Li
door Lisavdr Jul 13, 2021 om 17:07
Winkels & webshops

Meetfout door gordijnenwinkel

Eind februari/ begin april hebben mijn partner en ik ons georiënteerd op gordijnen voor onze nieuwe woning.
We kwamen bij een zaak terecht waar goede recensies over te lezen waren.
Omdat wij een verlaagd plafond in onze woning hebben laten maken, hebben wij zelf een koof gecreëerd voor de gordijnen.

De gordijnen zaak kwam in onze woning kijken naar de mogelijkheden en het horen van onze wensen. Onze wens was dat er 2 gordijnen in de koof kwamen te hangen, namelijk een in-between en een overgordijn. We hadden aangegeven deze met een waveplooi te willen hebben. Dit was geen enkel probleem volgens de medewerker.
Wij zijn nog 3x in de winkel geweest en zij nog 2x bij ons thuis om de boel op te meten. Geen enkel probleem, past makkelijk kregen wij te horen.

Eenmaal gemonteerd bleek het te krap te zijn. De gordijnen overlappen elkaar 3cm. Deze klacht voorgelegd aan de winkel.
Zonder onze kennis zijn er tijdens het monteren, foto's gemaakt. Aan de hand van deze foto's heeft de winkel geconstateerd dat alles "super strak en netjes" hangt. Alles hangt inderdaad super strak en dit is nou juist het probleem.
Wij kregen, na heel wat onzin oplossingen zoals : dan gebruik je 1 gordijn toch niet dan plakken ze ook niet aan elkaar, uiteindelijk de oplossing aangeboden om de rails 1cm te verplaatsen zodat er 1cm ruimte zou komen.
Waarbij je alsnog 2cm overlap houd en het probleem van het meetrekken niet oplost.
Nadat wij deze oplossing hadden afgewezen werd ons verzocht binnen 5 dagen te betalen.

Nu zijn we in een heel vuil spel beland met de winkel, liever willen we het geschil samen oplossen zonder dat wij de gordijnen weg moeten doen, maar de bal wordt telkens bij ons gelegd voor een oplossing.

Financiële tegemoetkoming gaan zij niet mee akkoord, ze vinden dat wij onterecht uit zijn op enkel en alleen een korting.

Zijn hier gordijnexperts die nog mogelijkheden hebben waardoor we de ruimte tussen beide gordijnen kunnen vergroten?

7147 17 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 13, 2021 om 17:14
11547 Antwoorden / 51 Vragen

"Zonder onze kennis zijn er tijdens het monteren, foto's gemaakt." Ik verwacht dat na montage/ophangen dat er fototo's gemnaakt worden ten bewijze van het verrichtte werk.

Li
door Lisavdr Jul 13, 2021 om 18:32
Antwoorden / 1 Vragen

Dit is inderdaad het geval, alleen vermelde de monteur ons dat dit voor zijn eigen gebruik naar andere klanten toe was. Om te laten zien welke kleuren combinaties mooi zijn. Tenminste dit zei de monteur tegen ons...
De foto's zijn daarom ook alleen vanaf het vooraanzicht genomen, niet het zijaanzicht

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 13, 2021 om 17:18
2071 Antwoorden / Vragen

Als u niet beweegt en de winkel beweegt niet zult u arbitrage moeten zoeken. Is er een geschillencommissie of moet u dan naar de kantonrechter?

Li
door Lisavdr Jul 13, 2021 om 18:32
Antwoorden / 1 Vragen

Er is een geschillencommissie aanwezig alleen twijfelen wij aan de onafhankelijkheid hiervan omdat dit het eigen bedrijf is

tijger1
door tijger1 Jul 13, 2021 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geschillencommissie is het eigen bedrijf? Dat kan dus niet.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 13, 2021 om 20:13
2071 Antwoorden / Vragen

Een geschillencommissie is niet "van het bedrijf" maar als het bedrijf niet aangesloten is zul je naar de kantonrechter moeten?

ma
door malty - Jul 13, 2021 om 17:37
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Koof groter maken en rails verplaatsen waardoor er meer ruimte tussen de gordijnen komt?

Li
door Lisavdr Jul 13, 2021 om 18:33
Antwoorden / 1 Vragen

Koof kunnen wij helaas niet meer vergroten

mi
door miennaamishaaz - Jul 13, 2021 om 17:46
725 Antwoorden / 1 Vragen

Even een paar vragen:

1 is de Kloof al gemonteerd tijdens het inmeten?
2 Heeft u de gordijnen zelf gemonteerd of laten monteren?
3 Is de wave-plooi dmv ringen in de gordijnen of haken bovenop de gordijnen?
4 Kunnen de gordijnen wel goed open/dicht of Haken deze een beetje aan elkaar?
5 heeft u ook foto's van het exacte probleem?
{Dit is mij namelijk niet volledig duidelijk van uw beschrijving}

tenormin
door tenormin Jul 13, 2021 om 17:58
16836 Antwoorden / 108 Vragen

de zaak is tweemaal geweest en heeft het opgemeten, dus niet de TS.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 13, 2021 om 18:24
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Graag even een foto plaatsen inderdaad.

Ik zet deze vraag hier voordat Sprietje weer gaat mopperen op mij......

Li
door Lisavdr Jul 13, 2021 om 18:36
Antwoorden / 1 Vragen

De koof was inderdaad al gemaakt voordat de gordijnenwinkel kwam meten.zij hebben ook de afmetingen van de koof gemeten.

Wij hebben de gordijnen laten monteren door de winkel.

De wave plooi is in haken.

De gordijnen haken in elkaar, dit bedoel ik met de overlap. Als wij het overgordijn gebruiken trekken we de in-between mee en vice versa. Waardoor je de gordijnen handmatig uit elkaar moet plukken

ju
door juliomariner Jul 14, 2021 om 16:27
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Dan ga ik wel mopperen G.A., hou is op met het vragen naar foto's die niks toevoegen

tijger1
door tijger1 - Jul 13, 2021 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb natuurlijk geen idee hoe breed die koof is, maar als ik hier lees dat je voor een wave plooi dus al minstens 15 cm nodig hebt, en daarachter dus ook nog die in-between, moet dat een flinke koof zijn.

https://www.echtgordijn.nl/blog/wave-gordijn-wat-zijn-de-voordelen-van-wave-gordijnen/#

Wellicht heeft men geen rekening gehouden datzo'n plooi zo'n diepte vergt IN de koof.

Misschien is het mogelijk de plooi te veranderen? anders gordijnen maar terug.

Ik weet niet wat u bedoelt met een overlap van 3 cm.

Li
door Lisavdr Jul 13, 2021 om 18:41
Antwoorden / 1 Vragen

Onze koof is 24 cm

tijger1
door tijger1 Jul 13, 2021 om 19:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ja, hoeveel hebt u nodig voor die in-between?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 13, 2021 om 18:28
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Lisavdr,

Om welke winkel gaat het?

Hoe duur waren de gordijnen?

Ik herinner mij een aflevering van de Rijdende Rechter over een gordijnenprobleem : het kan ook aan de stof liggen.

Li
door Lisavdr Jul 13, 2021 om 18:37
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier om Decorette.
De gordijnen waren in totaal 1400 euro.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 13, 2021 om 18:41
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Lisavdr,

U kunt een foto van de situatie uploaden bij een nieuw antwoord.

Dan hebben wij een beeld van de situatie.

panter22
door panter22 - Jul 13, 2021 om 18:32
6599 Antwoorden / Vragen

Je wilt het geschil oplossen zonder dat de gordijnen weg moeten.
Hoe zie je dat dan voor je?
Als de ruimte voor de gordijnen te smal is, dan is het niet op te lossen.
Of er moet in een van de gordijnen een minder diepe plooi komen, zodat de gordijnen niet langs elkaar schuren.
Of er moeten geheel andere plooien in de gordijnen zodat alles wel past.
En als je een flinke korting krijgt dan is het probleem ineens niet erg meer?
Logisch dat de winkelier daar niet mee akkoord gaat.

Li
door Lisavdr Jul 13, 2021 om 18:40
Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem blijft inderdaad. Maar weten verder niet welke oplossingen er nog meer toepasbaar zijn.
Wij willen niet weer 6 tot 8 weken wachten op andere gordijnen. De meetfout ligt bij de winkel en niet bij ons.

Flinke korting heb ik hier nooit benoemd. Het gaat ons dan meer om het gebaar. Klacht oplossend werken door de winkel, fout erkennen en een kleine vergoeding omdat het product niet aan de eisen en wensen volstaat die wij voorafgaand zeer helder kenbaar gemaakt hebben.

tenormin
door tenormin Jul 13, 2021 om 23:53
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@lisadvr, als decorette fout erkend (en goed maakt) is dat, zou dat, geweldig zijn. Om er ook nog een vergoeding aan vast te plakken: nou nee. Geen Amerika toestanden a.u.b. Tenzij u met een tegoedbon van €5,00 tevreden zou zijn?

panter22
door panter22 Jul 14, 2021 om 08:48
6599 Antwoorden / Vragen

Als je kijkt naar de meetinstructies, dan heb je voor een plooi van 8 cm 12 cm ruimte nodig en voor een plooi van 6 cm , 9 cm ruimte.
Alleen dan voor een plooi van 6 cm zou ruimte genoeg zijn in die koof van 24 cm.
Hebben ze het opgelost, door de wel de plooi van 8 cm te nemen, omdat die het mooiste valt, of omdat jullie die het liefste hebben, de plooien in elkaar te laten vallen. Dan heb je als je de in-between overdag dicht houdt, geen probleem.
Als je 's avonds de overgordijnen dicht doet, dan gaan de in-betweens meeschuiven. Dat kun je oplossen door de gordijnen niet samen dicht te doen. Dus de in-betweens open te doen. Of er voor zorgen dat de plooien weer precies goed vallen.
Daar zal toch wel met jullie van tevoren over gesproken zijn? Dat de ruimte in de koof te klein is.
Ik kan mij niet voorstellen dat een professionele inmeter dit over het hoofd ziet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 13, 2021 om 18:58
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Lisavdr,

Ik kwam bij de Algemene Voorwaarden tegen, dat bij meetfouten, degene die het heeft opgemeten en opgeschreven verantwoordelijk is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 13, 2021 om 19:10
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Geschillencommissie Wonen | Hoe Werkt Dat? | CBW-Erkend  is denk ik een goed adres waar u met uw klacht terecht kunt waarbij ik aanneem dat de Decorette daarbij is aangesloten. Een optie is hoe dan ook: bij een ander een tweede opinie vragen.

Heeft u een rechtbijstandsverzekering, schakel die dan in en u kunt ook nog tereccht bij de gratis ervice van de Consumentenbond www.klachtenkompas.nl en ook evt. - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

tijger1
door tijger1 - Jul 13, 2021 om 19:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zijn die in-between ook met een wave plooi?

marita5
door marita5 - Jul 13, 2021 om 19:43
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo LisaVdr ,

De voorwaarden :

Artikel 11. Aanspreekbare (rechts)persoon

a. De afnemer die koopt bij c.q. een opdracht geeft aan een Decorette-winkel heeft uitsluitend die Decorette-winkel als wederpartij, hetgeen impliceert dat hij zich, in geval hij van mening zou zijn, dat enige overeenkomst/opdracht niet zorgvuldig is uitgevoerd, hij de desbetreffende Decorette-winkel terzake dient aan te spreken.
b. Indien een afnemer van mening zou zijn, dat een, door hem op de voet van lid a. aangesproken Decorette-winkel niet of niet behoorlijk heeft gereageerd op datgene waarop hij is aangesproken, kan de afnemer zich wenden tot Euretco B.V. te Hoevelaken, die als franchisegever van de Decorette-winkel, alsdan zal trachten ter zake bemiddelend op te treden.

Artikel 12. Slotbepaling

a. Geschillen tussen een afnemer en een Decorette-winkel over de totstandkoming of uitvoering van de overeenkomst kunnen zowel door de afnemer als door de Decorette-winkel worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in Nederland.

https://decorette.nl/klantenservice/algemene-voorwaarden/

ne
door neodutchio - Jul 13, 2021 om 19:54
5157 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt de koof gemaakt, maar wie heeft de rails opgehangen? Diegene die gemeten heeft, heeft die ook kennis van zaken? Als enkel de lengte van de rails is opgemeten en de hoogte door iemand zonder te weten wat er komt te hangen, dan kan het mislopen. Als ze vervolgens in de winkel de maten overnemen en er niet van uit gaan dat er een koof is (iets dat namelijk niet standaard is), dan gaat het verder mis.
Vanaf een afstand is het lastig te bepalen door wie wanneer er fouten gemaakt zijn. Dit omdat niemand van ons er bij geweest is. En daar ligt nu ook de crux. Een waveplooi is nooit een probleem, maar wist die persoon die als eerste bij u was hoe (on)diep de koof was?
Welke afstand zit er tussen de runners,  6 of 8 cm? Kunnen de plooien ook iets kleiner gemaakt worden?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 13, 2021 om 22:32
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je  dreigde hier hun adres te plaatsen?

Vaak helpt dat,  ze mogen nu nog anoniem  reageren ook van mijn.
Zij hebben ingemeten en gezien en moesten vooraf beoordelen of dit mogelijk is of niet.

Door een offerte + inmeten gaan ze voor deze opdracht.

En zij zijn verantwoordelijk voor de door jou gemaakte Koof.

Een foto hoeft niet,  ze leverde niet wat is afgesproken.

Wel mogen ze zelf bepalen  nogmaals goede te leveren of   een korting te geven....
U  mag wel vragen maar zij  moeten  die keuze maken.

A gordijnen terug  + geld terug
B  Flinke korting wegens foutje.
C  Nieuwe  goede gordijnen zonder meerprijs.

Zij mogen  jou een voorstel doen nu.

ne
door neodutchio Jul 14, 2021 om 08:01
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Ja joh, mogen ze van u nog anoniem reageren? Wat een eer zeg. Zijn er meer dingen waar u speciale toestemming voor geeft?
Ik mis nog even dat u ook gordijnen heeft hangen met dezelfde plooi, bent u dat vergeten? Verder mist u nog enkele andere oplossingspuntjes. De winkel heeft prachtig geleverd wat er besteld is. En zo lang niet duidelijk is wie de rails heeft opgehangen is geld terug dus geen zekerheid. De plooi platter maken kan ook nog, simpel en snel.

ju
door juliomariner Jul 14, 2021 om 16:29
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Nou voor de drie man en de paardenkop die dit forum lezen, nee daar zal dit bedrijf bang voor zijn.
Als je ergens mij dreigt moet dit ook afschikwekkend zijn.

panter22
door panter22 Jul 14, 2021 om 16:54
6599 Antwoorden / Vragen

Wat valt er te dreigen? Als je niet betaalt, kom je vanzelf bij de rechter terecht.
Dan  kun je mooi uitleggen dat de gordijnen in de koof wel acceptabel zijn  als je korting krijgt.
De gordijnen hangen mooi, daar is geen misverstand over.
Er kan nooit duidelijk zijn afgesproken dat de gordijnen vrij zullen hangen in die koof, want dat past niet met die diepe plooi.
Zelfs met een kleinere plooi kan het maar net.
Wat staat er op de (inmeet) bon? Ga je naar een andere winkel, dan heb je hetzelfde probleem, het past niet. Of je moet de koof breder laten maken, dan kun je de gordijnen precies zo krijgen als je wilt.

user123
door user123 - Jul 14, 2021 om 05:55
1346 Antwoorden / 3 Vragen

De maat van de gordijnen is goed. Er is geen sprake van een meetfout.

in het gebruik gaat de inbetween mee met de overgordijnen omdat ze te dicht op elkaar geplaatst zijn.

ik denk dat er twee oplossingen zijn :

stroevere glijjders voor de inbetween

overgordijn vermaken met een ander type plooi.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jul 14, 2021 om 08:18
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je tijdens inmeten ziet dat de rails te dicht op elkaar zitten?

De winkel hoorde deskundige te zijn en  ik lees, we moeten binnen 5 dagen betalen.

Maar een fout  of  paste niet zoals gewenst... zolang  er niet  een  goede oplossing is   mag je die 5 dagen uitstellen.

Als de Koof te krap is hadden ze het moeten melden of opdracht weigeren.

Topic starter heeft niets fout gedaan,  ze hebben gemeten en  gewerkt dus zou moeten kunnen.
Ben het wel met User123 eens....

Maar naast de hoogte en breedte  moet je ook de koof breedte en  waar de rails  zitten of moeten komen  controleren!

Ook die maten moeten ze  opmeten en beoordelen voor ze iets gaan doen.

du
door ducktail - Jul 14, 2021 om 19:11
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als u de haken van de gordijnen versteld zodat  ze met de bovenkant van het gordijn gelijk zitten dan komen de gordijnen  onderkant rail te hangen met hoofdje  0 zoals dat heet
Het gordijn  zakt wel iets en is daardoor  misschien  iets te lang
Als u dat met de voorste  en achterste  gordijn doet wint u al flink ruimte
Als u daarbij de tussenruimte  tussen de plooien  naar achter vouwt werkt Het nog beter, dit moet in het begin even goed begeleid worden maar  naar een korte tijd zullen ze vanzelf zo'n elkaar schuiven

gerbera
door gerbera - Jul 14, 2021 om 21:51
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Het verplaatsen van de rail waaraan de in-between (ook wel vitrage genaamd) hangen zou al een oplossing kunnen zijn. Ik begrijp dat door de plooien de gordijnen in elkaar "haken" omdat de bovenzijde van de vitrage voor de rail hangt en daardoor naar binnen "hellen". Zijn de haken in de plooi genaaid wordt het een probleem anders, als ze in een plooiband zitten, de plooien van de vitrage wat kleiner maken extra haken en runners plaatsen waardoor de tussenruimte wat groter wordt.

1paul
door 1paul - Jul 15, 2021 om 07:55
3161 Antwoorden / 0 Vragen

denk als ik dit zo lees dat de koof gewoon te smal is, probeer alsnog de rails uit elkaar te plaatsen!!!!

als de winkel aangesloten is bij een geschillencommissie doe daar een beroep op, ik zou van een prof verwachten dat deze u gewezen zouden hebben op de "krapte" van de koof....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jul 16, 2021 om 12:01
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je ziet dat deze  zelfgemaakte Koof te smal is moet je dat als Deskundige van de winkel zien en opdracht weigeren of waarschuwen.

Dat is niet gedaan,  en dan is 2 in 1x openen of sluiten een ongewenste verrassing!

Voorrijden en opmeten is bepaald niet gratis Service, dus hoorde er ook een garantie bij dat het goed mogelijk is.

1paul
door 1paul Jul 17, 2021 om 07:37
3161 Antwoorden / 0 Vragen

zeg ik, zou gewezen hebben op de "krapte" van de koof!!!!