Loena65
door Loena65 Sep 6, 2020 om 22:48
Auto & vervoer

Afleveringskosten wel of niet verboden?

Recent hebben wij een tweedehands auto gekocht bij Hollandia Autolease in Beverwijk, hierbij moesten we €895,00 afleveringskosten betalen, bovenop de advertentieprijs. Wij waren in de veronderstelling dat dit verplicht was, maar na vraagtekens bij ons op de terugweg wat er voor dat geld was gedaan (o.a. tank waar amper brandstof in zat), telefonisch contact gezocht en werd gezegd dat dit was voor apk en een beurt en oh ja, voor de schade die er op de auto zat. Voor deze schade hebben we extra €295,00 moeten betalen en is niet eens goed hersteld, lakschade aangestipt met zwarte stift terwijl lak metallic is. Door lichtinval was dit ter plekke niet ze zien. Achteraf lees ik op het internet (ACM consuwijzer) dat dit sinds 2016 niet meer mag bovenop de aangeboden advertentieprijs.  Bedrijf een paar keer gebeld en uiteindelijk aangeschreven maar die lachen je uit en de rechtsbijstandsverzekering wil niets doen omdat het bedrijf niet aangesloten is bij de Bovag of de Focwa. In aanvulling op bovenstaande de auto werd aangeboden voor een bepaald bedrag, het bedrag stond op de site van het bedrijf en ook op de advertentiekaart die in de auto lag. De afleveringskosten kwamen daar dus nog overheen, de auto werd dus duurder dan waar die voor werd aangeboden.

10081 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2020 om 22:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar zou u die kosten niet betaald hebben, was de prijs van de auto hoger geweest.

Waarom dat niet vooruit bedacht? En u kon toch zien dat de tank niet vol was en dat de schade slechts aangestipt was?

Loena65
door Loena65 Sep 6, 2020 om 23:23
Antwoorden / 1 Vragen

Ik koop niet elk jaar een auto bij een garage en weet van 'vroeger' dat het betalen van deze kosten gebruikelijk waren. Nu kwam dit bedrag bovenop de advertentieprijs en volgens de ACM consuwijzer mag dit niet meer. En ik zal dan wel dom zijn, maar als de tank niet bijna leeg was geweest en ik niet op zoek was gegaan op internet wat onder afleveringskosten wordt verstaan, had ik het nu nog niet geweten dat dit sinds 2016 niet meer mag. Schijnbaar kunnen dit soort bedrijven hun gang maar gaan.

marita5
door marita5 - Sep 7, 2020 om 08:54
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Loena65 ,

Afleveringskosten wel of niet verboden?

Dit mag niet ( verboden ) , neem contact op met Consuwijzer, klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-kosten/prijzen/autorijklaarkosten

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

rj
door rjw - Sep 7, 2020 om 11:36
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Afleveringskosten op zich zijn niet verboden mits het maar tijdig bekend is.

Wanneer werden de afleveringskosten bekend gemaakt?

OM
door OMPI65 - Sep 7, 2020 om 12:00
23 Antwoorden / 0 Vragen

Je laat toch een offerte maken?
Alles op papier laten zetten.

john devries
door john devries - Sep 7, 2020 om 12:19
218 Antwoorden / Vragen

Een autohandelaar gebruikt de afleveringskosten meestal als onderhandelings bedrag.Dus als je tegenbod gedaan had op de  vraagprijs was dit bedrag waarschijnlijk volledig geschrapt.

ev
door evertgd - Sep 7, 2020 om 12:28
41 Antwoorden / 0 Vragen

Het berekenen van afleveringskosten door een autobedrijf is niet verboden. De prijs van een auto, ook een occasion, is bij veel autobedrijven exclusief afleveringskosten. Dat moet dan echter wel zijn aangegeven bij de prijs, of mondeling zijn overeengekomen.  U kunt er echter voor kiezen om de auto 'zo mee te nemen'. Zonder afleveringskosten (meestal bestaande uit grote beurt / APK en schoonmaken) maar dan ook veelal zonder garantie. Geef dat aan bij de garagehouder. Bij afleveringskosten is minimaal 15 liter benzine wel normaal. Dat zou ik in elk geval bij de garage aangeven.

Persoonlijk kies ik er altijd voor om een gebruikte auto 'zo mee te nemen', maar wie weinig tot geen verstand heeft van auto's zou ik aanraden de auto in elk geval technisch te laten klaarmaken. Dat kan goedkoper dan de 895 euro die u heeft betaald. Schoonmaken en poetsen kan nagenoeg iedereen zelf. Een uitgebreide schoonmaakbeurt binnen/buiten kost bij een carwash tegenwoordig rond de 50 tot75 euro. Wellicht had u dan nog wat geld in uw portemonnee kunnen houden. Als u een vaste garage heeft voor reparaties en onderhoud, had u de auto ook daarheen kunnen brengen om die technisch klaar te laten maken. Dan weet u ook, dat het goed gebeurd is. En wellicht ook nog iets goedkoper.

Wat de schade (steenslag en andere gebruikssporen?) betreft, dat valt niet onder afleveringskosten, dus daar draait u, tenzij anders met de garagist afgesproken, zelf voor op. Als de schade niet tot tevredenheid is hersteld, zou ik daarover in elk geval contact opnemen met het autobedrijf. Bij elke (merk)dealer is een lakstift te bestellen van de juiste kleur van elke auto aan de hand van kenteken/chassisnummer. Uw garage had dat ook kunnen doen. Dus wat dat betreft, staat u in uw recht en daar zou ik ook zeker over reclameren. Zoals met alles: communiceer op vriendelijke, doch zakelijke wijze.Dan valt er meestal wel een mouw aan te passen.

mslingen
door mslingen - Sep 7, 2020 om 14:09
33 Antwoorden / 0 Vragen

De wet zegt dat onvermijdbare en voorzienbare kosten in de prijs moeten zijn opgenomen. Dat betekent alle kosten die een consument verplicht moet maken voordat hij met de auto weg kan rijden. In de praktijk betekent dit dat bij autoprijzen in advertenties de BTW, BPM, leges, recyclingsbijdrage en (onvermijdbare componenten van de) autorijklaarkosten in de prijs moeten zijn opgenomen. Zie de autoriteit consument en mark

getty
door getty - Sep 7, 2020 om 15:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Je kan altijd onderhandelen over de prijs.