ma
door margrieth veenhuizen Dec 18, 2019 om 04:57
Winkels & webshops

Voetenzak

ik heb een voetenzak voor de rolstoel gekoscht bij de verpleegshop.nl. Echter hij bleek niet waterdicht terwijl dit wel op de website beloofd wordt. Gebeld en het uitgelegd en ik mocht hem terug sturen. Maar gister kreeg ik een email dat ze hem aan mij retour sturen omdat hij 'vervuild' was en niet in de originele verpakking. Maar ik kan alleen maar constateren dat hij niet waterdicht was door hem gebruikt te hebben. Dit had ik ook uitgelegd aan de telefoon. Hij was 119euro, ik heb maar een kleine wao uitkering en heb inmiddels wel een waterdichte zak gevonden. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Margrieth

5556 9 Rapporteer

panter22
door panter22 - Dec 18, 2019 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je binnen 14 dagen gebeld en de voetenzak teruggestuurd? En daarmee gebruik gemaakt van je herroepingsrecht?
Daar lijkt het wel op gezien het antwoord van de webshop dat hij gebruikt was.
Je hebt de klacht dat de voetenzak niet voldoet aan de eisen de gesteld zijn, conformiteit. Op basis daarvan zul je je geld terug moeten vragen.
Het probleem is dat je de voetenzak gekocht hebt bij een duits bedrijf en het duitse recht van toepassing is.
Kijk op deze site wat je kunt doen:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=NL
L
ees eens in de algemene voorwaarden, speciaal artikel 13 en 16

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 18, 2019 om 08:46
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien nog eens uitleggen via dit contactformulier omdat bellen wel eens voor misverstanden zorgt.
https://verpleeg-shop.nl/contact

gerbera
door gerbera - Dec 18, 2019 om 08:55
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Zij vermelden dat de zak waterdicht is dus voldoet het niet aan de de informatie. Op basis hiervan heeft u recht op teruggave van uw geld. Ga eventueel langs bij het juridisch loket in uw woonplaats, deze kunnen u helpen. Het is overigens een Nederlands bedrijf gevestigd in Maastricht dus valt het onder het Nederlands recht, de voetenzak is een Duits product.

panter22
door panter22 Dec 18, 2019 om 09:56
6599 Antwoorden / Vragen

Duits recht is van toepassing, lees artikel 13
https://verpleeg-shop.nl/custom/index/sCustom/188

gerbera
door gerbera Dec 18, 2019 om 15:04
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry ff over het hoofd gezien, maar dit staat in art.6

2. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en -indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

panter22
door panter22 Dec 18, 2019 om 17:08
6599 Antwoorden / Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 18, 2019 om 09:53
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij een lastige zaak. Hoewel in ieder geval de Europese regels m.b.t. consumentenbescherming van toepassing zijn heeft u kennelijk de zak in ieder geval niet in de originele verpakking teruggezonden. Uiteraard is het wel een feit dat het constateren of, zoals in dit geval, de zak waterdicht is alleen maar kan om de zak te gebruiken.

In dat geval is m.i niet het recht om terugzending volgens regelgeving on-line aankopen van toepassing maar het feit dat de aankoop niet voldoet aan de daaraan gestelde en ook voorgestelde verwachting. Zie daarom deze: http://www.wetrecht.nl/rechten-bij-consumentenkoop/ en deze https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie  Lees kapot als voldoet niet aangestelde verwachting. Of deze https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product  Men behoort de zak of waterdicht te maken of u een nieuwe toe te zenden. Eerst als dat niet kan heeft u recht op uw geld terug.

Op zowel de site van consuwijzer als bij consumentenbond kunt u een voorbeeldbrief vinden. U kunt ook hulp vragen bij www.juridischloket.nl.

Ik zie geen Nederlands Keurmerk. Ik neem aan dat u niet deze in Maastricht bedoelt https://verpleeg-shop.nl/ maar verpleegshop.nl welke website ik raar maar waar nu kennelijk niet meer kan bereiken anders dan nu de melding dat deze site is gereserveerd. Ik zag eerder wel een bedrijf met levering vanuit Duitsland.

Bent u lid van een patiéntenorganisatie of van een organisatie voor senioren zoals KBO/PCOB of ANBO, benader die dan.

marita5
door marita5 Dec 18, 2019 om 10:58
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft , het bedrijf is gevestigd in Duitsland . Postadres is in Maastricht , bij mij in de buurt ,  dit is kantoorruimte die je kunt huren .

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 18, 2019 om 16:57
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@MARITA, Ts noemt verpleegshop.nl vandaar mijn opmerking.

marita5
door marita5 Dec 18, 2019 om 17:15
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Het is verpleeg-shop.nl , de site verpleegshop.nl die Ts aangeeft bestaat niet , domeinnaam te koop .

me
door mein33 - Dec 18, 2019 om 10:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@margriet veenhuizen,

Voor een paar euro koop je een spuitbus met een waterafstotende spay en als u zorgt dat de voetenzak goed droog en schoon is dan is het inspuiten de oplossing om het intrekken van vocht tegen te gaan.

Hopelijk heeft u die andere "zak" nog niet gekocht !  ;-))

marita5
door marita5 - Dec 18, 2019 om 11:20
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Margrieth Veenhuizen ,

Op de site staat inderdaad buitenkant waterdicht nylon .

https://verpleeg-shop.nl/mobiliteit/rolstoelen/rolstoelbekleding/pellis-medica-voetenzak-royal

en niet in de originele verpakking.

Dit is onzin

2. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en -indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

Verwijs naar deze uitspraak ,

https://www.thuiswinkel.org/nieuws/4018/mag-een-matras-worden-uitgezonderd-van-het-herroepingsrecht

Lees hier conformiteit ,

https://business.trustedshops.nl/blog/consumentenrecht

Neem eens contact op met ECC ,

https://www.eccnederland.nl/nl/home

https://www.eccnederland.nl/nl/neem-contact-met-ons-op

mo
door mof - Dec 18, 2019 om 11:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niet door alleen terug te sturen. Het betreft een hygiene artikel.

U zult moeten aantonen dat in de aanbieding beloofd is dat de zak waterdicht is en dat de zak die u ontvangen heeft dat niet is.
DAn mag verpleegshop.nl kiezen: of een alternatief product dat wel waterdicht is aan u toesturen danwel uw geld terug.

Uw geld terugeisen kan slechts dan wanneer dit tweede artikel ook niet aan de gestelde eisen voldoet, dus geen gelijkwaardig artikel is.

DAt u al een andere voetenzak heeft gekocht doet verder niet ter zake.

zoekster
door zoekster - Dec 19, 2019 om 09:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Duits recht is niet van toepassing. Als een webshop zich richt op Nederland, maakt het niet uit of het in het buitenland is gevestigd, het Nederlands recht is dan van toepassing. Wat het bedrijf dan zelf beweert maakt verder niet uit.  Zie hier  hoe het zit. Alleen al omdat de webwinkel Ideal aanbiedt, wat een Nederlands betaalmiddel is, richt dit bedrijf zich duidelijk op de Nederlandse markt.

https://ictrecht.nl/2012/10/10/buitenlandse-webwinkel-voor-de-nederlandse-rechter-slepen/

Om te beoordelen of een webwinkel zich op het land van de consument richt moet er gekeken worden naar:

“elke duidelijke uitdrukking van de wil om de consumenten in deze lidstaat als klanten te winnen.”

Alleen de optie om de Duitse webwinkel in de Nederlandse taal te bekijken is niet voldoende. Anders wordt het als de webwinkel in de Nederlandse taal te bekijken is, in Nederland levert en een Nederlandse betaalmethode zoals iDeal aanbiedt.

Verder heeft uw klacht niets met herroepingsrecht te maken, dus hygiene artikel of gebruikt maakt ook niet uit.

Uw artikel beantwoordt niet aan de overeenkomst. De overeenkomst stelt dat u een waterdichte voetenzak moet krijgen. Wat de webwinkel dan mag doen is u hetzelfde artikel aanbieden, maar dan wel waterdicht (dan zou deze voetenzak een productiefout moeten hebben, of zelf de waterdichtheid van deze zak herstellen. Beiden lijkt me niet echt aannemelijk.

U hoeft geen andere voetenzak van een ander merk te accepteren, dat behoort nl niet tot de overeenkomst.

Wat nu te doen, eerst maar kenbaar maken dat u zich beroept op een non-conformiteit (artikel beantwoordt niet aan de overeenkomst) en dat u dit artikel wilt maar dan waterdicht. Als dat niet mogelijk is, dan meteen uw geldt terug.

U kunt melden dat u met uw klacht op Kassa staat, u kunt ook zeggen dat u eventueel de belbus inschakelt. Verder klacht zetten op  klacht.nl en klachtenkompas.nl.

panter22
door panter22 Dec 19, 2019 om 10:01
6599 Antwoorden / Vragen

Ts gaat niet naar de rechter.

zoekster
door zoekster Dec 19, 2019 om 10:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je moet de rest van het artikel lezen, het gaat erom onder welk recht een aankoop valt. Het gevolg van onder welk recht een overeenkomst valt geeft wel mogelijkheden tot het gaan naar de rechter. Maar dat is een lange weg, beter is het om het via klachtensites en bijv. via Kassa af te handelen.

panter22
door panter22 Dec 19, 2019 om 12:48
6599 Antwoorden / Vragen

Het gaat om een voetenzak van €119. Daarvoor ga je niet naar de rechter. En als je de algemene voorwaarden van de webshop had gelezen dan heeft ts dezelfde rechten als in Nederland. Er wordt verwezen naar de ECC voor geschillen.
Op klachtensites kun je alleen maar klagen, Die handelen niets voor je af.

zoekster
door zoekster Dec 19, 2019 om 13:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik hoef de algemene voorwaarden niet te lezen, want deze aankoop valt onder Nederlands recht en niet onder Duits recht zoals jij hier de hele tijd beweert.

panter22
door panter22 Dec 19, 2019 om 19:35
6599 Antwoorden / Vragen

Het gaat om  Europees recht en dat geldt zowel voor Nederland als Duitsland.
Je maakt het ingewikkelder dan dat het is.
Ts kan een beroep doen op de ECC (staat in de algemene voorwaarden)en heeft daardoor meer rechten dan in Nederland als gekocht is bij een webshop die niet aangesloten is bij een geschillencommissie.

zoekster
door zoekster Dec 19, 2019 om 20:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je blijft maar om de hete brei heendraaien. Dit is geen Europees recht. Europa geeft richtlijnen waar de Europeese landen zich aan moeten houden. Daarbij hebben landen nog wel de mogelijkheid om daar bepaalde rechten aan toe te voegen, wat Nederland bijv. ook doet door als enig land de conformiteits beginselen meer dan 2 jaar te laten gelden. Wat jij beweerde was dat omdat het een Duitse Webshop is, er Duits recht geldt. Dat is niet zo. Als een buitenlandse webshop zich richt op Nederland door bijv. Ideal aan te bieden dan geldt het Nederlands recht. Je wilt gewoon niet toegeven dat je fout zat. Via de ECC heb je niet meer rechten dan in Nederland. ECC kan wel bemiddelen en vaak met goed resultaat. Ik leg de nadruk op dat Nederlands recht omdat die fout hier anders maar blijft rondzingen; dat als het om een buitenlandse webshop gaat er altijd het recht van dat buitenlandse land geldt.

gerbera
door gerbera Dec 19, 2019 om 22:31
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@zoekster +10

panter22
door panter22 Dec 20, 2019 om 09:12
6599 Antwoorden / Vragen

Wat jij beweerde was dat omdat het een Duitse Webshop is, er Duits recht geldt
Dat beweer ik helemaal niet. In de algemene voorwaarden van de webshop, die je weigert te lezen, staat dat het Duitse recht van toepassing is. op deze overeenkomst,
Dat heeft niets met het conformiteitsbeginsel te maken, want dat is Europese regelgeving en gelijk als in Duitsland en Nederland. Voor het beroep hierop maakt het dus niet uit of het gaat om Nederlands dan wel Duits recht,
Zeker nu het probleem eenvoudig is. De waterdichte voetenzak is niet waterdicht en zal gerepareerd of vervangen moeten worden en zo niet, dan geld terug.
Je maakt van een mug een olifant.

zoekster
door zoekster Dec 23, 2019 om 23:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Duits recht is niet van toepassing, ook niet als het in de AV staat. Deze AV zijn onwettig. Nederlands recht is hier van toepassing. Jij schreef "Het probleem is dat je de voetenzak gekocht hebt bij een duits bedrijf en het duitse recht van toepassing is." Hoe duidelijk wil je je eigen woorden hebben? Je moet eens leren toegeven dat je een fout hebt gemaakt. Dit begint een beetje zielig te worden. Nederlands recht is van toepassing. Als je het zou willen uitvechten dmv een rechtszaak, dan zou het een Nederlandse rechtbank zijn OMDAT het om Nederlands recht gaat.

zoekster
door zoekster - Dec 19, 2019 om 10:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is overigens wel aan te raden voortaan uw artikelen te kopen bij een webshop die is aangesloten bij het thuiswinkelkeurmerk. Problemen als deze worden dan door thuiswinkel.org opgelost en lukt het zo niet, dan kun je naar de geschillencommissie.

ampi
door ampi Dec 21, 2019 om 06:05
17 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk zijn aangesloten bij de Geschillencommissie. Thuiswinkel Keurmerk dus niet!

zoekster
door zoekster Dec 23, 2019 om 23:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik bedoelde Thuiswinkel Waarborg.