 om 14:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dubbeltjes en stuivers, maar ook centen bestaan toch niet meer ?  ;-))

John1313
door John1313 Oct 3, 2022 om 13:33
34 Antwoorden / 1 Vragen

Jawel hoor:

tot 2002:

5 guldencent = stuiver
10 guldencent = dubbeltje

25 guldencent kwartje (kwart gulden)

Vanaf 2002

5 cent = stuiver
10 cent = dubbeltje

25 cent kwartje (kwart euro, niet meer als munt uitgegeven)

Als 1 en 2 cent stukken niet meer bestaan weet ik niet waar ik mee rond loop in mijn beurs.

ro
door ronny530 - Sep 30, 2022 om 14:31
2779 Antwoorden / 41 Vragen

@AADJOH, wat is het doel dat u wil bereiken want u reageert op een vraag die niet door u gesteld is en begint direct met het roepen van woorden die ik niet ga herhalen en legt een verband tussen degene die een antwoord geven. Inhoudelijk gaat u op de vraag niet in en dat doet mij vermoeden dat u de bel wel heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel is.

agapon1951
door agapon1951 - Sep 30, 2022 om 20:07
170 Antwoorden / Vragen

Als dat zo zeer doet koop dan een produkt bij dat de afronding op 52 ct komt en steek die ene cent dan Uw zak immers wordt dan naar beneden afgerond. Het is een soort Ying en Yang, de ene keer wordt naar beneden afgerond de andere keer naar boven. Hoor U hier niets zeggen voer het naar beneden afronden. Dat zou in dit geval 2 ct gescheeld hebben. Boos worden over dergelijk kleine bedragen en verschillen lijkt mij zeer zeker het verlies van energie die U elders beter kunt gebruiken. Wilt de exacte bedragen doe het dan giraal. U kunt dus zelf de keuze maken.

mahadma
door mahadma Sep 30, 2022 om 22:16
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Bij Jumbo een keer voor onze vogels een paar blaadjes witlof voor de vogel, 0.07 en moest 0,05 betalen.

mahadma
door mahadma - Sep 30, 2022 om 22:13
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Topictitel klopt niet. Moet zijn: Mag ik met 1 en 2 cent muntjes betalen.