2010Flynn
door 2010Flynn Feb 13, 2010 om 02:01
Auto & vervoer

Achterruitverwarming is flink nat door condens wat nu?

Mijn autoachteruitverwarming zit vaak met deze koude winter vol met condens,wil hem wel droog maken(om het ergste weg te halen) Maar ben bang dat de verwarmingelement kapot gaat. Wat nu???

12549 33 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 13, 2010 om 02:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag raaltje,

Normaal gaat de condens van de achterruit af wanneer de verwarming een tijdlang aan is. Wanneer er ergens een lek is kan er veel vocht in de auto komen. Dan blijf je last op de ruiten houden. Met 2 buitenspiegels hoef je niet door de achterruit te kunnen kijken. Mits in de spiegels goed zicht is.

Vroeger had je van die plakverwarming van aluminiumfolie. Die waren heel kwetsbaar met vocht verwijderen.
Tegenwoordig zijn metaalstrepen OP de achterruit gedampt. Die kun je voelen. Daar kun je wel met een zeemlap het vocht van wegnemen. Soms zit er een metaaldraad IN het glas gegoten. Die kun je niet voelen Daar kun je zelfs een raamwisser op gebruiken.

Zorg dat je het bij elkaar gedreven vocht goed opvangt in een zeemlap of keukenpapier. Want laat je het van de ruit naar beneden lopen dan blijf je condensproblemen houden!

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2010 om 10:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de ruit verwarming aan zet ,moet je binnen heel korte tijd kunnen zien dat het werkt ,( smalle strepen waar het condens weg is )

Werkt het niet dan even door laten meten bij de garage

ve
door verwijderd - Feb 13, 2010 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Condens komt van binnenuit.,Er is dus een ander probleem er zit te veel vocht in de auto dus mogelijk een lek in een rubber.

T

ve
door verwijderd - Feb 13, 2010 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met deze weersomstandigheden is het vrij normaal dat de auto van binnen vochtig is. Verschil binnen/buiten temperatuur, inloop van sneeuw door schoenen en zo meer. M.i. zit er niets anders op dan het gedurende deze winter periode voor lief te nemen. Je zou eventueel een vochtvanger in de auto kunnen zetten maar of dat zoden aan de dijk zet zou ik niet weten.

Groet Ronny.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2010 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ raaltje:

Het idee van Ronny is zo gek nog niet om vocht uit de auto te halen. B.v. met een Bison vochtvreter. Bij bouwmarkten zijn die te koop. Ze werken alleen niet bij vorst in een koude auto, omdat het vocht dan op ruiten en carrosserie vastgevroren is, doch wel wanneer tijdens de rit de auto van binnen goed warm wordt.
Zoals ik en ook toolboy al opmerkte kan de auto ook wel ergens lek zijn. Probeer in stromende regen of in een auto wasinrichting dat uit te zoeken.

H.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2010 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is inderdaad condens als gevolg van een lekage. een ruit kunt u schoonmaken maar met de streepjes mee. ook geen scherpe reinigings middel gebruiken. wat kan helpen eerst de lekage verhelpen natuurlijk dan een paar nachten een keramisch kacheltje er in. doen wij ook als de auto gepoetst is en de bekleding nat gereinigd is.. enkele lekage plaatsen zijn de achterlichten, portier foly, lekage via geplakte ruiten wat is het merk van uw auto??

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

als u airco heeft deze ook in de winter gebruiken, werkt prima, steeds een droge auto, ook al ga je met sneeuw aan de voeten in de auto stappen, binnen enkele minuten is het vocht weg.
Voordat iemand nu roept airco zit alleen maar in "dikke" auto's, ik heb een Suzuki Wagon R+

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op zaterdag 13 feb 2010, 12:26: Met deze weersomstandigheden is het vrij normaal dat de auto van binnen vochtig is. Verschil binnen/buiten temperatuur, inloop van sneeuw door schoenen en zo meer. M.i. zit er niets anders op dan het gedurende deze winter periode voor lief te nemen. Je zou eventueel een vochtvanger in de auto kunnen zetten maar of dat zoden aan de dijk zet zou ik niet weten.

Groet Ronny.

Deze tip is al eerderin de consumentengids geopperd. Een maand later kwam er een correctie van een expert: Schijnt toch niet helemaal gezond te zijn voor het leefklimaat in de auto en dan bedoel ik uiteraard voor jezelf.
Mocht je het toch doen: Zorg dat in elk geval dat het niet kan lekken, omvallen of overlopen want die vloeistof los in je auto is troep en trekt ook weer vocht aan. Heb ik eens gehad in een kast.....

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

ulyssa schreef op maandag 15 feb 2010, 13:40:
ron530 schreef op zaterdag 13 feb 2010, 12:26: Met deze weersomstandigheden is het vrij normaal dat de auto van binnen vochtig is. Verschil binnen/buiten temperatuur, inloop van sneeuw door schoenen en zo meer. M.i. zit er niets anders op dan het gedurende deze winter periode voor lief te nemen. Je zou eventueel een vochtvanger in de auto kunnen zetten maar of dat zoden aan de dijk zet zou ik niet weten.

Groet Ronny.

Deze tip is al eerderin de consumentengids geopperd. Een maand later kwam er een correctie van een expert: Schijnt toch niet helemaal gezond te zijn voor het leefklimaat in de auto en dan bedoel ik uiteraard voor jezelf.
Mocht je het toch doen: Zorg dat in elk geval dat het niet kan lekken, omvallen of overlopen want die vloeistof los in je auto is troep en trekt ook weer vocht aan. Heb ik eens gehad in een kast.....

Ik heb dat al eens geprobeerd, maar dat zet echt geen zoden aan de dijk.
Auto blijft gewoon vochtig, is waarschijnljik té veel vocht voor zo'n vochtvreter.
En je moet inderdaad oppassen dat het niet omvalt of over de rand klotst, erg lastig in een rijdende auto.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vocht in de auto meestal door natte kleding, vochtige lucht dat naar binnen komt, etc.
In combinatie met de verwarming/achteruitverwarming, ook de airco aanzetten gedurende de eerste paar minuten/kwartier, meestal raakt men dan het overtollige vocht wel kwijt en zijn alle ruiten heel goed doorzichtbaar..........
probeer dit maar eens uit.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja vroeger kon dat wel maar nu niet meer omdat het verwarmings element in het glas zelf zit dus als de verwarming aanstaat kan je gerust de ruit schoonmaken totaal geen probleem maak m gerust droog en schoon ook al staat de verwarming aan maar gebruik ook de airco die moet je zomer en winter gebruiken is goed voor de airco pomp gaat i niet vast zitten want die pompen zijn vreselijk duur kosten al gauw 500 €

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat ik mis in de oplossingen is heel simpel...elke keer alS je gaat rijden een paar ramen op een kier zetten>en als de motor warm is die richten op je voetendan krijg je het vocht er een stuk sneller uit dan een vochtvreter..ik heb ook vocht problemen maar hou ik beperkt door regelmatig met 1 of 2 ramen op een kiertje tezetten en de kachel aan een stukje terijden....het help ook als je byvvorbbeld op een zonnige parkeerpaats sta en de zon schijnd dan ook gewoon je ramen op een kiertje tezetten

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veel auto's hebben tegenwoordig een circulatie stand, er wordt dan geen buitenlucht aangezogen. Als je die gebruikt dan moet je de airco aanzetten anders beslaan alle ruiten.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ook heel belangrijk is dat de ruit schoon is dus geen vette of rookaanslag

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 19:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer voorzichtig met een zachte doek met afwasmiddel het raam in te smeren.Helpt echt Groet mhofman.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veel auto's hebben tegenwoordig een circulatie stand, er wordt dan geen buitenlucht aangezogen. Als je die gebruikt dan moet je de airco aanzetten anders beslaan alle ruiten.

Op deze manier krijg je steeds meer vocht in de auto. 's Winters bevat koude lucht weinig vocht en als je de buitenlucht verwarmd in de auto blaast is de relatieve vochtigheid hiervan heel laag. Gevolg deze lucht kan veel vocht opnemen. De uitstromende lucht neemt dus veel vocht mee naar buiten.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt ook je ruit behandelen met een anti-condens spray. Dit is gewoon bij halfords verkrijgbaar. Eerst ontvetten en dan de spray erop. Werkt voor ongeveer 1 a 2 weken. Ik heb het van Valma en Sonax gehad, Sonax vindt ik de beste omdat deze minder vet is.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

veel auto`s hebben een kartonachtige vulter (niet het luchtvulter op de motor)voor de luchttoevoer deze kan ook nat en smerig zijn. deze vervangen of laten vervangen als dit het geval is.
heb ik een keer gehad bij een opel astra.

groetjes Bennie

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Raaltje, wij hebben dit zelfde probleem gehad. Ga eerst eens zoeken of er geen lekkage ergens is. Is die er wel ga dan naar de garage en laat het maken/repareren.
Verder is een open zak met kattegrid in de auto aan te bevelen, alleen uitkijken dat ie niet omvalt natuurlijk.
En dan de al eerder gegeven tip om met de ramen een kiertje open te rijden, en ook even open te laten, zo trekt het vocht eruit. Succes ermee.
Beppie476

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 12:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je airco hebt, bij beslagen ramen verwarming aan, ventilator op maximum, ventilator op recirculaie stand zetten, 1 raam 2 cm open . Je zuigt dan verwarmde en drogende lucht uit je interieur en blaast tevens door de overdruk, vocht naar buiten, terwijl de airco de lucht droogt.
Na enkele minuten auto droog naar gelang de grootte van je interieur. Dan weer ramen dicht en normale circulatie stand van de ventilator. Probeer maaar eens.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@@:

Zolang raaltje niet reageert en wij niet weten of deze een auto heeft mét of zonder airco heeft, lijkt het mij niet zinvol om oude tips, welke al in dit topic aan de orde zijn geweest, nogmaals aan te halen. Laat raaltje eerst maar eens zelf reageren. Het vocht kan inmiddels al lang uit de auto zijn....

H.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

De plastic zeiltjes die je voor je voorruit kan kopen,kun je ook a/d binnenkant van een ruit doen,als je na het rijden met droge ruit thuis parkeert.Uiteraard helpen de droger,ventilatie e.d. ook.Dus je kan spray op de ruit doen,na parkeren en voordat je plastic bevestigt.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon even je raam open zetten en weg is de waas,kachel aan helpt wel maar je bent niet je vocht kwijt,gaat ergens anders zitten en de volgende keer precies hetzelfde euvel.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je raam open zetten me dit weer,lijkt me niet een goed idee kans dat alles aan de binnenkant bevriest.Ga ergens anders zitten weet niet waar dit over gaat??Kijk naar de invoer en uitvoer van de lucht in je auto.Ventilatie op uitstromende lucht zetten.Als dit een tijd niet gebeurt is kans dat veel vocht in de auto zit ook zomers beslagen ramen.Kjik daar eens na.groet mhofman.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2010 om 10:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat zeg je nu wel,maar als ik condens heb en ik doe mijn raam open,NATUURLIJK NIET HELEMAAL,een klein stukje, is de condens zo weg en heb je minimaal last van de kou.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2010 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

adriste schreef op maandag 15 feb 2010, 17:13: Wat ook heel belangrijk is dat de ruit schoon is dus geen vette of rookaanslag

als de ruit vet is zal er juist GEEN condensvorming optreden, er is een tube van, naar ik meen als naam K2, in de handel, smeer daarmee in en werkt geweldig. Kun je ook op (tijdelijk even) de voorruit smeren als de wissers eens kapot zouden gaan, dan loopt het water er zo vanaf en heb je nog redelijk zicht.
Ventileren is natuurlijk het beste, zeker in combinatie met, indien aanwezig, echte airco, die ontvocht namelijk. Daar komen die druppels vandaan die soms onder een auto liggen. De verwarming NOOIT op circuleren zetten, wordt alleen maar erger, daar kun je zelfs als alles goed sluit, zuurstoftekort van krijgen, zeker met meerdere personen in de auto. Deze stand is voor heel kort aan te raden als men bij windstilte in een langzaamrijdende file of tunnel vlak achter andere auto's rijdt en is ter voorkoming van het binnenzuigen van uitlaatgassen van de voorganger.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2010 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 Je zou eventueel een vochtvanger in de auto kunnen zetten maar of dat zoden aan de dijk zet zou ik niet weten.

Groet Ronny.

Echt niet doen in een (kleine) ruimte waar personen zijn, werkt overigens wel maar is zeer slecht voor de gezondheid en zeer millieu onvriendelijk, zelfs gevaarlijk bij omvallen wat in een auto niet alleen denkbeeldig is.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2010 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen kan het er het zijne van denken prima. Wel eens er over nagedacht dat deze winterse omstandigheden de oorzaak zijn. Wat aangedragen wordt zijn lapmiddelen die of gevaarlijk voor het milieu zijn, danwel niet werken.
Gewoon wachten tot het voorjaar zich aandient en het vochtprobleem verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Ronny.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2010 om 10:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

hannesoom schreef op dinsdag 16 feb 2010, 12:01: cm open . Je zuigt dan verwarmde en drogende lucht uit je interieur en blaast tevens door de overdruk, vocht naar buiten, terwijl de airco de lucht droogt.

nee, de lucht in de auto is VOCHTIG en niet "drogend" , wordt zelfs steeds vochtiger door de waterdamp die zich in de door passagiers uitgeadende lucht bevindt, wordt ook zuurstofarmer waardoor de chauffeur slaperig wordt. Alleen voor korte tijd doen!(in file o.i.d. zodat geen uitlaatgassen worden binnengezogen)

ve
door verwijderd - Feb 18, 2010 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=w.f.c.mels schreef op dinsdag ,kachel aan helpt wel maar je bent niet je vocht kwijt,gaat ergens anders zitten en de volgende keer precies hetzelfde euvel.

nee hoor, je blaast de vochtige lucht naar buiten omdat buiten het relatieve vochtgehalte op dat moment lager is dan binnen. Als je volgende keer instapt zijn meestal je kleren weer vochtig plus dat je (hoop ik nog steeds uitademt) en dat verdampt en die damp slaat neer op de koude achterruit en condenseert dan weer, dit is dus ander "nieuw" vocht!

ve
door verwijderd - Feb 18, 2010 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

raaltje

Voor zover ik weet kun je bij Halfords een spuitbus kopen. Dan is het een kwestie van inspuiten volgens de instruktie op de bus.

Sukses en groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2010 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ read:

Vermoedelijk is raaltje's probleem al lang over, want na de vraag heeft hij/zij nog niet één keer gereageerd. Zelfs niet desgevraagd!

By the way, je kunt tegenwoordig haast alles kopen in een spuitbus, maar hoe deden we dat vroeger in de oude VW-kever met zijn slechte ventilatie?
Gewoon wat afwasmiddel op een droge doek en daar de ruit dun mee insmeren: weg condens, voor lange tijd. Is ook wel zo milieuvriendelijk en goedkoop....

Maar bij juist gebruik van de luchttoevoerkleppen, de aanjager ook ventilator genaamd in de hoogste stand en de achterruit verwarming, is iedere "moderne"auto ook zonder airco in de kortste keren wasemvrij.

H.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2010 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Enkele straten voor ik mijn bestemming bereik bij koud of vriesweer draai de verwarming uit op koele lucht en zet de achterruit verwarming uit( kun je als de achterruit schoon is sowieso uit zetten) geen airco gebruiken. De auto moet binnen dus koud als je stopt. Zo ontstaat er geen condens. Gebruik ik ook bij andere vochtige weer types,

Groet fiets3