mr
door mrfinch Jan 25, 2014 om 19:16
Auto & vervoer

Auto gekocht bij auto dealer en binnen 10km kapot

ik heb gister een auto gekocht bij een autodealer voor 1700 euro.. Na de proefrit dachten wij dat de auto helemaal in orde was.. Toen wij na aanschaf weg reden begon de auto na 5 km (toen ie warm was) te stotteren en te roken uit zijn uitlaat.. De auto had ook opeens geen vermogen.. We zijn meteen terug gereden naar de dealer.. De man die mijn geld had was er niet meer dus moesten maandag terug komen. Heb de auto daar op het terrein laten staan en zij gingen er nog even naar kijken..

Ik heb er eigenlijk helemaal geen vertouwen meer in en wil eigenlijk afzien aan de aankoop.. Kan ik dat zomaar doen.?? Als de autoverkoper dat niet wil.. Wat moet ik dan doen.?? kan ik bijvoorbeeld de politie erbij halen.?
De verkoper zij dat de auto helemaal rijklaar was en geen mankementen heeft.. Echt een leugen.. Stond binnen 10 km bijna stil.. Heb ik een poot om op te staan.??

Gr Finch

11682 22 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 25, 2014 om 19:23
11569 Antwoorden / 51 Vragen

ik heb gister een auto gekocht bij een autodealer voor 1700 euro.. Na de proefrit dachten wij dat de auto helemaal in orde was.. Enige garantie op de factuur vermeld?

Toen wij na aanschaf weg reden begon de auto na 5 km (toen ie warm was) te stotteren en te roken uit zijn uitlaat.. De auto had ook opeens geen vermogen.. We zijn meteen terug gereden naar de dealer.. De man die mijn geld had was er niet meer dus moesten maandag terug komen. Heb de auto daar op het terrein laten staan en zij gingen er nog even naar kijken.. Vandaag nog contact gehad of moet u tot maandag wachten?

Ik heb er eigenlijk helemaal geen vertrouwen meer in en wil eigenlijk afzien aan de aankoop.. Helaas, koop=koop.

kan ik bijvoorbeeld de politie erbij halen.? Lijkt me niet, wat wilt u hem ten laste leggen? Bovendien zouden ze (als het kon) geen tijd meer hebben op bonnen uit te delen.

De verkoper zij dat de auto helemaal rijklaar was en geen mankementen heeft.. Echt een leugen.. Stond binnen 10 km bijna stil.. Heb ik een poot om op te staan.?? Hangt af van wat er op de factuur staat qua garantie.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 25, 2014 om 19:25
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja als u er een rechttzaak van wil maken wat een hoop geld kan kosten Ik geef u weinig kans dat u Als u geen garantie heeft, De bellend had u kunnen voorkomen om de auto eerst te laten keuren voordat u een beslissing had genomen. U bent niet de eerste die op deze manier de mist in gaat.

ma
door marijke1953 - Jan 25, 2014 om 20:12
136 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon aangifte doen en op zoveel mogelijk websites amok maken. Deze service slaat nergens op. Wel of geen garantie.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2014 om 20:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoelang heeft uw proefrit dan geduurd? Honderd meter? Als u een normale proefrit maakt, is de motor ook warm, dus dan had u dat mankement opgemerkt.

Politie erbij halen is zinloos, aangifte doen ook. Waarvan wilt u dan aangifte doen, dat de auto rookt en stottert?

En uiteraard is koop= koop. Natuurlijk neemt die verkoper die auto niet terug, tegen terugbetaling van het geld.

U had vóór de koop een aankoopkeuring moeten laten verrichten, dan had u geweten wat er aan mankeerde.

zoekster
door zoekster - Jan 25, 2014 om 20:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Kunt u ook vertellen hoe oud de auto is en het merk?

U heeft geen recht op geld terug en auto inleveren, maar u heeft er wel recht op dat de auto weer kosteloos rijvaardig wordt gemaakt. Ga maandag in gesprek met de dealer en kijk wat hij ervan vindt. Ga stap voor stap, u zit zich al allerlei dingen in het hoofd te halen, maar het is nog niet eens gezegd dat de dealer niets voor u wil doen.

Kom na dat gesprek hier maar weer terug als de dealer niets voor u wil doen.

ma
door marijke1953 - Jan 25, 2014 om 21:13
136 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 25 jan 2014, 20:43]Hoelang heeft uw proefrit dan geduurd? Honderd meter? Als u een normale proefrit maakt, is de motor ook warm, dus dan had u dat mankement opgemerkt.

Politie erbij halen is zinloos, aangifte doen ook. Waarvan wilt u dan aangifte doen, dat de auto rookt en stottert?

En uiteraard is koop= koop. Natuurlijk neemt die verkoper die auto niet terug, tegen terugbetaling van het geld.

U had vóór de koop een aankoopkeuring moeten laten verrichten, dan had u geweten wat er aan mankeerde.

Waarom gaat u niet op de plichten van de verkoper?

alfatrion
door alfatrion - Jan 25, 2014 om 22:16
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Nieuwe producten en tweedehandse producten moeten geschikt zijn voor normaal gebruik. Hier is dat rijden op de openbare weg. Daar is de auto kennelijk ongeschikt. Dat maakt dat u recht heeft op kosteloos herstel. Ontbinding is pas mogelijk wanneer de verkoper dit niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast heeft gedaan.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2014 om 22:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=marijke1953 schreef op zaterdag 25 jan 2014, 21:13][quote=tijger1 schreef op zaterdag 25 jan 2014, 20:43]Hoelang heeft uw proefrit dan geduurd? Honderd meter? Als u een normale proefrit maakt, is de motor ook warm, dus dan had u dat mankement opgemerkt.

Politie erbij halen is zinloos, aangifte doen ook. Waarvan wilt u dan aangifte doen, dat de auto rookt en stottert?

En uiteraard is koop= koop. Natuurlijk neemt die verkoper die auto niet terug, tegen terugbetaling van het geld.

U had vóór de koop een aankoopkeuring moeten laten verrichten, dan had u geweten wat er aan mankeerde.

Waarom gaat u niet op de plichten van de verkoper?

Waarom doet u dat niet?

edrick3
door edrick3 - Jan 26, 2014 om 14:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mrfinch,

Wat een pech!
Maar ja, blijkbaar een (te) korte proefrit gemaakt.
Dealer? Een officiële? Aangesloten bij Bovag?
Of een louche tweedehands scharrelaar?
Voor die prijs heb je geen garantie.
Je had beter een aankoopkeuring (onafhankelijk) kunnen laten verrichten (maar ja, dat is de bekende mosterd na de maaltijd).
Hoop voor je dat je er morgen nog uitkomt en de auto (gratis) weer rijklaar gemaakt wordt.

Met vr.gr.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 26, 2014 om 14:28
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Hoeft geen miskoop te zijn, na reparatie kan hij misschien nog jaren mee.

Ik had na aanschaf al de tweede dag de koppakking stuk en geen garantie. Garage heeft netjes alle onderdelen betaald (inclusief distributieriem) heb geluk dat er iemand in familie zat die het kon fiksen..
Nu ruim 13 jaar later, rijd ik er nog steeds mee :-)

tr
door trofaiac - Jan 27, 2014 om 13:27
57 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, ja, zoals de andere antwoorden Koop = koop.
Vooraf altijd eerst een proefrit maken vooral bij aankoop van tweede hands wagens.
Mocht je geen garantie hebben, dan moet de garagehouder het toch verhelpen want hij heeft gegarandeerd dat de auto goed is en rijklaar al is het mondeling gezegd.

audb
door audb - Jan 27, 2014 om 14:09
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Hoezo geen garantie?
Misschien iets wat in de wet moet worden opgenomen of zal het er wel instaan?
Het laatste is wel het geval, ook een tweedehands auto moet voldoen aan de verwachtingen die je van een auto kan verwachten namelijk wat langer mee gaan dan 10 kilometer.
Wel moet de mogelijkheid worden geboden om de auto weer in orde te maken en kan dat niet of het wordt te duur dan kan je wel de koop ontbinden op grond van ondeugdelijke product.
Lees maar hier http://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/niet-tevreden-over-tweedehands-auto

haagee
door haagee - Jan 27, 2014 om 16:37
80 Antwoorden / 0 Vragen

Voor dit bedrag koop je een fatsoenlijke fiets, geen auto.

Je hebt proefgereden en de koop besloten volgens het principe: in staat zoals gezien en bereden.
Dat je niet de motor voldoende op temperatuur hebt laten komen is HELAAS je eigen schuld.

Ondanks dat enkele betweters hier op dit fora dan nog zeggen dat je garantie hebt is het te wijten aan je eigen onderzoeksplicht. De verkoper gaf je de kans on te testen, daarna ben je akkoord gegaan met de koop.

Dit is helaas een dure les want je hebt geen poot om op te staan. Gaan procederen is duurder dan de auto gekost heeft en de verkoper zal zeggen dat je alles gecontroleerd hebt.
Alles wat mechanisch is kan stuk gaan en dat wordt niet van te voren aangegeven. Wees een grote vent en ga kijken hoe goedkoop als mogelijk je de koppakking kan laten repareren en daarna nog veel rijplezier. Hopenlijk wel tot na de volgende APK. Want dat is een keuring opgebied van veiligheid. Aanbeveling: spaar de volgende keer door tot je een auto kan kopen met garantie en dan wel bij een bedrijf waar je deze garantie dan kan krijgen

ag
door agapon - Jan 27, 2014 om 18:49
115 Antwoorden / 0 Vragen

M.i.z. is het een geleverde wanprestatie. Ook ben ik van mening dat het hier niet zichtbare gebreken betreft en indien de verkoper de gebreken niet heeft vermeld en aangegeven in gebreke is gebleven v.w.b. de verkoop van dit voertuig.
Zou in ieder geval juridisch advies aanvragen via de daarvoor geijkte kanalen b.v. een rechts en wetswinkel. Is deze garage aangesloten bij b.v. BOVAG kan hier mogelijkerwijs ook een beroep op worden gedaan.

Indien je een auto zonder motor komt is dat een zichtbaar gebrek. Is dan eigen schuld en had je beter moeten controleren, in dit geval is het geld terug of een afdoende reparatie het gebrek is immers verborgen en niet gemeld bij de verkoop.

mahadma
door mahadma - Jan 27, 2014 om 18:52
11569 Antwoorden / 51 Vragen

En stel: als de auto nu € 500 had gekost, blijft dan alles de een of andere vorm van garantie?

zoekster
door zoekster - Jan 27, 2014 om 18:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 27 jan 2014, 18:52]En stel: als de auto nu € 500 had gekost, blijft dan alles de een of andere vorm van garantie?
Nee, als de prijs zo wanstaltig laag is dan mag je er eigenlijk niets meer van verwachten.
Dat is meer een Fred Flinstone auto.

Jabadabadoe!!!

mahadma
door mahadma - Jan 27, 2014 om 18:59
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Er is dus, anders gezegd, wel een prijs aan een bepaalde staat wat betreft "de garantie's en zekerheden" die "de wet" stelt.

grindweg
door grindweg - Jan 27, 2014 om 19:21
2308 Antwoorden / 28 Vragen

u heeft ook duidelijk een onderzoeks plicht.
garantie voor een auto van 1700 euro lijkt mij niet.
neem voortaan een kenner mee.
weet u al wat er aanmankeert??
is reparatie een optie?
probeer enige coulance teverkrijgen.

zoekster
door zoekster - Jan 27, 2014 om 19:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het gaat ook niet om garantie, maar non-conformiteit. Koper heeft onderzoeksplicht, maar verkoper heeft mededelingsplicht als sterkere partij. Is ten slotte geen particulier.

labren
door labren - Jan 27, 2014 om 23:46
862 Antwoorden / 0 Vragen

nee je hebt geen poot om op te staan voor een auto die maar 1700 heeft gekost , daar zit geen garantie op , had je maar iemand mee moeten nemen die er verstand van heeft

labren
door labren - Jan 27, 2014 om 23:48
862 Antwoorden / 0 Vragen

is een lekke koppakking , gaat je geld kosten

labren
door labren - Jan 27, 2014 om 23:53
862 Antwoorden / 0 Vragen

als je het zelf repareerdt ongeveer 150 euro .als je het door de garage laat doen ongeveer 800 euro