Ma
door Marlies de Boer Dec 15, 2020 om 17:19
Winkels & webshops
Vezels stuk + vlekken in crème kleurige trenchcoat na behandeling stomerij

Op 5 november heb ik mijn crème kleurige trenchcoat bij de plaatselijke supermarkt aangeboden. Deze supermarkt heeft een haal- en brengpunt voor een stomerij. Op deze jas zaten zand/modder vlekjes van de laarsjes van mijn neefje en omdat de jas licht van kleur was dacht ik: ‘’ik breng hem naar de stomerij waarna ik heb in de kast kan opbergen zodat ik hem in het voorjaar van 2021 weer kan dragen’’.

De plaatselijke supermarkt heeft deze jas vervolgens naar de stomerij verstuurd. Bij het opsturen heb ik een briefje meegegeven met de volgende opmerkingen:

- Niet wassen - Niet bleken - niet in de droger - strijken laag - chemisch reinigen mag met elk oplosmiddel BEHALVE trichloortehyleen.

In de week daar op kon ik de jas weer bij de plaatselijke supermarkt ophalen. Tot mijn verbazing zaten er hardnekkige vlekken in de vezels én waren er vezels stuk. Ik was hier niet van op de hoogte gesteld door de stomerij, van hen heb ik niks gehoord.Het personeel van de plaatselijke supermarkt was dit ook al opgevallen dus in overleg besloten we dat ik de jas niet mee naar huis nam maar daar liet. In de tussentijd ben ik gebeld door een medewerker van de stomerij en hebben we besloten de jas nogmaals op te sturen naar de stomerij en nogmaals een lijstje met opmerkingen mee te geven wat wel en niet mag en ook dat wanneer mijn jas aan kwam de gene die de jas ging behandelen contact op ging nemen met mij voordat ze aan een behandeling begonnen.

Vervolgens kwam de stomerij met het antwoord dat wanneer ze hem nog een keer gingen behandelen de jas alleen maar meer stuk ging. Daarop besloten de jas zo terug te nemen en duidelijk met de medewerker via mail en telefoon afgesproken dat we tot een passende oplossing zouden komen over de jas aangezien ik hem naar mijn mening stuk terug kreeg.

Er is een maand overheen gegaan voordat ik de jas weer had en zodoende heb ik foto's gestuurd van wat ik zag, waarna de directeur van de stomerij mij vroeg om hem te bellen. Hij ontkent alles en zegt dat zij de vlekken niet veroorzaakt kunnen hebben en dat de vezels al stuk waren voor het aanleveren. Hij verwees me naar NETEX een partij die op kosten een onderzoek instellen wie schuldig is.

Maar mocht ik nou mijn gelijk niet krijgen moet ik zelf betalen. Ik vind dat dit te lang geduurd heeft, de stomerij niet netjes contact met mij heeft opgenomen na het in mijn ogen vernielen van de jas en daarom de kosten hoe dan ook van het onderzoek op zich moet nemen maar hier is de directeur van de stomerij het niet mee eens. Wat kan ik doen?

(er zijn meerdere afbeeldingen maar kon maar eentje toevoegen)

3823 10 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2020 om 17:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zat er dan geen reinigingsvoorschrift in de jas, dat u een briefje mee moest geven?

Ma
door Marlies de Boer Dec 16, 2020 om 08:11
Antwoorden / 1 Vragen

Nee deze zaten niet in de jas, daarom opgeschreven en bijgevoegd!

ma
door malty - Dec 15, 2020 om 17:37
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waar zitten de kapotte vezels want deze kunnen, lijkt me, ook stuk gegaan zijn door de laarsjes van het neefje.

Ma
door Marlies de Boer Dec 16, 2020 om 08:12
Antwoorden / 1 Vragen

Onder 1 van de vlekken, ik heb mijn neefje van de grond getild en zo kwam het zand op mijn jas. Daardoor kunnen vezels niet stuk gaan lijkt me. Dat zou betekenen dat bijvoorbeeld vezels van je broek al stuk gaan als je er mee tegen een tafel aan schuurt oid.

panter22
door panter22 - Dec 15, 2020 om 17:50
6599 Antwoorden / Vragen

Eerst maar eens kijken wat de waarde is van de jas op dit moment. Of het de moeite waard is om er iets mee te doen.
Hoe oud is die jas. Heb je de aankoopbon nog?
Kijk in de algemene voorwaarden. Als het de schuld is van de stomerij, dan wordt rekening gehouden met de gebruiksduur,
Nieuwwaarde krijg je niet vergoed,
https://www.netex.nl/wp-content/uploads/2020/01/Leveringsvoorwaarden-2018.pdf

Ma
door Marlies de Boer Dec 16, 2020 om 08:14
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je antwoord, de jas wordt nog steeds voor de zelfde prijs verkocht en ik heb de jas zelf in mei gekocht.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2020 om 17:53
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Het enige dat ik nu kan bedenken is: ge op zoek naar een stomerij die zelf stoomt en vraag daar om een 2e opinie. Zo men daar dan een andere mening heeft beschikt u over enig bewijs om de stomerij in kwestie nader aansprakelijk te stellen. Ik vrees echter dat het ook dan een zeer lastige kwestie kan zijn.

Ook mijnerzijds de vraag: geen reinigingsvoorschrift in de jas? En de opmerking dat de vezels best al stuk kunnen zijn gegaan door de laarsjes van uw neefje of iets specifieker, hoe kwam de modder.  etc er op? (Simpel aanraken met laarsjes betekent m.i. dat moddeer er dan zo kan worden afgeveegd).

En ook nog de vraag: hoe beijst u dat de stomerij niet heeft gehandeld volgens de door u aangegeven wijze?

Misschien is het wel het beste idee om geen verdere actie te ondernemen omdat in gebreke stellen (als juridische mogelijkheid) naar mijn mening niet tot een voor u positief resultaat zal leiden. (voor info daarover zie: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/)

Ma
door Marlies de Boer Dec 16, 2020 om 08:20
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoorden, dat is een goede tip!

De reinigingsvoorschriften staan niet duidelijk op de jas en de vezels waren niet stuk voor die tijd. Heb de plekken zelf eerst goed bekeken om dat ik twijfelde de jas zelf niet te wassen om dit gedoe dus te voorkomen. Mijn neefje heb ik van de grond getild (buiten), zo is hij met zijn laarsje langs mijn jas gegaan en bleef er zand/modder op mijn jas achter wat onder zijn laarsje vandaan kwam. In principe kun je dit inderdaad gewoon weggeven maar omdat het wat nat was, daarom schrijf ik ook modder, bleef het lichtelijk op de jas zitten.

Ik vind dat de stomerij had moeten aangeven dat ze dit niet fatsoenlijk konden behandelen en daardoor de jas gingen verniellen. En bijvoorbeeld de risico's dan voor mijn rekening waren. Bij teruggave hebben ze ook niks gezegd maar heb ik zelf en de supermarkt medewerker de vlekken geconstateerd. Dat vind ik geen service voor een stomerij die zich de nummer 1 van Nederland noemt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 15, 2020 om 21:47
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marlies,

Om welke supermarkt gaat het?

Met die megawinsten tijdens deze Corona crisis zou het hen sieren om de jas te vergoeden.

justmeagain
door justmeagain Dec 16, 2020 om 00:19
623 Antwoorden / 8 Vragen

De supermarkt heeft hier nietd mee te maken. De supermarkt fungeert als servicepunt voor een stomerij. De supermarkt stoomt of reinigt niets. Dus of het nu AH, Jumbo of Dirk is totaal irrelevant.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 16, 2020 om 02:52
1795 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Als de betaling via de supermarkt gaat, is de supermarkt het aanspreekpunt.

Ma
door Marlies de Boer Dec 16, 2020 om 08:16
Antwoorden / 1 Vragen

De betaling gaat via de stomerij, deze supermarkt fungeer dus alleen als servicepunt! En dat hebben ze meer als gedaan, zij hebben namelijk ook met de stomerij gebeld en aangegeven dat dit zo niet kon. Ik had ook akkoord gegaan met een gedeelte voor de vergoeding van de jas, maar zelfs daar willen ze niet in mee.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 16, 2020 om 12:44
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marlies,

Het enige (mijn inziens) wat u hier nog kunt doen is de naam van de supermarkt noemen en van de stomerij.

Wij als consumenten zijn dan gewaarschuwd.

Ik vind het slechte service van deze bedrijven.

marita5
door marita5 - Dec 16, 2020 om 08:47
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marlies De Boer ,

Lees hier eens alle informatie over Netex ,

https://www.netex.nl/netexcare/consumentenklacht/

Veelgestelde Vragen ,

https://www.netex.nl/veelgestelde-vragen/

Ma
door Marlies de Boer Dec 16, 2020 om 10:40
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt ik ben op de hoogte van NETEX en hun handelswijze, maar ik sta niet in voor de kosten hiervoor. Dit omdat de stomerij mij niet tijdig heeft geinformeerd en lang deed over de communicatie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 16, 2020 om 09:59
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Goedemorgen, n.a.v. uw nadere toelichting is dit een tip voor u: https://www.klachtenkompas.nl/?bedrijf=stomerij-supervorm  (Citaat van de site >) Klachtenkompas.nl is een initiatief van de Consumentenbond. Op dit online klachtenplatform kun je gratis een klacht indienen. Doel is dat je samen met het betreffende bedrijf of instantie tot een oplossing komt. Deelname van bedrijven is vrijblijvend en alle klachten worden openbaar gemaakt. Zo kan iedereen zien of er klachten over bedrijven zijn en hoe die daar mee omgaan.

Succes!

Ma
door Marlies de Boer Dec 16, 2020 om 10:38
Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 16, 2020 om 10:34
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bij aankoop kon U weten dat dit naast  kwetsbare kleur ook lastig te reinigen stof  is gemaakt.

Uw kleinkind optillen?   Eigen risico.

Ik koop liefst gemakkelijker materialen en  doe het zelf  op  handwas... eerst spoelen onder douche is vaak voor modder voldoende en  met  wol/handwas middel  in wasbak en laten drogen op houtje.

Verder is het altijd slim om voor ter reiniging of herstel aangeboden goederen een goede foto te maken.
Jas of  Telefoon,  je moet bewijs hebben van schadevrij ingeleverde.

Alleen dan kun je claimen dat  de schade na inleveren is ontstaan.
Wie eist bewijst en voor elke  ingeleverde,  Jas of  product ter reparatie maakt niets uit....

mo
door mof - Dec 16, 2020 om 12:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U eist, dus u bewijst. Als u zeker bent dat de jas goed was voor u die inleverde dan zal een onafhankelijk onderzoek dit tonen. Die weten echt wel wat gebeuren kan bij een stomerij en herkennen de schade. Dat kan u iets kosten, maar nergens staat geschreven dat uw recht halen gratis is. Een zak patat haal je ook niet voor niets, recht ook niet. Misschien is een nieuwe jas goedkoper.

sira
door sira - Dec 16, 2020 om 13:51
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Was het wel zand/modder en geen klei.
Mijn ervaring is dat kleivlekken er zelfs niet na 1 wasbeurt uitgaan. Na meerdere wasbeurten vervagen de kleivlekken pas. Dus met stomen zal dat hetzelfde probleem zijn.

Overigens kunt u een dergelijke jas goed zelf wassen. Ik was zelfs mijn suède broek en jassen in de wasmachine (suède en leer wassen, dienen wel op een specifieke manier te gebeuren, dus niet zelf zonder meer doen!!).