Onethische verkoop techniek Hans Anders
Ik heb recentelijk een bril gekocht bij Hans Anders. Na het uitzoeken van de bril krijg je een offerte te zien wat je bril gaat kosten. Als je hiermee akkoord gaat, krijg je eerst een oogmeting en daarna mag je de bril afrekenen. Echter op het moment van afrekenen viel het mij op dat het bedrag op de pinautomaat 20 euro hoger was dan vooraf afgesproken.
Dit bedrag was voor de aanvullende garantie. Mij is niet vooraf gevraagd of ik dit aanvullende product wilde hebben. Ik denk dat het veel mensen niet eens zal opvallen dat ze 20 euro meer betalen. Dit is een bewuste verkoop techniek die word opgedrongen vanuit het hoofdkantoor en dit is naar mijn mening onethisch.
Ik vraag me af of deze verkoop techniek legaal is?
Geachte Stephan,
Heeft u de verkoper meteen hierop aangesproken?
@Geboren amsterdammer,
Ja, toen ik het zag heb ik de medewerker direct gevraagd waarom de prijs hoger was dan vooraf afgesproken en daarna aangegeven dat ik dit aanvullende product niet hoef te hebben. Het feit dat er iemand bij moest komen om dit product van de bon af te halen, laat zien dat ik waarschijnlijk tot de minderheid behoor van mensen die hier wat van zeggen.
Geachte Stephan,
Ik ben zelf al 35 jaar klant bij Hans Anders en ik heb zoiets nog nooit meegemaakt.
Over welk filiaal gaat het?
Kunt u een foto plaatsen van de bon? (u kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord, uiteraard wel uw privégegevens even afdekken)...
Ik heb zelf de bon niet (ging om de bril van mijn vriendin), maar zoals gezegd, heb ik kunnen voorkomen dat ze dit bedrag in rekening hebben gebracht dus het staat ook niet op de bon.
Het gaat hier om het filiaal Rotterdam Alexandrium
Nee, dit is niet legaal. In de offerte hoort te staan wat het totaal kost. Meer aanbieden mag altijd, maar drama's niet ongevraagd toegevoegd worden.
Ook ervaren dat je bij afhalen het mij gevraagd werd, ik wilde een goede reserve bril vatfocus toen, in de actie voo weinig, 39 euro, en voor de extra service en wilden ze toch 20 euro extra aansmeren.
Maar ongevraagd erbij zetten mag dus niet.
Bij ons was het bedrag echt al opgeteld bij het totaal voordat wij iets gevraagd hadden. Pas nadat ik hiernaar gevraagd heb werd verteld dat dit voor de garantie was en de manager moest eraan te pas komen om het bedrag weer van de bon te halen.
Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke verkooptechniek wordt opgedrongen door het hoofdkantoor. Het lijkt me eerder een zeer onwenselijke actie van deze verkoper / dit filiaal.
N.B. Een foto van die bon is helemaal niet nodig, het verhaal is duidelijk genoeg.
De medewerker leek vrij onervaren inderdaad.
Ik heb een kennis die bij een andere vestiging van Hans Anders werkt hiernaar gevraagd en deze bevestigde mij dat dit beleid is dat van hoger hand bepaald is, en dat medewerkers zich zelf ook bezwaard voelen om dit extra bedrag in rekening te brengen. Hij geeft zelf ook aan dat hij bij de offerte de mensen er altijd op wijst dat hier nog 20 euro extra bij komt.
Heeft een medewerker (bij voorkeur de bedrijfsleider van het betreffende filiaal) van Hans Anders bevestigd dat dit een bewuste verkooptechniek is die wordt opgedrongen vanuit het hoofdkantoor?
Ik heb een kennis die bij een andere vestiging van Hans Anders werkt hiernaar gevraagd en deze bevestigde mij dat dit beleid is dat van hoger hand bepaald is, en dat medewerkers zich zelf ook bezwaard voelen om dit extra bedrag in rekening te brengen. Hij geeft zelf ook aan dat hij bij de offerte de mensen er altijd op wijst dat hier nog 20 euro extra bij komt.
Quote: Ik heb een kennis die bij een andere vestiging van Hans Anders werkt hiernaar gevraagd en deze bevestigde mij dat dit beleid is dat van hoger hand bepaald is, en dat medewerkers zich zelf ook bezwaard voelen om dit extra bedrag in rekening te brengen. Hij geeft zelf ook aan dat hij bij de offerte de mensen er altijd op wijst dat hier nog 20 euro extra bij komt.
Dergelijke fratsen vallen naar mijn mening onder de 'wet oneerlijke handelspraktijken'
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mededinging/vraag-en-antwoord/wat-doet-de-overheid-tegen-oneerlijke-handelspraktijken en hiervan zou ik zeker melding doen bij https://www.consuwijzer.nl/ (even naar beneden scrollen voor contactmogelijkheden).
Voorbeelden uit de 1e link:
Bij deze een melding gedaan.
Dank voor de tip
Als al hiervoor gezegd: dat is niet legaal en het lijk mij uitermate zinvol dat u niet alleen Hans Anders https://meteencontact.nl/contactgegevens/winkelketens/hans-anders-klantenservice/ daarop aanspreekt maar ook een melding doet bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer en uw klacht ook plaats bij de gratis service van de consumentebond waar men de kwestie ook voorlegt aan Hans Anders en op hun site plaatst (indien u geen lid bent is er geen sprake van juridisch advies) www.klachtenkompas.nl maar deze kwestie krijgt daar wel meer ruchtbaarheid door.)
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer