Mr
door Mrrt 13 mrt. 2019 om 09:26
Winkels & webshops

Ontbinden verkoopovereenkomst kast

Wij hebben een kast gekocht bij een meubelzaak . Vorige week is de kast geleverd. Beschadigd en met een kromme deur. We hebben hier direct melding van gemaakt, maar de klantenservice en klachtenafhandeling is zo verschikkelijk onverschillig en niet vriendelijk dat ze van mij die hele kast mogen ophalen en houden. We worden ronduit onbeschoft te woord gestaan. Het is een prachtige kast, maar ik ben er nu al zo klaar mee dat ik eigenlijk mijn geld niet wel besteden aan deze onderneming. Wat denken ze wel niet?! Ze komen pas over 6 weken kijken en sturen dan een reparateur.... maar die kan natuurlijk met zijn hamer en poetsdoek geen kromme kastdeur recht maken is zo mijn eigen inschatting....  

Ik weet dat er een herroepingsrecht is en dat ik kan eisen dat zij de kast ophalen en de verkoopovereenkomst nietig kan laten verklaren? Ik kan dan mijn geld terugeisen? Ik heb er ooit iets van gehoord en gelezen, maar weet niet hoe het precies zit. Wie weet raad of heeft ook ooit zoiets gehad?

2061 10 Rapporteer
door newmikey - 13 mrt. 2019 om 09:39
640 Antwoorden / 0 Vragen
2

Als u de kast in een meubelzaak gekocht heeft en niet online heeft u geen recht om de koop zo maar te ontbinden. Wel moet u de leverancier de kans geven om het defect te repareren. Pas als dat niet lukt kunt u zich beroepen op non-conformiteit.

Mr
door Mrrt 13 mrt. 2019 om 14:21
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel voor uw antwoord. Ik meende dit ook op te maken uit de teksten. Ik hoop dan maar dat ze het komen repareren.

door tijger1 - 13 mrt. 2019 om 09:45
38413 Antwoorden / 21 Vragen
0

Is die meubelzaak nog ergens bij asngesloten? En waarom hebt u dan volledig betaald als de kast beschadigd is en een kromme deur heeft?

Ik zou maar in die zaak eisen dat er eerder dan zes weken iemand komt kijken naar die schade. Niet meer gaan bellen.

Mr
door Mrrt 13 mrt. 2019 om 14:20
Antwoorden / 1 Vragen

We hebben deze kast in de winkel gekocht. Maar hebben een nieuwe kast gekregen vanuit het magazijn. Voor levering moet de betaling rond zijn. Het is een winkel met meerdere filialen.

door tijger1 13 mrt. 2019 om 16:53
38413 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u nog mazzel dat ze in de tussentijd niet failliet gegaan zijn. Voortaan pas betalen bij aflevering na controle, voorkomt een hoop ellende.

door heremietkreeft - 13 mrt. 2019 om 09:54
9691 Antwoorden / 156 Vragen
2

U kunt niet zo maar ontbinden. Dat kan als de leverancier weigert of afdoende te repareren en of een nieuwe te leveren of kort gezegd ernstig in gebreke blijft. zie o.a. https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/koopovereenkomst-beeindigen en voor de wetteksten

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html 
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

lo
door lovewinnie - 13 mrt. 2019 om 10:02
594 Antwoorden / 0 Vragen
0

Herroepingsrecht geld niet als meubel in een winkel is gekocht .Dan geld koop is koop. Als artikel kapot blijkt of beschadigt heeft de leverancier recht te proberen probleem te herstellen. Lukt dit niet heeft u recht op een nieuwe vervangend artikel. Pas als ze deze niet kunnen leveren/herstellen  krijgt u het geld terug. Tot die tijd heeft u geen enkel recht helaas. 
Alleen al vanwegen deze rede kijk ik in de winkel rond en bestel wat ik wil in hun online shop ipv in hun winkel (meeste winkels hebben webshop naast winkel  en dan geld wel de 14 dg herroepingsplicht en had u zelfs zonder rede aankoop kunnen ontbinden  


me
door mein33 - 13 mrt. 2019 om 10:20
4314 Antwoorden / 23 Vragen
0

Ze komen pas over 6 weken kijken en sturen dan een reparateur.... maar die kan natuurlijk met zijn hamer en poetsdoek geen kromme kastdeur recht maken is zo mijn eigen inschatting....  


@mrrt,

Hoe frustrerend het e.e.a. ook is, u zult de meubelzaak eerst in de gelegenheid moeten stellen om het euvel te verhelpen.
Zij hebben aangekondig te zullen komen, al is dat pas over 6 wkn. en tot die tijd kunt u eigenlijk weinig anders dan afwachten.
Zou wel een poging wagen om de 6 wkn wachttijd terug te brengen.
Dat zou ik doen door een bezoekje aan de winkel te brengen (bijv. op zaterdag/zondag) en daar, eerst rustig en netjes maar als dat niet helpt en er klandizie in de zaak aanwezig is, wat luider en duidelijker mijn ongenoegen over de slechte levering en service kenbaar maken.
Winkeliers zijn in het algemeen niet zo blij met ontevreden klanten in de winkel en zijn dan soms sneller genegen om in aktie te komen.

ma
door maarten heest - 13 mrt. 2019 om 11:18
463 Antwoorden / 0 Vragen
4

En maak vooral veel foto's van de kast gedurende het hele traject. Dat kan nog wel eens van pas komen als het geschil uit de hand loopt.

door audb - 13 mrt. 2019 om 12:59
1400 Antwoorden / 5 Vragen
0

Melding via mail gedaan? dan goed bewaren.

Omdat u geen goed gebruik kan maken van de kast kan u dan eisen dat de garantie wordt opgeschord en pas als de kast weer 100% bruikbaar is gaat dan de garantie weer lopen.

door tijger1 13 mrt. 2019 om 13:05
38413 Antwoorden / 21 Vragen

Flauwekul.

door zoekster1 - 13 mrt. 2019 om 14:17
1579 Antwoorden / 3 Vragen
1

Nietig verklaren gaat niet. Direct ontbinden van de overeenkomst gaat ook niet, u moet de verkoper een kans geven om de gebreken te herstellen, dat moet wel binnen een redelijk termijn. Stuur nu meteen een aangetekende brief waarin u de gebreken opnoemt. Geef een redelijke termijn om te herstellen, zoniet dan ontbind u de overeenkomst. 

bijv. indien u niet binnen de gestelde termijn de gebreken herstelt, dan ontbind ik reeds nu voor alsdan de overeenkomst met u. 

Alles met datum erbij. Grote kans dat het bedrijf u dan wat serieuzer neemt. Als ze aangesloten zijn bij een geschillencommissie, dan kunt u ook daar terecht. Google even op geschillen commissies. Het is de goedkoopste manier, tenzij u een rechtsbijstandverzekering heeft, dan kan die voor u aan de slag.

U kunt deze voorbeeldbrief gebruiken pas aan aan uw situatie. Ze mogen zelf de kast ophalen bij ontbinding van de overeenkomst klik HIER

mo
door mof - 13 mrt. 2019 om 16:02
1237 Antwoorden / 2 Vragen
0

Als u bij een fysieke winkel heeft gekocht dan moet u de leverancier de gelegenheid geven de schade te herstellen danwel een gelijkwaardig vervangend product te leveren.
u heeft de kast zelf uitgekozen en laten leveren. Pas na de levereing wiltu van de koop af omdat het product beschadigd/ondeugdelijk is. Er is in principe geen herroepingsrecht, wel kunt u bij voortdurende klachten over de schade, of wanneer geen gelijkwaardig product geleverd kan worden, de koop laten ontbinden en uw geld terugvorderen.
zaken als, de klantenservice is ronduit ontpbeschft, zijn geen geldige reden om de koop te laten ontbinden. Alleen tijd en product kwaliteit zijn bepalend.

door user123 - 17 mrt. 2019 om 22:47
1274 Antwoorden / 3 Vragen
0

U reageert nogal fel. Direct ontbinding eisen wanneer er naar uw smaak niet snel genoeg wordt gereageerd. 

Dan kan ik mij voorstellen dat er een afkoelingsperiode wordt ingebouwd.

heetgebakerde klanten zijn over het algemeen niet voor rede vatbaar, en afgekoelde klanten wel.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

ru
ruudolf - 17 jun. 2019 om 18:59
Geldzaken & recht

Nationale ombudsman

Goedendag,

Mijn vraag is dat ik een probleem met de politie heb. Zonder inhoudelijk hier verder op in te gaan omdat dat een lang verhaal is en ook niet relevant is voor mijn vraag, wil ik jullie vragen.
Op een gegeven moment ben ik naar de Nationale ombudsman gegaan, omdat ik de procedure bij de politie/klachtencommissie politie doorlopen had. Toen mijn klacht bij de Nationale o ... Lees meer

Wi
Wilmpje - 21 jul. 2019 om 13:17
Geldzaken & recht

Kan iemand me helpen met een voorbeeldbrief onderhandse geldlening.

Kan iemand me helpen met een voorbeeldbrief onderhandse geldlening.

M.V.G
wilmpje
Lees meer

Ha
Hannah J - 15 jul. 2019 om 18:32
Geldzaken & recht

Ziggo

Mijn vriend en ik zijn net verhuisd, en nu blijkt ziggo in het nieuwe huis niet te werken. Hiervoor heeft ziggo netjes een monteur langsgestuurd, maar deze kon het probleem niet oplossen (zat buitenshuis). Ziggo heeft zelf een externe monteur ingeschakeld welke vandaag (maandag) langs zou komen. 

M'n vriend is de hele dag thuis gebleven, maar deze externe monteur is niet op komen dagen ... Lees meer