Polman56
door Polman56 Oct 22, 2023 om 13:47
Winkels & webshops

Zonnebril ontvangen uit China zonder bestellen, wat nu?

Ik heb via post.nl een pakketje uit China ontvangen met een zonnebril erin waar Ray-Ban op staat. En waarvoor ik eerst 8 euro inklaringskosten heb moeten betalen. Via google (gegevens van verzender ingevuld) zie ik dat het vaak voorkomt. Maar mij is niet duidelijk wat ik nu het beste kan doen. Ik lees over het risico dat het Chinese bedrijf hierdoor weet dat op mijn adres pakketten worden geaccepteerd en dat ze dan hierna iets veel duurders gaan sturen (met rekening). Terugsturen kost 11 euro, dus dat wil ik alleen doen als het zin heeft voor mij. En de inklaringskosten kan ik pas terug vragen als ik een bewijs heb dat ik het pakket heb terug gestuurd, dus dat is financieel zinloos.

7948 10 Rapporteer
sw
door swat1500 - Oct 22, 2023 om 13:51
3786 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou je een pakketje in ontvangst nemen dat je niet hebt besteld?
Ongevraagde pakketjes die aangeboden worden gewoon weigeren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 22, 2023 om 14:05
2065 Antwoorden / Vragen

Wat een flauwekul, je gaat toch überhaupt geen inklaringskosten betalen over iets dat je niet hebt besteld, dat weiger je en je hoeft iets dat je niet hebt besteld ook niet retour te sturen, bij weigeren gaat het vanzelf retour.

ka
door kaartendraak Oct 23, 2023 om 12:37
182 Antwoorden / 2 Vragen

Ja precies, ik moet er om lachen dat iemand zo dom kan zijn dat ze niks besteld hebben, niks verwachten en er toch voor gaan betalen. Je krijgt vooraf een ding voor inklaringskosten waar ook trackingnrs op staan enz, je kan zo uitzoeken waar het vandaan komt en of het iets is wat je besteld heb, dat is mijn ervaring ermee en als je niks besteld hebt dan betaal je gewoon niet, sturen ze het vanzelf terug.
Wel vreemd, want als het via AliExpress is, die rekenen sinds 1 juli 2021(was het dat jaar dat het ingevoerd werd?) inklaringskosten bij de verzendkosten mee en daar hoef ook ik nooit extra voor te betalen. Ik vermoed eerder dat het artikel niet naar de zin is en er geen 11 euro extra betaald wil worden om het terug te sturen omdat er al 8 euro extra betaald is....?

sira
door sira - Oct 22, 2023 om 14:20
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Wat maakt u zich druk. Als u niets heeft besteld dan is dat zo en hoeft u verder niets te doen. U mag de bril houden en u hoeft ook geen inklaringskosten te betalen. En als u de bril niet wilt hebben en u heeft de gegevens van de verzender dan zet u dat op de enveloppe met retour afzender en geeft hem af bij een Post.nl punt. Het is heel goed mogelijk dat de bril niet eens aankomt bij de verzender.

Die Chinezen hebben wel iets anders te doen dan u in de toekomst pakketten te sturen met een rekening. Bovendien moet er altijd vooraf worden betaald.

Marc1975
door Marc1975 Oct 22, 2023 om 18:08
8 Antwoorden / 1 Vragen

Als je de inklaringskosten niet betaald krijg je het pakketje toch ook niet ? Idd niet betalen dan wordt het vanzelf teruggestuurd.

sira
door sira Oct 22, 2023 om 18:55
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Dan heeft u het pakje dus niet ontvangen, u heeft alleen een vooraankondiging gehad..

Maar nu is het toch helemaal opgelost? Geen inklaringskosten, geen pakketje. Tenzij u een "echte" Ray Ban voor € 8,- wil hebben. De meesten zien het verschil toch niet of het een echte of een fake Ray Ban is.

marita5
door marita5 - Oct 22, 2023 om 16:22
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Polman56 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/misleidende-verkoop/ongevraagde-toezendingen

mahadma
door mahadma - Oct 22, 2023 om 18:44
11543 Antwoorden / 51 Vragen

U bent door het niet bestellen en toch ontvangen eigenaar geworden en daarmee uit, doe er mee wat u wilt. U bent vrij om het ding te verkopen om de inclaringskosten terug te krijgen.

rj
door rjw - Oct 22, 2023 om 19:02
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Staat jouw naam en adres op het label van de verpakking? Dus niet dat het per ongeluk op het verkeerd adres is bezorgd? Het zal de eerste keer niet zijn dat iemand daar overheen leest.

ne
door neodutchio - Oct 22, 2023 om 19:25
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Een Ray-Ban zonnebril uit China voor €11,50, dat kan natuurlijk nooit. En dat bij een vage webshop die geen contract heeft met PostNL. Als u dat niet besteld hebt is er niets aan de hand. U had niet hoeven te reageren, u had niet hoeven te betalen en u had dan ook niets ontvangen.
Zou u misschien uw naam en adres kunnen doorgeven? Als u namelijk zo makkelijk betaald voor iets dat niet voor u is, dan stuur ik u ook wat facturen. Die mag u betalen waarna u natuurlijk ooit weer (n)iets terug krijgt.

mo
door mof - Oct 23, 2023 om 12:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u het niet besteld heeft hoeft u het niet aan te nemen.

1paul
door 1paul - Oct 23, 2023 om 13:58
3153 Antwoorden / 0 Vragen

u mag het houden, is ongevraagde post, volgende keer niet betalen en klaar is het, kan zo maar pissing zijn..

Ky
door Kyra0925 - Jan 30, 2024 om 18:27
1 Antwoorden / Vragen

Hier hetzelfde, zojuist Ray ban zonnebril ontvangen waarvoor ik vorige week 7 euro inklaringskosten heb betaald. Waarom ik die kosten heb betaald is omdat ik op een pakket zit te wachten en je in de mail met verzekerd inklaringskosten je niet kunt zien waarvoor je die moet betalen. Ik ging er dus vanuit dat het voor mijn bestelde pakket was. Wat nu?

sjjoppy
door sjjoppy Jan 30, 2024 om 19:03
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Om antwoord op deze vraag te krijgen kunt u een eigen onderwerp starten:

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 30, 2024 om 19:09
2065 Antwoorden / Vragen

Sowieso komt dit dan niet van Ali want daar betaal je tegenwoordig de inklaringskosten vooraf en die pakjes zeilen dan fluks door de douane. Ik denk dat u de trotse eigenaar van een "Ray Ban" bent geworden als de douane het tenminste niet op de heupen krijgt en neppers gaat vissen. Ik blijf dit een merkwaardige problematiek vinden.

im
door imd3 Feb 8, 2024 om 20:33
Antwoorden / Vragen

Hier hetzelfde. Bij mij was het een ring van 'Cartier'. Deze vond ik in mijn brievenbus, dus kon ik niet meer weigeren. Ik had ook de inklaringskosten betaald omdat ik een ander pakket verwachte en dacht dat de inklaringskosten dat pakket betroffen.

Elders las ik dat bij sommige landen je het pakket niet mag houden omdat je daarmee de koop bevestigt. Ze kunnen je daarna een hoge rekening sturen. Weet iemand of dit ook voor China geldt?