be
door berg9084 Mar 31, 2021 om 19:51
Winkels & webshops

Nooit reactie marktplaats

Enige tijd geleden ben ik opgelicht via marktplaats. Ik heb hierover een berichtje gestuurd naar marktplaats en vervolgens een standaard berichtje terug gekregen. Vervolgens aangifte gedaan bij de politie. Aansluitend kreeg ik weer een standaard berichtje terug van marktplaats. Vervolgens heb ik marktplaats in de gaten gehouden. Na een tijdje, nog geen dag later, zag ik het zelfde product weer op marktplaats maar dan bij een andere verkoper. Weer aangegeven bij marktplaats en na een tijdje was het account van marktplaats verwijderd. Na een paar uur kwam het zelfde product weer op marktplaats. Dit maal bood de verkoper meer aan. Weer bij marktplaats gemeld. Dit een tijdje gedaan en steeds kwammen de producten weer terug op marktplaats. Soms iets nieuws er bij maar steeds een andere verkoper. Ik begon een patroon te ontdekken. Een aantal keren berichtje naar marktplaats gestuurd maar zij laten niks van zich horen. Blijkbaar boeit marktplaats het niet dat gebruikers worden opgelicht. Mijn vraag is nu of er meer mensen zich niet gehoord voelen door marktplaats en of kassa hier niet een keer aandacht aan kan besteden aan de slechte service van marktplaats.

3964 13 Rapporteer

Topantwoord

mi
door miennaamishaaz - Mar 31, 2021 om 20:02
725 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas kan je dit niet tegenhouden.

Het enigste wat je kan doen is een Melding maken bij het ACM, over dat Marktplaats dit niet aanpakt

diumenge
door diumenge - Mar 31, 2021 om 20:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ze doen toch elke keer iets met je melding. Wat verwacht je nog meer dan?

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 31, 2021 om 20:20
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Hier zijn wat reviews over Marktplaats te lezen:

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 31, 2021 om 20:57
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Berg,

Op Marktplaats moet je op je hoede zijn voor oplichters.

Het veiligste is om de spullen persoonlijk op te halen en contant betalen.

Vaak willen oplichters dit niet.

Bij leuke auto's raad ik aan om de gratis "kentekencheck" te doen.

Een paar dagen geleden wist de verkoper van een auto geen eens, dat zijn auto was geïmporteerd.....

mi
door miennaamishaaz Mar 31, 2021 om 22:30
725 Antwoorden / 1 Vragen

Zelfs met contant betalen, moet je op je hoede zijn. vooral omdat er veel nepgeld rond gaat.
en niet iedereen weet hoe nepgeld te detecteren is.

Als je bedragen onder de 50 euro contant wil laten betalen doe dit in Muntgeld.
Want muntgeld wordt bijna niet vervalst, omdat het niet winstgevend is voor de mensen die vals geld maken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 1, 2021 om 00:01
1770 Antwoorden / 31 Vragen

@Miennaamishaaz,

Als verkoper moet je inderdaad op je hoede zijn voor vals geld.

Ik koop meestal alleen spullen op Marktplaats.

Wat ik ook veilig vind om via WhatsApp af te spreken: zo zie je vaak de profielfoto van de verkoper en hij die van jou.

In een enkel geval wilt de verkoper dit niet en alleen via de mail communiceren.

Verder accepteer ik geen afspraken openbare plekken: zo wilde een verkoper ooit met mij afspreken bij de ingang van een Ikea en een andere verkoper voor de ingang van een Albert Heijn.....(met de smoes :"Buren klagen over te veel kopers aan de deur"....)

Ik appte toen :"Sorry, daar doe ik niet aan mee".....

Veiligheid voor jezelf is ook belangrijk.

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2021 om 21:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat kan u dat hele Marktplaats nou schelen? Als u zie dat daar oplichters spullen aan ieden, dan kijkt u daar toch niet meer?

aurora1
door aurora1 - Apr 1, 2021 om 00:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan maar niet meer op Marktplaats gaan?
Wat denkt u ermee te kunnen doen als mensen zich niet gehoord voelen?

aurora1
door aurora1 Apr 1, 2021 om 18:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt ook betaald adverteren, dan kunt u eventueel klagen. Als alles gratis is heeft u niet echt recht van spreken.
En u wordt nu toch hier, op dit forum gehoord?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 1, 2021 om 09:14
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Kent u deze: https://www.consuwijzer.nl/nieuws/consuwijzer-start-actie-durftemelden en deze https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer als aanvulling op de reactie die u van @MIENNAANISHAAZ al kreeg om uw melding te doen bij Consuwijzer / ACM.

Donuts
door Donuts - Apr 1, 2021 om 11:23
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wat voor reactie verwacht je dan van Marktplaats? Meer dan verwijderen van advertenties van oplichters kunnen zij niet doen. Ze kunnen ook niet voorkomen dat ze iedere keer weer opnieuw worden geplaatst.

Melden bij ACM/Consuwijzer is volkomen zinloos.

En heb je die tientallen waarschuwingen die Marktplaats op hun site heeft staan om zoveel mogelijk te voorkomen dat kopers met oplichters zaken doen wel gelezen? Ik heb zomaar het vermoeden van niet.

be
door berg9084 Apr 1, 2021 om 14:13
0 Antwoorden / 1 Vragen

beste Sprietje, ik ben al ruim 15 jaar actief op marktplaats. dit is de eerste keer dat ik opgelicht ben via marktplaats dus ik denk dat ik voorzichtig genoeg ben met handelen via dit platform. en als ik uw conclusie zo lees dan vind u het ook niet erg dat mensen opgelicht worden via phissing mail/berichtjes, dan moeten ze maar uitkijken waar ze op klikken. het melden bij ACM is inderdaad zinloos omdat marktplaats geen fout heeft gemaakt. Dat ze niet kunnen voorkomen dat de advertentie opnieuw wordt geplaats ben ik niet met u eens. het zijn namelijk regelmatig dezelfde foto,s en met de huidige software kun je de foto's vergelijken en eventueel een database opzetten met bekende foto's die worden gebruikt bij oplichting. ook kun je kijken hoe snel een verkoper een product er op zet en weer verwijderd, en vervolgens dit regelmatig ziet gebeuren met de zelfde gebruiker en de zelfde producten, ook dat kan een indicatie van oplichting zijn. je kunt de foto die gebruikt is bij een oplichting koppelen aan de gebruiker en vervolgens kijken of hij/zij er meer op heeft staan vervolgens kun je deze weer opslaan in je database. Kortom er is meer mogelijk dan wat marktplaats nu doet.

Donuts
door Donuts Apr 1, 2021 om 15:30
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Je hebt het over phishing mail en berichtjes, dan ben ik wel benieuwd op welke manier of waardoor je bent opgelicht.

tijger1
door tijger1 Apr 1, 2021 om 17:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is een gratis advertentie site.

be
door berg9084 Apr 7, 2021 om 14:43
0 Antwoorden / 1 Vragen

beste Sprietje,
de betrefende verkoper was volgens zijn account al langer actief op marktplaats, meer dan 10 jaar.  hij bood een accu boormachine te koop aan waar ik wel belang bij had. vervolgens zijn we een prijs overeengekomen en heb ik hem om een betaalverzoek gevraagd. zoals ik al eerder heb aangegeven doe ik al ruim 15 jaar zaken via marktplaats en tot toen nooit nare ervaring gehad en alle spullen die ik betaald heb heb ik ook gewoon ontvangen. het betaalverzoek kreeg ik ook. het betaalverzoek kwam van de bunqbank. en ik weet niet of je de uitzending van kassa 3 april hebt gezien? maar daar wordt dus uitgelegd dat bunqbank het oplichters wel heel makelijk maakt om via hun " zaken" te doen.  Het is bij bunqbank geen enkel probleem om even snel een rekening onder een valse naam te openen en weer te sluiten. en dat is dus ook precies wat bij mij is gebeurt. marktplaats werd hier ook in genoemd. en ja het is mijn eigen stomme schuld. wat ik dan vreemd vind van marktplaats is dat zij blijkbaar geen filter hebben die afbeeldingen en foto's detecteert waarvan bekend is dat deze vaker worden gebruikt voor oplichting. en marktplaats reageerd totaal niet op vragen en berichten die je stuurt.

ju
door juliomariner - Apr 1, 2021 om 16:36
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Marktplaats is niet meer wat het ooit geweest is.
Ik koop er alleen nog maar 2e hands spul van privepersonen. Nieuw spul is van handelaren en vaak elders veel goedkoper te krijgen of van oplichters of gestolen spul.
Een smartphone zou ik bijvoorbeeld nooit op Marktplaats kopen, 9 van de 10 keer klopt er iets niet.

Donuts
door Donuts Apr 1, 2021 om 17:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dan ben ik nr. 10, van mij kun je prima een smartphone kopen. ;-))

aurora1
door aurora1 Apr 1, 2021 om 18:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 1, 2021 om 17:38
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Tip:
Een  persoon die minder dan  kwartaal actief is als verdacht zien.
Een jaar  is ook twijfels....

Want als ik nu 100 accounts moet maken en daar  langer als jaar op moet wachten,  dat doen criminelen zelden voor snel geld.

Maar ook Marktplaats verliest door dit soort gevallen  vaste betalende bedrijven.
Als ze  een nieuwe Account maar 1 advertentie laten plaatsen en pas volgende als deze verkocht en weg is....
Dan   moet je per product  veel werk doen, en  de nette gebruikers zullen dan overblijven...

Blijven melden is de manier om  bepaalde  leuke producten weg te krijgen.
Vaak zelfde tekst  met andere naam en woonplaats.
Ze verwijderden deze wel, maar zonder IP blokkade  is het lastig  en  als je telkens een Wifi locatie moest zoeken voor iets te plaatsen...
Dan haken de oplichters ook eerder af.

Marktplaats kan dus meer doen,  slimmer  zoeken hoe deze  criminelen werken en die uitsluiten!
Ook zij verdienen aan enkele garage's   waar  ook particulieren mogen  aanbieden....

Ja
door Janitavfh - Apr 2, 2021 om 10:55
37 Antwoorden / 21 Vragen

Helaas doet Marktplaats inderdaad niets of weinig tegen oplichters. Zelf ook ervaren dat een verkoper die nepnikes verkocht als echt nu nog op Marktplaats aanbied. Zelf heb ik daardoor besloten om als het om een hoog bedrag gaat, ik niet meer bij Marktplaats koop.
Marktplaats verdient veel aan de handel op Marktplaats waarschijnlijk ook aan de oplichters en dat ze daarom niet echt iets er tegen doen.

ma
door marleenvanh - Apr 2, 2021 om 14:13
452 Antwoorden / 1 Vragen

Ja Marktplaats kan een account weghalen en elke oplichter kan dan onder een andere naam binnen zeer korte tijd een nieuw account aanmaken. Mede daarom (de eerste reden is de verkoop van levende dieren!) koop ik NOOIT iets via Marktplaats. Laat het een les voor u zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 7, 2021 om 16:10
2071 Antwoorden / Vragen

Markplaats is (voor mij in ieder geval) gratis en ik ben blij met het platform. Wat ik wel zie zijn mensen die blijkbaar veel meer van Marktplaats verwachten en ik hoop dat er snel eens een partij in dat gat in de markt springt van mensen die graag en veel willen betalen voor een veel betere service en dan marktplaats hopelijk verder met rust laten.