Auto verzekering bij botsing stoplicht oranje
Beste Kassa discussie lezers,
Ik heb een vraag over het stoppen bij het naderen van een stoplicht als het licht op oranje springt. Van mijn rij-instructeur heb ik als vuistregels meegekregen, dat als je het stoplicht nadert en je kan nog 2 pijlen op het weg dek zien, dan moet je remmen.
Nu is mij het volgende vandaag overkomen. Ik nader het stoplicht met ongeveer 70 km per uur en ik zie nog het stoplicht op oranje springen. Dus ik begon met remmen. En kwam voor de streep tot stilstand. Een vrachtwagen die 7 a 10 meter achter mij reed zag ik in de binnenspiegel en mijn hart stond werkelijk waar stil. De vrachtwagen zag ik nog steeds met volle vaart op me afrijden. Hij had verwacht dat ik door zou rijden en begon te toeteren en maakte met volle vaart een slinger beweging om me heen. Ik kon gelukkig nog op tijd naar rechts rijden, zodat ie mij niet kon raken. Toen het licht op rood stond reed ie in volle vaart door, zonder iets af te remmen.
Nu is het met een sisser afgelopen... maar de schrik zat er goed in. Wat als het raak was, hoe zit het dan met de auto verzekering? (heb alles in 1) Als ik vol werd geraakt van achteren. Het lijkt mij dat het niet mijn schuld zal zijn... maar dan nog...
Kan iemand mij misschien hierover meer vertellen? Wat doen jullie bij oranje licht.. het is en blijft lastig.
Alvast bedankt voor jullie feedback :)
Je moet stoppen (alleen doorijden als het niet anders kan)
Degene die vervolgens achterop rijdt is fout. Hij/zij dient namelijk voldoende afstand te houden om nog tijdig te kunnen remmen.
Daarom is spiegelen zo belangrijk. In dit geval had u door kunnen rijden (afwenden gevaarlijke situatie) of links voorsorteren. Daar kies ik meestal voor met vrachtwagen achter mee en ikrij richtingverkeerslicht.
hij had niet verwacht dat je door zou rijden.. hij zat gewoon niet op te letten... top van je reactie vermogen trouwens..
bij oranje moet je het kruispunt vrij maken, dus niet meer doorrijden alleen als je al te dicht bij bent en bijna een noodstop moet maken.
[quote=abarth schreef op donderdag 16 aug 2012, 19:44]Je moet stoppen (alleen doorijden als het niet anders kan)
Degene die vervolgens achterop rijdt is fout. Hij/zij dient namelijk voldoende afstand te houden om nog tijdig te kunnen remmen.
Daarom is spiegelen zo belangrijk. In dit geval had u door kunnen rijden (afwenden gevaarlijke situatie) of links voorsorteren. Daar kies ik meestal voor met vrachtwagen achter mee en ikrij richtingverkeerslicht.
Hij kan fout zijn maar daar schiet u niets mee op. Met alle ellende van dien die u ermee krijgt. Dus u heeft een goede reactie gedaan , ik zou op dat moment toch echt als er geen uitweg was toch door dat oranje licht gereden zijn.Ik kijk ook n.l. altijd in de achteruitrijspiegel net als u.
De vraag is dus: wie is er schuldig bij een aanrijding "van achter'.
Het antwoord : De auto die op u inrijdt.
En altijd die achteruitkijkspiegel gebruiken.
Zeker als er 1 of meerdere vrachtwagens achter u aankomen.
Als professioneel (ex-taxi)chauffeur heb ik zelfs daarvoor door rood weggereden of naar de vluchtstrook weggevlucht.
Want.................in mijn tijd waren ook vrachtwagenchauffeurs professioneel maar nu zijn het voor het merendeel rondrossende amateurs!
Kijk maar eens naar hun afstand houden!
Geen wonder dat er daardoor doden vallen
De Vrije Vogel
Hier word ik dus zo pissig over, mijn rijs instructeur dit, mijn overheid, dat mijn boekje zo, en mijn brein heb ik niet, ben een kippetje en het regent.
Sorry hoor, maar ik maak dit echt dagelijks mee dat mensen hier in Nederland als robot's leven en gedragen.
Je mag sowieso wettelijk tot 2-3 seconden na geel door rijden in gevallen van nood. Behalve dat als jij met 70 aankomt en het springt net op geel dan moet je niet plotseling gaan remmen, want een normale persoon ook met grote afstand achter je verwacht niet dat je met 70 plotseling gaat remmen, het is normaal om op geel bij hogere snelheden door te rijden. Behalve als je een malloot bent of 90 jarige opa oma, in zo een uit elkaar vallende oma autootje rijdt. Dan weet iedereen wel dat ze je moeten ontwijken :)))
Mensen hou het verkeer niet op, en als je domme instructeur je heeft geleerd om met 70 km per uur 2 streepjes voor het stoplicht op geel te remmen :) dan is hij echt een waardeloze instructeur, geloof me je kan hem ervoor naar de rechter slepen. Ik heb ook lessen gevolgd, en heb all jaren rijbewijs, rij elke dag auto naar mijn klanten, echt minimaal 2 uur per dag binnenstad in de auto, en mijn instructeur heeft me aangeleerd om vlot te rijden en geen verstoppingen veroorzaken, dus bij hogere snelheden op geel gewoon door rijden als het te laat is, dus 2 streepjes zoals jij zegt.
Wat betreft de theoretische wettelijke regel, klopt bovenstaande reactie, dat de auto / bestuurder achter je hoort genoeg afstand te houden en in geval van aanrijding zal hij aansprakelijk zijn, alleen hier moet je weer je brein gebruiken, want ik kan me voorstellen dat je over aanspraak denk, maar ik zou eerst over verplettering denken, door een vrachtwagen die met 70km pu achter je aankomt rijden met all zijn 5-10 ton gewicht, dan is er niets van je meer over.
Dus theorie ? ja zeker, leuk, maar werkelijkheid is anders, vlot netjes rijden niet voor opstoppingen en irritaties zorgen ? beter !
en als je het allemaal te veel en te zwaar vind ? oo arme jij, verhuis naar een boerderij en gebruik een fiets om naar de bakker te fietsen.
[quote=hagaman schreef op vrijdag 17 aug 2012, 11:47]Je mag sowieso wettelijk tot 2-3 seconden na geel door rijden in gevallen van nood. Behalve dat als jij met 70 aankomt en het springt net op geel dan moet je niet plotseling gaan remmen, want een normale persoon ook met grote afstand achter je verwacht niet dat je met 70 plotseling gaat remmen, het is normaal om op geel bij hogere snelheden door te rijden. Behalve als je een malloot bent of 90 jarige opa oma, in zo een uit elkaar vallende oma autootje rijdt.
zie hier het wetsartikel. Kun je me de 2-3 seconden regel tonen of het feit als je 70 rijdt je niet mag stoppen?
Artikel 68
1.Bij driekleurige verkeerslichten betekent:
a. groen licht: doorgaan;
b. geel licht: stop; voor bestuurders die het teken zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan;
c. rood licht: stop.
Je verdere verhaal is vrij duidelijk. Ik ken dit soort types.
Die noemen het inderdaad vlot rijden.
Misschien moet jij je hier eens melden:
DACN
Verder is het wel duidelijk dat in deze individuele situatie goed gehandeld is door TS.
Als iemand achter je niet remde of tekort of te laat remt mag je door rood rijden om een ernstig ongeval te voorkomen.
Je gaat in dit soort gevallen vaak vrijuit, ook als deze persoon nog wel stopte maar erg laat.
De instructeur leerde jou de regels maar de praktijk is helaas anders.
Ik hoef geen gratis nieuwe auto van de persoon die achter me reed want meestal word mijn persoonlijke schade van verwondingen en ziektekosten nauwelijks vergoed.
De vraag was hoe het in deze situatie zit met de autoverzekering. Voor de Wettelijke Aansprakelijkheid kijkt de verzekeraar naar de Wegenverkeerswet en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens. Hierin staat in artikel 68:
Bij driekleurige verkeerslichten betekent:
a.groen licht: doorgaan;
b.geel licht: stop; voor bestuurders die het teken zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan;
c. rood licht: stop.
In de situatie die jij omschrijft heb je te maken gehad met b. dus zal jou autoverzekering geen aansprakelijkheid voor de schade van de vrachtwagen erkennen en jou autoschade verhalen (als je tenminste casco verzekerd bent). Oftewel: de vrachtwagenchauffeur is de aansprakelijke partij. Dat je daar niet zoveel aan hebt als je in de kreukels ligt, mag duidelijk zijn.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer