Goosterw
door Goosterw Jan 14, 2022 om 18:19
Winkels & webshops

Retourneren foutief geleverde eettafel

Hallo,

Op 4 januari heb ik via facebook een mooie ovalen eettafel besteld. Afmetingen 200cm  x 100 cm .
De kosten waren 220 euro incl. levering. En een levering binnen 2 weken door de leverancier.

Ik had niet een ovalen tafel maar een rechthoekige eettafel in de woonkamer staan.
De bezorger heb ik direct gebeld met de vraag of het wellicht een vergissing was en er nu een andere klant een ovalen tafel kreeg ipv een rechthoekige. Dit bleek niet het geval. Helaas bleek de leverancier een fout gemaakt te hebben bij de administratie en had een rechthoekige opgeschreven.

Op advies van de bezorger heb ik contact gezocht met de planning van de ritten. Zij hebben inderdaad toegegeven dat het hun fout was en ik de tafel kon komen ruilen bij hun in de loods?. Hierop heb ik aangegeven dat ik niet in het bezit ben van een voertuig waar een eettafel van deze afmeting in past. En gevraagd of zij de tafels konden komen omwisselen, immers een ovalen bezorgen en de andere meenemen.

Na een aantal gesprekken heen en-weer geappt te hebben, komt het er opneer dat de tafels niet konden worden omgewisseld. En ik dan maar naar hen moest komen. want de bezorgdienst pakt geen omruilingen op omdat het te druk zou zijn met bezorgen.

Inmiddels heb ik een beroep gedaan op mijn herroepingsrecht en wil ik graag mijn geld terug. Dit heb ik kenbaar gemaakt en heb ik een voorstel gedaan dat de tafel best een tijdje hier kan blijven staan (20 dagen) totdat de bezorgdienst de tafel kan komen ophalen.

Tot op heden nog geen geld mogen ontvangen noch dat er enige medewerking komt vanuit de leverancier.

Iemand die nog tips heeft, wat ik nu kan doen?

Inmiddels ben ik haast geneigd om de tafel bij het grof vuil te zetten.

2210 7 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 14, 2022 om 18:25
11569 Antwoorden / 51 Vragen

U krijgt NOOIT eerst geld retour en dan een keer de tafel (in uw geval) retour.

Goosterw
door Goosterw Jan 14, 2022 om 18:48
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is zeker begrijpelijk. Ik had het wellicht niet helemaal helder uitgelegd. Ik vind het prima dat ik later mijn geld terugkrijg, maar wilde graag dat ze de tafel wel kwamen ophalen.

oh om ieder op de hoogte te houden, maakt de leverancier inmiddels de vergelijking met de leen bakker die ook geen verkeerd geleverde meubelen zou komen ophalen in zulke gevallen. Nu heb ik geen gelijkwaardige ervaringen met de leen bakker. Maar hopelijk is het professioneler dat deze leverancier.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jan 14, 2022 om 18:32
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Bij wie heeft u gekocht?

Goosterw
door Goosterw Jan 14, 2022 om 18:46
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dit - meende ik - via een bedrijf gekocht die ook via facebook adverteerde. Wetende dat inderdaad de bedrijven online nogal onprofessioneel kunnen handelen, heb ik meer info gezocht en leek het mij een legitiem bedrijf die zijn zaken professioneel afhandelt. Blijkbaar heb ik mij hier in vergist.

ne
door neodutchio Jan 14, 2022 om 20:39
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U weet toch wel de naam van de verkoper?

Topantwoord

ju
door juliomariner - Jan 14, 2022 om 18:35
1330 Antwoorden / 2 Vragen

ik begrijp dat ze een eigen bezorgdienst hebben?
Als ze tijd hebben om te bezorgen hebben ze ook tijd om uw tafel af te halen.
Dat ze zeggen dat ze druk zijn is geen geldig argument.
Geef ze nog een week om de tafel om te ruilen of af te halen. Daarna hebben ze nog 14 dagen de tijd om u terug te betalen.
Niemand zal u terugbetalen voor de tafel retour is.
Nog een gratis tip: koop nooit iets via Facebook, in 9 van de 10 gevallen zijn dit op zijn zacht gezegd niet zo professioneel handelende organisaties.

Goosterw
door Goosterw Jan 14, 2022 om 18:54
Antwoorden / 1 Vragen

helaas heb ik nu op meerdere manier geprobeerd om een oplossing te vinden omtrent het transport. De leverancier blijft echter vinden dat ik de tafel toch zelf moet komen brengen. Ik geloof dat ik het er maar bij laat. Helaas, ik had nog vertrouwen in bedrijven. ondanks dat ze online adverteren, maar tja die neem ik nog meer te harte dan anders.

ju
door juliomariner Jan 14, 2022 om 18:59
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou het er zeker niet bij laten zitten. Ik zou ze bestoken met telefoontjes (wel bellen met afgeschermd nummer zodat ze wel moeten opnemen) en mailtjes totdat ze het helemaal zat zijn.

tenormin
door tenormin Jan 14, 2022 om 19:42
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Maar wat is nu de naam van de meubelzaak? Want dat doet er best wel toe. Heeft u eerst goed nagepluisd. of ze een KvK nummer hebben, zijn ze aangesloten bij de Meubelhandel bij klachten? Heeft u gezocht op Klachten van dit bedrijf via Google? Ik zelf, maar daar heeft u niet veel aan, koop nimmer iets via Facebook. En u weet, ook online shops, voorzichtig zijn en eerst alles nazoeken voor ergens te bestellen. Maar schrijf hen een brief waarin u ze 14 dagen geeft om te tafel op te halen of dat u anders een deurwaarder in de arm neemt (uiteraard als u alles betaald heeft) en dat u alles met vertrouwen tegemoet ziet. Om €220,00 zo maar weg te gooien is immers totaal onnodig?

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 14, 2022 om 18:52
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Deze verkoper handelt mogelijk met de wetgeving m.b.t on-line aankopen en het kunnen retourneren. Bij on-line bestellen en ontvangen moet m.i. retourneren ook mogelijk zijn zonder dat u het zelf komt brengen. Een probleem is dan wel dat u dan wel zelf het retourneren zou moeten regelen en dat niet gratis behoeft te zijn.

Echter, men geeft al toe dat er een fout is gemaakt en dat brengt mij in de context van het al gegeven antwoord (@JULIOMARINER)op de mening dat hier dan toch sprake is van een wanprestatie. Het is een fout van de verkoper waardoor u schade leidt en dan is er ';eén ultime manier en dat is dit als voorbeeld benutten en aangetekend verzenden: (kost u dan €9,40 maar vorder dat ook terug : https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  en zie voor achtergrond info o.a. dit https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  Herhaald, een fout van de verkoper en daarmee: wanprestatie waardoor u schade leidt.

U kunt dus vorderen dat men op grond daarvan de tafel of omruilt door de wel bestelde of uw geld terug.

Goosterw
door Goosterw Jan 14, 2022 om 18:59
Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat was inderdaad mijn laatste optie. Spijtig genoeg moet ik er nu nog gebruik van gaan maken. Hoewel ik gehoopt had dit op een menselijkere manier op te lossen.

Bedankt allen !

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 14, 2022 om 19:02
16885 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt hier ook nog nadere 'ruchtbaarheid'aan geven om dit te melden bij de gratis service van de Consumentenbond (waar men de vraag ook openbaar maakt en ook bij de verkoper navraag doet, dat wil niet zeggen dat de Consumentenbond  ook juridisch acteert, dan moet men lid zijn) https://www.klachtenkompas.nl/ en ookk dit kan zinnig zijn: Melden bij ConsuWijzer loont | ACM.nl

panter22
door panter22 - Jan 14, 2022 om 20:13
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een beroep gedaan op het herroepingsrecht, schrijf je.
Dat was niet verstandig. Daarmee ga jij de koop annuleren. Mogelijk moet jij dan voor het vervoer zorgen en bij meubels komt het ook voor dat je niet al je geld terug krijgt. Kijk in de voorwaarden.
Je hebt niet gekregen wat je besteld hebt en de verkoper moest er voor zorgen dat je de goede tafel krijgt. Is de ovalen tafel niet leverbaar, dan moet je de koop ontbinden. Dan moet de verkoper zorgen dat de tafel opgehaald wordt en jij je geld terug krijgt.

panter22
door panter22 - Jan 15, 2022 om 08:12
6599 Antwoorden / Vragen

Als je de tafel bij het grof vuil neer wilt zetten, dan zet je je eigen nieuwe tafel bij het grofvuil en niet die van de webshop.
De verkoper is niet verplicht de tafel om te ruilen.
Je hebt de verkeerde tafel gekregen. De tafel moet door de verkoper worden opgehaald en je krijgt je geld terug.
Daarna kun je de goede tafel bestellen.
Wil je de tafel wel omruilen, dan biedt de verkoper je de mogelijkheid om in de loods de tafel om te ruilen.
Dit wil je niet omdat je geen vervoer hebt.
Dat is alles.
Maar nu ga je het jezelf moeilijk maken door een beroep te doen op het herroepings recht. Zie mijnvorige bericht.

1paul
door 1paul - Jan 15, 2022 om 08:47
3173 Antwoorden / 0 Vragen

de wet is in deze vrij simpel, zij hebben een fout gemaakt en aldus moeten zij deze op hun eiogen kosten herstellen, zij moeten dus de tafel op hun kosten omruilen....