Riezjart
door Riezjart Jun 10, 2021 om 15:58
Winkels & webshops

Old amsterdam verkocht als oude kaas

In de plaatselijke AH zie ik dat Old Amsterdam word verkocht als 'oude' kaas. Zover ik weet is er een bepaalde ligtijd voor kazen alvorens je ze 'belegen' of 'oud' mag noemen. Old Amsterdam word kunstmatig snel oud door een enzym wat het proces versnelt en is dus niet in werkelijkheid zo oud als 'oude kaas'.

Mag AH (en evt andere supermarkten) het dan wel oude kaas noemen? Ik vind het misleidend omdat Old Amsterdam helemaal niet zo smaakt als een echte oude kaas.

12090 12 Rapporteer

panter22
door panter22 - Jun 10, 2021 om 16:08
6599 Antwoorden / Vragen

AH of een andere supermarkt bepaalt niet op de kaas oud is. Old Amsterdam doet dat zelf.
Vind je Old Amsterdam niet lekker, er is keus gnoeg, MIlner, eigen merk AH of Zaanlander, om maar een paar te noemen.

Riezjart
door Riezjart Jun 10, 2021 om 17:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

~Bedankt voor je reactie!

Zoals ik verder hieronder aangaf, het gaat om kaas die opnieuw gelabeld en herverpakt is bij de slager/kaasafdeling. Op het label staat 'Old Amsterdam - Oude kaas'. Vandaar mijn vraag.

Dus niet het label van Old Amsterdam zelf (die inderdaad niet vermeld dat het oude kaas betreft).

Bedankt ook voor de tips alhoewel ik die merken ook niet echt super vind. In de supermarkt word het meestal boerenkaas (en niet 'kaas van de boerderij', ook al zo'n ding), een rondje Edam of soms een Beemster.

Vanuit de reacties blijkt inderdaad dat er geen wettelijke verplichting is op rijptijd en de bijbehorende benaming.

panter22
door panter22 Jun 10, 2021 om 17:39
6599 Antwoorden / Vragen

Probeer de markt eens. Daar heb je geen voorverpakte kaas.

marita5
door marita5 - Jun 10, 2021 om 16:08
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Riezjart ,

Is Old Amsterdam oude kaas?

Ja, Old Amsterdam is een oude kaas. Zoals ook hier te lezen valt https://www.npo3.nl/is-jouw-stuk-kaas-wel-echt-jong-belegen-of-oud is niet de rijpingsduur, maar het smaakprofiel hierin bepalend. Old Amsterdam heeft het smaakprofiel van een oude kaas en wordt gemaakt volgens ons eigen gepatenteerde proces. Echter, door de snijdbaarheid van de kaas in tegenstelling tot het veelal brokkelige karakter van de gemiddelde oude kaas, zijn we voor veel consumenten een categorie apart. Daar zijn we uiteraard erg trots op.

Wat is het verschil tussen Old Amsterdam en oude kaas?

Old Amsterdam wordt gemaakt volgens onze eigen speciale receptuur en rijpingswijze. De smaak en kristalvorming bepalen uiteindelijk hoe lang Old Amsterdam ligt te rijpen. Zodra de smaak is zoals deze moet zijn en de kenmerkende kristallen zichtbaar zijn, geven onze keurmeesters de kaas vrij. De traditionele oude kazen rijpen tussen de 10 en 12 maanden en zijn doorgaans droog en brokkelig van structuur.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://old.amsterdam/veelgestelde-vragen/

https://kro-ncrv.nl/persberichten/keuringsdienst-van-waarde-natuurgerijpt

Riezjart
door Riezjart Jun 10, 2021 om 16:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Maritas,

Daar staat juist het tegenovergestelde, oude kaas heeft een rijpingstijd van 10 tot 12 maanden en de toevoeging:

"Het is óók niet verplicht om op de verpakking te melden hoe lang een kaas heeft gerijpt, maar als het erop staat moet het wel waar zijn"

Dus nee, Old Amsterdam is volgens jouw eigen link dus helemaal geen oude kaas! Zoals ik het begrijp mag de AH dit dus niet labelen als oude kaas.

marita5
door marita5 Jun 10, 2021 om 16:48
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Daar staat juist het tegenovergestelde, oude kaas heeft een rijpingstijd van 10 tot 12 maanden en de toevoeging:

Is jouw stuk kaas wel echt jong, belegen of oud?

Als je zoekt naar rijptijden van kaas kom je verschillende cijfers tegen. Zijn daar dan geen regels voor? Het antwoord is nee.

Riezjart
door Riezjart Jun 10, 2021 om 17:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn excuses. U heeft gelijk, ik misinterpreteerde de zin ""Het is óók niet verplicht om op de verpakking te melden hoe lang een kaas heeft gerijpt, maar als het erop staat moet het wel waar zijn"

Dat gaat om de werkelijke rijptijd in weken en niet de benoeming belegen of oud.

Bedankt voor uw bijdrage in elk geval!

marita5
door marita5 Jun 10, 2021 om 17:04
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@riezjart , Graag gedaan,  excuus geaccepteerd .

gerbera
door gerbera - Jun 10, 2021 om 16:16
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Er is geen wet die verbied dat kunstmatig gerijpte kazen, minimaal 8 maanden gerijpt, niet als oude kaas verkocht mag worden. Maar troost u niet alleen Old Amsterdam (welke overigen niet uit Amsterdam komt) maar meerdere soorten uit de supers zijn kunstmatig gerijpt o.a. ook Maaslander.. Er wordt een zuursel toegevoeg waardoor de kaas sneller "oud" wordt. Er is niets misleiden aan want Old Amsterdam is slechts een naam. De fabriek is Westland kaas en staat in Huizen

Volgens Old Amsterdam is smaak belangrijker dan snelheid of je kaas oud mag noemen of niet.

Riezjart
door Riezjart Jun 10, 2021 om 16:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat overigens niet om de naam Old Amsterdam. Even ter toevoeging, het gaat om kaas die opnieuw gelabeld en herverpakt is bij de slager/kaasafdeling. Op het label staat 'Old Amsterdam - Oude kaas'. Dus niet het label van Old Amsterdam zelf (die inderdaad niet vermeld dat het oude kaas betreft).

En tsja, 'volgens Old Amsterdam'... Dat is natuurlijk nogal WC Eend. Hoewel de textuur en ziltigheid overeenkomt, heeft die wortelzoete bijsmaak verder weinig te maken met oude kaas natuurlijk.

Ik heb de linkjes van iedereen doorgelezen (waarvoor dank!), er is dus inderdaad geen wettelijke verplichting om je te houden aan de rijpingstijd. Persoonlijk vind ik dat jammer want dit is nogal misleidend. Maar u heeft inderdaad gelijk.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 10, 2021 om 16:32
7210 Antwoorden / 3 Vragen

uit de link:

Old Amsterdam is een gerijpte kaas van het met een volle pikante smaak, die hoort bij een oude kaas. Het unieke recept zorgt voor deze perfecte smaak en ook voor het minder droge en zoute zuivel. Dit onderscheidt Old Amsterdam van andere pittige oude kazen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 10, 2021 om 17:50
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de al gegeven reacties en er zijn ook meer soorten oude kaas die verschillend smaken, ook op basis van rijping en dan niet kunstmatig.

Wat let u om oude kaas te kopen waarvan de smaak u wel bevalt?

rj
door rjw - Jun 10, 2021 om 19:49
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Maar wat is het probleem? Als je dit geen "echte" oude kaas vindt dan koop je wat anders. Ook binnen de "echte" oude kazen zitten verschillende smaken. Misschien nog wel groter dan tussen Old Amsterdam en de gemiddelde oude kaas.

aurora1
door aurora1 - Jun 10, 2021 om 20:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En, wat zeiden ze bij AH toen u dat aankaartte?

U moet wel een prima leven hebben als u over een dergelijke futiliteit valt en ook nog op een forum daarvan kond doet en u daar zelfs speciaal voor registreert.

Eet jonge kaas, bent u van dat non-probleem af.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 11, 2021 om 12:46
2094 Antwoorden / Vragen

Die "ligtijd" is niet vastgelegd en dus ook geen onderdeel van de vraag of ze het 'belegen' of 'oud' mogen noemen. Uw "weten" heeft in de steek gelaten.

gerbera
door gerbera Jun 11, 2021 om 15:45
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Onderdeel van de vraag; Zover ik weet is er een bepaalde ligtijd voor kazen alvorens je ze 'belegen' of 'oud' mag noemen.

Oude kaas mag pas oude kaas worden genoemd als het minimaal 10 maanden op de plank heeft gelegen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 11, 2021 om 20:28
2094 Antwoorden / Vragen

Waar staat dat?

gerbera
door gerbera - Jun 11, 2021 om 14:36
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ook op de verpakking van plakken van AH staat het logo van "Old Amsterdam" en er staat op "OUD"  en niet de tekst oude kaas.
Dus niets misleidend en elk merk oude kaas is verschillend van smaak en dan is de temperatuur ook nog bepalend voor de smaak. Kaas direct uit de koeling smaakt weer anders dan deze op kamertemperatuur en smaken verschillen nou eenmaal. De gemiddelde rijpingstijd van oude kaas is minimaal12 maanden, die van Old Amsterdam 8 maanden.

gerbera
door gerbera Jun 11, 2021 om 15:47
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Klein foutje;
rijpingstijd van oude kaas is minimaal12 maanden, moet zijn maximaal

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 12, 2021 om 13:34
2094 Antwoorden / Vragen

Ook dat is geen wet.

me
door mein33 - Jun 11, 2021 om 14:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

"Old Amsterdam" is hoodpfdpijn kaas, vandaar dat wij het niet meer kopen, het heeft een teveel aan toevoegingen die eigenlijk niet in kaas zouden 'mogen' zitten.

sira
door sira - Jun 11, 2021 om 18:04
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik gebruik van Old Amsterdam alleen de geraspte kaas voor op de witlof-overschotel.
Neem ik een stuk kaas dan is dat altijd Beemster of Noord-Waarland, beide Noord-Hollandse kazen. Noord-Waarland komt in alles, ook smaak, overeen met Beemster en beide kaasmerken zijn beschermde streekkazen.

Gr
door Grunn1 - Jun 11, 2021 om 18:32
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Is ooit een keer bij keuringsdienst van waarde geweest en nee old Amsterdam mag geen oude kaas genoemd worden. Oude kaas is een beschermde naam en dient minimaal een bepaalde rijpingsperiode hebben gehad, als de kaas korter heeft gerijpt mag het geen oude kaas genoemd worden vandaar de naam "old" Amsterdam.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 12, 2021 om 13:14
2094 Antwoorden / Vragen

Onzin, simpelweg onzin. Oude kaas en belegen kaas zijn géén beschermde benamingen.

rj
door rjw Jun 12, 2021 om 13:39
3280 Antwoorden / 5 Vragen

De rijpingsperiode is slecht indicatief. "Oude kaas" wordt gemiddeld 10...12 maanden gerijpt, afhankelijk van het soort. En buiten dat: 2 soorten kaas die even lang gerijpt zijn kunnen ook totaal anders smaken. Vergelijk Beemster belegen met Goudse belegen en die laatste smaakt "ouder" terwijl ze net zo oud zijn.

Kortom: koop kaas die je lekker vindt en let niet op hoe het heet. Van alle bijzaken is dit wel de minst belangrijke volgens mij.