wilna en leo
door wilna en leo Dec 21, 2011 om 21:55
Winkels & webshops

Rood/Witte merk Cola en Up drank van C1000 bevatten Aspartaam als zoetmiddel!

Het Rood/Witte merk Cola en Updrank bevatten Aspartaam als zoetmiddel!
Het staat echter níet aangemerkt als light drank, zodat je er op ge-attendeert bent!
Voor mensen met een voedselallergie voor kunstmatige zoetstoffen ís dit heel vervelend zeker als de allergische reactie zich uit in, op epileptische gelijkende aanvallen! Vreemd genoeg en gelukkig voor óns is de cassis wél op normale wijze gezoet!
Ónze vraag is dan ook óf men niet verplicht is om op deze flessen duidelijk te vermelden, dát het hier een light-product betreft? Zodat men gealarmeerd is?

Verder over de goedkope limonade-siropen bij nagenoeg álle supers ..., dezen zijn óók allen gezoet met de kunstmatige aspartaam. Óók híer missen wij de aanduiding dat het een light product betreft!

De net iets duurdere merken zijn wél normaal gezoet!

Een allergische reactie kan tot de dood leiden en wij vinden deze handelingswijze, dan óók not dône!
Wát vindt u hiervan?

1847 41 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Dec 21, 2011 om 21:59
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Dit onderwerp is hier al vaker aan de orde geweest. Toets hier rechtsboven in het zoekveld Aspartaam in en en je zult zien dat het wel meevalt.

Zwemmer

loreleigil
door loreleigil - Dec 21, 2011 om 22:25
678 Antwoorden / 3 Vragen

Als het bij de ingrediënten staat, zie ik het probleem niet. Als je een allergie of intolerantie voor een bepaalde voedingsstof hebt, moet je goed opletten wat je eet en drinkt. En moet je dus etiketten lezen.

ti
door timfelix - Dec 21, 2011 om 22:32
270 Antwoorden / 13 Vragen

Maakt de zoetstof aspartaam iets gelijk een light product? Nee. Er zijn ook genoeg allergieën voor allerlei producten, als ze voor elk ingrediënt een waarschuwing plaatsen is die waarschuwing ook niet meer nodig, dan kan je beter op de ingrediëntenlijst kijken.

Dus niet zo muggenziften en gewoon tussen de ingrediënten kijken, dat moet ik ook.

wilna en leo
door wilna en leo - Dec 21, 2011 om 23:29
27 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij is wettelijk bepaald dat als het om light producten gaat ..., dít er wel degelijk duidelijk op vermeld moet staan, dat het zo ís! Al wás het maar onder de vermelding suikervrij!

Aspartaam is een nepsuiker die géén caloriën levert en ís dus een light-product en dus ook alle producten die er mee gezoet zijn!

Wie nooít heftige allergische reactie op voedsel heeft meegemaakt kán dít niet snappen als ik zo jullie reacties lees!
Hier wordt dús niet gemuggenzift!

Bovendien heb je nog steeds een enorm vergrootglas nodig om álle ingrediënten te kunnen lezen!
Terwijl het er duidelijk op hoort te staan!
Dít is bij wet verplicht!

Leve de leveranciers die zich hier niet aan houden!

ti
door timfelix - Dec 21, 2011 om 23:54
270 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb zelf een zware voedsel allergie, zo ook mijn moeder en dat is al verscheidene keren fout gegaan. Ik weet dus wel waar ik over praat.

Overigens mag een light product pas light heten als het 33% minder bevat van bijvoorbeeld suiker, vet of calorieën. Dus dan moet er ook nog een ander niet-light product zijn waarop dat gebaseerd is. Groot misverstand in deze is dat een light-aanduiding verplicht is, dat is het niet. Je hoeft je product geen light-vermelding te geven op het moment dat er aspartaam gebruikt wordt of als er minder vet of calorieën in zitten.

Overigens heeft dit ook weinig met de leveranciers te maken, maar met de producenten. En deze producenten houden zich keurig aan de regels, alles staat op de verpakking.

Als laatste is het niet nodig om je tekst in bold te schrijven om meer aandacht te trekken, het is onnodig schreeuwerig.

wilna en leo
door wilna en leo - Dec 21, 2011 om 23:56
27 Antwoorden / 3 Vragen

Dát Aspartaam, Xylitol en Sorbitol kankerverwekkend zijn en erger dan het roken van een sigaret noemen jullie dus muggenzifterij en dat je er een dodelijke anafylactische shock aan kunt overhouden vinden jullie dus wel meevallen!

@Zwemmer,

Valt wel mee zei jij die reacties! Ach er staat te lezen dat je er kanker van kunt oplopen en dat valt dus wel mee!
Al eens iemand verloren aan kanker hierdoor? Wij wel!

wilna en leo
door wilna en leo - Dec 22, 2011 om 00:02
27 Antwoorden / 3 Vragen

timfelix

In een liter cola zit meer suiker dan die 33% die jij noemt!
In light cola zit 0% calorieën reken maar na!
Ja wéér in bold!

ti
door timfelix - Dec 22, 2011 om 00:07
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=wilna en leo schreef op donderdag 22 dec 2011, 00:02]timfelix

In een liter cola zit meer suiker dan die 33% die jij noemt!
In light cola zit 0% calorieën reken maar na!
Ja wéér in bold!

Die 33% is gebaseerd op een basis niet-light product. Al was cola 99% suiker, dan mag een cola met 50% suiker alsnog light genoemd worden. Maar wat ik dus al zei is dat het niet hóeft. Light is marketing, geen product.

Overigens is aspartaam pas bij enorme hoeveelheden kankerverwekkend en volgens de VWA is er dus geen aanleiding om aspartaam als een hoog risico bestanddeel aan te merken. Daarover is meer te lezen op deze site: http://www.vwa.nl/onderwerpen/wet-en-regelgeving/dossier/warenwetbesluit-zoetstoffen/nieuwsoverzicht/nieuwsbericht/10654/efsa-rapport-over-aspartaam

Overigens vind ik het erg stoer dat je weer in bold schrijft hoor.

pavoordf
door pavoordf - Dec 22, 2011 om 08:38
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=wilna en leo schreef op woensdag 21 dec 2011, 23:56]Ach er staat te lezen dat je er kanker van kunt oplopen en dat valt dus wel mee!
Al eens iemand verloren aan kanker hierdoor? Wij wel!

Wanneer er een aantoonbaar causaal verband heeft bestaan tussen aspartaam en de kanker van jullie verwant / kennis, dan verwacht ik dat hierover gepubliceerd zal zijn. Op dit moment zijn er alleen verdachtmakingen die niet kunnen worden onderbouwd. Wikipedia geeft een redelijk neutraal verhaal over aspartaam waarin zowel de argumenten voor als tegen worden aangehaald.

Wiki artikel over aspartaam

In het Wiki artikel staat o.a. de volgende quotes:
Er is een toename van diverse kankersoorten in ratten bij inname van aspartaam

Volgens prof.dr. Martijn Katan, "er zijn weinig onderdelen van uw voeding zo grondig onderzocht als aspartaam of cyclamaat".[18] Er is dus niets mis met aspartaam.[18] Hij beweert dat de slechte naam van aspartaam heeft te maken met roddelen via het internet

pino123
door pino123 - Dec 22, 2011 om 09:56
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij is wettelijk bepaald dat als het om light producten gaat ..., dít er wel degelijk duidelijk op vermeld moet staan, dat het zo ís! Al wás het maar onder de vermelding suikervrij!

Ik zit mij af te vragen waar je deze wijsheid vandaan haalt. Is een fabrikant verplicht om te vermelden dat het om een light product gaat? Volgens mij niet.

pino123
door pino123 - Dec 22, 2011 om 09:59
2766 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=wilna en leo schreef op woensdag 21 dec 2011, 23:56]Dát Aspartaam, Xylitol en Sorbitol kankerverwekkend zijn en erger dan het roken van een sigaret noemen jullie dus muggenzifterij en dat je er een dodelijke anafylactische shock aan kunt overhouden vinden jullie dus wel meevallen!

@Zwemmer,

Valt wel mee zei jij die reacties! Ach er staat te lezen dat je er kanker van kunt oplopen en dat valt dus wel mee!
Al eens iemand verloren aan kanker hierdoor? Wij wel!

Tjongejonge wat een reactie zeg..... indien echt is bewezen dat deze stoffen kankerverwekkend zijn, zal dit echt niet meer gebruikt worden. Als een op google een zoekopdracht geef in deze trant, krijg ik de voor en tegens, nergens staat onderbouwd of het nu wel of niet zo is.

Verder staat het op het etiket vermeld, dus blijf ik bij de vraag, is het verplicht om een product een light product te noemen indien er op het etiket staat dat er gezoet is met andere zoetmiddelen dan suiker?

cathy1
door cathy1 - Dec 22, 2011 om 10:08
125 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad is Light een marketing term en om te verkomen dat iedereen te pas en te onpas gaat roepen dat iets 'light' is mag het pas light heten als het 33% minder suiker/vet/cal bevat dan het orgineel.
Het moet dus niet.

Dat een allergische reactie vreselijk kan zijn zal ik niet ontkennen, maar zoals gezegd je kan allergisch zijn voor alles en nog wat, dus een waarschuwing voor alle ingrediënten is onmogelijk. Iemand die zo allergisch is dat bij een aanval zijn leven in gevaar komt weet dat hij/zij de etiketten moet lezen.
En ja die moeten duidelijk te lezen zijn, vind je dat dit niet het geval is bij een produkt dan moet je een klacht indienen bij de vwa.

en ja, de ratten in dat onderzoek kregen meer kanker aangezien ze belachelijk grote hoeveelheden van aspartaam binnen kregen. Nu ben ik ook geen voorstander van aspartaam en andere kunstmatige zoetstoffen, maar dergelijke hoeveelheden zal een normaal mens nooit innemen.

loreleigil
door loreleigil - Dec 22, 2011 om 10:16
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=wilna en leo schreef op woensdag 21 dec 2011, 23:29]
Wie nooít heftige allergische reactie op voedsel heeft meegemaakt kán dít niet snappen als ik zo jullie reacties lees!
Hier wordt dús niet gemuggenzift!
Even fijn dingen gaan lopen aannemen is een goed idee. Ik ben een keer bijna dood gegaan aan een anafalactische shock. Met gillende sirene naar het huis, nacht opgenomen geweest en een epi-pen in mijn tas. Acute notenallergie. En dus moet ik elk etiket lezen dat op elk product zit dat ik in mijn handen heb. En dat doe ik, want mijn leven is me redelijk lief. En ja, soms zijn het kleine letters. Maar desnoods neem je een loep mee naar de winkel. Want als je echt een ingrediënt niet verdraagt, moet je wel. Heb je dat er niet voor over? Zijn de gevolgen voor jou! Niet zo miepen en blaten, gewoon lezen. Het staat er namelijk wel op, alleen niet zoals jij het wilt in hoofdletters dikgedrukt op de voorkant in een groter font dan het merk.

tenormin
door tenormin - Dec 22, 2011 om 11:41
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Suiker (of vervangers daarvan) zitten zo goed als overal in, ook brood. Op b.v. een brood van de bakker kun je dat niet lezen, wel die in de supermarkt. Ik zelf heb een pinda en (geloof het of niet) pleister allergie en ja, ik moet inderdaad een loep meenemen want de lettertjes zijn te klein. (Bril helpt dan niet echt). Suikers kun je eenvoudig vermijden door gewoon water te drinken, indien gewenst met toevoeging van verse sapjes. Dan vermijdt je aspartaam en dergelijke. Moet wel zeggen, nadat "mijn pinda allergie" bekend was, hoe veel producten "in aanraking zijn geweest met pinda's en/of noten". En geloof me: ik was zeer ernstig ziek na die eerste keer. 't Is wat lastig met een allergie; maar je leert er best mee leven.

ti
door timfelix - Dec 22, 2011 om 12:48
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 22 dec 2011, 11:41]Suiker (of vervangers daarvan) zitten zo goed als overal in, ook brood. Op b.v. een brood van de bakker kun je dat niet lezen, wel die in de supermarkt. Ik zelf heb een pinda en (geloof het of niet) pleister allergie en ja, ik moet inderdaad een loep meenemen want de lettertjes zijn te klein. (Bril helpt dan niet echt). Suikers kun je eenvoudig vermijden door gewoon water te drinken, indien gewenst met toevoeging van verse sapjes. Dan vermijdt je aspartaam en dergelijke. Moet wel zeggen, nadat "mijn pinda allergie" bekend was, hoe veel producten "in aanraking zijn geweest met pinda's en/of noten". En geloof me: ik was zeer ernstig ziek na die eerste keer. 't Is wat lastig met een allergie; maar je leert er best mee leven.

Pleister allergie is niet zo heel ongebruikelijk hoor, dat heeft meestal te maken met een allergische reactie op latex en dat is een vrij veel voorkomende allergie.

Overigens kun je je ook laten behandelen tegen je allergie. Dat heb ik zelf ook gedaan en dat heeft toch wel goed geholpen. Je allergie gaat er niet van weg, maar het wordt wel een stuk minder heftig als de behandeling aanslaat.

tenormin
door tenormin - Dec 22, 2011 om 13:23
16859 Antwoorden / 108 Vragen

timfelix, dit heeft dan niet met vraag TS te maken, maar die pleisterallergie kwam door Diabetes pas aan het licht. Had ik nooit (toen) van gehoord en zoiets kom je pas achter dat een wondje erger wordt met pleister. En van diabetes kun je (helaas) niet genezen. Mag nu zelfs mijn teennagels niet meer zelf knippen. Nou, als dat het ergste is?

wilna en leo
door wilna en leo - Dec 22, 2011 om 13:34
27 Antwoorden / 3 Vragen

Óók die pinda allergie herkennen wij!
Je keel zwelt op en je kunt letterlijk stikken!
Jij hebt hiervoor een epipen en zult vervolgens naar een arts/ EHBO moeten voor de vervolg-behandeling! Dit moet binnen een minuut of dertig! Héél fijn als je in de middle of no-where zit!

Bij ons resulteert dit in een intolerantie met een dusdanige buikloop dat we er tabletten voor hebben!
Helaas is het zo dat de meeste allergieën in de loop der jaren toenemen! Wij zien die epipen nog wel komen!
Voor óns dus ook géen kerststol, amandelstaaf, óf kerststaaf! Evenmin alles waar marsepein in zit!

Overigens is Wikipedia geen echte enceclopediea!
Deze wordt door lezers samengesteld, c.q. bijgewerkt!
Fabrikanten hebben (wurg)contracten lopen met de kunstsuikers leveanciers welke ze óók fabriceren.

Géén wonder dat ze de bijwerkingen ook zullen ontkennen!

Er is weldegelijk een veiliger alternatief alleen willen de fabrikanten in Nederland hier níet aan!
Ze zitten immers voor jaren aan die aspartaam, xylitol en sorbitol contracten vast!
Hún gewin gaat boven de veiligheid van mensen! Deze zoetstof, Stevia, welke zowel in poedervorm, tabletten en in vloeibare vorm te verkrijgen is en al een aantal jaren erkend is als veiliger vervanger en eneneens 0 calorieën opleverd, wordt in Nederland níet als vervanger gebruikt door hen!
Dít doet men in andere landen al jaren!

In dranken als Taksie en Rivella gebruikt men Lactose (melksuiker) als zoetstof!
Niet handig dus als je een lactose - intolerantie c.q., een lactose allergie hebt!

By the way ... ik wist niet dat mensen ratten waren!
Daar er in ontzettend veel producten verborgen kunstsuikers zitten, zelfs in medicijnen, is er nog een lange weg te gaan!
Wie eet er veel kauwgom? Wie gebruikt er de goedkoopste limonade-siropen voor zijn, c.q. haar kinderen danwel zelf?

Stop je met roken en gebruik je de Nicotinel-kauwgom, of de tabletten? Hoera! Leve de kunstsuikers!

Kijk óók uit voor het middel Bonendro wat tegen Osteoporose gegeven wordt.
Het gaat hierbij niet om de tablet die je éénmaal per week moet slikken, maar wél om de zakjes voor de rest van de week!

Óok met het kopen van de vitamine C preparaten moet je uitkijken in die van de DA met sinaaspelsmaak zit kunstsuiker! Pak dan de andere variant die geheel zonder zoetstoffen is!

Voor het stoppen met roken is alleen de pleistervariant veilig qua vermijden van kunstsuikers, maar helaas niet voor mensen met een pleisterallergie!

Mensen kunnen weldegelijk aan kanker bezwijken door die rottige kankerverwekkende kunstsuikers!
Onze kennis wás géén rat!

ti
door timfelix - Dec 22, 2011 om 13:53
270 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb je al meerdere malen aangegeven dat verschillende onderzoeken uitwijzen dat aspartaam, xylitol en sorbitol niet in dusdanige mate kankerverwekkend zijn dat het een gevaar wordt voor de volksgezondheid.

Verder spring je van de hak op de tak over kanker en allergie, waar gaat het je nu precies om?

Overigens heb ik je ook al een paar keer zien stellen dat aspartaam geen calorieën bevat, maar niets is minder waar. Aspartaam bevat in gelijke hoeveelheden meet calorieën dan suiker, het is alleen 2 tot 300 maal zoeter dan suiker, waardoor minder aspartaam gebruikt hoeft te worden om iets te zoeten.

Kom eerst eens met een onderzoek waarin met zekerheid gesteld wordt dat aspartaam een gevaar is voor de mens. Want nu ben je alleen maar moord en brand aan het roepen zonder onderbouwing.

pavoordf
door pavoordf - Dec 22, 2011 om 14:03
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=wilna en leo schreef op donderdag 22 dec 2011, 13:34]
Overigens is Wikipedia geen echte enceclopediea!
Deze wordt door lezers samengesteld, c.q. bijgewerkt!

Ben ik me volledig van bewust. Elk artikel wat je dus raadpleegt moet je dus inschatten hoe betrouwbaar het is, maar dat geldt voor (veel) meer informatie die tot je komt via internet, zoals op deze kassa site.
Overigens is er onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van de informatie op Wikipedia met de encyclopedia Britannica als referentie. Bij de genomen steekproef was de informatie van Wikipedia net zo (on)betrouwbaar als die van de encyclopedia Britannica.

[quote=wilna en leo schreef op donderdag 22 dec 2011, 13:34]
By the way ... ik wist niet dat mensen ratten waren!

Voor zover ik weet is er nergens aangegeven dat mensen ratten zijn. Ik heb twee quotes van voor een tegenstanders van aspartaam in mijn reactie opgenomen, die van die ratten was de sterkste bij de tegenstanders. Overigens is het niet ongebruikelijk om dit soort proeven op ratten of muizen te doen. Ze reageren in veel opzichten op dezelfde manier op stoffen als mensen en het schijnt nog minder ethisch te zijn om dit soort proeven direct met mensen te doen

[quote=wilna en leo schreef op donderdag 22 dec 2011, 13:34]
Onze kennis wás géén rat!

Is er iemand die dat ook maar gesuggereerd heeft. Vraag die ik jullie stelde was, is er een causaal (oorzakelijk) verband aangetoond tussen het nuttigen van voedsel gezoet met aspartaam en de kanker bij jullie kennis?
Ik neem aan van niet. Op de eerste plaats geef je dat niet aan op mijn vraag en dat zou de verwachtte reactie zijn wanneer het wel zo was. Verder is het zo dat zelfs wanneer algemeen geaccepteerd zou zijn dat aspartaam kanker veroorzaakt, je in een individueel geval moeilijk kan aangeven of aspartaam ook daadwerkelijk de oorzaak van de kanker is. Die kan namelijk ook door andere oorzaken ontstaan zijn. In dit geval is het nog twijfelachtiger, omdat het niet algemeen geaccepteerd is dat, in tegenstelling tot bijvoorbeeld roken, aspartaam kanker veroorzaakt.

loreleigil
door loreleigil - Dec 22, 2011 om 15:10
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=wilna en leo schreef op donderdag 22 dec 2011, 13:34]Óók die pinda allergie herkennen wij!
(....)
Onze kennis wás géén rat!
Wat heeft dit alles met de cola van de C1000? Helemaal niets. Fijn dat u advies komt geven over allergieën, maar met het originele bericht heeft het niets te maken.

wilna en leo
door wilna en leo - Dec 22, 2011 om 16:39
27 Antwoorden / 3 Vragen

@loreleigil

Lezen en begrijpend lezen zijn factoren die niet iedereen kent!

In de reacties op het artikel over de rood/witte cola en de rood/witte up, van de C1000, wordt gesugereert dat de kanker door aspartaam alleen aangetoond is bij ratten!

Dít is echter geheel onjuist! Hét ís wel degelijk aangetoond bij mensen!
Dít geldt óók voor de allergische reactie's op aspartaam en de andere kunstsuikers xylitol en sorbitol!
Deze suikers worden onder allerlei namen verkocht en je moet dus goed kijken wat je koopt!

Wij hebben de informatie overigens van medische sites die géén binding hebben met de grootmachten van deze dranken en voedselpoducten en zij zijn dus onafhankelijk en geven eerlijkere informatie!
Op Wikipedia staat vaak veel onvolledige informatie! Lezers kunnen dít zelf aanmaken en aanpassen naar hún eigen hand!

De grootmachten, fabrikanten en producenten, dús ook de leveranciers ontkennen dít alleen maar uit eigen gewin!

Waarom hebben landen zoals Frankrijk het anders al wél vervangen? Zij hebben de slimmere weg gekozen en kiezen voor de veiligheid voor hun klanten!

Wij hakketakken niet, maar geven de schadelijke gevolgen van deze kunst-suikers aan!

Naast de allergische reactie's van deze kunstsuikers zijn ze wel degelijk kankerverwekkend!

De andere zoetstof stevia, wél veilig, kún je zelfs zelf kweken en na het drogen is het al gebruiks-klaar!

Dat andere mensen met de andere allergenen komen, is een logisch gevolg van dit topic! Daar het vergelijkbare reacties op kan leveren!

Bovendien loreleigil, pluk jij gedeeltes uit de gehele context en ontkracht jij het gehele artikel en zo ook het item waar het overgaat!

ti
door timfelix - Dec 22, 2011 om 17:39
270 Antwoorden / 13 Vragen

Nogmaals, geef eens een bron aan waarin aangetoond wordt dat aspartaam oorzaak is geweest van kanker. Ik kwam met een stuk van de VWA, die is niet gelieerd aan producenten, leveranciers of wie dan ook.

Verder zou je eens moeten kijken naar de bronvermeldingen op de pagina over aspartaam op Wikipedia, dat zijn vertrouwde sites die aangeven dat aspartaam bij normale consumptie NIET kankerverwekkend is. Tenminste, ik vind een Prof. Dr. toch wel een vrij betrouwbare bron.

Totdat er hier met bronnen over de brug gekomen wordt beschouw ik uw reacties dus ook als totaal ongefundeerd en nutteloos.

marjon1
door marjon1 - Dec 22, 2011 om 20:42
284 Antwoorden / 3 Vragen

Aspartaamof ( E951) zit in zoveel producten. Zelfs in veel snoep en taart en in kauwgom en tandpasta.
Dus er is maar een oplossing en die is hier al heel veel gegeven. Ingredienten lezen.
Overigens staat er op internet ook een lijst met klachten die kunnen voortkomen uit het gebruik van en als je die leest dan zou je er zowat bang van worden en het beter vermijden.

tenormin
door tenormin - Dec 22, 2011 om 21:16
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=marjon1 schreef op donderdag 22 dec 2011, 20:42]Aspartaamof ( E951) zit in zoveel producten. Zelfs in veel snoep en taart en in kauwgom en tandpasta.
Dus er is maar een oplossing en die is hier al heel veel gegeven. Ingredienten lezen.
Overigens staat er op internet ook een lijst met klachten die kunnen voortkomen uit het gebruik van en als je die leest dan zou je er zowat bang van worden en het beter vermijden.

Ik moet nogal veel medicijnen slikken en als ik alle bijsluiters lees denk ik wel eens (hart-en diabetes patiënte/en nog veel meer): ik neem niks meer in. Maar ja, dat is kiezen uit 2 kwaden, dus slik ik braaf. Dus net als in heel veel voeding wat er allemaal toegevoegd wordt om het langer houdbaar te maken of lekkerder.

loreleigil
door loreleigil - Dec 23, 2011 om 15:49
678 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Wilna en Leo, snapt u wel wat dit symbooltje ------> (...) betekent? (...) betekent dat er tekst is weggehaald om bijvoorbeeld ruimte te besparen. Ik bedoelde dus uw hele post en niet alleen die twee zinnen, maar quotte niet alles, om ruimte te besparen. Daarom stond (...) er ook tussen. Ik bedoelde dus letterlijk dat uw hele post geen spat meer met het originele onderwerp te maken heeft, want dat ging over de cola en 7up van de C1000. In de door mij aangehaalde post ging u tekeer over pinda's, Wikipedia, osteoporose, vitamine C, lactose, Nicotinell en en pleisterallergie. Dat u uiterst gefrustreerd en verdrietig bent over het overlijden van uw kennis is duidelijk (en logisch) en ik condoleer u daar ook oprecht mee en wens u en zijn familie sterkte. Maar uw onsamenhangende bijdragen hier die toch echt bol staan van vermoedens en aannames zijn erg warrig (niet op zijn minst door alle uitroeptekens) en door het feit dat u anderen blijkbaar simpelweg niet begrijpt.

zwemmer
door zwemmer - Dec 23, 2011 om 19:00
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Je moet er wel een aantal kilo's van binnen krijgen wil de kans lopen dat je eraan bezwijkt. Beetje overdreven allemaal.

Zwemmer

eric stam
door eric stam - Dec 23, 2011 om 19:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

mijn vraag is eigenlijk,,,,,,,waarom zijn de aspartaan of sacharine vrije prudukten niet meer te verkrijgen zoals dr pepper en london tonic of bitterlemon, maw je word dus verplicht om een ander merk te nemen

ti
door timfelix - Dec 23, 2011 om 19:59
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=eric stam schreef op vrijdag 23 dec 2011, 19:52]mijn vraag is eigenlijk,,,,,,,waarom zijn de aspartaan of sacharine vrije prudukten niet meer te verkrijgen zoals dr pepper en london tonic of bitterlemon, maw je word dus verplicht om een ander merk te nemen

Waarschijnlijk is het makkelijker of winstgevender voor de producent om aspartaam te gebruiken. Ook wordt in Amerika nog heel weinig echte suiker gebruikt, echte suiker wordt daar gedemoniseerd door allerlei gezondheidscampagnes en dergelijke. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat Dr. Pepper alleen nog met kunstmatige suiker gezoet wordt.

jo
door johannes 59 - Dec 24, 2011 om 00:31
21 Antwoorden / 0 Vragen

de VWA houd al jaren de producent van aspertaam de hand boven het hoofd, er loopt een groot europees onderzoek naar de risico's van aspartaam, in enkele europese landen mag aspartaam al niet meer gebruikt worden, in Nederland nog wel, er gaan vele euro's in om om het goed te breien.

ti
door timfelix - Dec 24, 2011 om 03:01
270 Antwoorden / 13 Vragen

Bron?

ga
door galop0028 - Dec 24, 2011 om 15:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allemaal,
Suiker is een product van multinationals.
Zoetjes pharmacy wereld.

Stevia het enige echte zoetje is natuurlijk, onschadelijk maar door europa buiten de deur gehouden door boven genoemde.

Daar wringt het het meest.

Dus mensen dat is de cloe, denk na over wat je eet.

Suiker vrij het moeilijkste te vinden.

Drink water uit de kraan met stevia en je suikerlust gaat over en gezond ook nog.

sweety

wilna en leo
door wilna en leo - Dec 28, 2011 om 19:31
27 Antwoorden / 3 Vragen

Aspartaam, sucralose, cyclamaten, zoetjes, lightdrinks, gevaarlijk? Dit moet u weten!

Op weg naar een gezondheidsramp? Door rapporten stort de productie van aspartaam in!
Dit artikel draagt bij tot de ommekeer omtrent aspartaam en verwante zoetstoffen. Consumenten moeten zich er van bewust worden dat hun gezondheid met aspartaam en sucralose in lightproducten op het spel wordt gezet. Ook het Voedingscentrum, de regering, diëtisten/diëtistes die de gevaren niet zien of willen weten moeten nu stelling nemen tegen aspartaam.

Bron Jan Kraak

--------------------------------------------------------------------------------

Aspartaam wordt al zeer lang gebruikt. Sindsdien is er een toename van allerlei kwalen. Het zit in frisdrank, lightproducten, frisdrank light en in zoetjes. Ook worden cyclamaten, sorbitol en cucralose gebruikt. Sucralose onder de merknaam Splenda is nog erger dan aspartaam en cyclamaat. De eerste fabrikant van aspartaam was Nutra Sweet.

Vooral kinderen die meer frisdrank en snoep krijgen dan ooit, worden getekend voor hun leven. Er is sprake van een groeiend aantal psychische stoornissen bij kinderen. ADHD is er één van. Maar steeds meer jongeren vertonen verward gedrag. De afgelopen 20 jaar is de geestelijke gezondheid sterk achteruit gegaan. De afgelopen jaren zijn de voedingsproducten die op de markt zijn gekomen niet in kracht vooruit gegaan. De dieetcultus is er debet aan. Maar de grote boosdoener zijn ook de kunstmatige zoetstoffen, zoals aspartaam. Deze zoetstoffen werken carcinogeen, dat wil zeggen zij bevorderen het ontstaan en de groei van kanker door verandering in het cel genoom.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aspartaam wordt in verschillende onderzoeken een welbekend zenuwgif genoemd. Zoetstoffen in dieetproducten mag je nooit lang gebruiken. Sorbitol (o.a. om Bional -producten) is een voorbeeld. En natuurlijk sacharine. Het brengt onder anderen de darmen in de war. Het staat netjes op de verpakking. Maar er zijn nog meer zoetstoffen, zoals aspartaam (NutraSweet en Equal), cyclamaten, Sucralose, Splenda, Acesulflaam K (Sunette). Het is populair bij fabrikanten die het in hun voornamelijk lightproducten, light softdrinks, dieetproducten en zogenaamde suikervrije producten, doen. Er staat geen waarschuwing bij. Al die producten verstoren functies in je lichaam.

Aspartaam en sucralose gaat rechtstreeks naar de hersenen. Bional heeft mij geschreven dat er inderdaad sorbitol in hun capsules zitten. Bional is bereid een naar betere en gezonde vervanger te zoeken en te gebruiken. (zie helemaal onderaan de pagina voor hun reactie) De overheid, de politiek en gezondheidsinstellingen moeten oplettender zijn en EISEN dat in ieder geval op de verpakking komt te staan wat de bijwerkingen zijn. Eigenlijk moet er een bijsluiter bij, net als bij medicijnen, want het is een lange lijst, zo is inmiddels onderzocht en kun je op links die in dit artikel staan ook zien. Sucralose kan de gezondheid ernstig schaden. Of aspartaam brengt u en uw kinderen ernstige schade toe. Teksten zoals die op tabakswaren staan.

Geen vet Geen suiker propaganda een gevaarlijke ontwikkeling Door aspartaam krijg je giftige stoffen binnen. Een kleine opsomming. Methylalcohol, formaldehyde, phenylalanine o.a. slecht voor de foetus en ontwikkeling van het kind), neuro toxine, diketopiperazine en nog enkele toxische stoffen. De gevolgen zijn: verwardheid in gedrag, psychische problemen, vergeetachtigheid, foetale beschadiging, vermindering van het immuunsysteem, inkrimping van de thymus, lymfeproblemen, buikpijn, hoofdpijn, keelklachten, slikproblemen, hoge bloeddruk, winderigheid, artritis, gewrichtspijn, niet goed kunnen concentreren, ademproblemen, Parkinsonachtige klachten, gevoeligheid voor infecties, gehoor verlies, spierspasmen, vermoeidheid, tremoren, hartkloppingen, doorlopend dorst of honger, multiple chemische over- gevoeligheid, verandering van het cel genoom waardoor het ontstaan van kanker wordt bevorderd.

De kunstmatige zoetstof aspartaam wordt samengesteld uit de chemische stoffen asparaginezuur, mierenzuur. Zodra a spartaam in het lichaam is opgenomen, wordt methanol of methylalcohol, omgezet in mierenzuur en formaline. Formaline is op zich een dodelijk zenuwgif en kankerverwekkend. Oorspronkelijk wordt formaline gebruikt bij het conserveren van dieren en lichamen van mensen, maar ook voor het onschadelijk maken van insecten e.d.

Een groot probleem bij formaline uit aspartaam is dat dit gif wordt opgeslagen in onze organen en vetweefsel en dat het nauwelijks wordt afgebroken. Phenylalanine is een van de essenti?le aminozuren van eiwit en zodra het op zichzelf staand wordt toegepast, werkt het ook als zenuwgif. Bij mensen met de stofwisselingsziekte PKU (phenylketonurie) kan de stof phenylalanine leiden tot geestelijke stoornissen.

--------------------------------------------------------------------------------

Food and Drugs Administration verklaart Stevia als gevaarlijk

Aspartaam in frisdrank, bijvoorbeeld, heeft een toegestane dagelijkse hoeveelheid van 40 milligram per kilo lichaamsgewicht, dus dat zou gemiddeld betekenen dat je wel 5 tot 8 liter naar binnen mag werken. Een
norm is een gemanipuleerde norm om je gerust te stellen dat je altijd onder de norm zit.
Maarrrr...aspartaam zit al in zoveel producten dat het niet bij enkele blikjes cola light blijft, maar dat je via andere producten nog meer binnen krijgt.
Cyclamaat is ook een omstreden zoetstof, in Amerika verboden, maar hier nog steeds toegestaan. Kijk dus uit, kijk op de verpakking.

Bij kinderen wordt de algemene dagelijkse hoeveel (adh) dat zogenaamd is toegestaan al gauw overschreden.

Aspartaam is een gevaarlijk goedje. NutraSweet is de grote leverancier van aspartame. Aspartaam wordt al heel lang gebruikt maar wordt nu in vrijwel elk product gestopt dat dan ook nog het predikaat gezond krijgt.

En dat mag allemaal. Een andere natuurlijke zoetstof van de Steviaplant mag niet. (althans tot april 2010) Het mocht alleen verkocht worden als een product voor huidverzorging. De verwerking in voedingsproducten, in dranken en supplementen mocht niet. De sinistere macht die dat voorelkaar krijgt is groot, zo groot dat de overheid die macht ook nog helpt om de ongezondheid te verergeren.
Naast aspartaam wordt ook Sucralose of Splenda op grote schaal gebruikt. Ook ongezond om te gebruiken. Ook kun je de lijst met producten zien waarin het allemaal zit. Zet je maar schrap.

Stevia heeft gezondheidsbevorderden eigenschappen.

Stevia was verboden tot april 210, terwijl dit plantje eeuwenlang is gebruikt en niemand er schade van heeft ondervonden.
De macht van concerns is zo groot dat het op de verboden lijst is gekomen en regeringen trappen er in.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het tot april 2010 verboden suikervervanger stevia is wondermiddel

Verboden suikervervanger stevia is wondermiddel
Overdadig gebruik van suiker wordt in verband gebracht met beschavingsziekten als obesitas en diabetes van het type 2. De natuurlijke zoetstof stevioside uit de steviaplant is in theorie een suikervervangend wondermiddel. De Europese Commissie laat stevia echter niet toe als voedingsmiddel of voedingssupplement. Het zou mogelijk toxisch zijn en impotentie veroorzaken.
Bron: Medinews

--------------------------------------------------------------------------------
'Niets van', zegt de Leuvense professor Jan Geuns. 'Stevia wordt doelbewust van de markt gehouden.'Professor Jan Geuns leidt het lab voor Functionele Biologie aan de KULeuven. Geuns is een fervent voorstander en veelgebruiker van stevioside, zoveel is duidelijk. Hij trakteert ons op een kopje koffie met stevia als we hem in zijn lab ontmoeten. We aanvaarden aarzelend - stevioside is niet legaal te verkrijgen in België - en merken op dat het niet echt hetzelfde smaakt als suiker. Waarop Geuns gedreven van wal steekt.

'Wat er nu in je koffie zit, is stevioside', zegt hij. 'Het smaakt inderdaad niet volledig als suiker. Maar in Brazilië en de Verenigde Staten is een samenstelling van stevioside en het afgeleide rebaudioside te koop. De smaak daarvan benadert die van suiker veel dichter. Tests in Duitsland tonen aan dat de meeste proefpersonen nagerechten met suiker niet kunnen onderscheiden van nagerechten met een stevioside-rebaudioside mengsel.'

Verschil
________________
'Stevia zit in de blaadjes van de steviaplant', legt Geuns uit. 'Naargelang de plantensoort en de kweekomstandigheden kan het gehalte aan rebaudioside veranderen. Hoe meer rebaudioside, hoe meer het als suiker smaakt. Maar ook stevioside went: ik gebruik het al jaren en ik merk het verschil niet meer.'
In Brazilië, Zuid-Korea, Maleisië en Japan worden de blaadjes van de steviaplant, stevioside en de geraffineerde extracten al jaren gebruikt als caloriearme zoetstof. In de Verenigde Staten mogen steviablaadjes in poedervorm en geraffineerde extracten van de bladeren sinds 1995 als voedingssupplement gebruikt worden. Maar waarom hebben we nood aan een nieuwe suikervervanger' Aspartaam is al lang op de markt, en zit in een hele resem light-producten. Vele mensen lopen met een doosje aspartaamtabletjes rond om hun koffie te zoeten, en vinden dat blijkbaar voldoende als suikervervanger.

'In vergelijking met suiker heeft stevia bijna geen negatieve eigenschappen', stelt Geuns. 'De voordelen van stevioside als voedingssupplement ter vervanging van suiker zijn groot. Het is stabiel, wat wil zeggen dat de chemische structuur ook bij hoge temperaturen niet verandert. Suiker doet dat wel: het karameliseert als je het bakt en dat maakt verschillende kankerverwekkende stoffen aan. Karamelisatie is een veelgebruikt proces in de voedingsindustrie, maar over de gevolgen zwijgt men als de dood.'

'Andere grote voordelen van stevia zijn dat het geen of zeer weinig calorieën bevat en niet slecht is voor de tanden', gaat Geuns verder. 'Dat je stevia kan gebruiken voor diabetespatiënten en mensen met obesitas opent bovendien mooie perspectieven. Hoge concentraties van stevioside (tot een halve gram driemaal per dag) verlagen de bloeddruk van patiënten met hypertensie. De concentraties aan vetten en glucose in proefpersonen vertonen geen significante wijziging bij inname van stevioside. Bovendien heeft stevioside enkele veelbelovende eigenschappen die nuttig kunnen zijn in de behandeling van diabetes van het type 2. Onlangs werd aangetoond dat de orale inname van stevioside een duidelijke afname van de glycemische respons - de afscheiding van insuline - bij een testmaaltijd geeft.'

'Van stevioside zijn geen nevenwerkingen bekend', besluit Geuns. 'Ik wil geen kwaad spreken van aspartaam, maar het smaakt niet echt als suiker. Er zijn ook veel neveneffecten beschreven bij gebruik van hoge dosissen, en de consument kan dat natuurlijk moeilijk narekenen. Als je op een warme dag een aantal light-frisdranken drinkt en ook nog light-gerechten eet, overschrijdt je misschien zonder het te weten de toegelaten drempel. Van stevioside moet je al enorme hoeveelheden gebruiken voor het toxisch wordt. Ook reageren sommige types diabetici slecht op aspartaam. Met stevia doet dat probleem zich niet voor'.

Als je alle toegevoegde suikers in de gemiddelde voeding optelt, komen we in België aan 131 gram toegevoegde suiker per dag per inwoner. Ter vergelijking: we eten bijvoorbeeld maar gemiddeld 109 gram vlees per dag.

______________________________________________________________________

aarom is er nog steeds geen verbod op aspartaam en smaakversterkers?
Hoe komt het dat onze medische wetenschap nauwelijks van de gevaren van aspartaam en smaakversterkers op de hoogt schijnt te zijn? Als je naar de dokter gaat en hem vraagt of het mogelijk is dat aspartaam en smaakversterkers de oorzaak van je klachten kunnen zijn, dan denkt hij van niet en stuurt je door naar het ziekenhuis. Hij heeft het te druk en schrijft zelf geregeld medicijnen voor met aspartaam, zelfs aan pas geboren baby's. Terwijl er een wettelijk verbod is op het geven van smaakversterkers aan baby's i.v.m. het ontstaan van hersenoedeem!

Misschien vindt de neuroloog van het ziekenhuis de vraag maar raar, geeft een ontwijkend antwoord en weet mogelijk zelfs helemaal niet van het bestaan van deze stoffen af.

Sommige mensen stellen het grootste vertrouwen in de artsenstand en vinden al de opwinding rond het onderwerp aspartaam maar onzin. Iedereen kan tenslotte, als hij dat wil, informatie via het internet verspreiden. Moeten we dat dan allemaal maar geloven?

Wat we moeten doen is te proberen een antwoord op bovenstaande vraag te vinden.
Waarom is er bijna geen reguliere arts of specialist te vinden die over de gevaren van aspartaam en smaakversterkers wenst te praten?

Heerst er onder artsen, specialisten en zelfs onder wetenschappers een soort weloverwogen onwetendheid? Brieven gestuurd aan deze wetenschappers met informatie over de problemen die kunnen ontstaan bij het gebruik van genoemde stoffen, worden steevast beantwoord met bewoordingen als: "Dat is niet mijn gebied, daar weet ik te weinig van af." Op sommige brieven wordt zelfs nooit antwoord gegeven. Wil men zich er bewust niet mee inlaten?

Hoe zou dat komen?
De PR industrie heeft miljoenen geïnvesteerd om de zoetstof aspartaam op de markt te krijgen. De consument werd bestookt met de voordelen van de "gezonde" zoetstof zoals 'Moeder Natuur' dat zou hebben bedoeld.

De FDA keurde, om wat voor verborgen redenen dan ook na het eerst verboden te hebben, de zoetstof goed voor gebruik in alle voedingsmiddelen. Alle landen waar aspartaam daarna werd geïntroduceerd hebben gewoon automatisch aangenomen dat de zoetstof veilig zou zijn in het gebruik. De Europesche Unie heeft in die tijd ontzettend gelobbied om de zoetstof in Europa goedgekeurd te krijgen.

Onze Overheid verklaart stellig dat er voor de volksgezondheid niets te vrezen is!!! De tekst van de brief die de minister van Volksgezondheid verstuurde wordt zelfs door de fabrikant van aspartaam en smaakversterkers, Ajinomoto, als promotie materiaal gebruikt op hun website!

De voedingsindustrie heeft de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) geïnfiltreerd, net zoals de tabaksindustrie dat deed. En vervolgens slaagden zij er in overdreven invloed uit te oefenen op de politiek die bedoeld was om de publieke gezondheid te waarborgen door de hoeveelheid vet, suiker en zout die we gebruiken te verminderen, volgens een vertrouwelijk rapport dat in handen kwam van "The Guardian".

De EU heeft vervolgens de zoetstof aspartaam vereerd met een positief rapport. Wanneer dat rapport aan een nader onderzoek wordt onderworpen blijkt dat bijna alleen maar gebruik is gemaakt van onderzoeken door aan de industrie gelieerde wetenschappers. Wetenschappelijk onderzoek dat de "goede naam" van de zoetstof zou kunnen schaden werd stelselmatige weggelaten.

Zouden bij een verbod van aspartaam en smaakversterkers fabrikanten wellicht worden beroofd van hun zo gemakkelijk verdiende 'zoete geld' omdat ze, door het huidige gebruik van relatief goedkope grondstoffen producten kunnen produceren die daarmee enorme opbrengsten kunnen genereren?

Durven wetenschappers, uit angst dat door de Overheid verstrekte onderzoeksgelden zullen worden ingetrokken, niet toe te geven dat aspartaam en smaakversterkers een gevaar vormen?

Zijn de meeste media bang de enorme inkomsten aan reclame te zullen mislopen die ze door deze industrieën krijgen toegestopt. Zullen ze daarom dan ook nooit aandacht besteden aan dit onderwerp?

De medische stand
Wil de medische stand eigenlijk helemaal niet weten wat er aan de hand is, omdat er jaarlijks gigantische bedragen omgaan in de gezondheidszorg aan volkomen onnodige, d.w.z. nutteloze, geld verslindende en voor de patiënt die het betreft belastende onderzoeken, scans, röntgenfoto's en wat er allemaal nog meer aan onderzoek gedaan kan worden en willen ze wellicht daarom nooit onderzoek naar aspartaam doen? En niet te vergeten de kosten van de eveneens geld verslindende ziekenhuisopnamen.

Verdient mogelijk de pharmaceutische industrie jaarlijks vele miljarden aan de medicijnen die door de ingeschakelde medische stand worden voorgeschreven voor klachten die wellicht door diezelfde pharmaceutische industrie zijn veroorzaakt?

D.w.z. worden klachten, die zijn ontstaan zijn door het gebruik van aspartaam en smaakversterkers behandeld met medicijnen, van diezelfde fabrikanten, die de lichamelijke en geestelijke problemen zouden moeten genezen en afkomstig zijn van diezelfde chemisch/pharmaceutische bedrijven?

Er zijn medicijnen tegen symptomen die door aspartaam kunnen zijn veroorzaakt. Deze producten bevatten zelf ook vaak aspartaam. Fabrikanten kennen de samenstelling van aspartaam, ze weten dat het neurologische schade veroorzaakt. Ze weten dat het ziekten zoals MS, ALS, Parkinson en Alzheimer kan verergeren. Ze weten dat MSG smaakversterker (exitotoxin) bij wet niet mag worden toegevoegd aan babyvoeding. Waarom wordt er dan wel aspartaam, dat ook een exitotoxin is, aan medicijnen voor baby's en hele jonge kinderen toegevoegd, waardoor hun jonge hersentjes worden beschadigd. Een schade die pas vele jaren later aan het licht treedt, door allerlei neurologische- psychologische- en emotionele problemen, leermoeilijkheden en agressie.

Wordt een andere zoetstof daarom samengesteld uit het zout van aspartaam en acesulfaam, dat zoals de naam aangeeft, een zout van twee al toegestane zoetstoffen is, namelijk aspartaam en acesulfaam-K? Dat wordt gemaakt uit deze twee stoffen door het kaliumion van acesulfaam- K door aspartaam te vervangen. Heeft acesulfaem-K een gechloreerde basis, net zoals DDT, en kan het autoimmuun ziekte versnellen? DDT werd in de jaren 60 verboden omdat het kanker kan veroorzaken. Het wordt in het vetweefsel opgeslagen waar het sluipend aanwezig bleef.

Als het Ministerie voor Volksgezondheid het gebruik niet wil verbieden, wie is er dan wel verantwoordelijk voor onze gezondheid? Waar kunnen we dan nog terecht met onze klachten? Wanneer wordt het gebruik van deze chemische zoetstof, die zoveel bijwerkingen schijnt te hebben, eindelijk verboden? Wie kunnen we nog vertrouwen als zelfs het Ministerie van Volksgezondheid ons zo schandelijk in de steek laat?

Verdienen veel apothekers mogelijk grof geld aan het leveren van medicijnen met aspartaam? Terwijl juist de apothekers, die daarvoor gestudeerd hebben toch gemakkelijk de chemische formule van aspartaam zouden kunnen bestuderen om te kunnen concluderen dat het een vergif is?

Het lijkt allemaal om het grote geld te doen en de bevolking, niet alleen van Nederland maar van de aarde wordt gebruikt als gewillige proefdieren. Kan het de winstzuchtige multinationals weinig of niets schelen dat mensen ziek worden van hun producten als zij hun steeds hogere winstdoelstellingen jaar op jaar maar weer halen?

Zal het probleem in de toekomst alleen nog maar groter worden omdat niemand van de kleinste fabrikant van kauwgom tot de grote multinationals en verantwoordelijke ministers aan toe, ooit zal kunnen toegeven dat aspartaam en smaakversterkers ernstige schade aan de gezondheid toebrengen? Ze zullen echter nooit kunnen zeggen dat ze het niet geweten hebben, of dat ze daar nog nooit iets over gehoord hadden. Wat te denken van de honderden miljoenen aan schadeclaims, die al deze bedrijven en bedrijfstakken van alle mogelijke slachtoffers te verwerken zouden krijgen.

Onbegrepen lichamelijke klachten
In het blad Medisch Contact, het weekblad van de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst, Jaargang 56 nr. 48 van 30 november 2001 staat een artikel van de hand van twee neurologen en een huisarts over "Onbegrepen lichamelijke klachten".

"Zeker tien van de 40 patiënten voelde zich moe, had hoofdpijn of leed aan lusteloosheid. Een diagnose is moeilijk, zo niet onmogelijk te stellen. Dikwijls vermoed ik dat de pijn vanzelf over zal gaan. Maar je kunt geen risico nemen. Mensen verwachten een naam voor hun klacht. En daarom wordt er bij rugpijn toch een röntgenfoto gemaakt en krijgt iemand die slecht slaapt, toch weer slaapmiddelen voorgeschreven."

"Onbegrepen lichamelijke klachten leggen een steeds zwaardere druk op de gezondheidszorg. Van alle door patiënten aangegeven pijnen blijft 25 tot 30 procent onverklaard. Vooral slaapstoornissen, chronische hoofd- en buikpijn, duizeligheid en moeheid vallen in deze categorie, die steeds verder groeit."

"Mensen met symptomen van extreme moeheid zijn het lastigst. De maatschappij, inclusief de patiënt zelf, verlangt een duidelijke diagnose. Die is echter niet te stellen. Deze patiënten belanden dikwijls in een vicieuze cirkel van onderzoeken en doorverwijzen."

"We kunnen de golf niet langer tegenhouden. Niet alleen mijn spreekuur, maar het spreekuur van vele andere artsen raakt verstopt. Artsen raken verlamd door de claim die op hen wordt gelegd. De klachten zijn niet onder te brengen in het gangbare medische patroon. Maar als je iets over het hoofd ziet, ga je er onverbiddelijk aan."

Hoe gaan dokters om met dit soort klachten? Klaver: "Niet goed. Huisartsen mogen dan getraind zijn in gesprekstechnieken, in de praktijk zie ik daar niet zo veel van terug. En wat de specialisten betreft: zij komen na hun opleiding in een wereld van geld verdienen en productie draaien: ze kunnen niets met zulke klachten. Kortom: het klikt niet altijd tussen patiënt en dokter. Want patiënten horen niet graag dat er geen afwijking is of geen substraat."

Kunnen we blijven volhouden dat:

>Het aantal diabetespatiënten nog steeds stijgt,
>Steeds meer mensen lijden aan de ziekte van Alzheimer (tot 300.000)
>Het aantal mensen en kinderen met obesitas steeds groter wordt
>Psychische stoornissen en immuunziekten veelvuldig voorkomen
>Er steeds meer kinderen met ADHD of PDD-nos zijn
>nog veel meer aandoeningen de mensheid teisteren
>De het aantal babys dat sterft één op de honderd is in Nederland

ti
door timfelix - Dec 28, 2011 om 19:35
270 Antwoorden / 13 Vragen

Ik ga het niet eens lezen. Bold is er om dingen te benadrukken, niet om hele teksten in te copy/pasten.

wilna en leo
door wilna en leo - Dec 28, 2011 om 19:40
27 Antwoorden / 3 Vragen

Sedert april 2010 is Nederland eindelijk overstag gegaan en heeft álle bewijzen van de veiligheid van het natuurlijk vervangende suiker Stevia aanvaard!
Ze zijn in Nederland wel vaker traagmet het aanvaarden van veiliger middelen!
Maar wanneer de fabrikanten hier eindelijk overstag gaan???
Tja via internetsites is het te verkrijgen! Óók o.a. in chocolade!

wilna en leo
door wilna en leo - Dec 28, 2011 om 19:45
27 Antwoorden / 3 Vragen

Ach timfelix, (fake-name)

Er zijn óók mensen die het in Bold zetten om andere redenen!
Bovendien bén je het niet verplicht om te lezen!
Dát noemenze nu keuze-vrijheid!

pavoordf
door pavoordf - Dec 28, 2011 om 19:54
519 Antwoorden / 73 Vragen

Waarom niet gewoon een link naar het artikel van Jan Kraak ???!!!!
Jan Kraak

Of beviel het stukje over ratten jullie niet.
Helaas is het stuk van meneer Kraak net zo onsamenhangend als jullie kopie.
Jullie hebben een ding geleerd uit de discussie, namelijk je bron vermelden. In dit geval maakt dat overigens niet uit. Bron heeft geen enkele autoriteit. Complottheorieën zijn leuk, maar ik ga daar niet in mee. Ik zie liever een behoorlijke onderbouwing

ti
door timfelix - Dec 28, 2011 om 20:07
270 Antwoorden / 13 Vragen

Nee, dat is mijn echte naam :)

Zoals hierboven ook vermeld, Jan Kraak is inderdaad geen betrouwbare bron.

Overigens is keuzevrijheid aan elkaar zonder verbindingsstreepje.

wilna en leo
door wilna en leo - Dec 28, 2011 om 20:19
27 Antwoorden / 3 Vragen

Góh dat de Nederlandse autoriteiten dáár tóch anders overdenken!
Ik éb van jou geen schrijfles nodig timfelix!
Héb jij soms ook al contacten met de professoren die wij kennen?
Bovendien lees jij het tóch niet??? Het staat immers in Bold, weet je wel???
Dát kan jij niet aan!!!

ti
door timfelix - Dec 28, 2011 om 20:28
270 Antwoorden / 13 Vragen

Juist! Het leven in Nederland is één groot complot. Omdat Pavoordf zo aardig was om de directe link te plaatsen heb ik het dus wél gelezen. En nee, ik heb geen contacten met professoren. Dat heb ik ook nooit beweerd, maar ik weet wel dat Jan Kraak geen betrouwbare bron is. Ook omdat al die onderzoeken alweer verouderd zijn en dit hele artikel uit 2005 komt.

Ik zou toch maar eens die schrijflessen overwegen of op zijn minst een cursus typen.

pavoordf
door pavoordf - Dec 28, 2011 om 20:31
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=wilna en leo schreef op woensdag 28 dec 2011, 20:19]Góh dat de Nederlandse autoriteiten dáár tóch anders overdenken!
Ik éb van jou geen schrijfles nodig timfelix!
Héb jij soms ook al contacten met de professoren die wij kennen?
Bovendien lees jij het tóch niet??? Het staat immers in Bold, weet je wel???
Dát kan jij niet aan!!!

keuzevijheid in groene boekje

Naam en toenaam van de professoren graag

tenormin
door tenormin - Dec 28, 2011 om 21:43
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Mensen toch, iemand lijkt hier wel op oorlogspad te zijn: guess who. Heb ooit op KASSA site gelezen dat veel BOLD GEBRUIKEN schreeuwen betekend en de bijdrage van 18:31 is wel een beetje te veel van het goede (in dit geval slechte).