lw
door lw1988 Sep 14, 2016 om 18:57
Winkels & webshops

Verhuizing bij tele2 dwingt klant tot afsluiten van een nieuw jaarcontract (of langer)

Wij zijn sinds enige tijd klant van Tele2. Binnenkort gaan wij verhuizen. Tijdens dit gesprek werd mij verteld dat bij Tele2 een verhuizing als volgt wordt afgehandeld: zij annuleren het bestaande contract, om vervolgens een nieuw contract op het nieuwe adres aan te gaan. Dit betekent dat er in mijn geval een nieuw contract van een jaar wordt afgesloten. Hierbij wordt de klant ook echt als 'nieuwe' klant behandeld; de korting in de eerste maanden, de aansluitkosten en de SEPA-machtiging.
Ik vond dit opmerkelijk, en mij is verteld dat Tele2 deze keuze heeft gemaakt omdat dit 'administratief en organisatorisch gemakkelijker' is voor Tele2.

Mijn vraag betreft hier de legaliteit van het op deze manier afhandelen van een verhuizing. Niet over het wel dan niet klantvriendelijk zijn, of dat het financiël aantrekkelijk is of niet.

Het klinkt mij vrij dubieus dat Tele2 haar klanten in deze in feiten 'dwingt' om een nieuw contract aan te gaan. Niet vanwege de prijs, maar vanwege de termijn.
De enige andere keuze die de klant rest, is het contract uit te kopen. Dit betekent simpelweg de rest van het contract te betalen zonder dat er nog diensten worden geleverd.

Naar mijn weten zijn klant en dienstverlener na het afsluiten van het contract aan elkaar verbonden voor de afgesproken termijn.

Graag opheldering! Zeker mensen met juridisch inzicht of juridische kennis hoor ik graag aan in deze casus!

Bij voorbaat allen bedankt!!

3428 9 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 14, 2016 om 19:57
11517 Antwoorden / 15 Vragen

hallo Lw1988 ,

Ik heb dan wel geen juridische achtergrond , maar is het abonnement wat u nu heeft niet leverbaar op het nieuwe adres ?

Lees hier de verhuisservice van Tele 2 klik op de rode regel .

https://www.tele2.nl/klantenservice/thuis/internet/verhuisservice/

lw
door lw1988 Sep 14, 2016 om 19:58
7 Antwoorden / 3 Vragen

Het abonnement is gewoon leverbaar, maar dus wel onder de voorwaarde dat een nieuw contract wordt afgesloten.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 14, 2016 om 19:58
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Had dezelfde link als @Marita5 dus weggehaald net voor uw reactie@lw1988, bedankt voor het melden.

lw
door lw1988 Sep 14, 2016 om 20:00
7 Antwoorden / 3 Vragen

Klopt, maar in de praktijk wordt deze mogelijkheid dus niet geboden. Ik heb op verschillende momenten met verschillende medewerkers gesproken. Allen gaven dit aan. (Deze persoon gaf aan dat op de website wel een verhuisservice wordt geadverteerd, die 35E kost)

lw
door lw1988 Sep 14, 2016 om 20:08
7 Antwoorden / 3 Vragen

Alle reacties zijn welkom hoor, ook als er dubbele informatie in staat!

sjjoppy
door sjjoppy Sep 14, 2016 om 20:09
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Dank u wel.

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2016 om 20:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat dus niets over op hun site. Als het lopende contract eentje voor onbepaalde tijd is, zou ik maar gewoon opzeggen.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 14, 2016 om 20:38
11517 Antwoorden / 15 Vragen

@Lw1988 ,

Stel uw vraag eens op het Tele 2 forum , daar zijn moderators actief .
Verwijs dan ook naar hun verhuisservice daar staat duidelijk vermeld  , je kan je huidige abonnement bij Tele2 meeverhuizen naar het nieuwe adres ,  klik op de rode regel .

https://forum.tele2.nl/search?q=verhuizing

lw
door lw1988 Sep 14, 2016 om 21:09
7 Antwoorden / 3 Vragen

Nu even uitgeTele2'd, maar zal ik morgen zeker eens proberen!

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 14, 2016 om 21:22
11517 Antwoorden / 15 Vragen

@Lw1988 ,

Lees ook eens deze oplossing ( is van 2 maanden geleden ) , door verhuizing een nieuw contract , maar gebruik gemaakt van de 14 dagen bedenktijd en contract alsnog beeindigd .

https://forum.tele2.nl/vaste-telefonie-189/verhuizing-56424

zoekster1
door zoekster1 - Sep 14, 2016 om 21:41
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk dat de enige die u kan vertellen of dit mag de ACM is. U kunt een vraag hierover indienen bij consuwijzer.nl

aurora1
door aurora1 - Sep 14, 2016 om 22:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tele2 dwingt de klant helemaal niet want u kunt ook opzeggen en een andere provider kiezen.
Ga anders eens naar een winkel van Tele2 om  te zien of u het daar wel volgens uw wensen voor elkaar krijgt!
Als u opheldering met uitroepteken wilt en bij voorkeur juridisch advies met uitroepteken wilt, dan zou u "deze casus" voor kunnen leggen aan een jurist eventueel bij uw rechtsbijstandsverzekering als u die heeft!
Lees ook de reactie van @zoekster!

lw
door lw1988 Sep 14, 2016 om 23:37
7 Antwoorden / 3 Vragen

Het opzeggen kan dus niet. Uit een andere reactie en verwijzing naar een oudere vergelijkbare post, bleek al wel dat het mogelijk is akkoord te gaan en later te beroepen op de bedenktijd.

Het ging me hier niet zo zeer om mijn persoonlijk gerief, maar vooral om de constructie die hier gehanteerd wordt. Dit geef ik ook aan in mijn verhaal.

Juist het gegeven dat een klant zichzelf op dergelijke slinkse omwegen uit een contract moet 'wurmen' doet mij vermoeden dat het niet helemaal gaat zoals het zou moeten.

tijger1
door tijger1 Sep 15, 2016 om 00:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom kunt u niet opzeggen? Is het contract dan korter dan een jaar geleden afgesloten?

ha
door halex - Sep 14, 2016 om 22:37
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U hebt met Tele2 afgesproken dat zij u een dienst leveren op een bepaald adres. Als u verhuist, stopt de dienstverlening omdat u dan niet meer op dat adres woont. U hebt geen afspraak dat Tele2 u diensten levert ongeacht waar u woont. Op uw nieuwe adres kunt u bij iedere aanbieder een nieuw contract afsluiten.

lw
door lw1988 Sep 14, 2016 om 23:43
7 Antwoorden / 3 Vragen

De dienstverlening stopt niet per definitie, de verhuizing doet geen afbreuk aan het contract. Klanten die bijv gaan samenwonen waarbij 2 contracten actief zijn en er na het samenwonen nog maar 1 wordt 'gebruikt' door de klant, hebben wel de verplichting het tweede contract ook voor de volledige duur door te betalen (tenzij uit coulance deze wordt vernietigd, wat niet standaard is)
Het is een ander verhaal als Tele2 claimt het product niet te kunnen leveren. Echter, zij geven aan het wel te kunnen leveren. Hiervoor moet de klant wel een nieuw contract aangaan.

marita5
door marita5 - Sep 15, 2016 om 05:42
11517 Antwoorden / 15 Vragen

@Lw1988 ,

Uw reactie :

De dienstverlening stopt niet per definitie, de verhuizing doet geen afbreuk aan het contract. Klanten die bijv gaan samenwonen waarbij 2 contracten actief zijn en er na het samenwonen nog maar 1 wordt 'gebruikt' door de klant, hebben wel de verplichting het tweede contract ook voor de volledige duur door te betalen (tenzij uit coulance deze wordt vernietigd, wat niet standaard is)Het is een ander verhaal als Tele2 claimt het product niet te kunnen leveren. Echter, zij geven aan het wel te kunnen leveren. Hiervoor moet de klant wel een nieuw contract aangaan

Zelfs coulance kent Tele 2 niet ,  ik heb gelezen dat als je gaat samenwonen , het contract voor de volledige duur moet door betalen terwijl je geen gebruik maakt van de dienst / of het contract over laten nemen door de nieuwe huurder andere keus heb je niet , is te belachelijk voor woorden opzeggen is ook hier geen optie .

Zoals @Zoekster1 aangeeft kunt u uw vraag ook stellen aan consuwijzer , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/contact

lw
door lw1988 Sep 15, 2016 om 22:20
7 Antwoorden / 3 Vragen

Zal het daar ook eens neerleggen dan!

marita5
door marita5 Sep 15, 2016 om 22:29
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Stel uw vraag aan consuwijzer dan weet u in ene keer of dit wettelijk gezien mag . De andere optie is nieuw contract aangaan met tele 2 en dan binnen 14 dagen bedenktijd opzeggen .

tijger1
door tijger1 Sep 15, 2016 om 22:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zie ook de verplichting niet in van een provider om zomaar een contract op te zeggen omdat iemand gaat samenwonen. Een contract duurt maximaal een jaar en daarna heb je een opzegtermijn van maximaal een maand. Alles komt toch niet op als k"kken?