An
door AnoukvanH Oct 14, 2017 om 08:17
Winkels & webshops
Wat is je recht als gesponsorde reclame op social media misleidend is?

Op vrijdag 13 oktober bezocht ik de webshop van About you op zoek naar een nieuwe winterjas. Ik vond een jas van Modstrom, artikelnummer MOD02440050 00 01.

De overzicht pagina vermeldt een prijs van €119,40. Een korting van - 40%. Echter wanneer ik het item in mijn winkelmandje plaats wordt de prijs gewijzigd naar €159,20. Een korting van - 20%.

Via Facebook zoek ik contact met de klantenservice. Ik ontvang een antwoord met daarin excuses voor een storing en dank voor mijn begrip. Ik heb echter geen begrip voor deze situatie. Een webwinkel van deze omvang, die landelijk reclame maakt, kan niet met een excuus als "het is momenteel heel druk" komen.

Wanneer ik vervolgens mijn Instagram en Facebook pagina bezoek krijg ik gesponsorde berichten te zien, waarin de jas waarin ik geïnteresseerd ben getoond wordt. Opnieuw met een korting van - 40%. Ik vind mede daardoor dat ik als consument recht heb op het artikel tegen de vermelde prijs. Wanneer het artikel niet tegen deze redelijk prijs, geleverd kan worden, is de reclame misleidend geweest. Bovendien staat er in de algemene voorwaarden van de webshop geen artikel opgenomen over afwijkingen in de prijs of korting muv dat de prijs niet verhoogt mag worden of storingen.
AboutYou blijft er bij dat er een storing was en dat de kassa de juiste prijs aangeeft. Facebook en Instagram blijven mij de jas tonen voor de prijs van - 40%. Een prijs die ik er niet voor betaal wanneer ik over ga tot aankopen. Wat is mijn recht als consument?

5220 12 Rapporteer

marita5
door marita5 - Oct 14, 2017 om 08:38
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo AnoukVanH ,

About you is v.a. 28-9-2017 aangesloten bij thuiswinkel.org dien daar een klacht in , klik op de rode regels .

https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen/klachtenformulier

Of neem eens contact op met ECC , het bedrijf is gevestigd in Duitsland :

https://www.eccnederland.nl/nl

Vestigingsadres: Domstrasse 10
  20095 HAMBURG

costnix
door costnix - Oct 14, 2017 om 08:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon een sticker op je phone zetten met de tekst:
”NIET OP RECLAME KLIKKEN!”
En ik post het voor de tigste keer:
“Er zijn leugens, grove leugens en reclame”

jo
door jorisw Oct 14, 2017 om 11:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals je het nu schrijft heb je leugens aan de ene kant en reclame aan de andere kant reclame (dus eerder de waarheid). Oftewel: interpunctie is best wel belangrijk om duidelijk te maken wat je precies bedoelt.

costnix
door costnix Oct 14, 2017 om 17:11
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Agh hud was un tijpvaudh.

panter22
door panter22 - Oct 14, 2017 om 09:01
6599 Antwoorden / Vragen
Cookies
door Cookies Oct 14, 2017 om 09:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat klopt, maar niet meer in de kleur rood.

Cookies
door Cookies - Oct 14, 2017 om 09:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het bedrijf achter About You is Otto http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171011_03125523

Je hebt natuurlijk recht op levering van deze jas voor de prijs van 119,- euro, tenslotte is de korting die ze aanbieden een aannemelijke korting.

Ik zie de kleur rood echter niet meer staan op hun site, dus ik vermoed dat de jas in die kleur niet eens meer leverbaar is  https://www.aboutyou.nl/dames/kleding/jassen?brand=modstroem-4429

En wat er niet meer is, kan ook niet geleverd worden, voor welke prijs dan ook.

ne
door neodutchio - Oct 14, 2017 om 09:12
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Wellicht een laatste jas in een incourante maat die ze uitverkocht hebben voor een lagere prijs. Selecteer je een andere maat of kleur gaat de prijs omhoog. Komt zo vaak voor bij diverse webwinkel. Leuke jas gezien voor maar 5 euro. Helaas alleen in de maat XXXXXL. Mijn maat zat er niet meer tussen en kostte daarvoor ook nog eens veel meer.

U kunt een hoop eissen, maar wat niet meer op voorraad is kan ook niet meer geleverd worden.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 14, 2017 om 10:06
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Sowieso hoeven ze u niet te leveren als ze daar geen zin in hebben. Ze hebben namelijk helemaal geen plicht om u iets te verkopen.

zoekster1
door zoekster1 Oct 14, 2017 om 11:06
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Jawel, dat hebben ze wel. Ze doen een aanbod en als de consument dat aanvaardt is er een overeenkomst tot stand gekomen.

marita5
door marita5 Oct 14, 2017 om 11:16
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@Diewilik , Sowieso hoeven ze u niet te leveren als ze daar geen zin in hebben., daar heb ik nog nooit van gehoord . Dan hoef je bij geen èèn webshop iets te bestellen , want dan loop je het risico als ze geen zin hebben je nergens iets kunt kopen .

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 14, 2017 om 11:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zoekster die overeenkomst is er dus niet in dit geval

jo
door jorisw Oct 14, 2017 om 11:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Marita: dat je nergens iets kunt kopen is natuurlijk onzin. In principe wil iedere winkelier verkopen en leveren. Alleen in enkele gevallen zal het niet gebeuren.

zoekster1
door zoekster1 Oct 14, 2017 om 11:52
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Zodra je de verkoper bereikt en duidelijk maakt dat je het aanbod aanvaard moeten ze leveren. Het is hier een wat grijs gebied, omdat je wel de klantenservice hebt bereikt, dus in principe de verkoper hebt laten weten dat je het aanbod hebt aanvaard. De mores van internet bestellingen is wel dat het via een bestelproces gaat. Wat de verkoper een zwakke positie geeft is dat het aanbod ook nog eens blijft staan op facebook, het komt op mij over als een lokkertje.  Maar dat een verkoper niet hoeft te leveren als je op een aanbod in gaat is onzin.

marita5
door marita5 - Oct 14, 2017 om 10:43
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@AnoukVanH ,

Deze jas is wel nog leverbaar ,  ze hebben inderdaad de prijs verhoogd , dien een klacht in .klik op de rode regel .

https://www.aboutyou.nl/p/modstroem/wintermantel-frida-3700806

Cookies
door Cookies Oct 14, 2017 om 10:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Volgens mij zijn ze met de site aan het rommelen, want de kleur rood stond er toen ik de link plaatste zeker niet op.

marita5
door marita5 Oct 14, 2017 om 10:59
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Zou best kunnen , als ik klik op uw link zie ik de jas ook niet , maar typ ik bovenin Modstrom dan zie ik de jas wel . ..

Cookies
door Cookies Oct 14, 2017 om 11:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nou ja, als dat bestel- en leveringsproces net zo belabberd is als bij eigenaar Otto kun je daar ook beter niets kopen.

zoekster1
door zoekster1 - Oct 14, 2017 om 11:08
1583 Antwoorden / 3 Vragen

door diewilik - 14 okt. 2017 om 10:06

Sowieso hoeven ze u niet te leveren als ze daar geen zin in hebben. Ze hebben namelijk helemaal geen plicht om u iets te verkopen.

Jawel, dat hebben ze wel. Ze doen een aanbod, als de consument dat aanvaardt is er een overeenkomst tot stand gekomen.

art 6:217 lid 1 BW
Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.

Cookies
door Cookies - Oct 14, 2017 om 11:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wel, via de link van @marita5 (b)lijkt de jas in de rode kleur dus wel nog leverbaar. De kortste en snelste route om de jas voor de aannemelijke prijs van 119,- euro te kunnen kopen, is contact opnemen met Thuiswinkel.org (zie link @marita5).

ro
door ron503 - Oct 14, 2017 om 11:53
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U krijgt in het winkelmandje een andere prijs te zien en blijkbaar annuleert u de bestelling dus heeft u geen bestelling geplaatst en daardoor heeft u geen recht op de jas tegen de geadverteerde prijs. Het wordt anders als u de jas daadwerkelijk voor die geadverteerde prijs heeft besteld maar de webshop de jas niet tegen die prijs wil leveren.

gerbera
door gerbera Oct 14, 2017 om 12:06
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Dit is onzin, de jas staat voor € 119,40. Als dan bij de bestelling de prijs anders blijkt te zijn en de jas daadwerkelijk besteld wordt ga je akkoord met de hogere prijs. De shop dient hem te leveren voor de prijs in de advertentie.

ro
door ron503 Oct 14, 2017 om 12:31
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De prijs was in het winkelmandje al anders en is niet na het bestelproces naar boven bijgesteld. Vraagsteller was niet verplicht om de jas daadwerkelijk te kopen en de webshop in niet verplicht om de jas tegen de geadverteerde prijs te leveren want de bestelprocedure is niet afgerond vanwege een verkeerde prijsstelling.

akkerdistel
door akkerdistel Oct 14, 2017 om 13:37
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Dus Ron volgens jou mogen bedrijven overal adverteren met verkeerde prijzen. Dat weet je heel zeker?

akkerdistel
door akkerdistel Oct 14, 2017 om 13:40
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Opeens snap ik die 503 in jouw naam ;-).

gerbera
door gerbera Oct 14, 2017 om 16:52
7367 Antwoorden / 14 Vragen

De Ts bestelt een jas voor € 119,40 en niet voor een hogere prijs die dan tevoorschijn komt.
@akkerdistel "lol" +10

Cookies
door Cookies Oct 14, 2017 om 17:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@akkerdistel: voor goede antwoorden gebruikt hij zijn andere account, ron530.:-)

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 14, 2017 om 13:20
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Gebruik niet de app, maar Firefox Focus. Dan heeft u in de toekomst dit probleem nooit meer.

Cookies
door Cookies Oct 14, 2017 om 17:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tnx voor de tip. Ga eens kijken of het wat is.

scherpslijper
door scherpslijper - Oct 14, 2017 om 18:02
70 Antwoorden / Vragen

Waar iedereen tot nu toe voor het gemak aan voorbij gaat, is dat het geen advertentie/reclame betrof die op hun eigen site stond, maar een - wat AnoukvanH noemt - gesponsorde reclame. Die worden overal op sites geknald door gebruikmaking van algoritmes van o.m. Google, FB en andere 3e partijen. Het is dus niet de verkoper zelf die die advertenties en prijzen overal op zet. De enige prijs en aanbieding die voor instanties als thuiswinkel.org telt, is de prijs die op de eigen site van de verkoper staat. Prijzen die gezien en verkregen worden via Google e.d. zijn niet leidend en nog veel minder bindend, gewoon omdat de verkoper daar over het algemeen (vrijwel) geen invloed op heeft. Dat is heel wat anders dan de prijzen op zijn eigen site, die valt immers wel direct onder zijn eigen verantwoordelijkheid.

Zolang het dus gesponsorde reclames zijn op sites van derden is de verkoper daar op geen enkele manier aan gebonden.