Me
door MerelvanK Aug 8, 2022 om 16:50
Winkels & webshops

Retourzending niet ontvangen door webshop

Bestelling retour gestuurd naar webshop, volgens klantenservice van PostNL een dag later afgevelerd. Webshop geeft nu aan dat het pakket niet is aangekomen. Wat zijn hierin mijn rechten?

1313 5 Rapporteer

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - Aug 8, 2022 om 17:00
870 Antwoorden / 3 Vragen

Jij kunt aan PostNL vragen om een onderzoek te doen waar het pakket gebleven is. Jij hebt een ovl met PostNL afgesloten op het moment dat jij hen inschakelde toen je de bestelling retour gezonden hebt.
Ik neem aan dat je van PostNL een t&t-code gehad hebt. Kijk even op de site van PostNL naar de status...

Wat ook een mogelijkheid is, is dat de webshop achterloopt met het verwerken van de retourzendingen. Dat kun, heel vaak maar vaak ook niet, op je persoonlijke pagina bij de webshop zien.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 8, 2022 om 17:01
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas maar waar bent u zelf verantwoordelijk voorb het verzenden en ook ontvangen van hetgeen u retorzond bij de geadresseerde. Het is dus aan u om te bewijzen dat u het pakket heeft afgeleverd. Als u beschikt over een afleverbon die u bij het postagentschap kreeg zou dat afdoende moeten zijn en en dan ook de melding van PostNl. Zo dat het zo is is het een kwestie van de webshop schriftelijk daarop aanspreken. Heeft de webshop een keurmerk met klachtregeling, dat is dat te benutten en zie eventueel ook Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

- Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/ (De laatste indien het een webshop geldt die niet in Nederland maar wel in de EU is gevestigd. Indien de retourzending veel waarde hgeeft is het aan te bevelen om dat dan toch verzekerd te doen en/of aangetekend.

Me
door MerelvanK Aug 8, 2022 om 17:07
Antwoorden / 1 Vragen

Dus simpel gezegd is een schriftelijk bewijs van PostNL dat het afgeleverd is en het verzendbewijs voldoende?

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 8, 2022 om 17:16
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals ik al aangaf zou dat afdoende moeten zijn en zal de webwinkel een probleem hebben om te bewijzen dat het niet is ontvangen. Ergo: de webshop aansprakelijk stellen resp. ingerekeen is dit te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-aansprakelijk-stellen-onrechtmatige-daad/  of https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  Achtergrond info: https://www.wetrecht.nl/aansprakelijkheid/ of https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/   en dat  m..b.t. het aspect niet nakomen wettelijke retourzendregeling gelet op het bewijsmatyeriaal dat u heeft.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Aug 8, 2022 om 17:10
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Merelvank ,

Mijn product is kwijtgeraakt tijdens de retourzending. Wie is er aansprakelijk?

De verzender is in principe verantwoordelijk. Bij de verzending naar de consument toe is dat de verkoper, maar bij een retourzending is dat dus de consument zelf. Mocht het product kwijtraken tijdens de retournering, dan is de klant dus aansprakelijk. Alleen wanneer je een product aangetekend verzendt, draag je de verantwoordelijkheid over aan het vervoersbedrijf en ben je niet langer aansprakelijk voor verlies of diefstal.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 8, 2022 om 17:44
2119 Antwoorden / Vragen

Dat is de webshop er nogmaals met klem op wijzen dat het volgens PostNL afgeleverd is maar als ze daar niet gevoelig voor zijn bent u uitgepraat. Dan kunt u nog steeds een procedure starten, verschillende bronnen spreken elkaar tegen over wie nu verantwoordelijk is, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit, met de grote kans dit te verliezen, loont.

mahadma
door mahadma - Aug 8, 2022 om 18:38
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Als het pakket met een retourlabel van/via de verkoper en dus voor rekening van de verkoper is verzonden, is de verkoper ook voor de retourzending aansprakelijk. Heeft de koper zelf porto betaald is de koper verantwoordelijk.