ja
door jann Mar 30, 2007 om 16:34
Auto & vervoer

ANWB

Een familielid van ons is lid geworden bij de ANWB en heeft een reis- en kredietbrief aangeschaft omdat hij een half jaar ging overwinteren in het buitenland.

In het buitenland heeft hij pech gekregen met de auto en had verwacht dat hij door de ANWB zou worden geholpen. Maar ze wilde hem niet helpen daar hij meer dan 120 dagen per jaar was weggebleven.

Maar wat wil nu het geval hij is in 2006 het laatste kwartaal weggeweest en 2007 korter dan 120 dagen weggeweest en ook in hun voorwaarden staat: niet langer dan 120 dagen per jaar!

Is de ANWB in gebreke gebleven of niet?

1564 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet of de ANWB voor een reis- en kredietbrief uitgaat van een kalenderjaar, maar uit uw verhaal maak ik op 6 maanden = 180 dagen en dat is dus beduidend langer dan 120 dagen.
Misschien kunnen gemaakte kosten worden geclaimd op de al dan niet afgesloten reisverzekering. Bij nieuwere auto's is pechhulp vanuit de fabrikant ook al verzekerd.
Uiteraard kan op basis van uw verhaal niet worden geconcludeerd of de ANWB in gebreke is gebleven bij het aanschaffen van de IRK, want het is niet bekend welke voorinformatie daarbij werd verstrekt.
Autoreparaties zijn in vele landen van Europa overigens lager dan in onsland en de kredietbrief geeft slechts dekking voor een voorschot dat moet worden terugbetaald.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een merkwaardige vraag; allereerst is de reis en kredietbrief een bedoeld om reparaties etc. in het buitenland te betalen waarvoor u mogelijk zelf niet voldoende geld heeft en als zodanig de ANWB dan borg voor u staat. Het wel of niet accepteren van de kredietbonnen heeft niets meer en niets minder te maken met de bereidheid van de reparateur om ze te aanvaarden. Ik weet niet beter dan dat de ANWB daarbuiten staat. Ik stel dat ook omdat ikzelf 10 jaar in België heb gewoond en in alle tijd gewoon ANWB lid bleef.

De vraag om ANWB hulp had dus kennelijk een andere strekking en is meer te relateren aan het soort WW abonnement waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen nationaal, lokaal en internationaal. Laat uw familielid de voorwaarden nog eens nakijken. Ik herhaal dus, als u het heeft over de reis-en kredietbrief dan heeft uw famililid voor het benutten ervan niets te doen met de ANWB anders danb dat de ANWB borg staat. Helpen doet een garage die de bon accepteert.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het betreft wegenwachthulp in het buitenland. Het gaat niet om de reparatie maar om het vevoer van auto naar Nederland.

In de voorwaarden spreekt de ANWB niet over een kalenderjaar maar er staat duidelijk vermeld een jaar!!

Bij afsluiting van het lidmaatschap heeft de ANWB hier niets over verteld anders was hij niet lid geworden.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

dan toch maar navraag doen bij of de juridische afdeling of bij de afdeling verenigingszaken, dat laatste werkt mogelijk beter

ANWB

Verenigingssecretariaat

Postbus 93200

2509 BA Den Haag

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Had hij wel het goede lidmaatschap teweten wegenwachthulp inclusief buitenland service.

Er zijn sinds 1 januari 2007  3 soorten lidmaatschap. 1= woonplaatsservice 2 = nederland service inklusief woonplaatsservice, 3= buiten landservice inklusief nederland en woonplaatsservice.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals eerder aangegeven zou het verstandig zijn geweest om een reis verzekering af te sluiten (doorlopend) met medeverzekering van het risico van de auto. Dan zouden de sleepkosten en transportkosten naar Nederland danwel de plaatselijke herstelkosten vergoed zijn, terwijl u dan ook aanspraak had kunnen maken op vervangend vervoer.

Zo ken ik het verhaal van 4 jonge meiden die in een oud afgetrapt autootje richting Spanje gingen en net over de grens met Belgie al zijn gestrand, waarna ze een prachtige luxe huurauto ter beschikking gesteld kregen. Alle kosten keurig verzekerd natuurlijk.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je naar het buitenland gaat heb je de groenekaart van je eigen verzekeringsmij. Een van de service op die kaart is repatriering van het voertuig bij schade of pech in het buitenland indien het voertuig niet terplaatse gerepareerd kan worden.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo hans (Krook) Ik moet je weer een beetje in de haren zitten. Bij verzekeringsmaatschappijen worden verschillende voorwaarden gehanteerd en hetgeen je stelt komt in de regel uitsluitend voor bij volledig "all-risk" maar soms ook nog niet eens. En als collega tboy stelt, het afsluiten van een aanvullende reisverzekering incl repatriering van auto indien nodig is nooit weg, zeker niet als je gaat overwinteren in het buitenland.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo gerrit Ik heb gelukkig nog genoeg haar om in te zitten dus dat valt wel mee " wel hartstikke grijs inmiddels",.

Ik had die gegevens van mijn groenekaart onder het kopje sos hulp dienst ,maar ik heb inderdaad een volledige All-risk dekking.

Vandaar mijn reaktie.

hans

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

er zijn geen goede of onjuiste gegevens door u verstrekt. want wat u schrijft klopt niet. u belt naar de anwb die wijzen u een bedrijf aan voor hulp en of u krijgt een tel no van hun om te bellen in dat land .en de rijs en kredietbrief is alleen een betaling tot een bepaald bedrag wat u later weer afrekend met de abwb. ik ben vaak in frankrijk en duitsland  en het werkt goed. of uw familie lid vergeet iets in dit verhaal.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2007 om 09:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

en waarom ik al stelde: merkwaardige vraag. Ik kreeg bij hulp in buitenland via ANWB nog nooit de vraag hoe lang ik al in het buitenland was.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2007 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo gerrit wij zijn het wel eens maar ja  en ?

ve
door verwijderd - Apr 1, 2007 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jann@ uw informatie lijkt inderdaad onjuist of onvollediig Ik  heb de ANWB voorwaarden als genoemd in een uitgebreide folder en met name die t.a.v. de reis- en kredietbrief op de pagina's 10 t/m 16 en zie helemaal niets over een 120 dagen voorwaarde.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2007 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij wilde het ook niet geloven maar in de winkel van de ANWB werden de voorwaarden erbij gehaald van de reis- en kredietbrief en daar stond in vermeld dat je niet langer dan 120 dagen per jaar in het buitenland mag verblijven. Vraag maar na bij de ANWB.

Om misverstanden te voorkomen er is een wegenwacht lidmaatschap afgesloten voor het buitenland (ook reis- en kredietbrief).

Ik weet niet waarom hij heeft verteld dat hij langer dan 120 dagen is weggeweest maar daardoor hebben ze hem niet geholpen om de auto naar Nederland te brengen.

De vraag waar ik graag een antwoord op wil krijgen is de volgende: hij is in 2006 het laatste kwartaal en het eerste kwartaal in 2007 korter dan 120 dagen weggeweest en ook in hun voorwaarden staat: niet langer dan 120 dagen per jaar! Hij is dus zowel in 2006 als in 2007 korter weggeweest dan de in de voorwaarden vermelde 120 dagen per jaar.... Het gaat mij dus om de woorden per jaar.

Ik maak uit hun voorwaarden op 120 dagen in 2006 en 120 dagen in 2007. Maar toch is hij niet geholpen...

Is de ANWB in gebreke gebleven of niet?

ve
door verwijderd - Apr 1, 2007 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

als alles volgens de regels is verlopen dan heeft u gelijk maar is dat ook zo het is wel zo dat zoals u schrijft 120 dagen per kalenderjaar want zo ben je ook lid van de anwb. maar repateriering gebeurt pas als de auto niet binnen ik meen 48 uur gerepareerd kan worden of bij bv overlijden etc. ook bij totaallos zijn speciale regels ook ten aan zien van invoer. maar wat was dan de pech en hoe is er door uw familie lid gehandeld????

ve
door verwijderd - Apr 2, 2007 om 08:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

jann@ ik moet mijn vorige opmerking corrigeren. De Voorwaarden Wegenwacht Europa service verwijst naar de Voorwaarden IRK en in art 1.14 stelt: Maximaal één motorvoertuig met een geldig Nederlands kenteken ( niet langr dan totaal 120 dagen per jaar in het buitenland verblijvend) voor alle rechthebbenden tezamen etc. etc. Hetgeen u stelt staat dus overduidelijk (toch wel,) in de voorwaarden en uw familielid had het dus kunnen weten. Maar hoe wist men bij de ANWB dat de periode langen dan 120 dagen was?? Zelf verteld misschien??

ve
door verwijderd - Apr 2, 2007 om 09:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom hij heeft verteld dat hij langer is weggeweest weet ik niet maar wellicht dat er naar gevraagd is.

Waar het mij om gaat is het volgende: er staat in de voorwaarden 120 dagen per jaar en niet per kalenderjaar, lidmaatschapsjaar enz. Volgens mij betekent dit 120 dagen in 2006 en 120 dagen in 2007!

ve
door verwijderd - Apr 2, 2007 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

120 dagen per jaar is dus 120 dagen in een aangesloten periode van één jaar = 360 (1) dagen. Per kalenderjaar betekent 120 dagen tussen 1 januari en 31 december en dat wordt hier niet bedoeld. het gaat "simpelweg"over meer dan 120 aaneengesloen dagen. Dus omgekeerd als u nu stelt.