Amslod fiets onderdelen vervangen
Heb een amslod fiets (2020) heeft 8000 km mee gereden.
Nu is die voor onderzoek naar Meppel werkplaats gebracht.
Kreeg een telefoontje dat mijn ketting en tandwielen versleten zijn. En dat het de kosten dan voor mijn is
Kan mijn niet voorstellen dat dat zo is (nooit mee gemaakt)
Een fiets van 1.5 jaar oud dat kan niet.
Is dit geen garantie
Topantwoord
Slijtage onderdelen vallen niet onder garantie, net als de banden.
Als je een beetje geratelhoorde in de kettingkast betekend dat meestal een versleten ketting. Deze moet vervangen worden gelijk met de tandwielen. Koste mij verleden jaar 65 euro bij de plaatselijke fietsenmaker. Ketting spannen is een tijdelijke oplossing.
Topantwoord
8.000 km in 18 maanden is best een beste afstand, en wat ik lees = slijtage, en dàt valt nooit onder garantie. Ergo, de servicewerkplaats heeft in deze gelijk.
Voorbeeld: er zijn automerken met 7 jaar garantie als kreet, maar als u 300.000 km rijd in in die tijd en er komt een probleem is dat toch slijtage.
Topantwoord
Misschien heeft u iets aan deze link:
https://www.anwb.nl/fiets/onderhoud/snelst-slijtende-fietsonderdelen
Topantwoord
Beste Jetzebak,
Vervelend om te lezen dat uw ervaring anders is geweest dan gehoopt. Het vervangen van de ketting en tandwielen valt onder slijtage onderdelen. Slijtage onderdelen vallen helaas ook niet onder de garantie. Om slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene regel om de ketting van uw fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn. Kettingen zullen niet in exact hetzelfde tempo slijten.
Vanzelfsprekend doen wij ons uiterste best om iedereen zo goed mogelijk te helpen.
Mocht u naar aanleiding van onze reactie nog vragen hebben, neem dan gerust contact met onze service desk op via 038-202 0808 (optie 3).
Met vriendelijke groet,
Mirjam van Amslod
Topantwoord
De reactie van Amslod is de juiste omdat op slijtage onderhevige onderdelen geen garantie verleend wordt. Zo gaat het als u een fiets bij de lokale fietshandelaar koopt ook maar die verpakt het in een ander jasje zodat u begrijpt dat het geen garantie betreft.
Toch heb ik bedenkingen omdat een fiets zoals u noemt toch echt wel probleemloos langer mee zou moeten kunnen gaan en zou u dan in beginsel een beroep kunnen doen op de wettelijke consumentenbescherming maar dat is het wel absolute noodzaak dat u bewijst dat er sprake is van een ondeugdelijke onderdelen en de slijtage oorzaak daaraan is gelegen en niet aan get gebruik door u. Gelet op het grote aantal km's dat u er mee heeft gereden kan dat lastig zijn maar zou toch in dit geval een twedeopinie best nuttig kunnen zijn. Die zou u dan kunnen vragen bij een gespecialiseerde fietswinkel. Om daar dan verder aktie op te nemen is ook een kwestie van 'wat zijn de kjosten'die men bij 'AMSLOD' vraagt.
Dat men vanuit AMSLOD zelf kennelijk deze site ook volgt is prima maar uiteraard is dan geen ander antwoord te verwachten dan dat u al eerder kreeg! Ik zie ook nog dit over de eerder door Kassa aan AMSLOD gegeven aandacht:
Een greep uit de klachten van klanten over de service van Amslod laat het volgende zien: de fietsenzaak is slecht bereikbaar, reageert niet of laat op mails, monteurs gaan met de verkeerde onderdelen op pad en beloftes over levertijden of gewekte verwachtingen worden keer op keer niet waargemaakt. Structureel probleem?
Ik geef u nu enige info en het is aan u om te bepalen wat u er wel of niet mee doet:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl) en m.b.t. de wetteksten:
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM
Ik rij een snelle Mustang. Mijn partner rijdt rustig 3 jaar met een set Michelin banden. Ik doe daar nog geen jaar mee. Hetzelfde geldt voor remmen. Ondanks de hoge aanschafprijs zou alles lang mee moeten gaan.......behalve slijtage onderdelen. Amslod handelt op de juiste manier.
Inderdaad, ze geven aan dat een ketting gemiddeld 3.000km mee gaat en die van TS moet nu na 8.000km vervangen worden. Ik denk dat menigeen daarvoor zou tekenen dat het gebruik 2 tot 3 keer langer is dan gemiddeld.
Alsof je gemiddeld 10 boterhammen met hagelslag uit een pak haalt en jij haalt er 26 boterhammen uit.
Overigens vraag ik mij wel af of een Amslod wel geschikt is voor dergelijke afstanden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
Zomerbloesen met borstzakje moeilijk te krijgen
Ik heb altijd wat in mijn borstzakje ,diabetes meter ,maar bloezen met zo'n zakje zijn bijna niet meer te krijgen in NL Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer