mo
door moniek36 Apr 25, 2014 om 13:23
Winkels & webshops

Schimmel

Op zaterdag 19 april heb ik brood gekocht bij de c1000 in Lienden. Toen ik op dinsdag aan mijn ontbijtje zat van 2 boterhammen, bleek deze vol (echt vol, heb foto van) schimmel te zitten. Helaas had ik de dag ervoor ervan gegeten en ook een groot stuk van het ontbijt. De betreffende maandag was ik het grootste deel van de dag beroerd, diarree en overgeven. Naar mijn idee kwam dat daarvan. Hoe kan dat nou zo snel bederven? Heb ik nog nooit eerder gehad namelijk!

21067 33 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 25, 2014 om 13:59
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien 'anders dan anders' bewaart? KLIK. Je hebt kennelijk geen zin om je brood in diepvriezer te bewaren en er iedere dag voldoende uithalen voor wat je nodig hebt? Dan krijg je zeker geen schimmel.

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2014 om 14:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als dat stuk wat u gegeten had, ook beschimmeld was geweest, had u dat beslist geproefd.

Dat beroerd zijn en de rest zal wel van iets anders zijn dat u gegeten hebt.

edrick3
door edrick3 - Apr 25, 2014 om 14:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo moniek36,

Niet op de datum gelet?
Heeft waarschijnlijk een oud brood op het schap gelegen.
Of de verpakking is beschadigd geweest.
Neem aan dat je dinsdag even verhaal bent gaan halen bij de C1000?
Was dus witte schimmel?

Beschimmeld brood is in zijn geheel niet meer te eten. Gooi het brood direct weg om verdere verspreiding van schimmelsporen te voorkomen. Groene of zwarte broodschimmel bederft het brood, maar is niet gevaarlijk. Hij kan niet in de mens groeien en dit soort schimmel geeft geen mycotoxines af (stoffen die voedselvergiftiging of andere ziektes veroorzaken), dus zijn er geen nadelige effecten van te verwachten als je ongemerkt een hap beschimmeld brood hebt genomen.
(Bron:brood.net)

Met vr.gr.

diumenge
door diumenge - Apr 25, 2014 om 14:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bewaren in de vriezer of niet is niet van belang, brood hoort niet zo snel te bederven. Wat zeiden ze bij de C1000 toen je hier over ging klagen?

labren
door labren - Apr 28, 2014 om 13:08
862 Antwoorden / 0 Vragen

dan hebben ze er minder chemicalieen in gedaan om het langer goed te houden

ko
door kortenhoeve - Apr 28, 2014 om 13:08
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Moniek

Is gewoon oud brood, brood wordt nog weleens opnieuw bestikkerd met een nieuwe datum omdat het te oud is geworden doordat er meer is gebakken dan kan worden verkocht.
Grote broodbakfabrieken waar C1000 z'n brood koopt worden oude broden regelmatig van een nieuwe datum voorzien en in een partij vers brood gedrukt.
Koop je brood bij de echte warme bakker of de volkoren bij de Lidl (altijd goed)

Kor

li
door lillybooms - Apr 28, 2014 om 13:10
43 Antwoorden / 20 Vragen

Ik koop mijn brood al jaren bij de Lekkere Dingen Bakker en sinds kort heb ik hier ook last van.
Ik vries altijd wat sneetjes in maar zelfs na een paar dagen zit er schimmel op.
De enige logische verklaring die ik kan bedenken is dat ze er iets "uitgehaald"? hebben wat het brood langer vers houdt.
Het brood van mijn bakker bleef zelfs 5 dagen lang vers in de broodtrommel. (pannen wit en volkoren bruin)
Ik ga het zeker even aankaarten bij mijn bakker.

tijger1
door tijger1 - Apr 28, 2014 om 13:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schimmel op ingevroren boterhammen? Wat een onzin.

wo
door wolfje7 - Apr 28, 2014 om 13:15
11 Antwoorden / 1 Vragen

Laat brood niet te lang op tafel liggen, zonlicht/warmte veroorzaakt condens mogelijkheden en gaan de bacteriën aan de slag met het resultaat dat het brood beschimmeld wordt. Beter is gewoon brood op te halen die u binnen het tijdstip, ook, opgemaakt kan worden en anders invriezen en naar behoefte uithalen.

reacteur
door reacteur - Apr 28, 2014 om 13:15
39 Antwoorden / 5 Vragen

De smaak waarschuwt je van tevoren.
Als brood een soort grondsmaak krijgt is het een teken dat brood gaat schimmelen, daarna zie je groene schimmels onstaan. Dan moet het brood toch al erg oud zijn geweest en is er mogelijk melk in verwerkt.
Net als kaasschimmels is broodschimmel op zich niet schadelijk voor de gezondheid, je eet het gewoon niet meer als je schimmel ziet of proeft. Bij kaas is dit anders, daar zorgt de schimmles juist voor de smaak.
Misschien had u al een beetje last van buikgriep, maar met het idee broodschimmles gegeten te hebben leek het erger te zijn?

pr
door prieckaerts - Apr 28, 2014 om 13:15
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als je je brood in een broodtrommel o.i.d bewaart moet je deze regelmatig met hete azijn schoonmaken. Daarna wel even goed luchten. Hiermee voorkom je te snel bederf van je brood.
Oude bakkerstip
Normaal gezien moet een brood zeker een aantal dagen bewaard kunnen worden.
Ouder brood verteert ook beter.

tenormin
door tenormin - Apr 28, 2014 om 13:18
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 28 apr 2014, 13:13]Schimmel op ingevroren boterhammen? Wat een onzin.

Denk dat lillybooms meer brood uit de vriezer haalt dan nodig voor 1 keer, anders kan er natuurlijk gen schimmel komen op brood uit de vriezer.

li
door lillybooms - Apr 28, 2014 om 13:32
43 Antwoorden / 20 Vragen

Iemand schreef dat je je brood beter per portie kan invriezen dat doe ik dus ook. Als ik het brood uit de vriezer haal en in mijn broodtrommel stop dan is het uiteraard ontdooit en dan na een paar dagen zit de schimmel erop.
Ik maak mijn broodtrommel regelmatig schoon. Zoals ik al schreef is dit pas sinds kort (schimmel)terwijl ik daar al jaren mijn brood koop en ik daarvoor nooit last heb gehad van schimmel.

ralphgypsie
door ralphgypsie - Apr 28, 2014 om 13:47
5 Antwoorden / 3 Vragen

bij c1000
is dat aan de orde van de dag ik heb er veel klachten mee gehad hier in limburg
over brood gekocht broodjes en naar paar dagen al beschimmeld en dat steeds bij c1000
kreeg wel steeds me geld terug en een gratis brood en te goed bonen !!!
ik heb toen klacht in gediend bij hoofd kantoor via mail

tijger1
door tijger1 - Apr 28, 2014 om 14:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=lillybooms schreef op maandag 28 apr 2014, 13:32]Iemand schreef dat je je brood beter per portie kan invriezen dat doe ik dus ook. Als ik het brood uit de vriezer haal en in mijn broodtrommel stop dan is het uiteraard ontdooit en dan na een paar dagen zit de schimmel erop.
Ik maak mijn broodtrommel regelmatig schoon. Zoals ik al schreef is dit pas sinds kort (schimmel)terwijl ik daar al jaren mijn brood koop en ik daarvoor nooit last heb gehad van schimmel.

Maar dan haalt u er dus niet de portie voor één dag uit.

kr
door kreeftje - Apr 28, 2014 om 14:06
86 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb het inmiddels al twee keer met week-endbollen gehad evenals mijn dochter!
Oók bij de C1000....
Ben er niet mee teruggegaan omdat ik in een dorp woon en ik voor de C1000 speciaal moet reizen ( 1 x per week) op vrijdag.
Ik koop ze gewoon niet meer....

ri
door ribrukro - Apr 28, 2014 om 14:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft het brood waarschijnlijk te warm laten liggen, en als het buiten warmer wordt is kans op bederf veel groter . Het kan al zijn dat tijdens het naar huis rijden het brood voor het raam in de de auto heeft gelegen ik zie n.l vaak genoeg dat er brood op de achterbank neer gelegd wordt om het in elkaar drukken te voor komen .( Ik zelf ga naar de warme bakker kost iets meer ,maar ik vind het ook veel lekkerder.)

ph
door philip36 - Apr 28, 2014 om 14:40
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=lillybooms schreef op maandag 28 apr 2014, 13:32]Iemand schreef dat je je brood beter per portie kan invriezen dat doe ik dus ook. Als ik het brood uit de vriezer haal en in mijn broodtrommel stop dan is het uiteraard ontdooit en dan na een paar dagen zit de schimmel erop.
Ik maak mijn broodtrommel regelmatig schoon. Zoals ik al schreef is dit pas sinds kort (schimmel)terwijl ik daar al jaren mijn brood koop en ik daarvoor nooit last heb gehad van schimmel.

Logisch toch, als u het in plastic laat zitten of na het ontdooien weer in hetzelfde p,astic zakje doet, want bij het ontdooien komt er vocht vrij.
Ook het plastic zakje wordt vochtig.

mo
door mobife30 - Apr 28, 2014 om 14:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Vers brood kan binnen 1 dag beschimmeld zijn.
Dat komt dan dat het te warm gesneden en ingepakt is dan stikt het.
dit kan men omruilen in de winkel.

li
door lillybooms - Apr 28, 2014 om 15:20
43 Antwoorden / 20 Vragen

nee, het ligt niet bij het raam thuis of in de auto en dan blijft mijn vraag waarom nu wel en al die jaren niet.
Hier in huis is wat dat aan gaat niets veranderd wat met het brood te maken zou kunnen hebben. Ook niet het brood uit de vriezer en in hetzelfde zakje. Ging ook al jaren goed.
Net als de vragenstelster heb ik dit nooit eerder meegemaakt. De laatste reactie van mobife30 zou m.i. ook een plausibele reden kunnen zijn. Ik ga het zeker vragen.

he
door hetty1950 - Apr 28, 2014 om 15:21
5 Antwoorden / 2 Vragen

beste moniek wij weten allemaal dat er in de supermarkten niet zo nou wordt gekeken of dat plus is of albert hein het is een pot nat ik persoonlijk koop brood bij de warme bakker in het dorp heb aan deze bakker gevraagd is dit brood geschikt voor in te vriezen en hoe lang is het vrij van schimmels na ontdooien hij zei invriezen dat is goed maar na ontdooien krijg je nooit meer het brood terug wat je hebt gekocht het boet in aan kwaliteit en binnen tweedagen gebruiken zeker bij warm weer dus het antwoord op de vraag van lillybooms en jou is stop nooit brood wat ontdooidt is in de brood trommel daar is het warm en stikt van de bacterien leg het op een donkere koele plaats het is zeker verstandig om brood in portie.s in te vriezen die je per dag nodig heb maar gebruik ze dan ook binnen twee dagen en bij deze het is waar dat broden die over de datum zijn op nieuw worden gelabeld in de supermarkt en ook met anderen producten dit heb ik vernomen uit betrouwaren bron

tijger1
door tijger1 - Apr 28, 2014 om 15:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of koop uw brood voortaan bij de Aldi of de Lidl. Nooit last gehad van schimmel en daar wordt het zeker niet omgelabeld. Aan het eind van de dag is het uitverkocht.

ba
door bakkersjors - Apr 28, 2014 om 15:59
48 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allemaal IK verkoop brood en deze vraag komt regelmatig terug hier......
VERS brood schimmelt niet, en brood IN de vriezer ook niet.
Maaaarr na ontdooien van de bevroren boterham in plastic kan het vocht niet weg, en vocht+warmte is de ideale voedingsbodem voor schimmels.
Het beste om brood te bewaren is echter NIET op een koele plaats maar op kamertemperatuur en het liefst in een ouderweste broodtrommel(zitten luchtgaten in).
Plastic houdt vocht vast en daardoor droogt het brood minder uit, maar bij een te warme temperatuur bevordert het juist de schimmelvorming.
Ook de eerder geopperde suggestie van te warm gesneden brood klopt, komt weer overeen met vocht +warmte....
Dus bij vers gekocht , (te warm) gesneden brood wat u wilt bewaren, c.q invriezen eerst even de zak een 10-tal minuten open laten staan voordat u het in porties verpakt.....
Was geschreven door iemand met 33 jaar brood ervaring

labren
door labren - Apr 28, 2014 om 16:06
862 Antwoorden / 0 Vragen

brood zonder chemicailen kan je maar hooguit 2 a 3 dagen goedhouden , melk het zelfde , toen ik jong was wisten wij niet beter , iedere dag verse etenswaren , melkkar kwam iedere dag langs en werdt de melkkan volgegooit wat we nodig hadden voor 1 dag , langer als 2 dagen kon je het haast niet bewaren , brood ook de bakker kwam iedere dag zijn brood langs brengen dat kon je echt geen 3 dagen goed houden

gs
door gscager - Apr 28, 2014 om 16:07
200 Antwoorden / 110 Vragen

gewoon in de ijskast schimmeld nooit

re
door red1 - Apr 28, 2014 om 16:17
329 Antwoorden / 1 Vragen

Niet alleen bij c1000 . bij Bas/ Dirk meestal na 2 dagen beschimmeld . Halen ons brood nu bij de turkse super en nergens last van .

audb
door audb - Apr 28, 2014 om 18:04
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het kan zijn dat de brood te warm heeft gelegen waardoor er een schimmel de kans heeft gekregen om verder te ontwikkelen.
Ook zit er veel water in het brood en omdat er sinds jaren brood wordt verkocht in plastiek zakken gaat dit broeden.
Het beste zou ook zijn als het brood uit de zak wordt gehaald en los in de brood trommel wordt gedaan maar daar wordt het wel sneller oud van zeker wit brood gebeurt dit sneller mee dan bruinbrood.
Mocht u toch brood langer willen bewaren dan kan u het ook in de koelkast bewaren maar dan moet u de zak goed dicht houden ivm in trekkende vocht.

h19l49
door h19l49 - Apr 28, 2014 om 18:57
121 Antwoorden / 0 Vragen

@kortenhoeve,

Dat opnieuw bestikkeren gebeurt ook bij AH, heb het zelf ondervonden dat een medewerkster daar nieuwe datum stikkers op de bruine bollen van de vorige dag deed.
Na een opmerking over haar handelen vertelde ze doodleuk dat de bruine bollen nog zo vers aanvoelde dat ze er geen probleem in zag om ze weer als dagvers te presenteren.

diumenge
door diumenge - Apr 28, 2014 om 19:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Afijn, moniek36 geeft geen enkele reactie. Lijkt er op dat het alleen om het klagen gaat...

Tip. Ga klagen in de winkel, pas als ze daar niet (serieus) reageren ga je naar een forum als dit.

chielcremers
door chielcremers - Apr 29, 2014 om 11:30
16 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo, allemaal.
Nou het brood is vlg mij niet meer het brood zoals vroeger.
Ik verdeel mijn brood altijd in porties van vier sneetjes en doe deze dan in de diepvries. Als ik deze vier sneetjes uit de diepvries haal, leg ik deze in de broodtrommel. De vierde dag ( vierde sneetje dus ) is regelmatig al beschimmeld!
Mogelijk komt dit door al die toevoegingen die de moderne AFBAK bakker gebruikt.

mvgr
Chiel

tenormin
door tenormin - Apr 29, 2014 om 12:18
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=chielcremers schreef op dinsdag 29 apr 2014, 11:30]Hallo, allemaal.
Nou het brood is vlg mij niet meer het brood zoals vroeger.
Ik verdeel mijn brood altijd in porties van vier sneetjes en doe deze dan in de diepvries. Als ik deze vier sneetjes uit de diepvries haal, leg ik deze in de broodtrommel. De vierde dag ( vierde sneetje dus ) is regelmatig al beschimmeld!
Mogelijk komt dit door al die toevoegingen die de moderne AFBAK bakker gebruikt.

mvgr
Chiel

Als ik jouw commentaar goed lees zou ik zeggen: haal dan 1 snee brood uit de diepvries en niet 4.
Jij eet dus 1 snee brood per dag, ik 2; haal er in de ochtend 2 uit, zijn in een mum van tijd ontdooid; nooit beschimmeld brood.

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2014 om 12:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft dus helemaal niets met toevoegingen of afbak te maken. U doet het gewoon verkeerd door vier dagen van te voren het brood uit de vriezer te halen. Kunt u het net zo goed, of wellicht nog beter, niet in de vriezer doen.

mathijs_b
door mathijs_b - Apr 30, 2014 om 13:05
641 Antwoorden / 77 Vragen

Bij ons gaat het brood zo snel mogelijk de vriezer in.
We nemen dan alleen de sneetjes eruit die we gaan eten.
Gewoon op een bord is het in 10 minuten ontdooid. Of op de broodrooster leggen, dan is een halve minuut per kant genoeg.
Ontdooien in de magnetron kan ik niet aanraden. Probeer maar eens, dan weet je waarom.