cn
door cng Jul 5, 2007 om 15:40
Auto & vervoer

Aanrijding buitenland.... en bijzondere drama

Heren, dames ik heb een vraag op een lang verhaal.

Ik ben rondom Milaan op de snelweg van achteren aangereden. Aangezien ik stond stil achter een andere auto ben ik door de klap doorgeslagen naar de voorste auto. op advies van mijn verzekeringsmaatschappij heb ik de politie de papieren laten invullen. Nadat dit alles was gedaan heb ik gevraagd als ik door mag rijden naar nederland gezien de schade. Zichtbare schade was de achterzijde en de rechter voor koplamp die een scheur vertoonde.

Van de politie mocht ik doorrijden en dit heb ik tevens ook gedaan, eergisteren was ik gevorderd tot luxemburg waar ik stopte voor een sanitair stop. toen ik weg wou rijden begaf mijn auto het, de bevestiging van de stuurolie pomp is afgebroken. (dit is tevens de plek waar de riem voor de acculader omloopt.)

Ik heb vervolgens de ANWB gebeld en de ook mijn auto verzekeraar, omdat zeer waarschijnlijk dit ook schade was ten gevolge van de aanrijding. Immers mijn auto was recent gecontrolleerd en APK gekeurd.

Mijn auto kon niet gerepareerd worden binnen de termijn van 48 uur, de ANWB wil mijn auto terugbrengen naar Nederland, maar dan onder voorwaardes. Indien mijn auto niet gereparreerd wordt binnen 3 mnd moet ik de kosten voor transport naar Nederland betalen.

Aangezien ik niet weet als mijn schade te reparen valt, wil ik niet onnodig geld weggooien in een bodemloze put. Mijn verzekeringsagent wil me in eerste instantie niet helpen, maar na heel wat telefoontjes is gebleken dat zei mijn auto moeten terugbrengen. Dit hebben ze telefonisch bevestigd aan mij. Nu wil de verzekeringsmaatschappij dat ik ANWB de autro laat terughalen en mocht het blijken dat de Auto niet te repareren valt mag ik mijn kosten decalareren bij mijn verzekeringsagent.

Mijn vraag:
de garantie voor het declareren is gekomen van een "derde partij" die voor mijn verzekeringsagent werkt. Dit wekt bij mij het gevoel dat ik toch genaaid zal worden, mocht het zover komen.  Ik heb voor de zekerheid alles nogmaals geconformeerd, maar dit is allemaal telefonisch gebeurt..

Ben ik nu stom bezig of moet ik voet bij stuk houden dat mijn verzekeringsagent mijn auto moet ophalen? ik heb immers aangegeven dat ik toch prefereer dat zij het doen, maar word naar mijn gevoel afgepoeierd ....

1631 8 Rapporteer

vladja
door vladja - Jul 5, 2007 om 16:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

U moet niet de opdracht geven tot het terughalen van uw auto. Dat moet u de verzekeringsmaatschappij laten doen. Dan krijgen zij de rekening (als u voor het terughalen verzekerd bent). Het maakt niet uit wie de verzekeringsmaatschappij insachakelt om uw auto terug te halen. Zij moeten de opdracht geven, niet u.

Als u zelf de opdracht geeft, bent u degene die de rekening krijgt en moet betalen. Het is dan nog maar de vraag of u het geld terug krijgt als dit niet zwart op wit bevestigd is.

Vladja

pi
door pietvv - Jul 5, 2007 om 21:03
98 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kan er alleen nog aan toevoegen dat wij, ook na een aanrijding in het buitenland besloten hebben om alle verzekeringen in een hand te houden. Dus de reisverzekering en de autoverzekering bij dezelfde maatschappij. Dan heb je dat gedoe in ieder geval niet.
Bij ons was het de anwb reisverzekering die niet functioneerde maar dat terzijde.

cn
door cng - Jul 5, 2007 om 23:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ondertussen me hiervoor sterk gemaakt en heb ook stevige woorden verwisseld. Mijn maatschappij wil dit doen, tenminste de verzekeringsagent* verklaard dat ik hiervoor verzekerd ben gezien ik WA, VHD, OI, RB. VHD = verzekeraars hulp dienst.

* zijn er binnen 1 organisaties tal van organisaties erg verwarrend omdat ik eigenlijk met 1 organisatie praat die ja en nee tegelijk zeggen?

In elk geval heb ik woorden als wij weigeren om de auto te halen, vanwege ...... kwestie ..langs zien komen. Wel heb ik de garantie gekregen dat zij de kosten betalen (ik mag decaleren)  mocht ik de rekening van ANWB krijgen.

Op dit moment heb ik het gevoel dat dit de enige optie is die ik heb en dat dit door mijn strot wordt geduwd. Ik heb gezegd dat ik dit niet wil en dat zei het moeten doen (opdracht geven) maar daar krijg ik geen gehoor op. In elk geval snap ik dit niet meer wat het probleem precies is.

Een mogelijk plus punt is wel dat ik de toezeggingen met betrekking tot de kosten en ANWB nu zwart op wit krijg... Eerst zien ... het spijt me maar me vertrouwen dat dit ooit goed komt is nu wel weg.

Aangezien ik nu al bijna alle kanten op ben gegaan en zelf niet een particulieren Rechtsbijstand verzekering heb bij een derde partij zie ik eerlijk gezegd geen optie dan op hun voorstel in tegaan.. ik wacht wel eerst af op de schriftelijke verklaring.

Ik had echt nooit verwacht dat ik hier thuis zo zou moeten vechten om eigenlijk te krijgen waarvoor ik **** betaal.  Ik vraag me door dit alles af als ik beter de auto laat afschrijven bij een sloop in het buitenland.. want de moeite die ik zelf moet doen is toch wel absurd.

rd
door rdrdon - Jul 7, 2007 om 10:46
4 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas kan ik niet uit uw verhaal opmaken of u lid bent van de anwb - als dat het geval is, zie ik het probleem niet, want met een europadekking wordt u gewoon door hen geholpen. Uw tussenpersoon is, naar mijn idee, een lapzwans - die moet gewoon zijn werk doen en u binnen 2 uur zékerheid kunnen bieden - stel hem gewoon een ultimatum - NU (schriftelijk) antwoord - anders ga ik met mijn handel (alle verzekeringen) ergens anders heen. U heeft er nu niets aan, maar voor een volgende keer - en anderen: Als u met de auto op vakantie gaat - verzeker u via de anwb en zorg dat u het meest uitgebreide lidmaatschap hebt - dan wordt u ALTIJD geholpen. 2: zorg voor een goeie reisverzekering (ook ANWB) die u in dit soort gevallen ook kan helpen(!) 3: Sluit een RECHTSBIJSTANDverzekering af voor gezin + auto -- als u dan weer eens last heeft van vechten tegen de baas of verzekeraars of wie dan ook... Dan bent u verzekerd van goede hulp én bijstand - voor nu: zoek een goeie garage die uw auto kan maken en rij na een aanrijding NOOIT meer door - met welke toestemming dan ook - ga ALTIJD eerst langs een garage (waar de anwb u ook mee helpt - EN - u van vervangend vervoer voorziet als de garage ziet dat doorrijden niet verantwoord is. Ik kan mij (weer) niet aan de indruk onttrekken (sorry-geen aanval) dat ook U té veel op uw bewaarengeltje vertrouwd en te weinig voorzorgen treft om dit soort problemen te voorkomen. Voor een paar tientjes kunt u een hoop en als u wilt ALLE problemen voorkomen. Ook wij hebben dit meegemaakt wat u schetst, maar met mijn anwb lidmaatschap én goeie reisverzekering was er geen vuiltje aan de lucht en is ALLES door de anwb geregeld én betaald!!! Mocht u een goeie en goedkope garage willen weten (in Alkmaar) stuur mij een mail - ik geef u graag het adres. Succes gewenst. d.roeper@kpnplanet.nl

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 7, 2007 om 19:56
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@cng:

Uit uw verhaal in nog niet af te leiden hoe en waar u verzekerd bent en
of in Italie een (merk)garage naar uw schade heeft gekeken en daar
rapport van opgemaakt. Is er ook een politierapport van de situatie?
Heeft u getuigen? Is een internationaal schadeformulier door beide
partijen ingevuld?

Heeft degene die achterop u reed en de oorzaak van uw schade is, maar
ook van die van uw voorligger, schuld bekend op papier? Heeft u de
gegevens van zijn verzekering. Dit soort feiten vermeld u niet in uw
verhaal, doch zijn zeer essentieel. Zonder deze feiten is u eigenlijk
geen advies te geven.

Graag zie ik nog nadere gegevens. Ik heb ervaring met schade door een ander in het buitenland.

Hardware ERrorMAN

su
door sultan - Jul 7, 2007 om 21:52
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil alleen reageren op diegenen die menen dat de ANWB  ALTIJD helpt.Ben ruim 30 jaar ANWB lid geweest en had voor mijn camper de meest uitgebreide IRK, omdat wij veel en lang onderweg waren.Vorig jaar 26 mei werd mijn echtgenote in kritieke toestand opgenomen op de IC van een Turks ziekenhuis.Op 27 mei 's ochtends vroeg e.e.a. gemeld aan de alarmcentrale van de ziektekosten verzekering,(Eurocross).Deze mensen hebben meteen alles gedaan om mij gerust te stellen, waaronder ook de ANWB gewaarschuwd. Voor Eurocross heb ik dan ook niets dan lof.Maar de ANWB nam pas na herhaald verzoek van Eurocross pas enkele dagen later kontakt op. Op mijn verzoek om hulp bij het naar huis brengen van onze camper,(mijn echtgenote en ik moesten met een ambulance vliegtuig terug)werd mij woordelijk geantwoord:Sorry mijnheer maar dat is uw probleem,pas vanaf de Turks-Griekse grens zullen wij uw camper naar Nederland halen.Na enorm veel telefoontjes en met hulp van derden heb ik toen,- terwijl mijn vrouw in uiterst kritieke toestand verkeerde-,de auto naar een douanedepot in Izmir gebracht,(kostte 1 volle dag) vanwaar hij enkele weken later door een ANWB medewerker is opgehaald en naar Nederland vervoert.Kosten €499,50. Was ik lid van de ADAC, de Touringclub de Suisse of de Engelse AA geweest,had ik geen enkel probleem gehad.Ondertussen heb ik gepoogd middels brieven van de ANWB antwoord op vele vragen te krijgen en ook mijn lidmaatschap heb ik beeindigt.De ANWB reageert NERGENS op, geen antwoord, ook geen enkele interesse waarom iemand na ruim dertig jaar z'n lidmaatschap beeidigt, NIETS. Mijn echtgenote is overleden en dat is emotioneel een ramp. Het is nu ongeveer een jaar geleden, maar wat de ANWB mij geflikt heeft doet, - naast de pijn en het verdriet om mijn overleden maatje-, nog steeds emoties loskomen. Daarom, zeg aub. NOOIT meer dat de ANWB ALTIJD helpt !

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 8, 2007 om 01:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@rdrdon:

Ben 20 jaar lid geweest van ANWB. Opgezegd wegens het miljoenenfeest
voor BoBo's. 75 jaar bestaan, geloof ik. Was in de 80-er jaren. De
leden hadden er niets aan, maar wel betalen.

Sindsdien: voor enkele tientjes per jaar extra bij de WA met
beperktcasco verzekering voor mijn 12 jaar oude auto, heb ik een
repatri-eringsverzekering, welke mijn auto met eventueel de caravan
brengt naar een reparatie adres van mijn keuze. Bij pech of ongeval,
dat maakt niet uit. Waar ook in Europa. Kan de wagen of caravan of
andere aanhanger niet binnen 48 uur gerepareerd worden, heb ik recht op
vervangend vervoer. Geen gezeur. Via SOS-centrale.

Twee voorbeelden:

1. Nog maar slechts 1 keer premie betaald, 16 gulden extra voor een
heel jaar. Op een vrijdagmiddag in Almere motorpech. De Opeldealer daar
wil niet eerder kijken dan maandag. SOS gebeld. Zelf met de auto op een
autotrailer naar Oldenzaal gebracht en vrouw en kinderen met een taxi
naar Rijssen om aan een afspraak te voldoen.

Het was een klus die ruim 1000 gulden moet hebben gekost en ik heb geen
rekening gezien. (De volgende dag had ik mijn auto weer klaar. Was een
klusje van een kwartier en 50 cent, als je wist wat het was. Ik ben
geen automonteur. Ik heb de auto gewijzigd zodat het niet meer voor kan
komen.)

2. In Frankrijk op een vrijdagavond langs de snelweg een parkeerplaats
oprijdend slaat de motor af, niet meer te starten. Distributieriem
defekt (met 44.000 km.) als u dat wat zegt. SOS gebeld. Auto met
caravan door een snelwegsleepdienst van de parkeerplaats gehaald. Auto
naar dichtstbijzijnde Opeldealer en caravan naar een camping. Eerst
dinsdag kon gerepareerd worden.

Alleen de autoreparatie hoeven te betalen.het afslepenH De camping, incl. stroom en de GSM-telefoonkosten en , alles is betaald.

Met wat extra geld van spaarrekening tijdelijk naar (bank)giro heb je
ook geen Internationale Reis en Kredietbrief van de ANWB meer nodig.

Dus ANWB is geheel overbodig.

pi
door pietvv - Jul 8, 2007 om 22:29
98 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals ik al schreef hebben wij ook een aanrijding gehad in het buitenland (Duitsland). Dan kom je er achter dat de reisverzekering van de ANWB alleen op kantooruren bereikbaar is. Bovendien beweerden ze dat we onze verzekering opgezegd hadden (dat was ook zo maar pas per ingang van een volgend jaar.)  Er is daarom veel geregeld door interhelp, waar interpolis en een heel stel andere verzekeringen bij zijn aangesloten.  Uiteindelijk hebben we alle voorgeschoten rekeningen wel teruggekregen. maar het zou toch een stuk prettiger geweest zijn als we gewoon direct vervangend vervoer gehad hadden.
Gelukkig waren de politie, het personeel van het ziekenhuis en enkele omstanders bijzonder behulpzaam.