Jetzebak
door Jetzebak Mar 14, 2022 om 13:15
Auto & vervoer

Amslod fiets onderdelen vervangen

Heb een amslod fiets (2020) heeft 8000 km mee gereden.
Nu is die voor onderzoek naar Meppel werkplaats gebracht.
Kreeg een telefoontje dat mijn ketting en tandwielen versleten zijn. En dat het de kosten dan voor mijn is
Kan mijn niet voorstellen dat dat zo is (nooit mee gemaakt)
Een fiets van 1.5 jaar oud dat kan niet.
Is dit geen garantie

4624 6 Rapporteer

Topantwoord

mo
door moetdat - Mar 14, 2022 om 13:25
105 Antwoorden / 19 Vragen

Slijtage onderdelen vallen niet onder garantie, net als de banden.
Als je een beetje geratelhoorde in de kettingkast betekend dat meestal een versleten ketting. Deze moet vervangen worden gelijk met de tandwielen. Koste mij verleden jaar 65 euro bij de plaatselijke fietsenmaker. Ketting spannen is een tijdelijke oplossing.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Mar 14, 2022 om 13:47
11553 Antwoorden / 51 Vragen

8.000 km in 18 maanden  is best een beste afstand, en wat ik lees = slijtage, en dàt valt nooit onder garantie. Ergo, de servicewerkplaats heeft in deze gelijk.

Voorbeeld: er zijn automerken met 7 jaar garantie als kreet, maar als u 300.000 km rijd in in die tijd en er komt een probleem is dat toch slijtage.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 14, 2022 om 13:48
7199 Antwoorden / 3 Vragen

Topantwoord

Amslod
door Amslod - Mar 14, 2022 om 15:43
7 Antwoorden / Vragen

Beste Jetzebak,

Vervelend om te lezen dat uw ervaring anders is geweest dan gehoopt. Het vervangen van de ketting en tandwielen valt onder slijtage onderdelen. Slijtage onderdelen vallen helaas ook niet onder de garantie. Om slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene regel om de ketting van uw fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn. Kettingen zullen niet in exact hetzelfde tempo slijten.

Vanzelfsprekend doen wij ons uiterste best om iedereen zo goed mogelijk te helpen.
Mocht u naar aanleiding van onze reactie nog vragen hebben, neem dan gerust contact met onze service desk op via 038-202 0808 (optie 3).

Met vriendelijke groet,
Mirjam van Amslod

Topantwoord

ro
door ronny530 - Mar 14, 2022 om 15:57
2787 Antwoorden / 41 Vragen

De reactie van Amslod is de juiste omdat op slijtage onderhevige onderdelen geen garantie verleend wordt. Zo gaat het als u een fiets bij de lokale fietshandelaar koopt ook maar die verpakt het in een ander jasje zodat u begrijpt dat het geen garantie betreft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 14, 2022 om 18:59
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Toch heb ik bedenkingen omdat een fiets zoals u noemt toch echt wel probleemloos langer mee zou moeten kunnen gaan en zou u dan in beginsel een beroep kunnen doen op de wettelijke consumentenbescherming maar dat is het wel absolute noodzaak dat u bewijst dat er sprake is van een ondeugdelijke onderdelen en de slijtage oorzaak daaraan is gelegen en niet aan get gebruik door u. Gelet op het grote aantal km's dat u er mee heeft gereden kan dat lastig zijn  maar zou toch in dit geval een twedeopinie best nuttig kunnen zijn. Die zou u dan kunnen vragen bij een gespecialiseerde fietswinkel. Om daar dan verder aktie op te nemen is ook een kwestie van 'wat zijn de kjosten'die men bij 'AMSLOD' vraagt.

Dat men vanuit AMSLOD zelf kennelijk deze site ook volgt is prima maar uiteraard is dan geen ander antwoord te verwachten dan dat u al eerder kreeg! Ik zie ook nog dit over de eerder door Kassa aan AMSLOD gegeven aandacht:

Een greep uit de klachten van klanten over de service van Amslod laat het volgende zien: de fietsenzaak is slecht bereikbaar, reageert niet of laat op mails, monteurs gaan met de verkeerde onderdelen op pad en beloftes over levertijden of gewekte verwachtingen worden keer op keer niet waargemaakt. Structureel probleem?

Ik geef u nu enige info en het is aan u om te bepalen wat u er wel of niet mee doet:

 https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)  en m.b.t. de wetteksten:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

justmeagain
door justmeagain Mar 14, 2022 om 22:41
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik rij een snelle Mustang. Mijn partner rijdt rustig 3 jaar met een set Michelin banden. Ik doe daar nog geen jaar mee. Hetzelfde geldt voor remmen. Ondanks de hoge aanschafprijs zou alles lang mee moeten gaan.......behalve slijtage onderdelen. Amslod handelt op de juiste manier.

ne
door neodutchio Mar 14, 2022 om 23:02
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Inderdaad, ze geven aan dat een ketting gemiddeld 3.000km mee gaat en die van TS moet nu na 8.000km vervangen worden. Ik denk dat menigeen daarvoor zou tekenen dat het gebruik 2 tot 3 keer langer is dan gemiddeld.
Alsof je gemiddeld 10 boterhammen met hagelslag uit een pak haalt en jij haalt er 26 boterhammen uit.

Overigens vraag ik mij wel af of een Amslod wel geschikt is voor dergelijke afstanden.