Ja
door Jacob Holwerda May 30, 2022 om 16:15
Winkels & webshops

Tuinplant gekocht, garantie?

Heb vier en halve week geleden een tuinplant besteld en ontvangen via een NL webshop. Nu valt mij op dat een aantal van de bladeren van de plant nu al geel beginnen te worden. Als ik naar de garantievoorwaarden op de site kijk, zie hier, dan denk ik niet dat dit onder de garantie valt. Is het nog de moeite waard om dit aan de webshop voor te leggen, of valt dit er niet ondre en is het gewoon pech?

2257 11 Rapporteer

getty
door getty - May 30, 2022 om 16:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heeft u wel elke dag water gegeven? Zo niet dan bent u zelf natuurlijk verwijtbaar

U kunt natuurlijk altijd contact met ze zoeken en navraag doen.

Ja
door Jacob Holwerda May 30, 2022 om 16:49
1 Antwoorden / 2 Vragen

Eerlijk gezegd heb ik niet iedere dag water gegeven... Maar wel 1 tot 2 keer per week. Zal even contact met ze opnemen, wie weet valt het allemaal mee.

getty
door getty May 30, 2022 om 16:57
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Te weinig bij aanplant in deze droge periode

mijn inziens heeft u zelf verzaakt in deze.

Ar
door AriEllis May 30, 2022 om 22:05
57 Antwoorden / Vragen

1-2 keer per week goed watergeven zou voldoende moeten zijn.

getty
door getty Jun 1, 2022 om 18:23
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Niet bij nieuwe aanplant in deze droge tijd.

va
door vanlotjegetikt - May 30, 2022 om 16:43
809 Antwoorden / Vragen

Planten hebben een gebruiksaanwijzing. Bij de een is teveel water gele bladeren en bij de ander te weinig water.
Wat voor een plant is het.
Oveigens planten moeten altijd even wennen aan een ander "klimaat" en laten dan wel eens wat blad vallen.

Ja
door Jacob Holwerda May 30, 2022 om 16:47
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het gaat om een Camellia. Volgens mij is dat op zich wel een sterke plant.

va
door vanlotjegetikt May 30, 2022 om 16:53
809 Antwoorden / Vragen

Camelia's zijn lastpakken. Geen volle zon, geen kraanwater, zure grond en regenwater.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 30, 2022 om 16:44
2147 Antwoorden / Vragen

U hoort een beroep te kunnen doen op garantie en volgens de wet is het de eerste zes maanden aan de leverancier om eventueel aan te tonen dat u de planten niet goed hebt behandeld, dus de voorwaarden lijken mij onredelijk bezwarend zoals dat dan heet. Tot zover de theorie want in de praktijk zou ik eerst gewoon eens vragen wat er aan de hand kan zijn en dan merk je wel hoe klantgericht ze zijn want het heeft echt weinig zin hier een zaak van te maken.

Ja
door Jacob Holwerda May 30, 2022 om 16:51
1 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt! Zal het even navragen bij de webshop

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 30, 2022 om 16:51
16892 Antwoorden / 202 Vragen

In beginsel is een on-line aangekocht product binnen de termijn van 14 dagen terug te zenden maar gelet op de de hen gestelde voorwaarden maar nu het een levend product is kunt u daar inderdaad geen beroep op doen: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/verkopen-aan-consumenten/bedenktijd-wanneer-niet-wanneer-wel

I
n de voorwaarden waarvan u de link bijvoegt zie ik wel dat er een klachtmogelijkheid is en mijn advies is om die te benutten. Niet geschoten is altijd mis en u zou zich mogelijk wel kunnen beroepen op https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt  en is het aan de verkoper om te bwijzen dat u het product niet goed heeft behandeld. (Dus op basis van www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25) De vraag is wel van belang of de kosten alle moeite waard zijn in die zin dat u in het uiterste geval mogelijk een ingebrekestelling zou kunnen doen op basis van tekortkomen in naleving van wetgeving. Meestal is het dan uit kostenoverweging af te raden. Alleen een aangetekend te verzenden brief als https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ kost al ca. €10,00 aan porto.

getty
door getty - May 30, 2022 om 16:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Aangezien er te weinig is bewaterd ( zie reactie ts) is garantie uitgesloten.

atlas1302
door atlas1302 - May 30, 2022 om 17:14
343 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zal u gerust stellen, het is een tuinplant en staat ook in de tuin? plastic zak eraf of netje..als zij niet in een pot zat. Plantgat maken met wat goede tuingrond, plant poten en de grond stevig aandrukken zodat de plant goed stevig staat. Water geven maar niet overdreven, zakt toch wel weg...en laat de plant aanslaan. En zie, opeens krijgt de plant uitlopertjes en uw opdracht is geslaagd.
Laat de natuur het werk doen, wij kiemen zelfs palmbomen zaadjes. En als dat lukt, dan lukt het ook met uw plantje.

sjjoppy
door sjjoppy - May 30, 2022 om 17:37
7252 Antwoorden / 3 Vragen
sira
door sira - May 30, 2022 om 19:09
2421 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk niet dat het zin heeft te klagen. De plant heeft 4½ week groene bladeren gehad en nu worden ze geel, dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan de verzorging.
1) U heeft hem tijdens de warme periode geplant, dus de plant moest iedere dag water hebben.
2) Op wat voor een grondsoort woont u? Camelia is van oorsprong een bosheester, dus "arme", maar humusrijke, zure grond.
3) Waar staat de Camelia. Camelia houdt niet van volle zon, maar van halfschaduw.
4) Geeft u hem water uit de kraan en heeft u veel kalk in het water? Dan overgaan op regenwater uit de regenton.

De plant is nog niet dood, dus u kunt hem vanaf nu alsnog goed verzorgen. Dat kan zijn verplaatsen indien teveel zon, ga de goede grondsoort halen en graaf een flink gat met daarin de zure humusrijke grond, zet de plant tijdens deze werkzaamheden in een emmer water, zodat hij zich goed kan volzuigen.
Als de takken met gele bladeren kaal worden, knip ze gerust terug, hij loopt vanzelf weer uit.

Ik vond dit artikel nog https://tuinkeur.nl/wp-content/uploads/2015/04/Tuinseizoen-april-2015-076-077-Hove_iPad.pdf

ik
door ikedwin1960 - Jun 1, 2022 om 16:17
4 Antwoorden / Vragen

Beste,

Als je een plantendeskundige weet te vinden die kan onderschrijven dat de plant een gebrek heeft en het niet aan jouw verzorging van de plant ligt, is er sprake van een verborgen gebrek en heb je recht op een nieuwe plant en als verkoper die niet levert op ontbinding van de koopovereenkomst en dus je geld terug.

panter22
door panter22 Jun 1, 2022 om 16:25
6599 Antwoorden / Vragen

Die plantendeskundige zal wel iets duurder zijn dan een nieuwe plant.

atlas1302
door atlas1302 Jun 1, 2022 om 21:48
343 Antwoorden / 14 Vragen

Een plant en een verborgen gebrek, ik zou wel eens willen zien hoe dat er uitziet?

Ja
door Jacob Holwerda - Jun 1, 2022 om 20:59
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo allemaal,

Hier even een update over de kwestie. Heb contact opgenomen met Tuinplantenonline.nl. De persoon die ik heb gesproken was zeer begripvol en heb een nieuwe camellia opgestuurd gekregen. Zal de komende weken wat extra op de plant letten wat betreft de verzorging. Dan moet het deze keer zeker goed komen.

sira
door sira Jun 1, 2022 om 21:18
2421 Antwoorden / 24 Vragen

Dank voor het melden. Succes met de nieuwe plant. Gooi de oude niet weg, want die is nog op te lappen.