Bi
door BiBiL Apr 30, 2020 om 10:38
Winkels & webshops

Mag een webshop retourkosten inhouden op terugbetaling

Bij een webshop heb ik kleding gekocht en besloten dit niet te houden.
Op het retourformulier staat dat het betaalde bedrag wordt teruggestort minus de retour-verzendkosten.
Ik heb €50,- betaald, gratis verzending.
Ik heb nu €44,05 terug ontvangen.

Ik kan niet duidelijk vinden of deze werkwijze is toegestaan.

Na wat research op het web lees is o.a.
De webwinkel moet 100% van het betaalde bedrag terugstorten. Maar ik lees ook dat de retourkosten voor rekening van de consument kan zijn.

Mijn vraag is: mag een webwinkel achteraf de verzendkosten inhouden van het terug te betalen bedrag?

7831 14 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 30, 2020 om 10:41
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat mag tenzij in de voorwaarden van die shop duidelijk is aangegeven dat retourzenden gratis is. Om reden van veel gratis retouzendingen komen er ook steeds meer shops die gratis retour niet meer hanteren.

scherpslijper
door scherpslijper - Apr 30, 2020 om 10:41
70 Antwoorden / Vragen

Volkomen terecht. Alleen de verzendkosten van de webshop naar de klant zijn voor rekening van de webshop. Retourkosten zijn voor rekening van de klant en worden op terugbetalingen in mindering gebracht.

diumenge
door diumenge - Apr 30, 2020 om 10:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als ze van te voren, dus bij het bestellen en/of in de algemene voorwaarden, hebben aangegeven dat de retourkosten voor de klant zijn, dan mag dat ja. Als het van te voren niet is aangegeven, dan mag het niet. Ik neem aan dat je dus niet zelf voor het retourlabel hebt hoeven te betalen, want dan zouden ze het nu dubbel in rekening brengen.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2020 om 10:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wie heeft de kosten betaald voor het terugsturen?

Zij mogen geen kosten inhouden voor het verzenden naar u toe. Of dat nu gratis was of niet. Maar in hun voorwaarden moet staan of u de spullen weer gratis, dus op hun kosten, of niet, mag retourneren.

Kunt u bijvoorbeeld naar een antwoordnummer retourneren, of met een gefrankeerde retoursticker van hen, dan kan het zijn dat zij u die kosten in rekening brengen.

Dus lees hun voorwaarden na.

1paul
door 1paul - Apr 30, 2020 om 10:45
3156 Antwoorden / 0 Vragen

als dit in de voorwaarden staat dan mag dit....

Ka
door Kassagebruiker - Apr 30, 2020 om 11:07
683 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn vraag is: mag een webwinkel achteraf de verzendkosten inhouden van het terug te betalen bedrag?

Ja, dit mag als dat aangegeven is bij de algemene voorwaarden / retourvoorwaarden.

Er zijn web shops die méér als 50% teruggestuurt krijgen. Bedenk even wat dat kost. klaarzetten, boekhouding, verzenden porto + verpakking. retourkosten en weer inboeken en weer opslaan. En dàt moet allemaal gratis?

Bi
door BiBiL Apr 30, 2020 om 11:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zelf ook een webshop en weet welke kosten erbij komen kijken.

Dat de consument de kosten draagt staat niet ter discussie, dit is duidelijk.
Het gaat mij echter de werkwijze.

De klant, in dit geval ik, heeft geen enkele zeggenschap over de wijze van retour sturen en dit zou wel moeten. Ik had het een stuk goedkoper kunnen retourneren.

Ka
door Kassagebruiker Apr 30, 2020 om 11:52
683 Antwoorden / 5 Vragen

Bibil,

effe voorbeeld wat ik zie bij het webshopgedrag van mijn partner bij (voorbeeld) een bonprix. Verzenden is vanaf een grens gratis. retour sturen kost € 4,95. En dat wordt van de retour betaling afgehouden, terecht, staat in de voorwaarden. Over welke webshop heb jij je vraag gesteld? Als iedereen een andere manier van terugsturen gaat gebruiken wordt het links of rechtsom een puinhoop.

Bi
door BiBiL Apr 30, 2020 om 12:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

In de voorwaarden van de website staat vermeld dat ze dit doen. Maar mag dit juridisch wel?
Voorwaarden mogen niet in strijd zijn met de wet.
Ik heb geen rechten gestudeerd. Maar als ik de wet lees.....krijg ik de indruk dat dit niet mag.

Ka
door Kassagebruiker Apr 30, 2020 om 13:50
683 Antwoorden / 5 Vragen

Omdat het in de voorwaarden staat, mag het. Leer de wet ook GOED lezen.

panter22
door panter22 Apr 30, 2020 om 15:13
6599 Antwoorden / Vragen

De retourkosten zijn voor de consument:
BW6:230s lid 2:

Artikel 230s

  •

Bi
door BiBiL - Apr 30, 2020 om 11:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet dat het kan zijn dat de verzendkosten voor retour voor rekening van de consument kan zijn. Als ik zelf bij PostNL een verzendlabel had geprint, zouden de kosten hetzelfde.

Voor alle duidelijkheid, het gaat niet om de kosten. Ik ben benieuwd of deze werkwijze is toegestaan.

ma
door malty Apr 30, 2020 om 12:19
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u zelf de retourkosten moet betalen mag u zelf beslissen op welke (goedkoopste) manier u het product terug stuurt. Uw vraag of de webwinkel achteraf de verzendkosten in mag houden, als dat in hun Algemene voorwaarden en op hun website duidelijk vermeld is. Had u liever gezien dat de webwinkel het aankoopbedrag had teruggestort en u een aparte rekening voor de retourkosten had gestuurd? Ik neem aan dat u de retourzending ongefrankeerd hebt verzonden.

alfatrion
door alfatrion - Apr 30, 2020 om 14:47
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De verzendkosten retour zijn voor de verkoper, tenzij hij heeft aangegeven dat deze kosten voor de koper is voordat de koop gesloten is. Als de verkoper de retourzending voor zijn rekening heeft genomen dan mogen ze dus soms die kosten inhouden.

panter22
door panter22 Apr 30, 2020 om 15:27
6599 Antwoorden / Vragen

De verzendkosten zijn voor de koper, tenzij de verkoper heeft vergeten dit te melden.  Precies andersom, maar het komt in de praktijk op hetzelfde neer.

alfatrion
door alfatrion Apr 30, 2020 om 18:34
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Oneens. De formuliering hoofdregel tenzij uitzondering maakt uit voor wie de bewijslast draagt. De partij die zich beroept op de uitzondering draagt normaal gesproken de bewijslast.

Je kan hier natuurlijk stellen dat de hoofdregel is dat de koper de kosten voor retour draagt, maar uit artikel 6:230m lid 1 sub j jo 6:230n lid 4 BW blijkt duidelijk dat de bewijslast bij de handelaar ligt.

panter22
door panter22 May 1, 2020 om 09:14
6599 Antwoorden / Vragen

Het gaat hier helemal niet om de bewijslast, maar wie de verzendkosten moet betalen.

alfatrion
door alfatrion May 1, 2020 om 09:50
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De verzendkosten retour zijn voor de verkoper, tenzij hij heeft aangegeven dat deze kosten voor de koper is voordat de koop gesloten is. Als de verkoper meent te hebben aangegeven dat de kosten van retour voor de koper zijn en de koper meent dat de verkoper dit niet heeft aangegeven, dan is het aan de verkoper om te bewijzen dat hij heeft aangegeven dat de kosten voor de koper zijn. In deze casus meent de verkoper dat de kosten voor de koper zijn terwijl de koper daar vraag tekens bij zet.

Kan aangetoond worden dat de verkoper heeft aangegeven dat de kosten voor retourzending voor de koper zijn? Zo ja, dan zijn de kosten voor de koper. Zo nee, dan zijn de kosten voor de verkoper.

panter22
door panter22 May 1, 2020 om 10:02
6599 Antwoorden / Vragen

Bibil schrijft: In de voorwaarden van de website staat vermeld dat ze dit doen. Maar mag dit juridisch wel?
De wet is duidelijk:
De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, tenzij de handelaar heeft nagelaten de consument mee te delen dat hij deze kosten moet dragen.
Dus dat hele verhaal van jou er om heen is irrelevant.

Bi
door BiBiL May 1, 2020 om 13:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal,

Leuk dat jullie meedenken!

Dat ik de retourkosten moet betalen is duidelijk. Dit wist ik al en dat staat ook in de voorwaarden van de webshop.

Voor alle duidelijkheid....Het gaat mij niet om WIE de kosten draagt. Betalen moet is sowieso.
Maar om HOE die kosten betaald worden. Mag het ingehouden worden op de terugbetaling?

alfatrion
door alfatrion May 1, 2020 om 13:37
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat heet verrekenen.

@PANTER22: als je dat nu meteen schreef dat het in de voorwaarden staat... die andere opmerkingen van je zijn inderdaad dan irrelevant.

panter22
door panter22 May 1, 2020 om 19:17
6599 Antwoorden / Vragen

@Alfatrion, Ik neem aan dat je zelf kunt lezen wat Bibil geschreven heeft. Kennelijk heb je dat gemist. Dus niet gaan draaien de de schuld op mij gaan schuiven, Je bent verantwoordelijk voor je eigen antwoorden en niemand anders.

ro
door ron503 - Apr 30, 2020 om 16:31
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u de kleding op kosten van de webwinkel retour heeft gestuurd dan blijft het lood om oud ijzer want als u die kosten zelf had moeten betalen was u ook 6,95 euro lichter geweest. Er zijn webshops die adverteren met 'gratis verzenden en retour zenden' maar vaak zijn dat de grotere webshops die bij bulk bestellingen versturen. Ik kan me er wel iets bij voorstellen want een webshop geeft geld uit voor de verzending en mag er dan van uit gaan dat u iets uitgezocht heeft wat aan uw wensen voldeed want u heeft wel iets gekocht en betaald. Achteraf bent u er niet zo blij mee en dat is uw keuze en wenst u ook nog eens dat het gekochte gratis retour gestuurd kan worden en u het volledige aanschafbedrag terug krijgt. Op een uitgave van 50 euro maakt de webshop 2 keer 6,95 = 13,90 euro verlies enkel en alleen omdat u niet zo blij bent. Het is dus best begrijpelijk dat webshops de verzendkosten niet in rekening brengen als u de kleding besluit te houden en als u besluit dat niet te doen retourkosten in rekening gaan brengen.

mo
door mof - May 1, 2020 om 12:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, bij retour binnen 14 dagen mogen de retourkosten op de klant worden verhaald.

koekeloer
door koekeloer - May 1, 2020 om 12:29
562 Antwoorden / 18 Vragen

U zegt toch zelf al dat de retourkosten voor de cosument kunnen zijn. Wat wilt u dan nog meer horen ?

Bi
door BiBiL May 1, 2020 om 15:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vraag is niet wie de kosten moet betalen.

Mijn vraag is of het van de terugbetaling afgehaald mag worden.

sira
door sira - May 1, 2020 om 15:17
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Er is een basisregel.
Indien u verzendkosten moet betalen tijdens de bestelling, dan zijn de retourkosten gratis.
Indien de verzendkosten gratis zijn, dan zijn de retourkosten voor u.
Enkele grote (winstgevende) bedrijven willen hier nog weleens van afwijken en daar zijn dan zowel verzend- als retourkosten gratis.
Eén ding is zeker, retouren kosten een bedrijf altijd veel geld en leveren geen winst op, integendeel. Het ene bedrijf heeft speciaal personeel in dienst die de retouren controleren en opnieuw verpakken en bij het andere bedrijf gaan de retouren direct in de afvalcontainer.

Uw geval: als u geretourneerd heeft op kosten van de leverancier, maar zij hebben in de voorwaarden staan dat de retourkosten voor u zijn, dan mogen ze die in mindering brengen op de terugbetaling. Heeft u de retourkosten zelf al betaald, dan mogen die niet nog een keer in mindering worden gebracht.

diumenge
door diumenge - May 1, 2020 om 19:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je had liever eerst de retourkosten betaald, om vervolgens het volledige bedrag terug te krijgen ofzo?

DOOR BIBIL 1 MEI 2020 OM 15:38
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Mijn vraag is niet wie de kosten moet betalen.

Mijn vraag is of het van de terugbetaling afgehaald mag worden.