Ji
door JillG Dec 6, 2023 om 13:52
Winkels & webshops

Vraagtekens bij manier van handelen inzet cadeaubonnen Zalando

Dag allemaal, ik heb mijn vraagtekens bij de manier waarop Zalando handelt bij een retournering en het gebruik van cadeaubonnen. Wellicht kan iemand mij helpen of ik in mijn recht sta en stappen kan ondernemen (of niet). Ik zal de situatie toelichten:

Vorige week heb ik bestelling geplaatst bij Zalando van 2 paar schoenen. Dit omdat ik nog cadeaubonnen had van in totaal €166 en specifiek op zoek was naar een paar dat (o.a.) Zalando toevallig verkoopt. Het ene paar kostte €164 en het andere paar kostte €217. Deze bestelling rekende ik dus af door gebruik te maken van mijn cadeaubonnen a € 166, het resterende bedrag rekende ik af middels mijn creditcard. Het paar van €217 was niet zoals verwacht en zat niet lekker. Dit artikel stuurde ik dus netjes en snel retour. Zalando heeft deze retour als volgt verwerkt: €50 teruggestort op de creditcard en €166 teruggestort als cadeaubontegoed. Dit betekent dus dat ik mijn cadeaubontegoed nog steeds niet heb kunnen inwisselen en hiervoor andere items moet bestellen én het paar van € 164 alsnog zelf moet betalen (via creditcard). Hiervoor heb ik contact met Zalando opgenomen, omdat ik dacht dat er iets fout was gegaan. Zij geven aan dat dit gebruikelijk is omdat de cadeaubon(nen) specifiek gekoppeld zou zijn aan artikelen en bij retournering ervan het cadeaubontegoed dus wordt teruggestort. Heel opmerkelijk vind ik dat je als klant hier helemaal geen invloed op hebt en niet kunt kiezen bij welke artikelen je de cadeaubon wilt inzetten. Dit doet Zalando dus zelf en in dit geval in het voordeel van het bedrijf. Ze geven aan dat ze achteraf niks meer kunnen betekenen, iets waar ik mijn vraagtekens bij zet nog las van het feit of dit wel correct is wat ze doen.

Ik ben heel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of o.b.v. juridische kennis mij kan adviseren of ik hier stappen in kan ondernemen of dat ik helaas pech heb (en ook nooit meer bij Zalando zal bestellen na 9 jaar tevreden klant te zijn geweest). Alvast bedankt. Groeten, Jill

2807 12 Rapporteer
ju
door juliomariner - Dec 6, 2023 om 14:05
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij staat dit gewoon in de retour voorwaarden:  retourvoorwaarden.

Het klopt dus gewoon wat ze doen.
Dit geheel zou dus voor mij geen reden zijn niet meer bij Zalando te kopen zeker omdat het (kan ik uit ervaring zeggen) een zeer betrouwbare webshop is.
Ik zou dus in ieder geval het tegoed van de cadeaubon opmaken. Ik neem dat dat u nog wel vaker kleding of schoenen nodig bent.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 6, 2023 om 14:16
2067 Antwoorden / Vragen

Tsja, als klant wil je dan bij voorkeur éérst van je cadeaubonnen af en als leverancier hou je liefst de cash, tegengestelde belangen. Gelukkig heeft men in de voorwaarden duidelijk vastgelegd wat het beleid in deze omstandigheden dan is dus daar kan nooit een misverstand over bestaan.
Sorry maar de wereld is de Zalando's toch al zo slecht gezind, zo hebben ze nog nooit winst  gemaakt en geld verdiend, en niet dat je nou medelijden moet hebben, ze kiezen er immers zelf voor een internetkledingbedrijf te runnen, kan ik best begrijpen dat ze bij de edgecases het voor zichzelf geheel binnende wet gunstig hebben geregeld.

Mabelle
door Mabelle - Dec 6, 2023 om 14:31
427 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan je vertellen dat andere webshops hetzelfde handelen. E.e.a. is altijd terug te vinden in hun voorwaarden. Als ik jou was, zou ik toch echt nog 1 keer bestellen anders heb je niets aan je shoptegoed.;-))

Ben zelf ook al jaren een vaste klant van Zalando en ben zeker van plan dat ook te blijven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2023 om 14:36
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Idem als al gezegd, het staat in hun voorwaarden. Men is geen lid van een geschillencommisie om daar eventueel te kunnen klagen. U had wel een conform ander artikel kunnen bestellen m.a.w. wel passend/wel lekker zittend.

marita5
door marita5 Dec 6, 2023 om 17:00
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft , Zalando is aangesloten bij Thuiswinkel.org https://www.thuiswinkel.org/leden/zalando-nl/certificaat

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 6, 2023 om 19:14
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Oh, dat zag ik niet niet staan bij de webshop checker. Hoe dan ook, indien wel aangesloten dan is contact met thuiswinkel.org een optie edoch, de voorwaarden lijken mij duidelijk en niet onredelijk.

rj
door rjw - Dec 6, 2023 om 14:41
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Ik kan me eigenlijk geen situatie voor de geest halen waarbij cadeaubonnen aan een product werden gekoppeld. Het is gewoon 1 van de betaalmiddelen waarmee je het totaalbedrag van een bestelling betaalt. Het lijkt er op dat ie zelf een koppeling hebt gemaakt tussen de schoenen van 164 euro en de cadeaubonnen van 166 euro maar die link is er helemaal niet.

sira
door sira - Dec 6, 2023 om 15:16
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Het klopt als een bus.

€ 166,- betaalt met cadeaubonnen en een restbedrag met creditcard.
U stuurt het artikel terug en krijgt € 166,- aan cadeaubonnen terug en een restbedrag op de creditcard.

Ozymandias
door Ozymandias Dec 6, 2023 om 16:22
167 Antwoorden / Vragen

Dat is nou net het paar dat hij NIET heeft terug gestuurd.

sira
door sira Dec 6, 2023 om 16:37
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Dat is wel zo, anders had de TS nooit € 166,- en nog een x-bedrag teruggekregen voor een paar schoenen die € 164,- hebben gekost.
Reken maar na ;-))

Zo'n deal zou mooi zijn geweest.

r.kemperman
door r.kemperman - Dec 6, 2023 om 16:09
423 Antwoorden / 4 Vragen

Heel simpel
u stuurt de schoenen van € 164 ook terug.

u krijgt uw geld dan terug

vervolgens vesteld u de schoenen van € 164 opnieuw en betaald deze met uw waardebonnen

omslachtig, maar de zaak is dan opgelost

Ozymandias
door Ozymandias Dec 6, 2023 om 16:23
167 Antwoorden / Vragen

Dat is nou net het paar dat hij NIET heeft terug gestuurd.

sira
door sira Dec 6, 2023 om 16:41
2347 Antwoorden / 24 Vragen

@R.Kemperman
Dan is de TS € 2,- aan tegoed kwijt ;-))

@Ozymandias
Je rekent niet goed. Hoe kun je nou € 166,- aan cadeaubonnen en nog een x-bedrag terugkrijgen voor iets dat € 164,- heeft gekost.

ne
door neodutchio - Dec 6, 2023 om 16:27
5155 Antwoorden / 12 Vragen

In geen enkele winkel kunt u zelf bepalen hoe u wat betaald op 1 rekening. Alle aankopen worden bij elkaar opgeteld en dat bedrag moet betaald worden. U hebt in dit geval eerst met een kadobon betaald en de rest bijgepast met de creditcard. En op diezelfde wijze is er terugbetaald.

Als u zelf had willen bepalen hoe iets betaald moest worden had u de schoenen en in 2 verschillende bestellingen moeten bestellen.

marita5
door marita5 - Dec 6, 2023 om 17:11
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JillG ,

Zij geven aan dat dit gebruikelijk is omdat de cadeaubon(nen) specifiek gekoppeld zou zijn aan artikelen en bij retournering ervan het cadeaubontegoed dus wordt teruggestort

Wat gebeurt er met mijn cadeaubon na een retourzending?

Belangrijke opmerking over de terugbetaling: Het totaal van je cadeaubon is gekoppeld aan specifieke artikelen die je hebt besteld. Als je één van deze artikelen retourneert, storten we het resterende bedrag terug op je cadeaubon totaal in je Zalando account. Als je artikelen houdt waarop de cadeaubon niet is toegepast, vragen we je vriendelijk deze te betalen met de door jou geselecteerde betaalmethode.

1. Heb je je bestelling volledig betaald met een cadeaubon?

In dit geval wordt het bedrag weer bij het cadeaubon totaal in je Zalando account opgeteld. Je kunt het gebruiken voor je volgende bestelling. Je kunt het beschikbare bedrag op elk moment bekijken onder "Mijn cadeaubon totaal".

2. Heb je je bestelling betaald door een cadeaubon te combineren met een andere betaalmethode?

De cadeaubon wordt toegepast op specifieke artikelen. Als je één of meer van deze artikelen retourneert, storten we het resterende bedrag terug op je cadeaubon totaal in je Zalando account. Elk extra bedrag dat je voor deze artikelen hebt betaald, wordt terugbetaald volgens de betaalmethode waarmee je de cadeaubon hebt gecombineerd.

mo
door mof - Dec 8, 2023 om 12:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U levert de cadeaubonnen in bij een bestelling en heeft zelf ook niet aangegeven, of kunnen aangeven, bij welk artikel u de cadeaubonnen wilde inzetten. De totale rekening van de bestelling was € 381. Zalando heeft het recht eerst de cadeau bonnen terug te leveren en dan pas het geld.

e-
door e-genius - Dec 8, 2023 om 15:49
12 Antwoorden / 1 Vragen

Geen ervaring met Zalando, maar misschien kan je het omzeilen?
Andere paar schoenen ook retour zenden (dan ben je weer waar je was, geld en tegoed weer terug) en vervolgens opnieuw bestellen met het tegoed.
Omslachtig en vreemd maar misschien kan het zo wel. Tenzij het tegoed gekoppeld is aan een specifiek product.
Wel vervelend dat ze niet een beetje meebewegen, succes in elk geval.

Ma
door Mariannetimmers - Dec 10, 2023 om 10:25
4 Antwoorden / Vragen

Om deze reden koop ik altijd nog in gewone fysieke winkels. Online winkelen vind ik veels te veel gedoe