Retourzending niet ontvangen door webshop
Bestelling retour gestuurd naar webshop, volgens klantenservice van PostNL een dag later afgevelerd. Webshop geeft nu aan dat het pakket niet is aangekomen. Wat zijn hierin mijn rechten?
Topantwoord
Jij kunt aan PostNL vragen om een onderzoek te doen waar het pakket gebleven is. Jij hebt een ovl met PostNL afgesloten op het moment dat jij hen inschakelde toen je de bestelling retour gezonden hebt.
Ik neem aan dat je van PostNL een t&t-code gehad hebt. Kijk even op de site van PostNL naar de status...
Wat ook een mogelijkheid is, is dat de webshop achterloopt met het verwerken van de retourzendingen. Dat kun, heel vaak maar vaak ook niet, op je persoonlijke pagina bij de webshop zien.
Topantwoord
Helaas maar waar bent u zelf verantwoordelijk voorb het verzenden en ook ontvangen van hetgeen u retorzond bij de geadresseerde. Het is dus aan u om te bewijzen dat u het pakket heeft afgeleverd. Als u beschikt over een afleverbon die u bij het postagentschap kreeg zou dat afdoende moeten zijn en en dan ook de melding van PostNl. Zo dat het zo is is het een kwestie van de webshop schriftelijk daarop aanspreken. Heeft de webshop een keurmerk met klachtregeling, dat is dat te benutten en zie eventueel ook Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl
- Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/ (De laatste indien het een webshop geldt die niet in Nederland maar wel in de EU is gevestigd. Indien de retourzending veel waarde hgeeft is het aan te bevelen om dat dan toch verzekerd te doen en/of aangetekend.Dus simpel gezegd is een schriftelijk bewijs van PostNL dat het afgeleverd is en het verzendbewijs voldoende?
Zoals ik al aangaf zou dat afdoende moeten zijn en zal de webwinkel een probleem hebben om te bewijzen dat het niet is ontvangen. Ergo: de webshop aansprakelijk stellen resp. ingerekeen is dit te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-aansprakelijk-stellen-onrechtmatige-daad/ of https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ Achtergrond info: https://www.wetrecht.nl/aansprakelijkheid/ of https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en dat m..b.t. het aspect niet nakomen wettelijke retourzendregeling gelet op het bewijsmatyeriaal dat u heeft.
Topantwoord
Hallo Merelvank ,
Mijn product is kwijtgeraakt tijdens de retourzending. Wie is er aansprakelijk?
De verzender is in principe verantwoordelijk. Bij de verzending naar de consument toe is dat de verkoper, maar bij een retourzending is dat dus de consument zelf. Mocht het product kwijtraken tijdens de retournering, dan is de klant dus aansprakelijk. Alleen wanneer je een product aangetekend verzendt, draag je de verantwoordelijkheid over aan het vervoersbedrijf en ben je niet langer aansprakelijk voor verlies of diefstal.
Dat is de webshop er nogmaals met klem op wijzen dat het volgens PostNL afgeleverd is maar als ze daar niet gevoelig voor zijn bent u uitgepraat. Dan kunt u nog steeds een procedure starten, verschillende bronnen spreken elkaar tegen over wie nu verantwoordelijk is, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit, met de grote kans dit te verliezen, loont.
Als het pakket met een retourlabel van/via de verkoper en dus voor rekening van de verkoper is verzonden, is de verkoper ook voor de retourzending aansprakelijk. Heeft de koper zelf porto betaald is de koper verantwoordelijk.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer