mi
door michaenmarianne Mar 30, 2020 om 15:07
Winkels & webshops

Moet leverancier een bevestigde bestelling leveren?

Ik heb een fiets besteld en heb daarvan een schriftelijke bevestiging ontvangen. Ik heb 10% korting bedongen. Deze staat ook op de bestelling vermeld.
Een paar dagen nadat ik de fiets besteld heb krijg ik een telefoontje van een medewerker van de winkel dat ze de bestelling annuleren omdat ze verlies zouden gaan lijden op deze bestelling. Kan dat zomaar?
[afbeelding verwijderd - redactie]

2455 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 30, 2020 om 15:14
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt me dat ze zich aan de bestelling moeten houden. Belt u, voor de zekerheid, eerst even met het Juridisch Loket. Want mij lijkt het niet een echte vergissing, gezien de fikse prijs. Als de fiets €6.000,00 kost en ze hadden de rekening gestuurd van €2.000,00, ja was het een kennelijke fout. Maar bel even, weet u beter waar u staat.

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2020 om 15:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Haal uw naam en mailadres weg.

U lijkt wel mal om daar zoveel geld uit te geven aan een fiets. Daar wil je toch al helemaal niets kopen.

Koop die fiets bij een normale fietsenwinkel om de hoek, krijgt u tenminste fatsoenlijke service en garantie.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 30, 2020 om 15:30
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, dat mag niet. Het betekent dat men eenzijdig een overeenkomst wijzigt en dus in gebreke blijft om deze na te leven. Zie voor relevante wetgeving http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html en voor voorbeeldbrief  in gebreke stelling https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ en zie ook deze http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/

Mijn advies is om aan de hand van het voorbeeld te beginnen met een brief met een ingebreke stelling, aangetekend verzenden.

mi
door michaenmarianne Mar 30, 2020 om 16:30
7 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor dit antwoord. Hier kan ik wat mee. Meer dan met mensen die al erg snel een mening hebben gevormd zonder het fijne ervan af te weten.

Grunnen.
door Grunnen. - Mar 30, 2020 om 15:33
509 Antwoorden / Vragen

Normaal kost deze pedelofiets € 6.579,- ( Fietsenwinkel.nl ) Ik vermoed dat ze per ongeluk 2x korting berekend hebben.

mi
door michaenmarianne Mar 30, 2020 om 16:32
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ben benieuwd waar je deze prijs vandaan hebt. Bij R en M kost hij met het Kiox display practisch hetzelfde. Ik denk dat je naar een Speedpedelec hebt gekeken.

Grunnen.
door Grunnen. Mar 31, 2020 om 10:12
509 Antwoorden / Vragen

De e fiets die op de rekening staat en die jij bij fietsenwinkel.nl gekocht hebt kost volgens de website van deze firma € 6579.- daar gaat 10% korting vanaf.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Mar 30, 2020 om 15:39
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Buiten de discussie of ze wel of niet moeten leveren, hoe slim is het om een dergelijke fiets online te kopen?
Een fiets komt uit een doos en moet compleet afgemonteerd worden. Alle bevestigingen nalopen, spaken, spannen en alles monteren en afstellen of de maat van de gebruiker. Een fietsenmaker doet dit en kunnen de laatste aanpassingen gedaan worden waar u bij staat. En als er iets mis is kunt u gewoon langs de fietsenmaker gaan.

Bij online fietsen is de meest gehoorde klacht kromme wielen en kapotte spaken. Dat komt omdat die niet gespannen worden. Waar kunt u terecht met klachten?

Vergelijk het maar met een dure auto. Een Mercedes koop je ook niet online.

Grunnen.
door Grunnen. Mar 30, 2020 om 16:10
509 Antwoorden / Vragen

In een doos ? Wat een onzin zeg.Deze E bike 's worden afgemonteerd met kenteken etc afgeleverd Ze hebben ca 20 winkels door heel Nederland.Reparaties worden aan je voordeur uitgevoerd

mi
door michaenmarianne Mar 30, 2020 om 16:17
7 Antwoorden / 2 Vragen

Even voor de duidelijkheid; de fiets is gewoon in hun winkel gekocht en wordt daar ook door mij opgehaald; u bent dus iets te voorbarig met uw conclusie; trouwens elke betere fietsenwinkel heeft tegenwoordig een webshop waar je fietsen kunt bestellen. Heb overigens een aantal mensen geraadpleegd die hier een fiets tot volle tevredenheid hebben aangeschaft. Heb een waardering van 10 gegeven voor deze reactie. Had een 1 moeten zijn. Is dus ten onrechte een TOPreactie.

ne
door neodutchio Mar 30, 2020 om 17:26
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Mijn excuses, ik ging er van uit dat het online besteld was. Als het bij een fysieke winkel besteld is, dan geldt mijn bovenstaande reactie niet.

mi
door michaenmarianne Mar 30, 2020 om 17:37
7 Antwoorden / 2 Vragen

Sportief; je mag binnenkort mijn nieuwe ebike proberen.

getty
door getty - Mar 30, 2020 om 16:19
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Recht hebben is niet hetzelfde dan het ook krijgen. Wilt u nou echt naar een rechter om de koop af te dwingen?

Heeft u rechtsbijstand?  Dan kunt u nog een poging wagen om hun in te schakelen.

mi
door michaenmarianne Mar 30, 2020 om 16:37
7 Antwoorden / 2 Vragen

Dat weet ik nog niet; een ingebrekestelling kan een begin zijn.....

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 30, 2020 om 16:41
16887 Antwoorden / 202 Vragen

En dus eerst afwachten hoe men reageert op de ingebreke stelling. U kunt dan altijd beslissen wat u doet en eventrueel ook naar een andere winkel gaan om te kijken naar een soortgelijke fiets en wat die daar dan kost. Ik heb uw bijlage niet meer gezien omdat die werd verwijderd door de redactie. Als ik nu even zoek naar speed pedelecs zie ik tot op dit moment de duurste ad ca. € 5.000,00. En hetzelfde merk, ander type ca. € 1.000 goedkoper. (QWIC ... )

mi
door michaenmarianne Mar 30, 2020 om 17:07
7 Antwoorden / 2 Vragen

Wat aardig dat jullie zo serieus reageren. De prijs klopt echt. Kijk maar op de site van R en M. Maar je moet goed zoeken. Heb niet het standaard display maar de Kiox. En voor de duidelijkheid: het is geen speedpedelec. Ik heb heel goed gezocht en wist precies wat ik hebben wilde. (geen ketting, grote actieradius middels dual-battery, etc.)

ju
door juliomariner - Mar 30, 2020 om 16:30
1339 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een flut winkel, ze gaan verlies lijden als ze 10% korting geven . Kan ik me niet voorstellen dat ze maar zo weinig marge op een nieuwe fiets hebben (zeker niet in deze prijsklasse)

panter22
door panter22 - Mar 30, 2020 om 18:30
6599 Antwoorden / Vragen

Gekocht is gekocht, dat is duidelijk. De winkel moet de fiets leveren voor die prijs.
Mooie fiets, trouwens en je kunt goed onderhandelen om zoveel korting te krijgen.
Maar je wat nu, op je strepen staan of nog maar eens gaan praten met die medewerker of desnoods zijn baas.
Voor servicebuurten en garantie moet je ook weer bij die fietsenwinkel zijn. Een goede relatie is ook wat waard als je zo'n dure fiets koopt. Niet iedere fietsenmaker zal onderdelen voor die fiets kunnen leveren en of kunnen repareren.
Als je nu eens terug zou gaan naar de fietsenwinkel en kijken of je een compromis kunt sluiten?

mi
door michaenmarianne Mar 30, 2020 om 21:21
7 Antwoorden / 2 Vragen

Wellicht is jouw suggestie de moeite van het overwegen waard. Maar ik zit eigenlijk nog steeds op een reactie te wachten van zijn baas. Hij heeft een terugbelverzoek in zijn computer gezet, maar ik ben nog steeds niet teruggebeld om een nadere uitleg of excuus te horen. Praten kan altijd, maar dan moet zich wel de gelegenheid voordoen.

aurora1
door aurora1 - Mar 30, 2020 om 18:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is voor u vermoedelijk het beste. Doe wat hier al gezegd wordt: ga naar een fietsenboer bij u om de hoek of in ieder geval in uw woonplaats. Dan weet u wat u koopt en kunt u daar terecht als er problemen mochten zijn. En voor onderhoud en reparaties. Bovendien is het goed voor de plaatselijke middenstand en werkgelegenheid.
Maar vertelt u hier wel het hele verhaal? Is er niet sprake van een kennelijke vergissing?

mi
door michaenmarianne Mar 30, 2020 om 20:36
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ik woon in Amsterdam. De Fietsenwinkel zit op de Gyroscoopweg, 10 minuten fietsen vanaf mijn huis. Ik vind dat redelijk om de hoek.
Het zou zomaar kunnen zijn dat hier sprake is van een kennelijke vergissing, van hun kant. Ik heb om een korting van 10% gevraagd gezien de hoge prijs. Het zou kunnen zijn dat de winkelmedewerker zijn boekje te buiten is gegaan.