Ma
door Mamsel49 Dec 12, 2022 om 14:05
Winkels & webshops

Mag Hans Anders dit?

Vorige week heb ik een bril gekocht bij HA, de rekening betaald per pin en toen kreeg ik de bon. Ik zag hier een verzekering op staan voor 33 euro en vroeg wat dat was, want er was met geen woord over een verzekering gerept. Er werd snel zoiets gezegd van ja, voor als je er per ongeluk op gaat zitten. Ik was overdonderd en had al betaald, dus ik ben de winkel uitgelopen. Maar ik wil deze verzekering eigenlijk niet. Als ik de bril ophaal, kan ik dan nog zeggen dat ik er vanaf wil? Ik heb AOW en 33 euro is best veel geld voor mij. Ik vraag mij ook af of HA dit eigenlijk wel mag doen zo. Het is toch eigenlijk schandelijk?

2132 10 Rapporteer

rj
door rjw - Dec 12, 2022 om 14:39
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Moet je bij HA niet eerst een opdrachtformulier tekenen waar alles op staat? Bij mijn opticien is dat wel gebruikelijk.

Ma
door Mamsel49 - Dec 12, 2022 om 14:48
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, ik kreeg gewoon een oogmeting, heb glazen en een montuur uitgezocht en daarna afgerekend.
Ik heb niets getekend. Weet ook niet eens wat de verzekering inhoudt of bij wie.

panter22
door panter22 - Dec 12, 2022 om 14:48
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet bij HA vooraf betalen?
Je kunt HA bellen en melden dat je geen verzekering wilt en dat dit niet vooraf met je besproken is. Of teruggaan naar de winkel voordat je de bril ophaalt.
https://www.hansanders.nl/service/

Ma
door Mamsel49 - Dec 12, 2022 om 14:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

Klaarblijkelijk???? Ik werd gewoon naar de kassa geloodsd

marita5
door marita5 - Dec 12, 2022 om 14:52
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mamsel49 ,

Volg het advies van @panter22 , ga terug naar de winkel , en zeg dat u deze verzekering niet wilt , voordat u de bril afhaalt .

De verzekering gaat in , op de dag dat u de bril afhaalt , looptijd vezekering 2 jaar . eenmalig € 33,- ,

Bril Garant Plan afsluiten , ingangsdatum en looptijd .

Je kunt het Bril Garant Plan uitsluitend afsluiten bij aanschaf van je bril in een Hans Anders winkel, uiterlijk op het moment dat je de bril komt ophalen. Het Bril Garant Plan gaat in op de dag dat je je bril ophaalt. De looptijd is 2 jaar.

Bekijk de voorwaarden

Wat kost het Bril Garant Plan ?

De premie voor deze verzekering is een eenmalig bedrag:

  • 23,- voor een enkelvoudige bril met eigenmerkmontur
  • 33,- voor een enkelvoudige bril met merkmontuur.
  • 33,- voor een varifocusbril met eigenmerkmontuur.
  • 43,- voor een varifocusbril met merkmontuur.

Op het Bril Garant Plan voor je 2e of 3e bril krijg je 10,- korting.

Bij welke verzekeraar , ben ik verzekerd ?

Chubb European Group SE, een Chubb onderneming, is een onderneming die valt onder de Franse Wet op de Verzekeringen (Code des Assurances) met registratienummer 450 327 374 RCS Nanterre. Statutaire zetel: La Tour Carpe Diem, 31 Place des Corolles, Esplanade Nord, 92400 Courbevoie, Frankrijk. Chubb European Group SE heeft een volledig volgestort maatschappelijk kapitaal van €896.176.662 en valt onder het toezicht van de 'Autorité de contrôle prudentiel et de résolution' (ACPR), 4 Place de Budapest, CS 92459, 75436 PARIS CEDEX 09.

Chubb European Group SE, Nederlands bijkantoor, Marten Meesweg 8-10, 3068 AV Rotterdam, is ingeschreven bij KvK Rotterdam onder nummer 24353249. In Nederland valt zij tevens onder het gedragstoezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://www.hansanders.nl/service/garanties/bril-garant-plan/

Ma
door Mamsel49 - Dec 12, 2022 om 15:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Maritas! Ga ik doen, want gelukkig heb ik hem nog niet opgehaald! Ik laat wel even weten hoe het afgelopen is.
Wat ik me wel nog steeds afvraag is, of dit zomaar mag. Misschien doen ze het alleen bij oude mensen(ik ben73) omdat die niet zo assertief zijn.

Ben naar de winkel geweest en heb 33 euro teruggekregen!!!

marita5
door marita5 Dec 12, 2022 om 16:06
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , fijn om te lezen dat het is opgelost , en u uw geld terug heeft gekregen . Bedankt voor het terugmelden .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 12, 2022 om 15:44
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, dat mag dus niet als u er niet voor heeft getekend! Dat betekent dus bezwaar maken bij Hans Anders, het beste via een aangetekende brief. Tevens melding doen bij Melden bij ConsuWijzer loont | ACM ConsuWijzer en aangezien er sprake is van een financiële (verzekerings) dienstverlening kunt u ook  opvragen wie de verzekeraar is en zie ook deze informatie  https://www.verzekeraarklachten.nl/ of https://www.kifid.nl/.

Hetgeen u noemt betekent ook nog dat er sprake is van ongewenste koppelverkoop.

Zie evt ook nog:  Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

sira
door sira - Dec 12, 2022 om 15:47
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Heel recent hetzelfde meegemaakt. Helaas was ik al thuis. Ik heb om de andere dag gebeld tot ik uiteindelijk de franchiser c.q. winkelchef aan de lijn had. Uitgelegd dat een brilverzekering grote onzin is voor een bril die 21 uur per dag in een koker zit en dat er ook niet over een verzekering gecommuniceerd was. Hij heeft de verzekering beëindigd en geld teruggestort.

Thuis valt de bril onder mijn inboedel en als ik op vakantie ga onder de reisverzekering en als iemand de bril van mijn neus slaat, sla ik terug.

marita5
door marita5 Dec 12, 2022 om 16:08
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Gelukkig voor Ts , heeft het geld terug gekregen . heeft reactie aangepast .

sira
door sira Dec 12, 2022 om 16:40
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Gelukkig, maar ik vind dit een vervelende manier van zaken doen, dit is weer zo'n verdienmodel.

mahadma
door mahadma - Dec 12, 2022 om 16:07
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ervaring bij HA.

bij het afhalen van een aktie bril van nog geen 50 euro's werd mij wèl nadrukkelijk gevraagd om een "verzekering" wilde. Beleefd geweigerd.

Echter wat ik vermoed: zonder u iets te vragen/zeggen, werd de (premie) activiteit door de verkopers (die bonus gevoelig zijn) er "gewoon" bij gezet.
Bij het afhalen van de bril zou ik vragen naar de filiaal manager en de verzekering af te melden en het u daarvoor in rekening gebracht is geretourneerd worden.
Ander voorbeeld is dat ze doordrammen voor een breder leesdeel bij varifocus brillen ............. Overigens mogen wij bij 1 winkel van HA niet meer komen (gek genoeg  bij andere filialen wel, iets met lange tenen?) omdat wij terecht op onze rechten gestaan hebben. Geeft niet, bij Eyelove zijn we beter en goedkoper uit.........

marita5
door marita5 - Dec 12, 2022 om 16:11
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Reactie Ts ,

Probleem opgelost :

Ben naar de winkel geweest en heb 33 euro teruggekregen!!!