Mag een webshop retourkosten inhouden op terugbetaling
Bij een webshop heb ik kleding gekocht en besloten dit niet te houden.
Op het retourformulier staat dat het betaalde bedrag wordt teruggestort minus de retour-verzendkosten.
Ik heb €50,- betaald, gratis verzending.
Ik heb nu €44,05 terug ontvangen.
Ik kan niet duidelijk vinden of deze werkwijze is toegestaan.
Na wat research op het web lees is o.a.
De webwinkel moet 100% van het betaalde bedrag terugstorten. Maar ik lees ook dat de retourkosten voor rekening van de consument kan zijn.
Mijn vraag is: mag een webwinkel achteraf de verzendkosten inhouden van het terug te betalen bedrag?
Ja, dat mag tenzij in de voorwaarden van die shop duidelijk is aangegeven dat retourzenden gratis is. Om reden van veel gratis retouzendingen komen er ook steeds meer shops die gratis retour niet meer hanteren.
Volkomen terecht. Alleen de verzendkosten van de webshop naar de klant zijn voor rekening van de webshop. Retourkosten zijn voor rekening van de klant en worden op terugbetalingen in mindering gebracht.
Hallo Bibil ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://www.thuiswinkel.org/consumenten/veilig-online-shoppen/kan-een-webshop-mij-verplichten-om-mijn-retourzend/kan-een-webshop-mij-verplichten-om-mijn-retourzending-zelf-te-betalen
Als ze van te voren, dus bij het bestellen en/of in de algemene voorwaarden, hebben aangegeven dat de retourkosten voor de klant zijn, dan mag dat ja. Als het van te voren niet is aangegeven, dan mag het niet. Ik neem aan dat je dus niet zelf voor het retourlabel hebt hoeven te betalen, want dan zouden ze het nu dubbel in rekening brengen.
En wie heeft de kosten betaald voor het terugsturen?
Zij mogen geen kosten inhouden voor het verzenden naar u toe. Of dat nu gratis was of niet. Maar in hun voorwaarden moet staan of u de spullen weer gratis, dus op hun kosten, of niet, mag retourneren.
Kunt u bijvoorbeeld naar een antwoordnummer retourneren, of met een gefrankeerde retoursticker van hen, dan kan het zijn dat zij u die kosten in rekening brengen.
Dus lees hun voorwaarden na.
Mijn vraag is: mag een webwinkel achteraf de verzendkosten inhouden van het terug te betalen bedrag?
Ja, dit mag als dat aangegeven is bij de algemene voorwaarden / retourvoorwaarden.
Er zijn web shops die méér als 50% teruggestuurt krijgen. Bedenk even wat dat kost. klaarzetten, boekhouding, verzenden porto + verpakking. retourkosten en weer inboeken en weer opslaan. En dàt moet allemaal gratis?
Ik heb zelf ook een webshop en weet welke kosten erbij komen kijken.
Dat de consument de kosten draagt staat niet ter discussie, dit is duidelijk.
Het gaat mij echter de werkwijze.
De klant, in dit geval ik, heeft geen enkele zeggenschap over de wijze van retour sturen en dit zou wel moeten. Ik had het een stuk goedkoper kunnen retourneren.
Bibil,
effe voorbeeld wat ik zie bij het webshopgedrag van mijn partner bij (voorbeeld) een bonprix. Verzenden is vanaf een grens gratis. retour sturen kost € 4,95. En dat wordt van de retour betaling afgehouden, terecht, staat in de voorwaarden. Over welke webshop heb jij je vraag gesteld? Als iedereen een andere manier van terugsturen gaat gebruiken wordt het links of rechtsom een puinhoop.
In de voorwaarden van de website staat vermeld dat ze dit doen. Maar mag dit juridisch wel?
Voorwaarden mogen niet in strijd zijn met de wet.
Ik heb geen rechten gestudeerd. Maar als ik de wet lees.....krijg ik de indruk dat dit niet mag.
Omdat het in de voorwaarden staat, mag het. Leer de wet ook GOED lezen.
De retourkosten zijn voor de consument:
BW6:230s lid 2:
-
De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, tenzij de handelaar heeft nagelaten de consument mee te delen dat hij deze kosten moet dragen.
- https://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/2019-07-21#Boek6_Titeldeel5_Afdeling1
Ik weet dat het kan zijn dat de verzendkosten voor retour voor rekening van de consument kan zijn. Als ik zelf bij PostNL een verzendlabel had geprint, zouden de kosten hetzelfde.
Voor alle duidelijkheid, het gaat niet om de kosten. Ik ben benieuwd of deze werkwijze is toegestaan.
Wanneer u zelf de retourkosten moet betalen mag u zelf beslissen op welke (goedkoopste) manier u het product terug stuurt. Uw vraag of de webwinkel achteraf de verzendkosten in mag houden, als dat in hun Algemene voorwaarden en op hun website duidelijk vermeld is. Had u liever gezien dat de webwinkel het aankoopbedrag had teruggestort en u een aparte rekening voor de retourkosten had gestuurd? Ik neem aan dat u de retourzending ongefrankeerd hebt verzonden.
De verzendkosten retour zijn voor de verkoper, tenzij hij heeft aangegeven dat deze kosten voor de koper is voordat de koop gesloten is. Als de verkoper de retourzending voor zijn rekening heeft genomen dan mogen ze dus soms die kosten inhouden.
De verzendkosten zijn voor de koper, tenzij de verkoper heeft vergeten dit te melden. Precies andersom, maar het komt in de praktijk op hetzelfde neer.
Oneens. De formuliering hoofdregel tenzij uitzondering maakt uit voor wie de bewijslast draagt. De partij die zich beroept op de uitzondering draagt normaal gesproken de bewijslast.
Je kan hier natuurlijk stellen dat de hoofdregel is dat de koper de kosten voor retour draagt, maar uit artikel 6:230m lid 1 sub j jo 6:230n lid 4 BW blijkt duidelijk dat de bewijslast bij de handelaar ligt.
Het gaat hier helemal niet om de bewijslast, maar wie de verzendkosten moet betalen.
De verzendkosten retour zijn voor de verkoper, tenzij hij heeft aangegeven dat deze kosten voor de koper is voordat de koop gesloten is. Als de verkoper meent te hebben aangegeven dat de kosten van retour voor de koper zijn en de koper meent dat de verkoper dit niet heeft aangegeven, dan is het aan de verkoper om te bewijzen dat hij heeft aangegeven dat de kosten voor de koper zijn. In deze casus meent de verkoper dat de kosten voor de koper zijn terwijl de koper daar vraag tekens bij zet.
Kan aangetoond worden dat de verkoper heeft aangegeven dat de kosten voor retourzending voor de koper zijn? Zo ja, dan zijn de kosten voor de koper. Zo nee, dan zijn de kosten voor de verkoper.
Bibil schrijft: In de voorwaarden van de website staat vermeld dat ze dit doen. Maar mag dit juridisch wel?
De wet is duidelijk:
De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, tenzij de handelaar heeft nagelaten de consument mee te delen dat hij deze kosten moet dragen.
Dus dat hele verhaal van jou er om heen is irrelevant.
Hallo allemaal,
Leuk dat jullie meedenken!
Dat ik de retourkosten moet betalen is duidelijk. Dit wist ik al en dat staat ook in de voorwaarden van de webshop.
Voor alle duidelijkheid....Het gaat mij niet om WIE de kosten draagt. Betalen moet is sowieso.
Maar om HOE die kosten betaald worden. Mag het ingehouden worden op de terugbetaling?
Ja, dat heet verrekenen.
@PANTER22: als je dat nu meteen schreef dat het in de voorwaarden staat... die andere opmerkingen van je zijn inderdaad dan irrelevant.
@Alfatrion, Ik neem aan dat je zelf kunt lezen wat Bibil geschreven heeft. Kennelijk heb je dat gemist. Dus niet gaan draaien de de schuld op mij gaan schuiven, Je bent verantwoordelijk voor je eigen antwoorden en niemand anders.
Als u de kleding op kosten van de webwinkel retour heeft gestuurd dan blijft het lood om oud ijzer want als u die kosten zelf had moeten betalen was u ook 6,95 euro lichter geweest. Er zijn webshops die adverteren met 'gratis verzenden en retour zenden' maar vaak zijn dat de grotere webshops die bij bulk bestellingen versturen. Ik kan me er wel iets bij voorstellen want een webshop geeft geld uit voor de verzending en mag er dan van uit gaan dat u iets uitgezocht heeft wat aan uw wensen voldeed want u heeft wel iets gekocht en betaald. Achteraf bent u er niet zo blij mee en dat is uw keuze en wenst u ook nog eens dat het gekochte gratis retour gestuurd kan worden en u het volledige aanschafbedrag terug krijgt. Op een uitgave van 50 euro maakt de webshop 2 keer 6,95 = 13,90 euro verlies enkel en alleen omdat u niet zo blij bent. Het is dus best begrijpelijk dat webshops de verzendkosten niet in rekening brengen als u de kleding besluit te houden en als u besluit dat niet te doen retourkosten in rekening gaan brengen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Mag corendon dit zomaar doen?
Goedemiddag,
Op 30 april boekten wij een last minute bij Corendon. We kozen een rondreis Spanje, last minute, met vertrekdatum 11 mei. Op 10 en 11 mei was de prijs van deze reis goedkoper: 446 euro pp maar vlucht vanaf Eindhoven. Geen vreemde prijs voor een last minute met 3* hotel (Logies) over 10 dagen, dachten wij. Met de koffers en alle andere extra kosten erbij kwamen we op een bed
...
Lees meer
Hoe kan ik On that ass bereiken?
Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld ... Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer